Ik ben WOEST!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:31

Bij de ABN kan je ook lenen als MBO student. Hanteren voor dingen als lenen en creditcard een limiet van 18 jaar minimaal en 33 maximaal, op een studentenrekening waar stufi op gestort wordt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:33

Margreet schreef:
Sok schreef:
[...]alleen maar om het feit dat ik op de middelbare te lui was om m'n vwo af te maken!

...euhm... en dat is toch niet de schuld van de banken en de overheid?
Het is wel vervelend enzo natuurlijk, maar als dát de reden is, tja... toch zonde!

Zeker weten zonde, neem het mezelf nog iedere dag kwalijk. Maar ik vind toch niet dat mensen die braaf werken, niet onterecht op een uitkering teren of weet ik veel wat voor kwalijke dingen nog meer, niet gestraft moeten worden voor dingen die in het verleden gebeurt zijn.

Dat ik mijn vwo niet heb afgemaakt is zeker niet hun schuld, maar ik ben nu (:D) een brave burger die (mijns inziens) genoeg geld bij elkaar werkt voor een creditcard die misschien 1 of 2 keer per jaar gebruikt word! Dát neem ik de banken en overheid wél kwalijk!

Lenen is voor mij niet nodig! :D Ik heb het geld voor die tickets ruimschoots op m'n rekening staan. Nu nog dat geld bij Ryanair zien te krijgen! Bij ABN heb ik nog een spaarrekening lopen, maar over de ABN ben ik niet zo te spreken.. :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:37

Sok schreef:
Lenen is voor mij niet nodig!

Maar een credit card (krediet kaart) is een vorm van financieren, de bank schiet het geld namelijk voor.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:38

Ir111 schreef:
Sok schreef:
Lenen is voor mij niet nodig!

Maar een credit card (krediet kaart) is een vorm van financieren, de bank schiet het geld namelijk voor.

Bij Rabo niet! Dan word het bedrag dat je met je creditcard besteed van je lopende rekening afgeschreven..

Ir111

Re: Ik ben WOEST!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:39

Dat is je debetcard, je pinpas dus. Een cc afschrijving (van je rekening) vindt eens per maand plaats. :)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:41

Sok schreef:
Als MBO'er word je al benadeeld in vanalles en nu dit ook nog! Ik krijg minder studiefinanciering dan een HBO'er (alsof mijn opleiding geen klauwen vol geld kost),

Voltijd MBO: In schooljaar 2009/2010 betaalt u 1.013 euro.

Voltijd HBO: voor het studiejaar 2009/2010 1.620 euro

Logisch dat jij minder studiefinanciering krijgt! Scheelt mooi wel 600 euro per jaar = 50 euro per maand. terwijl jou studiefinanciering nog geen 30 euro minder per maand is als dat van mij (hbo)..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:42

Margreet schreef:
Sok schreef:
[...]alleen maar om het feit dat ik op de middelbare te lui was om m'n vwo af te maken!

...euhm... en dat is toch niet de schuld van de banken en de overheid?
Het is wel vervelend enzo natuurlijk, maar als dát de reden is, tja... toch zonde!

en al die mensen die wél hun ding doen? of die door omstandigheden een mbo opleiding moeten doen? Die worden toch gewoon zwaar achtergesteld? en waarom? omdat ze meestal gewoon niet beter kunnen (qua intelligentie)! En dát is gewoon schandalig want zónder die mbo'ers zouden we ook niet kunnen draaien, want dan zouden die duren hbo'ers dat moeten doen, onbetaalbaar natuurlijk! We moeten blij zijn met die mbo'ers want zonder kunnen we eigenlijk niet leven. Maar wat krijgen die mbo'ers? Stank voor dank!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:45

MBO'ers die worden achtergesteld? Onzin.
Ze betalen minder school/collegegeld dus krijgen minder stufi. Logisch.
Als je van het VMBO komt ben je vaak jonger dan 18. Havo/VWO komt het niet veel voor. Als je als 15-jarige al naar het MBO gaat, terwijl je ook naar de HAVO in je eigen plaats kan, snap ik best dat je geen reiskostenvergoeding krijgt. Wordt wel een erg duur grapje. Daarbij zit in meer plaatsen een MBO dan een hogeschool, een hogeschool is dus vaak verder reizen en dat is ook veel duurder.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:48

Plus dat dan je ouders nog kinderbijslag krijgen als je onder de 18 bent en MBO gaat doen. Dat krijgen de ouders niet als een kind onder de 18 HBO of WO gaat doen.

Verder mag een MBO student vrolijk naar het HBO met studiefinanciering. Van het HBO naar WO gaat dat feestje niet op...niks geen studiefi meer. Dus MBOrs achter gesteld...dacht het niet hoor!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:51

Niet iedere vmbo'er kan naar de havo hoor! Een vriendin van mij heeft daarvoor écht écht het onderste uit de kan moeten halen om dát te bereiken! Ik heb zelf vmbo en toen havo gedaan en dat koste me óók al moeite wat me wel gelukt is maar makkelijk was het niet! En niet iedere vmbo'er kán dat gewoon.

Zoals ik al zei een vriendin van mij volgde een opleiding die ze door te dure reiskosten gewoon níet kon volgen als ze nu een studentenov had gehad was het een ander verhaal geweest. Maar ze krijgt de káns gewoon niet eens! En dan moeten ze nog hun best doen? Waarvoor? een opleiding dicht bij huis die ze liever niet doen? maar dat is het enige wat ze kunnen doen, want dat is dichtbij huis en dus betaalbaar?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:52

bij de rabobank kun je wel een Rabocard krijgen alleen moet je dan een andere rekening openen... eis is dan wel brutoinkomsten per maand van 1500 euro..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:57

krijg je echt minder stufi op het mbo? Dat is nieuw voor mij?

Laulau1986

Maartje1990 schreef:
Niet iedere vmbo'er kan naar de havo hoor! Een vriendin van mij heeft daarvoor écht écht het onderste uit de kan moeten halen om dát te bereiken! Ik heb zelf vmbo en toen havo gedaan en dat koste me óók al moeite wat me wel gelukt is maar makkelijk was het niet! En niet iedere vmbo'er kán dat gewoon.

Zoals ik al zei een vriendin van mij volgde een opleiding die ze door te dure reiskosten gewoon níet kon volgen als ze nu een studentenov had gehad was het een ander verhaal geweest. Maar ze krijgt de káns gewoon niet eens! En dan moeten ze nog hun best doen? Waarvoor? een opleiding dicht bij huis die ze liever niet doen? maar dat is het enige wat ze kunnen doen, want dat is dichtbij huis en dus betaalbaar?

Dat kunnen de ouders dus met de kinderbijslag betalen, die reiskosten ;)

Noeps

Maartje1990 schreef:

Het is een studenten OV, geen scholieren OV. Ik vind niet dat je student bent als je MBO doet.
Student ben je IMO op het HBO of WO.

In bovenstaande posts is trouwens al uitgebreid uitgelegd dat het studeren aan het HBO veel en veel duurder is. De ouders van je vriendin kregen nog kinderbijslag als ze nog geen stufi had. Dus er is wel een uitkering van de overheid waar de reiskosten van betaald zouden kunnen worden als <18 jarige scholier.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:59

Plien kun je jezelf ook even uitleggen wat dat betreft?
Denk je dat ik op het mbo geen hard hoofd krijg van de avonden die ik moet studeren...?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:59

Equidea schreef:
krijg je echt minder stufi op het mbo? Dat is nieuw voor mij?

Basisbeurs MBO niveau 3&4 is 74 euro, tegenover 95nogwat van HBO/WO

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:01

Is dat echt het hele verschil? Die 21 euro..? Zie niet in waarom iemand hierom moet gaan zeuren :=

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:03

Wij hebben voor spotgoedkoop en binnen 1 week een creditcard gekregen van de ANWB!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:05

Equidea schreef:
Is dat echt het hele verschil? Die 21 euro..? Zie niet in waarom iemand hierom moet gaan zeuren :=

12x21 = 252 euro per jaar minder.
Schoolgeld HBO: 1620 per jaar

MBO: Kosten voltijds mbo

De voltijds mbo-opleiding heet beroepsopleidende leerweg (bol). Als uw kind op 1 augustus voltijds bol volgt en jonger is dan 18 jaar, betaalt u geen lesgeld. Als uw kind op 1 augustus van het cursusjaar 18 jaar of ouder is, betaalt u voor de voltijds bol in schooljaar 2008/2009 993 euro. In schooljaar 2009/2010 betaalt u 1.013 euro.
(gevonden op postbus 51).

Scheelt nog behoorlijk wat, HBO'ers krijgen dus minder. MBO'ers zijn echt niet zo benadeeld als ze denken dat ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:06

Bij mij op HBO betaal ik geloof ik 1500 - 1600 euro voor voltijd opleiding. + 90 stufi in de maand wat ik binnenhaal, en ook een bovengemiddeld salaris. Dus ik denk dat je met omrekenen ongeveer gelijk op komt met MBO. Dus ik vind het niveauverschil geen reden om geen Creditcard te kunnen krijgen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:07

Nee wil net zeggen, zo arm ben ik als mbo-er niet hoor. Heb samen met mijn vriend een riant inkomen om van te leven. (huis, paarden, eten, gle, extra kosten).

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:08

Op mijn MBOtje betaalde ik mooooooooi €1600,- aan schoolgeld alleen al. Boeken en licenties kwamen daar nog bovenop....!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:10

Equidea schreef:
Plien kun je jezelf ook even uitleggen wat dat betreft?
Denk je dat ik op het mbo geen hard hoofd krijg van de avonden die ik moet studeren...?

Het woord student link ik met andere woorden als propedeuse, master/bachelor, minor/majorstage etc. Echt de hogeschool/wo termen.
Als ik kijk naar mijn 15-jarige collega die MBO doet en ook nog gewoon Nederlands op school onderwezen krijgt, dan zou ik haar eerder een scholier dan student noemen..
Als je op het MBO zit, zeg je dan ook "Ik studeer (even als voorbeeld) interieurverzorgster?" Of leer je voor interieurverzorgster/kapster/whatever?
Het is maar het gevoel wat ik bij de woorden studeren en leren heb, het zijn geen harde feiten hè die ik hier neerzet.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:13

Dan denk ik wel dat je onderscheid moet maken tussen niveau 1/2 en niveau 3/4.
Ik doe nu 2e jaars niveau 4 en de jongste bij ons word volgende maand 18 geloof ik.
De broekjes van vorig jaar (inderdaad ook een aantal 15 jarige), doen nu allemaal een niveau lager, omdat het teveel voor ze was.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 19:14

Plien91 schreef:
MBO'ers die worden achtergesteld? Onzin.
Ze betalen minder school/collegegeld dus krijgen minder stufi. Logisch.
Als je van het VMBO komt ben je vaak jonger dan 18. Havo/VWO komt het niet veel voor. Als je als 15-jarige al naar het MBO gaat, terwijl je ook naar de HAVO in je eigen plaats kan, snap ik best dat je geen reiskostenvergoeding krijgt. Wordt wel een erg duur grapje. Daarbij zit in meer plaatsen een MBO dan een hogeschool, een hogeschool is dus vaak verder reizen en dat is ook veel duurder.

Wat nou logisch! :\ Da's sowieso niet waar.
Ik betaal naast het wettelijk vastgestelde bedrag aan schoolgeld nog een hele hoop kosten!
Wat weet jij daar nou van als "echte student"?! Volgens mij heb jij geen enkele notie van wat een MBO'er betaald aan school.

Dan ga je toch lekker op kamers? Zoals een "echte student"?

Vind dat je berichten HEEL denigrerend overkomen.
Net alsof wij MBO'ers minder zijn ofzo..