Thuisonderwijs

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 17:57

pmarena schreef:
Zoals ik het lees zal kind al 4 jaar zijn maar nog niet begonnen. Pas als ze 5 zijn is er de verplichting.
En heeft het jochie wat uitdagingen waardoor TS denkt / weet dat hij zich nog niet veilig en prettig zal voelen op school. En dat hij daarom niet aan school toe is.

Dat lijken mij prima redenen om nog even daar aan te willen werken in de veiligheid van thuis.
Sommige kinderen zijn er met 4 jaar vreselijk aan toe om een stapje verder te gaan en naar school te gaan. Maar sommige anderen moeten nog wat dingen overwinnen voordat ze zich daarbij lekker in hun velletje kunnen voelen.

Precies dit, en ik wil wat vrijheid voor de kinderen om
Hun vader te zien, ivm zijn werk lukt het niet altijd om hier te komen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:58

Ik lees nog mee maar vind het ook heel apart allemaal. TS geeft zelf aan dat de vrijgesteld is van leerplicht maar het kind waar het om gaat blijkt nog helemaal niet leerplichtig als ik het allemaal goed begrijp. Hoezo weet je dan al dat je vrijgesteld bent van leerplicht?
Daar zegt TS zelf over dat ze richtingsbezwaar heeft en dat het dan wel goed zit maar vind de leerplichtambtenaar dat ook wel dat dat richtingsbezwaar afdoende is?

Ik hoop in ieder geval dat alle keuzes die gemaakt zijn en worden het beste zijn voor het kind en deze een mooie toekomst tegemoet gaat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:58

Kimmie235 schreef:
Nee dan snap je er inderdaad niks van, je zou opnieuw kunnen beginnen met lezen? Met iets meer nauwkeurigheid zou je het mogelijk wel snappen.

gaat niet lukken, ben niet zo intelligent, heb gewoon regulier onderwijs gehad ipv thuisonderwijs
of misschien kun je zelf duidelijker zijn, er worden genoeg vragen gesteld waarop je geen antwoord geeft
Laatst bijgewerkt door Kinke op 31-03-24 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:59

Kimmie235 schreef:
pmarena schreef:
Zoals ik het lees zal kind al 4 jaar zijn maar nog niet begonnen. Pas als ze 5 zijn is er de verplichting.
En heeft het jochie wat uitdagingen waardoor TS denkt / weet dat hij zich nog niet veilig en prettig zal voelen op school. En dat hij daarom niet aan school toe is.

Dat lijken mij prima redenen om nog even daar aan te willen werken in de veiligheid van thuis.
Sommige kinderen zijn er met 4 jaar vreselijk aan toe om een stapje verder te gaan en naar school te gaan. Maar sommige anderen moeten nog wat dingen overwinnen voordat ze zich daarbij lekker in hun velletje kunnen voelen.

Precies dit, en ik wil wat vrijheid voor de kinderen om
Hun vader te zien, ivm zijn werk lukt het niet altijd om hier te komen.

Naar Egypte verhuizen is dan geen oplossing? Dan wonen ze in hetzelfde land als hun vader.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:00

Supervixen schreef:
Ik ben heel benieuwd op hoeveel scholen in je omgeving bent gaan kijken, een rondleiding hebt gehad en hebt geïnformeerd over hoe ze jouw kind het beste kunnen helpen?
Inclusief bijvoorbeeld een vrije school, een school voor hoogbegaafde kinderen, een jenaplanschool, een reguliere basisschool, enz.

Jouw kind is nog niet leerplichtig en dus is hij/zij ook nog nooit naar school geweest.
Dan vind ik het heel bijzonder dat je nu al de conclusie trekt dat jouw kind nergens past. Je hebt je kind nog geeneens de kans gegeven om op een basisschool te beginnen.

Ik geef inmiddels 22 jaar les op de basisschool en ik heb dit echt nog nooit meegemaakt. Heel bijzonder.

Wat ik wel regelmatig meemaak is dat ouders denken dat hun kind het echt geweldig doet en al heel ver voor is op de rest, maar in de praktijk is dit niet zo. Dit komt vaak omdat ze geen vergelijkingsmateriaal hebben en ook niet goed weten wat de kinderen allemaal leren in bijvoorbeeld groep 3. Als je dan in een gesprek vertelt wat ze allemaal moeten kennen en kunnen, schrikken ouders vaak.

Succes, ik hoop dat je de beste keuze voor je kind maakt.

Ik heb de vrije school gehad, de natuurschool, de democratische school, de openbare school om de hoek en een christelijke school.

Ik ben orthopedagoog dus ik weet wel hoe dat qua ontwikkeling zit, ik kan zo een iq test afnemen als ik zou willen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:02

Kinke schreef:
Kimmie235 schreef:
Nee dan snap je er inderdaad niks van, je zou opnieuw kunnen beginnen met lezen? Met iets meer nauwkeurigheid zou je het mogelijk wel snappen.

gaat niet lukken, ben niet zo intelligent, heb gewoon regulier onderwijs gehad ipv thuisonderwijs
of misschien kun je zelf duidelijker zijn, er worden genoeg vragen gesteld waarop je geen antwoord geeft

Geeft niet, een van je voorgangers snapt het wel, je kunt haar samenvatting lezen.

Kimmie235

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:02

Ik heb een koophuis, naar Egypte verhuizen zou betekenen dat die in de verkoop moet, we willen de hypotheek eerst versneld aflossen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:04

Ik zou het begrijpen als dat de achterliggende gedachte zou zijn: ik wil dat mijn gezin bij elkaar woont en daarom wil ik thuisonderwijs gaan doen. En ja, als je kinderen produceert en je woont in verschillende landen, dan is het niet zo makkelijk. En ja, zelfs op zondag het vlees snijden zit er dan niet in.

Maar de gezinshereniging lijkt de aanleiding niet te zijn. Ik lees iets over richtingsbezwaar (?!) en het feit dat het kind volgens TS niet in regulier onderwijs thuishoort. Ik weet zeker dat ze dat hier niet gaat delen, maar durf te wedden dat hier de crux zit.

Bijzonder topic dit.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:08

Melzazu schreef:
Ik lees nog mee maar vind het ook heel apart allemaal. TS geeft zelf aan dat de vrijgesteld is van leerplicht maar het kind waar het om gaat blijkt nog helemaal niet leerplichtig als ik het allemaal goed begrijp. Hoezo weet je dan al dat je vrijgesteld bent van leerplicht?
Daar zegt TS zelf over dat ze richtingsbezwaar heeft en dat het dan wel goed zit maar vind de leerplichtambtenaar dat ook wel dat dat richtingsbezwaar afdoende is?

Ik hoop in ieder geval dat alle keuzes die gemaakt zijn en worden het beste zijn voor het kind en deze een mooie toekomst tegemoet gaat.

De ervaring leert dat richtingsbezwaar voldoende is.

Melzazu

Re: Thuisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:13

Je zult dit dan op tijd moeten indienen maar dat zal je ongetwijfeld weten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:13

Ts waarom reageer je zo agressief op mensen die het niet met je eens zijn?

Mij heb je vals beschuldigt van iets en erop terugkomen doe je niet.
Dit zie ik je bij anderen ook doen.

Lijkt mij een slechte basis om zelf je kind les te gaan geven als je zelf niet met kritiek kan omgaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:15

Kimmie235 schreef:

Maar nogmaals, dat heeft betrekking op religieuze over levensovertuigingen.
Jij wil thuisonderwijs omdat je kind niet in het reguliere onderwijs past (denk je) en omdat je naar Egypte wil kunnen.

Edit:
Slim van je om het bij voorbaat te regelen. Ik zie namelijk dat er niet akkoord wordt gegaan met vrijstelling op basis van richtingsbezwaar als je kind 12 maanden ingeschreven heeft gestaan bij een school. Vandaar dat je niets wil proberen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:17

Wat wil je in vredesnaam bereiken met dit topic ? Het klinkt in mijn ogen meer dat je onder de leerplicht uit wilt komen omdat je dan meer vrijheid denkt te hebben om te gaan en staan waar je maar wilt.

Helemaal omdat je zegt orthopedagoog te zijn neem ik aan dat je netwerk groot genoeg is om op je vragen antwoorden te vinden die bij jou passen. Ik vind het allemaal wel een heel bijzonder verhaal en niet echt geloofwaardig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:18

Ik hoop oprecht TS, dat je je kinderen niet alleen alle noodzakelijke curriculum dingen zal leren, maar ook dat vriendelijkheid jegens je medemens iets moois is.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:20

Melzazu schreef:
Je zult dit dan op tijd moeten indienen maar dat zal je ongetwijfeld weten.

Een maand voor hij 5 wordt, daarop volgend voor 1 juli

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:20

Ik heb nog nooit zo'n onvriendelijke en vijandig reagerende orthopedagoog meegemaakt.
Als je al orthodpedagoog bent, wat ik met een korrel zout neem i.v.m. alle schrijffouten en het niet begrijpen van een spreekwoord.

Mooi ook dat de aap uit de mouw komt van het thuisonderwijs: de vader meer kunnen zien.

Nee, dat is geen echte aap hoor, die zitten niet in mouwen.

Ik ga mijn tijd beter besteden. De groeten.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:21

Goof schreef:
Kimmie235 schreef:

Jij wil thuisonderwijs omdat je kind niet in het reguliere onderwijs past (denk je) en omdat je naar Egypte wil kunnen.

Edit:
Slim van je om het bij voorbaat te regelen. Ik zie namelijk dat er niet akkoord wordt gegaan met vrijstelling op basis van richtingsbezwaar als je kind 12 maanden ingeschreven heeft gestaan bij een school. Vandaar dat je niets wil proberen.

Niet alleen religieus heb ik vernomen. Maar nee hij staat niet ingeschreven.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:21

Supervixen schreef:
Ik heb nog nooit zo'n onvriendelijke en vijandig reagerende orthopedagoog meegemaakt.
Als je al orthodpedagoog bent, wat ik met een korrel zout neem i.v.m. alle schrijffouten en het niet begrijpen van een spreekwoord.

Mooi ook dat de aap uit de mouw komt van het thuisonderwijs: de vader meer kunnen zien.

Nee, dat is geen echte aap hoor, die zitten niet in mouwen.

Ik ga mijn tijd beter besteden. De groeten.

Is goed, ik hoor je graag als je wat inhoudelijks hebt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:23

Kimmie235 schreef:
Sizzle, ik vraag me wel af hoe dat jouw kennis is gelukt? Was dit in België? In Nederland kun je, eens op school geweest, je kind niet zomaar thuis houden, zelfs niet als het gepest wordt.

Nee dit was in een ander land (CH), maar ik weet dat de moeder er maanden mee bezig is geweest om toestemming te krijgen en moest geloof ik ook zelf nog bepaalde certificaten halen. Het was geen proces voor watjes zeg maar, maar ze kreeg wel haar gelijk. Het kind moest wel bepaalde toetsen doen tussendoor om te bewijzen dat je je aan het programma houdt en je kind niet benadeelt.

Overigens heb ik mijn dochter tot 5 jaar thuis gehouden, die was emotioneel nog niet klaar voor school. Maar daarna stroomde ze prima in.
De school waar ze eerst zat was echter te groot voor haar en tevens erg veroordelend omdat ze een jaar ouder. Nu zit ze op een dorpsschool en is helemaal happy.

Ik zou het sowieso eerst proberen, net zo goed schikt je kind zich verbazingwekkend goed naar de groep.

Kwa partner in het buitenland: wellicht is een hybride oplossing mogenlijk? Bijv. regelmatig bezoek in Egypte waarbij je in die periode zelf les geeft?

Voor pesten alleen zou ik een kind niet meteen thuishouden. Ik ben vroeger ook flink gepest maar ik denk niet dat thuis onderwijs dan geholpen had, dan was ik waarschijnlijk nooit uit mijn schulpje gekomen.
Pesters kom je later ook tegen helaas.
Liever probeer je dat te sturen en je kind zelfbewuster te maken. In echte extreme gevallen met fysiek geweld en mentale schade is het uiteraard anders. Mijn broer heeft dat helaas moeten ondervinden, echter was voor hem de oplossing een andere school waar hij wel prima op zijn plek zat.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-03-24 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:25

luuntje schreef:
Ts waarom reageer je zo agressief op mensen die het niet met je eens zijn?

Mij heb je vals beschuldigt van iets en erop terugkomen doe je niet.
Dit zie ik je bij anderen ook doen.

Lijkt mij een slechte basis om zelf je kind les te gaan geven als je zelf niet met kritiek kan omgaan.

Ik vind het vermoeiend dat mensen reageren zonder vragen te stellen, en dus conclusies trekken op basis van iets wat ze niet weten, blijven vissen waarom ik thuisonderwijs wil geven na herhaaldelijk aangeven niet de details van mijn kinderen te willen verspreiden. Het feit dat mensen zeggen dat ik mijn kinderen tekort doe is nogal een oordeel gebaseerd op een paar dingen op internet, waarvan ik dus bewust de details achterwege laat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:26

Kimmie235 schreef:
Goof schreef:

Edit:

Niet alleen religieus heb ik vernomen. Maar nee hij staat niet ingeschreven.

Dat was ook niet wat ik zei ;)
'Religieuze EN levensovertuigingen' zei ik.

Bij deze:
https://www.thuisonderwijs.nl/wettelijk/5onderb/

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:26

Misschien een goed idee om gebruik te maken van je netwerk bij het opstellen daarvan. Het is volgens mij echt niet zo simpel. Jij zegt zo makkelijk: oh richtingsbezwaar maar niet religieus.

Ik vraag me zeer sterk af of dat net zo makkelijk geaccepteerd gaat worden als hoe jij het denkt.

Maar ik weet er helemaal niet veel van dus jij zal dat ongetwijfeld beter weten.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:27

Sizzle schreef:
Kimmie235 schreef:
Sizzle, ik vraag me wel af hoe dat jouw kennis is gelukt? Was dit in België? In Nederland kun je, eens op school geweest, je kind niet zomaar thuis houden, zelfs niet als het gepest wordt.

Nee dit was in een ander land (CH), maar ik weet dat de moeder er maanden mee bezig is geweest om toestemming te krijgen en moest geloof ik ook zelf nog bepaalde certificaten halen. Het was geen proces voor watjes zeg maar, maar ze kreeg wel haar gelijk. Het kind moest wel bepaalde toetsen doen tussendoor om te bewijzen dat je je aan het programma houdt en je kind niet benadeelt.

Overigens heb ik mijn dochter tot 5 jaar thuis gehouden, die was emotioneel nog niet klaar voor school. Maar daarna stroomde ze prima in.
De school waar ze eerst zat was echter te groot voor haar en tevens erg veroordelend omdat ze een jaar ouder. Nu zit ze op een dorpsschool en is helemaal happy.

Ik zou het sowieso eerst proberen, net zo goed schikt je kind zich verbazingwekkend goed naar de groep.

Kwa partner in het buitenland: wellicht is een hybride oplossing mogenlijk? Bijv. regelmatig bezoek in Egypte waarbij je in die periode zelf les geeft?

Dank voor je antwoord, ja het zou kunnen dat de situatie nog verandert, dat hoop ik natuurlijk. Ik mag echter niet naar Egypte reizen, behalve in de vakanties, dat is niet haalbaar. Afstandsonderwijs is niet voldoende ook volgens de leerplicht, er is ook sprake van schoolplicht.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 18:28

Melzazu schreef:
Misschien een goed idee om gebruik te maken van je netwerk bij het opstellen daarvan. Het is volgens mij echt niet zo simpel. Jij zegt zo makkelijk: oh richtingsbezwaar maar niet religieus.

Ik vraag me zeer sterk af of dat net zo makkelijk geaccepteerd gaat worden als hoe jij het denkt.

Maar ik weet er helemaal niet veel van dus jij zal dat ongetwijfeld beter weten.

Klopt het is moeizaam, ik heb een jurist gevraagd mee te schrijven en inderdaad thuisonderwijzers in mijn omgeving. Die voorzien geen problemen. Het

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:30

Ik vind het ook een wat lastig topic eigenlijk.
Een kind hoort op school. Ik kan me niet voorstellen dat hij nergens past, zeker niet als het nog niet eens geprobeerd is. Ik denk dat je het kind meer kwaad dan goed doet met thuisonderwijs. En de reden dat hij dan vaker naar Egypte kan is wel een bizarre reden natuurlijk. Het is jouw taak als moeder dat hij opgroeit als een sociale, weerbare en communicatief vaardige volwassene. En te zorgen dat hij een goede opleiding heeft genoten met een diploma waarmee hij zelf zijn eigen keuzes kan maken later. Wie weet wil hij wel marketing studeren in Amsterdam en niet naar Egypte om dierenarts te worden. Als ouders moet je hem faciliteren in zijn ontwikkeling en niet belemmeren. En door hem thuis te houden doe je dat wel.