Hoe proefdiervrij (make-up enz) ben jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:51

enigste make up die ik gebruik is mascara, en soms camouflagestift Lachen als er weer iets opduikt. van helena rubenstein en chanel..staat dat erop?ik heb er nog nooit op gelet

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:54

Desiree schreef:
toch margreet, als je het ECHT zo nodig vindt, moet je jezelf ook ter beschikking stellen om proeven op te doen.


Deze opmerking vind ik nogal cru...

Ook proefdieren die gebruikt worden voor medisch onderzoek hebben een gruwelijk rotleven & ik kan absoluut niet tegen dierenleed, maar toch heb ik het er moeilijk mee om te zeggen dat dierproeven om medische redenen nooit ofte nimmer kunnen. Omdat ik er te weinig van af weet... Ik ben economist van opleiding & heb dus niet het juiste gestudeerd om te kunnen beweren dat het perfect mogelijk is om alle dierproeven te vervangen door alternatieven. Als iemand zoals Margreet beweert dat het soms echt niet anders kan, geloof ik dat ook (missch naïef?). Maar langs de andere kant geloof ik dat het écht wel mogelijk moet zijn om goede alternatieven te ontwikkelen, als die er nog niet zijn, & dat het goed mogelijk is dat die véél te weinig gebruikt worden. Om financiële redenen wsch?

Ik vind dit toch wel sterk verschillen van dierproeven in de cosmeticabranche. Daar ben ik absoluut tegen!! Ik ben blij dat dit topic me daar nog 's op gewezen heeft, want de laatste tijd ben ik daar minder mee bezig dan vroeger, & vanaf nu ga ik weer alles in de Body Shop kopen!

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:12

Nog even een toevoeging: dierproeven vinden trouwens niet enkel plaats in de geneesmiddelen- & cosmetica-industrie. Bijv ook in de wapenindustrie & de tabaksindustrie. Wapens worden dan getest op dieren om te kijken welke verwondingen ze veroorzaken.

Citaat:
Dieren worden onderworpen aan de effecten van straling, zenuwgas en biologische oorlogvoering. Ook werden apen van dichtbij in hun ogen en hersenen geschoten om te kijken hoe erg hun hersenen beschadigt waren. Vastgebonden varkens werden ook beschoten om lichaams-bepansering te testen.
(http://scholieren.samenvattingen.nl/sea ... n/4472830/)

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:14

Ik ga heus niet opletten of het dierproefvrij is of niet, denk dat je dan uren in de kruidvat staat om alles te controleren, het scheelt dat ik bijna geen make-up gebruik, eigenlijk helemaal niet, hooguit een lippen balsem.
maar als ik echt overal op moet gaan letten en bij elk levensmiddel moet gaan denken of het wel een goed leven heeft gehad en het niet getest is op levende organismen gaat mij een beetje te ver. tuurlijk houd ik er rekening mee, maar niet extreem. ik hoor hier iedereen zeggen, ohw nou dan gebruik ik het meteen niet meer. dat vind ik een beetje onzin, om een product dat je altijd hebt gebruikt, in eens niet meer te gebruiken omdat je nu weet dat het misschien op dieren is getest.


[size=9]*zal hier wel veel comentaar op krijgen, maargoed zeg alleen me mening* Schijnheilig [/size]

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:19

Draakje schreef:
dat vind ik een beetje onzin, om een product dat je altijd hebt gebruikt, in eens niet meer te gebruiken omdat je nu weet dat het misschien op dieren is getest.


& Wat als je iets gebruikt hebt dat je speciaal uitgekozen had omdat je dacht dat het dierproefvrij is, & dat blijkt dan toch niet zo te zijn? Is dat onzin? Vind ik niet hoor!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:26

Eilandje"]
[quote="Desiree schreef:
toch margreet, als je het ECHT zo nodig vindt, moet je jezelf ook ter beschikking stellen om proeven op te doen.


Deze opmerking vind ik nogal cru...
!
[/quote]

Cru? Ik denk gewoon "wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet".

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 11:50

Citaat:
Ik ga heus niet opletten of het dierproefvrij is of niet, denk dat je dan uren in de kruidvat staat om alles te controleren


Nou heb jij even mazzel dan..je hoeft nml geen uren in de kruitvat te zoeken. Het eigen merk van kruitvat is niet op dieren getest. En ik neem aan dat ze dat niet verstopt hebben.
En je kan mij niet wijsmaken dat het je niets doet. Dat er een dier is gestorven voor jouw labello bijvoorbeeld .

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:54

Citaat:
Citaat:
Ik ga heus niet opletten of het dierproefvrij is of niet, denk dat je dan uren in de kruidvat staat om alles te controleren, het scheelt dat ik bijna geen make-up gebruik, eigenlijk helemaal niet, hooguit een lippen balsem.
maar als ik echt overal op moet gaan letten en bij elk levensmiddel moet gaan denken of het wel een goed leven heeft gehad en het niet getest is op levende organismen gaat mij een beetje te ver


het kan jou dus niet schelen dat er honderden dieren , wat zeg ik , duizenden dieren gebruikt worden om lippenstif, shampoo en mascara te testen.
Om nog even duidelijker te zijn al deze middelen worden overal op het dier gebruikt.
Hoe sta jij tegenover diertransporten? Ik ging gisteravond bijna over mijn nek toen ik het zag.
Je hoeft niet uren in de winkel te staan om je product te kiezen, in de body shop hoef je de etiketten niet eens te lezen want alles is niet getest op dieren!

helaas werd ik met dit topic weer op de feiten gedrukt, ik gebruik Fa deo en diverse shampo's die getest blijken te worden.
Gelukkig dat ik dat nu weet en ik ga weer lekker naar de body shop of zal extra opletten als ik weer eens bij het kruidvat sta.
Dan maar iets meer uitgeven of even de tijd nemen.

Ik sta wel open voor testen van medicijnen, dankzij deze testen zijn heel veel mensen levens gered. Maar er zijn ook mensen die de medicijnen op hun zelf testen.

lies

Berichten: 9667
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:44

Ik gebruik vrijwel geen makup, wel shampoo's en deo's uiteraard (de verkeerde lees ik net), maar ik gebruik wel parfum. Ik neem aan dat dit ook op dieren wordt getest?
Heeft iemand daar een lijstje van?

Ik heb momenteel Guchi en Calvin Klein parfums in huis. Ben wel benieuwd of deze merken ook op dieren worden getest. Denk niet dat ik ze weg gooi, wanneer ze op dieren getest zijn, maar zal er dan geen nieuwe van kopen.

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:52

Citaat:
het kan jou dus niet schelen dat er honderden dieren , wat zeg ik , duizenden dieren gebruikt worden om lippenstif, shampoo en mascara te testen.
Om nog even duidelijker te zijn al deze middelen worden overal op het dier gebruikt.
Hoe sta jij tegenover diertransporten?


Dat heb je mij niet horen zeggen.
ik zeg alleen dat ik niet overal op ga letten, dan kan je net zo goed niks meer kopen en ook geen vlees en andere producten dat met levende organismen te maken hebben eten. dit is weer zo'n topic waar je eindeloos een discussie over kunt houden. ik zeg alleen dat ik niet extreem op alles ga letten. maar ik ga ook niet stad en land afreizen op zoek naar the body shop.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:38

Ik let ook zoveel mogelijk op wat voor producten ik gebruik. Ik heb ook proefdiervrije shampoo en tandpasta, en gebruik nooit make-up.
Wisten jullie trouwens dat Pringles (die chips in kartonnen kokers) ook op dieren zijn getest..? (tis zoiezo al niet vrij van dierlijke ingrediënten).
Echt belachelijk Scheve mond

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:54

Tindra schreef:
Ik let ook zoveel mogelijk op wat voor producten ik gebruik. Ik heb ook proefdiervrije shampoo en tandpasta, en gebruik nooit make-up.
Wisten jullie trouwens dat Pringles (die chips in kartonnen kokers) ook op dieren zijn getest..? (tis zoiezo al niet vrij van dierlijke ingrediënten).
Echt belachelijk Scheve mond


Pringles getest op dieren? Ik moet toegeven dat ik die wel 's eet, er vanuit gaande dat dat in plantaardige olie gebakken is enz, niet dus, & dat als vegetariër... Weer iets vr bij op mijn lijstje! Hoe moet ik me dat voorstellen, vraag ik me dan af, chips die getest wordt op dieren? Mijn inbeeldingsvermogen laat me ff in de steek...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:05

Ik vind het wel een verschil of er medicijnen of make-up/shampoo op dieren worden getest.
Ik bedoel persoonlijk voel ik er niks voor om een medicijn te nemen voordat ik weet of het geen erge bijverschijnselen heeft.
Persoonlijk heb ik liever dat dat op een dier gebeurt, en als dat dan kan helpen om duizenden/miljoenen mensen een (beter) leven te geven.
Tja.. je moet ook wel kiezen vind ik.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 14:38

Citaat:
Lever/Fabergé (Unilever) : All, Axe, Calvin Klein, Cif, Close-Up, Comfort, Coral, Cutex, Dove, House of Cerruti, House of Valentino, Impulse, Lux, Lynx, Mentadent, Omo, Organics, Physio Sport, Pond's, Rexona, Salon Selectives, Signal, Sun, Sunil, Sunlight, Sunsilk, Surf, Sure, Thermasilk, Timotei, Vaseline


Calvin Klein wordt helaas dus wel getest op dieren. Guchi kan ik niet 1 2 3 vinden.


Deze sites zijn heel duidelijk stonden al eerder in dit topic..alleen zijn ze helaas een beetje oud maar er staat wel veel.

http://www.gaia.be/nl/faq/donttest.html
http://www.gaia.be/nl/faq/dotest.html

www.proefdiervrij.nl
www.cosmeticagids.nl

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:35

Eilandje schreef:

Pringles getest op dieren? Ik moet toegeven dat ik die wel 's eet, er vanuit gaande dat dat in plantaardige olie gebakken is enz, niet dus, & dat als vegetariër... Weer iets vr bij op mijn lijstje!


De olie weet ik niet. Maar het gaat om de E-nummers (zoals in zoveel chips).

Hier een E-nummerlijst (sorry, offtopic)
http://www.veganisme.non-profit.nl/info/enummers.htm

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:51

Ik gebruik nauwelijks make-up. De make-up die ik heb is al jaaaren oud, en zal ongetwijfeld zijn getest op dieren.

Ik vind het een goede zaak als dierproeven ten behoeve van de make-up wordt verboden.

Dierproeven tbv medicijnen ben ik niet tegen. Ik kan me dan ook rot ergeren aan een uitspraak zoals die van Desiree: je moet het ook op jezelf laten uittesten... Toch laat ik ieder in zijn waarde. Ik heb mijn eigen mening, en daar blijf ik bij.

Bovendien weet ik dat als onderzoekers andere mogelijkheden hebben dan het testen op dieren dat dierproeven worden afgewezen. Er is een heel traject voor het aanvragen van dierproeven. Je smeert niet zomaar iets op een dier. Daar zijn heel strenge eisen voor, en commissies die moeten onderzoeken en beoordelen of er andere mogelijkheden zijn. (We hebben op school (HLO) het keuzevak "dierproeven" gehad. Zijn er toen heel diep op ingegaan). Bovendien mankeert het de proefdieren zelf aan niets. Die worden beter verzorgd dan menig ander (huis)dier. (Dit om uit te sluiten dat een dier bezwijkt aan gebrekkig onderhoud). Ook de verzorgers hebben een degelijke opleiding genoten. Je wordt niet zomaar proefdierverzorger.

En ik weet zeker dat als mij iets ergs mankeert, en er is mogelijk een nieuw geneesmiddel wat zou kunnen helpen, ik dat maar al te graag op mezelf zou laten uittesten! En menigeen met mij! (Denk maar aan al die mensen die bv bij Pharma Bio Research aan testen meedoen, doen ze heus niet alleen voor het geld!).

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:45

Desiree schreef:
toch margreet, als je het ECHT zo nodig vindt, moet je jezelf ook ter beschikking stellen om proeven op te doen.


Dat bepaal ik zelf wel, dat moet helemaal niet. Dank je.

Weleens gehoord van clinical trials? Als een medicijn of methode al heel ver is in z'n ontwikkeling, dan komt er uiteindelijk ook een testfase op mensen. Ik mankeer niks, anders zouden ze best iets op mij mogen testen.

Zie je die advertenties nooit in de krant staan waarin ze proefpersonen zoeken, grof betaald? Kijk hier maar eens: http://www.pbr.nl/startflash.asp

Een proefdier kun je iets laten mankeren en onder gestandaardiseerde condities onderzoek doen. Mensen zijn veel te eigenwijs om objectief te zijn, een dier liegt niet. Bovendien is het niet echt mogelijk om een groep mensen onder exact dezelfde omstandigheden te laten leven (denk aan onderzoeken van jaren!), bij dieren kan dat wel. Dieren kennen geen placebo-effect, mensen wel.
En als het de keuze is tussen een muis die een vorm van kanker 'moet' krijgen om iets te testen, of ikzelf, nou, dan is het toch echt pech voor de muis hoor, daar leen ik me niet voor! Als ik al een terminale patiënt zou zijn is het alweer anders, laat maar komen!
Voor veel onderzoekswerk zijn mensen gewoon domweg niet geschikt omdat ze te intelligent zijn, dan gebeurt het dus op dieren.

Kun je natuurlijk de discussie aanslingeren waar we het recht vandaan halen om onszelf boven de dieren te plaatsen, maar daar heb ik nu even geen zin in Tong uitsteken

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:54

Ik let daar echt niet op, en ga dat ook niet doen ook. Sorry hoor, maar ik koop gewoon de dingen die ik fijn en goed vind.
Jammer voor die dieren. Ik als consument heb gewoon geen zin om daar op te letten. En daar ga ik ook geen zin voor maken ook.

Testen voor medicijnen staat helemaal buiten keif dat dat moet blijven. Als dat zou worden afgeschaft, gaat dat miljoenen mensen kosten in de toekomst (dan wordt er nooit iets gevonden tegen kanker of AIDS).

*wat een dierenbeul ben ik he?* *LOL*

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:59

Desiree"]
[quote="laratjuh schreef:
Miss sporty maakt ook gebruik van dierproeven..

is dat echt? gatver, ik heb daar lippenstift van. Dan koop ik die niet meer hoor! Die troep. Ik heb van iemand gehoord dat er bij Douglas alleen dierproefvrije make up wordt gekocht. En die verkopen ook Lancome, dus dat moet dan ook dierproefvrij zijn.
[/quote]

Ja, helaas wel..
Ik kocht er eerst altijd Eyeliner van, want die is zo fijn.. maar nu ik weet dat ze dierproeven doen, koop ik het niet meer..

Helaas zijn er zoveel merken die daar gebruik van maken, dat het nogal moeilijk word om erop te letten, en ik weet dan ook zeker dat als ik mijn 'cosmetica producten' allemaal uit ga zoeken, en vast wel bij zitten met dierproven, zwitsal bijv. begreep ik?

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:55

Ik ben op zich niet tegen dierproeven voor geneesmiddelen (wel tegen dierproeven voor cosmetica producten e.d) en het klopt dat als er een alternatief is, het in Nederland verplicht is het alternatief te gebruiken. Dit is heel erg goed ( wij zijn hier in Nederland gelukkig redelijk ver mee) maar het probleem is dat het onderzoek naar nieuwe alternatieven heeeeel weinig gesteund wordt. Voordat een alternatief wordt goedgekeurd gaat daar jaren aan vooraf (op zich logisch misschien, maar kost enorm veel dierenlevens) en er wordt heel weinig geld in onderzoek gestoken.
Dat vind ik wel heel erg.

En of de dieren goed behandeld worden twijfel ik nogal aan. Ben zelf nog nooit in een lab geweest, maar volgens mij zitten ze daar toch echt in kleine hokken, vaak gescheiden van soortgenoten (ze leven vacuum om besmetting e.d. te voorkomen) en zien ze niet of nauwelijks buitenlicht.

Of vergis ik me nou?

Ik kan me toch niet voorstellen dat een huisdier (over het algemeen toch wel een best goed leven) zou willen ruilen met een proefdier!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:56

ik gebruik veel proefdiervrije artikelen. ik probeer ook veel natuurlijke produkten te kopen.

ik doneer niet aan collectes voor ziektes als kanker, reuma etc. want daar worden dierproeven gebruikt... iemand daar wel eens over nagedacht?

[edit]beter lezen pellie voordat je schrijft. er wordt dus wel over nagedacht. Ik vind mensenziektes geen vrijbrief voor het misbruiken van dieren. Ziektes bestaan er niet voor niks, een mens moet toch ergens aan doodgaan?[/edit]

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:01

Pellie schreef:
ik doneer niet aan collectes voor ziektes als kanker, reuma etc. want daar worden dierproeven gebruikt... iemand daar wel eens over nagedacht?
[/edit]

Weleens aangedacht, maar vond het wat vergezocht. En ik sluit me aan bij Margreet. Voor geneesmiddelen moet het gewoon mogen.
Dat jij zegt dat een mens ergens aan dood moet gaan. In sommige gevallen ben ik het daar mee eens, maar ik vraag me af als jij erg veel pijn hebt of je dan je medicijn weigert omdat het op dieren getest is. Dat zou pas echt consequent zijn! Nu krijg ik het idee dat je anderen een beetje de les aan het lezen bent ...

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:25

En hoe dacht je dat diergeneesmiddelen ontwikkeld worden?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:45

Ik probeer zo min mogelijk op dieren geteste producten te gebruiken, wat dus inhoudt dat ik het niet koop als ik het weet. Net als dat ik pesco-vegetarier ben, natuurlijk lees ik alle ingredienten, maar ik ken niet alle E-nrs uit mn hoofd (net als van die pringels...) als ik dus denk dat het goed zit koop ik het, beetje inconsequent, maar anders wordt het verdomde moeilijk aangezien die lijsten voor dierproeven en E-nrs nogal lang zijn en ik ze niet in mn zak heb zitten.

Verder vind ik dat dierproeven zoveel mogelijk beperkt moeten worden, ook wat medicijnen betreft. Dat deze dieren een goed leven hebben daar ben ik het grotendeels NIET mee eens. Ik studeer dier- en veehouderij en denk er dus wel iets vanaf te weten. Verder ben ik wel eens in een dierproefcentrum geweest (Utrecht) en ik kan daar nergens om lachen...

Enkele voorbeelden:
-Geiten: Deze dieren hebben mooie lange botten en zijn dus zeer geschikt om botbreuken bij te maken, vervolgens een stuk bot weg te halen en dan een medicijn toe te dienen zodat onderzocht kan worden of het lichaam dan nieuw bot aanmaakt. Dieren lopen dus rond met een botbreuk. leuk? hm..
-Ratten verouderen snel, zeer geschikt om reuma medicijnen op te testen, hm dan moeten we de rat eerst reuma geven. De rat loopt (later kruipt, sleept..) dus rond met reuma. Leuk? hm..
-Beagles, leuk om artrose medicijnen op te testen. We opereren de hond en zetten een kras in zijn bot. Om te voorkomen dat dit herstelt moeten we zijn gezonde poot een aantal uur per dag opbinden zodat hij de ander zoveel belast dat hij daar artrose aan ontwikkelt.. dan kunnen we eens gaan testen. Leuk? hm...

Owja.. na (eventuele) 'genezing' krijgt het dier een prettiger leven hoor.. hij wordt uit zijn lijden verlost. Geen enkel proefdier mag het lab levend verlaten...

Ik begrijp wel dat het gedaan wordt en dat het erg belangrijk kan zijn, maar ik denk dat er op simpele wijze al zeer veel verbeterd kan worden aan hun welzijn. En ik vind dat IEDEREEN verantwoordelijk is voor proefdiergebruik, de consument kan namelijk de eerste stap zetten...

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 16:20

Tja zo ga je er wel even over nadenken.
Dat van die geiten vind ik wel wat onnozel.
Maar nog steeds vind ik dat medicijnen testen op dieren tot op zekere hoogte nuttig is. Het zou bijvoorbeeld geweldig zijn als door onderzoek op dieren kanker genezen kan worden.
Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind voor die dieren!

Ik wil wel even zeggen dat ik het super vind van de mensen die er wel op letten of er op willen letten!
Dat moet toch bij elkaar heel wat dierenlevens schelen hoop ik Knipoog