Hoe stom kan je zijn!! (dode dieren)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:17

Ik ga met je mee sherwood. Als het aan een natuurlijke dood is gestoven en niets wordt weggegooit oké. Maar om als bontjas oid gefokt te worden en een slecht leven hebben geleid, dat vind ik triest.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:31

Suus; die kat is dus niet gefokt om als bontjas te fungeren. Dit is een kat geweest die een duizendmaal beter leven heeft geleid dan menig koe voorafgaand aan het biefstukje van vanavond, danwel het zadel op de rug van je paard, etc...

Nog andere bevindingen?

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:41

dus zolang het dier maar een goed leven heeft gehad mag je het na zijn dood vernederen en er alles mee doen? Zullen we dat bij jou ook even doen dan? Ik wil nog wel een tas met lang haar, maar ik kan het nergens vinden.
nogmaals die koe is in zijn geheeld gebruikt en daar heb ik dan ook geen moeite mee.
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je sommige mensen nog moet gaan uitleggen waarom je zo iets niet doet. De normen en waarden zijn er aan het vervagen hier in nederland. Als je zo iets niet snapt zonder uitleg waarom je het niet doet, dan zal je het nooit begrijpen vrees ik. Die normen en waarden zijn jou niet bijgebracht. Een koe is niet t evergelijken met een paard of een hond of een kat. En dan zijn er genoeg mensen hier die dat hypokriet vinden. Jammer voor die mensen dat ze dus kennelijk het verschil niet snappen. Ze vinden zichzelf uitermate intelligent dat ze dat zo kunnen annaliseren. Ik vind het sneu dat ze het niet snappen.

Yabloko

Re: Hoe stom kan je zijn!! (dode dieren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 00:23

De evolutie, danwel fokkerij van kat en hond zijn met doel geweest om altijd het dichtste bij mensen te zijn. Een koe is over de tijd met het doel gefokt te dienen als voedsel en grondstof. Dat het de keuze van de mens is geweest om dieren op de manier te benutten die ze vandaag de dag toepassen, is het karma van de koe (helaas voor de koe). Het "zolang alles maar wordt gebruikt" argument heiligt mijns inziens niet dat de koe wordt gedood en verwerkt als product. Laat ik duidelijk zijn; ik ben niet tegen vlees of leren schoenen, maar heb wel problemen met het dier behandelt als product. Het is helaas niet anders en niet aan één iemand om op te lossen. Sinds er valuta zijn uitgevonden, mechanisering heeft plaatsgevonden en de koe niet meer leeft met de mens, maar geproduceerd wordt vóór de mens is er een hoop misgegaan. Creutzfeld is daar één van. De bio-industrie heeft directe slechte invloeden op de mens met zijn hormonen ed, het is echt goed mis. Maar het is evolutie dat er perzische katten zijn voor hun prachtige vacht (om te kroelen als kat zijnde, niet als tas) en dat er blaarkoppen zijn voor de melk, en dikbillen voor het vlees!

Dat het mijn keuze is om van dat conforme beeld af te zien, moet worden gerespecteerd. Net zoals ik het normaal vind dat mensen een verschil zien tussen vee en huisdier. Echter houd ik wel van een discussie.

Overigens staat mijn mening ook niet vast; en Katinka aanbid ik om haar kattentas al helemaal niet. Echter voel ik me wel aangesproken daar ik in de vrieskoude winter van dit jaar een bonten muts in Berlijn heb gekocht. Werd verteld dat het konijn was. Echter bestaan gestippelde konijnen niet, en ineens had ik moeite met die muts. Waarom eigenlijk? Ik ben een impulsieve dierenvriend en ren naar de eerste de beste koe om zijn gigantische neus van dichtbij te zien, en eventueel een aai te geven... ik kan met zekerheid zeggen dat ik ontzettend gefascineerd ben door deze dieren. Maar ik draag ze wel aan mijn voet, en eet ze ook bij het avondeten. In de verre toekomst hoop ik een mooie stier te houden, kijk naar de boer; die houdt ook van zijn dieren, maar zal vlees ook niet mijden.
Tussen melk, eieren en vlees hoort bont ook thuis. Allemaal een industrie, allemaal een lijdensweg. Die kat heeft het luxe gehad.
Uiteindelijk is alles de keuze geweest van de mens. Kattenrassen, hondenrassen, koeienrassen. Het één om lief te hebben en het ander vooralsnog om te gebruiken. De keuzemacht is niet totaal onbelangrijk aangezien "mens" macht heeft over alles, omdat het buiten zichzelf, verder, terug en door kan denken. Ook koeien worden huisdieren. Varkens zijn het al.

What will you do today? How will you justify it?"
(...)
The missing link, he says, "Will the effort and energy and momentum of their lives..."
How will it find you?
How will you enjoy their gift?
(...)
How will you show all the creatures of history?" says the missing link.
How will you show their birth and work and death were worthwile?

[Haunted, Chuck Palahniuk]

Afijn, het Engelse woord voor vee dekt de lading dan ook veel beter.

Main Entry: live·stock
Pronunciation: 'lIv-"stäk
Function: noun
: animals kept or raised for use or pleasure; especially : farm animals kept for use and profit

Mijn intentie is het niet om te veroordelen, of mensen een andere mening te laten vormen, maar om te blijven vragen, en er hopelijk zélf wijzer van te worden. Pas als er geaccepteerd is, dat de wereld niet uit zwart en wit bestaat, nooit heeft gedaan, nooit zal doen, is het einde van een discussie zoek -- of net gevonden, haha.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 06:59

sherwood schreef:
dus zolang het dier maar een goed leven heeft gehad mag je het na zijn dood vernederen en er alles mee doen? Zullen we dat bij jou ook even doen dan? Ik wil nog wel een tas met lang haar, maar ik kan het nergens vinden.
nogmaals die koe is in zijn geheeld gebruikt en daar heb ik dan ook geen moeite mee.
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je sommige mensen nog moet gaan uitleggen waarom je zo iets niet doet. De normen en waarden zijn er aan het vervagen hier in nederland. Als je zo iets niet snapt zonder uitleg waarom je het niet doet, dan zal je het nooit begrijpen vrees ik. Die normen en waarden zijn jou niet bijgebracht. Een koe is niet t evergelijken met een paard of een hond of een kat. En dan zijn er genoeg mensen hier die dat hypokriet vinden. Jammer voor die mensen dat ze dus kennelijk het verschil niet snappen. Ze vinden zichzelf uitermate intelligent dat ze dat zo kunnen annaliseren. Ik vind het sneu dat ze het niet snappen.

Sherwood: om heel eerlijk te zijn ja, ik vind het niet erg als dat na hun dood gebeurt. Om de simpele reden dat het dat dier dan niet meer is, een vel is alleen maar een dood omhulsel, de ziel is dan allang vertrokken.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:41

paraat jij zegt wat ik denk!
Ik ben ook gek op koeien, vind ze lief en mooi. En ook ik heb al een tijdje het idee om een stier te kopen, gewoon omdat ik ze mooi en lief vind. Maar ik heb er geen moeite mee om ze aan mijn voeten te dragen, of op te zitten als zadel. Koeien zijn anders dan katten en honden.
Ik vind het wel erg om een dier na zijn dood te vernederen. Het was wel zijn behuizing voor zijn gehele leven, daar mag wel met enig respect mee omgegaan worden. En ja dat geld ook voor de koe eigenlijk, maar dat respect uit je op een andere manier, door hem helemaal te gebruiken, en niks weg te gooien. Moeilijk uit te leggen, maar de gene die het ook zo voelen zullen er net zo veel moeite mee hebben om het uit te leggen denk ik

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:55

sherwood schreef:
paraat jij zegt wat ik denk!
Ik ben ook gek op koeien, vind ze lief en mooi. En ook ik heb al een tijdje het idee om een stier te kopen, gewoon omdat ik ze mooi en lief vind. Maar ik heb er geen moeite mee om ze aan mijn voeten te dragen, of op te zitten als zadel. Koeien zijn anders dan katten en honden.
Ik vind het wel erg om een dier na zijn dood te vernederen. Het was wel zijn behuizing voor zijn gehele leven, daar mag wel met enig respect mee omgegaan worden. En ja dat geld ook voor de koe eigenlijk, maar dat respect uit je op een andere manier, door hem helemaal te gebruiken, en niks weg te gooien. Moeilijk uit te leggen, maar de gene die het ook zo voelen zullen er net zo veel moeite mee hebben om het uit te leggen denk ik

Goh, ben ik dan misschien wel heus uitermate intelligent

Lientjee

Re: Hoe stom kan je zijn!! (dode dieren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:00

Vreselijk, die mensen sporen niet helemaal meer...
En dat ze dat zomaar op tv laten zien... Hoe was het commentaar van Barend en van dorp dan?