Levenovertuiging

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe zit het met de spiritualiteit van de bokkers?

Ik geloof niet in een hogere macht/kracht
15 (16%)
Ik weet niet of er iets hogers is, ik twijfel
23 (25%)
Ik geloof in iets hogers, maar ik weet niet in wat
35 (39%)
Ik ben overtuigd en ben spiritueel bezig (Christendom, Jodendom, Islam)
7 (7%)
Ik ben overtuigd en spiritueel bezig (natuurreligie)
2 (2%)
Ik ben overtuigd en ben spiritueel bezig (overig)
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 89


Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:20

Ik geloof niet in God. Simpelweg omdat er niks is dat bewijst dat hij bestaat. Sommige dingen uit de bijbel kloppen niet. En zoals eerder genoemd is, als goed zo goed is waarom al die ziektes en haat in de wereld... Je kunt dan wel zeggen dat het aan de mensheid ligt maar wie heeft die mensheid ook alweer geschapen?

Ik heb ooit eens een gesprek gehad met twee meisjes waarvan een een best gelovig was. We hadden het over de bijbel, of we daarin geloofden. Ik geloof dat iemand de bijbel geschreven heeft om een soort hoop te geven aan mensen. Ik kan de bijbel niet geloven omdat er dingen instaan die niet waar zijn, bijv. over het begin van de mensheid.


Waar ik wel in geloof is dat we allemaal een beschermengel hebben en dat wonderen bestaan. Sommige dingen gebeuren en we zullen er nooit een verklaring voor hebben.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:32

mwah missy, dat van die ziektes.. als je een beetje 'creatief' denkt zou je nog kunnen zeggen dat 'God' dat doet om er voor te zorgen dat de mens nog verder ontwikkeld, juist om medicijnen te kunnen maken, of om alles een beetje in stand te houden. Om het iedereen niet te gemakkelijk te maken. Maar daarbij vraag ik me dan wel af idd waarom het op zo'n harde manier en met zo'n verschrikkelijke (dodelijke) ziektes moet! Huilen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:35

Ik heb voor de derde optie gekozen. Ik geloof wel in iets hogers, iets wat ons stuurt en maakt zoals we zijn. Iets wat ons maakt en kraakt, wat bepaalt wanneer het ons tijd is om te gaan. Maar wat... Verward

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:39

ponyzotje schreef:
ik geloof niet. simpel omdat het niet bestaat.


Misschien kan je dit iets tactischer zeggen?
Ikzelf geloof ook niet, ben niet gelovig opgevoed en ben in mijn hele leven maar èèn keer in een kerk geweest..... Maar om nou te zeggen 'simpel omdat het niet bestaat'...dat DENK ik ook, maar mensen die wel geloven denken dat er wel een hogere macht bestaat en wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet zo is?? Zolang er geen bewijzen zijn is niets zeker. Ik DENK dus dat er niet zoiets bestaat...tot het tegendeel bewezen wordt.

Shiloh

Berichten: 19804
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:47

Sypheron schreef:
maar naarmate ik ouder werd heb ik uitgevonden dat veel dingen in de bijbel gewoon niet kloppen.


Ik hoor meerdere mensen dit zeggen, maar ik denk dat als je wilt geloven of gelooft in God, dat je dan de dingen die in de bijbel staan niet serieus moet nemen. Het zijn eerder fabeltjes, of uhm ben de naam even kwijt. Het zijn gewoon verhalen, waarin je dingen of situaties tegen komt die je over het algemeen in het dagelijks leven tegenkomt, en hoe je daar dan zeg maar mee om moet gaan. Ik denk dat je de bijbel ook niet letterlijk moet nemen, want als je echt volgens die regels leeft, heb je als mens gewoon geen leven....

Ik zelf weet eigenlijk nog niet waar ik in geloof, tijdens mijn levensbeschouwings lessen, moest ik bijvoorbeeld een mening vormen over leven na de dood. Dit wil ik niet, omdat ik dus bang ben mezelf een verhaaltje voor te houden, maar ook bang dat er niks is... ik zie dus wel wat er komt, of waar ik misschien later in ga geloven...

Vele vrienden/innen denken dat ik zwaar katholiek ben, dit komt doordat mijn vader zelf pastor is. Maar eignelijk voel ik me niet zo aangetrokken door het christendom, en gelukkig word ik hierin vrijgelaten...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 09:48

Geloof hoeft niet bewezen te worden. Iedereen lijkt wel op zoek naar bewijzen om het het bestaan van God en de geloofwaardigheid van de bijbel te verklaren. Maar geloof gaat juist om geloof!

En waarom al die ziektes en haat in de wereld? Die vraag stellen veel mensen. Iemand zegt hier dat gezegd wordt dat het aan de mensheid ligt, maar wie heeft de mens geschapen? Idd daar heb je gelijk in. God heeft de mens geschapen, maar de mens zelf is niet de goede weg ingegaan. De mens heeft besloten om God niet te volgen en van daaruit is er ellende in de wereld gekomen.

De bijbel is waar. Waar mensen zeggen dat er dingen in staan die niet kloppen, dan is dat gewoon een andere uitleg over de dingen die gebeurd zijn. Maar is dat de goede uitleg?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:20

Ik geloof dat Jezus, de zoon van God, voor onze zonden is gestorven aan het kruis en na 3 dagen weer is opgestaan.
Ooit zal hij weer op aarde komen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:24

En hier ben ik dan Shaienne! Knipoog
Ik geloof meer zoals Orri. Heb ook voor die optie gekozen. Het boek: een ongewoon gesprek met god, daar kan ik me erg in vinden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:38

Ik ben ook RK opgevoed en vroeger geloofde ik in god, want ik geloofde ook in sprookjes. Probeerde zelfs te vliegen in de hoop dat ik een uitzondering was (omdat ik wist dat mensen niet konden vliegen) net zoals sommige figuren in een sprookje uitzonderlijk konden zijn.
maar toen zag ik op tv hoe zeehondjes neergeknuppeld werden en heel veel ander onrecht en dat kon ik niet plaatsen. Een beetje onrecht okee, maar dit was te erg voor woorden. Ik verloor mijn geloof. DAarna ging ik rationaliseren: waarom geloofden mensen in een leven na de dood? gewoon omdat anders alles zo voor niets lijkt. Ze kunnen het feit dat er NIETS zou zijn niet accepteren.
Nu weet ik het dus niet. Ik sluit echter niets uit.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:43

Appie"]
Iemand zegt hier dat gezegd wordt dat het aan de mensheid ligt, maar wie heeft de mens geschapen? Idd daar heb je gelijk in. God heeft de mens geschapen, maar de mens zelf is niet de goede weg ingegaan.
De bijbel is waar. Waar mensen zeggen dat er dingen in staan die niet kloppen, dan is dat gewoon een andere uitleg over de dingen die gebeurd zijn. Maar is dat de goede uitleg?
[/quote]

Er is goede uitleg, en dat is meteen het antwoord op twee delen van bovenstaande tekst. De evolutietheorie is zo goed als totaal bewezen en de mens is voortgekomen uit de prehistorische aap. Zoodieren en andere meercellige organismen zijn allemaal voortgekomen uit eencelligen die uit het water komen. Hoe het heelal ed. tot stand is gekomen, dat is juist de vraag waar je over na moet denken, daarin zou ik juist een hogere kracht toekennen, maar het ontstaan van de mensheid? Absoluut geen twijfel aan .

[quote="Desiree schreef:
Ze kunnen het feit dat er NIETS zou zijn niet accepteren.
Nu weet ik het dus niet. Ik sluit echter niets uit.


Helemaal mee eens!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:05

Appie"]
Geloof hoeft niet bewezen te worden. Iedereen lijkt wel op zoek naar bewijzen om het het bestaan van God en de geloofwaardigheid van de bijbel te verklaren. Maar geloof gaat juist om geloof!
[/quote]zoals de figuren oud het oude testament gelijk in JHWH geloofde? die hadden ook flink wat overtuiging nodig hoor.
[quote="Appie"]
De bijbel is waar.
[/quote]waarom? in plaats van zomaar iets aan te nemen, wil ik graag overtuigd worden met argumenten en bewijzen.
[quote="Appie schreef:
Waar mensen zeggen dat er dingen in staan die niet kloppen, dan is dat gewoon een andere uitleg over de dingen die gebeurd zijn. Maar is dat de goede uitleg?
de bijbel is gekopieerd uit oudere religies, het zondvloed verhaal bijvoorbeeld, is bijna exact gekopieerd uit het gilgamesj epos. uit de bijbel blijkt dat de wereld circa 6000 jaar bestaat. de bijbel is ge-cut en ge-pasted door de roomskatholieke kerk in de loop van 1500 jaar.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:34

Ik had eigenlijk moeten zeggen, de bijbel is voor mij waar Knipoog . En natuurlijk wil ik ook weleens dat beter bewezen kan worden dat de bijbel waar is. Maar God vraagt van ons geloof en wij mensen willen altijd alles maar verklaren. En ik vind het ook niet altijd makkelijk, maar voor mij is God het belangrijkste in mijn leven.

Voor mij is de evolutie-theorie juist helemaal niet bewezen. Aangezien jullie over alles uitleg willen, mogen jullie mij dit dan ook uitleggen.

Het ontstaan van de mensheid is zoiets prachtigs. Als je erbij nadenkt hoe de mens in elkaar zit, dan is dat toch een groot wonder? Voor mij in ieder geval wel.

En ik geloof niet vanwege het vermeende feit dat ik 'het NIETS zijn' niet zou kunnen accepteren. Maar het geeft zeker wel hoop en vertrouwen in de toekomst. Ik moet toegeven, het klinkt ook waarschijnlijk voor veel mensen toch wel beangstigend en vreemd en ik denk er ook over na; het eeuwige leven is iets wat wij niet kunnen voorstellen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:40

Ik heb onderzoek gedaan naar de evolutietheorie voor mijn profielwerkstuk. En ik kan je zeggen dat het een beetje te veel is om zo even op te schrijven of zelfs mondeling te vertellen. Ik zou zeggen, verdiep je er zelf eens in? Of ben je dan bang dat je misschien dingen zult lezen die bewijzen dat er iig bewijzen zijn dat het grootste deel waar is?
Jij zegt dat mensen altijd alles maar willen verklaren, ik neem aan dat jij dat ook wil? Iedereen lijkt overal verklaringen voor te willen, behalve als het op geloof aankomt, dan willen ze ineens niets van verklaringen weten Verward.

En de toekomst... ik denk dat er over een aantal generaties nog erg weinig over zal zijn van godsdiensten in het algemeen... De laatste eeuw is het aantal gelovigen sterk gedaalt, vooral in de 'ontwikkelde' landen, en ik denk dat dat dalen niet stopt voordat er bewijzen komen dat de bijbel waar zou zijn, en dat de bewijzen wegblijven dat de evolutietheorie waar zou zijn, en dat er andere levensvormen zouden zijn in het heelal...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:44

Prima schreef:
En hier ben ik dan Shaienne! Knipoog
Ik geloof meer zoals Orri. Heb ook voor die optie gekozen. Het boek: een ongewoon gesprek met god, daar kan ik me erg in vinden.


Er is een hele serie van die boeken...zag ik laatst.
Ik ben echter wel nog van plan om 'een ongewoon gesprek met god te lezen' ...
Misschien hebben ze hem bij de bieb?
ISBN ??? Haha!
(ik koop al veeels te veel boeken)

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:09

Sypheron"]
En ik kan je zeggen dat het een beetje te veel is om zo even op te schrijven of zelfs mondeling te vertellen. Ik zou zeggen, verdiep je er zelf eens in? Of ben je dan bang dat je misschien dingen zult lezen die bewijzen dat er iig bewijzen zijn dat het grootste deel waar is?
Jij zegt dat mensen altijd alles maar willen verklaren, ik neem aan dat jij dat ook wil? Iedereen lijkt overal verklaringen voor te willen, behalve als het op geloof aankomt, dan willen ze ineens niets van verklaringen weten Verward
[/quote]

Wie zegt dat ik me er niet in verdiept heb? Ik besef heus wel dat het een beetje veel is om zo op te schrijven. Maar je zou eens kunnen proberen om een paar belangrijke punten te noemen die volgens jou dan het tegendeel van wat in de bijbel staat bewijst.
Ik ben helemaal niet bang voor het tegendeel, omdat ik weet dat dat niet waar is.
Natuurlijk wil ik ook graag dingen verklaren. Maar juist met geloof is het zo dat je niet alles kan verklaren. Dan kan je dat wel willen, maar God vraagt van ons geloof.

[quote="Sypheron schreef:
En de toekomst... ik denk dat er over een aantal generaties nog erg weinig over zal zijn van godsdiensten in het algemeen... De laatste eeuw is het aantal gelovigen sterk gedaalt, vooral in de 'ontwikkelde' landen, en ik denk dat dat dalen niet stopt voordat er bewijzen komen dat de bijbel waar zou zijn, en dat de bewijzen wegblijven dat de evolutietheorie waar zou zijn, en dat er andere levensvormen zouden zijn in het heelal...


Ik weet absoluut zeker dat het geloof in God niet over zal zijn over een aantal generaties. Daar zorgt God wel voor, en daar komt dan weer geloof om de hoek kijken...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:13

Ook al zou de evolutietheorie niet waar zijn, waar waren adam en eva dan toen de dinosaurussen hier op aarde stonden? Je kunt toch niet ontkennen dat die op aarde waren voordat de mensen er waren??

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:13

Dat kan ik wel ontkennen. God heeft de mens en daarna de dieren geschapen.
Het probleem is alleen dat wij mensen de definitie van tijd heel anders zien dan God. Bij God is duizend jaar als één dag en één dag als duizend jaar. Dus net als de verhalen dat de aarde al miljoenen jaren zou bestaan, is gebaseerd op uitspraken van mensen die niet zoals God de tijd kunnen beredeneren.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:27

Ik geloof niet in God als zijnde een oud grijs mannetje met een baard dat op een wolk zit en zo de hele wereld regiseert en iemand bijvoorbeeld 'straf' kan geven als hij vindt dat hij dat verdient. Ik geloof wel dat er meer is, een soort God, maar kan even niet te woorden vinden om uit te leggen waar ik precies in geloof, het is meer een soort kosmos, waar iedereen een plekje in heeft en zorgt voor alles op aarde (en erbuiten). Zo kan ik ook wel met Appie mee gaan, die 'God' zorgt voor evolutie (maar dan niet op een actieve manier) en zo kunnen geloof in God (in wat voor vorm dan ook) en Darwin zijn theorie toch samen gaan.
Het zijn alleen de mensen die het niet goed kunnen vatten en er daarom iets tastbaarders van maken. De bijbel is imo ook erg verkeerd geinterpreteerd, maar klopt in grote lijnen wel.
Haha nou ja erg vaag, maar kan het even niet duidelijker bewoorden Haha! .

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:49

Maar Appie, hoe verklaar jij de botten die gevonden zijn, als er nergens in geschriften staat dat mensen hebben meegemaakt dat de organismen die bij de botten behoren ooit gesignaleerd zijn? Terwijl veel van die organismen hoger zijn dan de flats die wij tegenwoordig bouwen? Er staat in de bijbel materiaal over honden, katten en andere organismen, maar zoiets groots, waarom zou het niet omschreven staan?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:23

omdat de mensen toen zich niet met zo'n dingen bezighielden als geschiedenis. zij vulden hun dag met in hun levensonderhoud voorzien. sinds machines ons werk overnemen, of andere mensen, hebben bepaalde mensen meer tijd om na te denken over vanalles, en om vanallles te onderzoeken. daaruit trokken ze na lang beredeneren en onderzoeken de conclusie dat die botten behoorden aan wezens die lang voor ons bestonden. ik denk dat we toch een beetje vertrouwen moeten hebben in wetenschap, dat ze weten wat ze doen.
al is het geoorloofd aan alles te twijfelen Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:49

Appie"]
Voor mij is de evolutie-theorie juist helemaal niet bewezen.
[/quote]waar ben jij de afgelopen 200 jaar geweest?
[quote="Appie"]
Als je erbij nadenkt hoe de mens in elkaar zit, dan is dat toch een groot wonder?
[/quote]volgens mij heb je nu wel een heel erg droombeeld van de mens, en vooral van hoe die in elkaar steekt.
[quote="Appie schreef:
Wie zegt dat ik me er niet in verdiept heb? ... Maar je zou eens kunnen proberen om een paar belangrijke punten te noemen die volgens jou dan het tegendeel van wat in de bijbel staat bewijst.
dat je je er niet in verdiept hebt, blijkt wel uit jouw 2e zin. in plaats van ettelijke voorbeelden te noemen refereer ik oa. naar literatuur als dat van mw. Karen Armstrong en vele anderen.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 07-03-03 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:49

oh appie, hebben paarden een ziel trouwens?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:54

Appie schreef:
Dat kan ik wel ontkennen. God heeft de mens en daarna de dieren geschapen.
Het probleem is alleen dat wij mensen de definitie van tijd heel anders zien dan God. Bij God is duizend jaar als één dag en één dag als duizend jaar. Dus net als de verhalen dat de aarde al miljoenen jaren zou bestaan, is gebaseerd op uitspraken van mensen die niet zoals God de tijd kunnen beredeneren.
en wie heeft "god" bedacht? de mens heeft god geschapen, niet andersom.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:07

Weet je wat er gebeurd als je iemand iets fluistert in het oor en die persoon fluistert dat door aan een andere and so on and so on, totdat het bij nummer 20 terecht komt die het dan opschrijft?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:25

SuperPepeijn schreef:
de mens heeft god geschapen, niet andersom.




je mag aanvaarden dat er iets is, maar het definiëren is vaak verkeerd. de god zoals wij ons hem voorstellen is vast compleet mis. geen oud mannetje dat op alles let ofzo.