protest mail. Tegen legbatterij eieren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:17

heb er nu ook mails gehad van 3 verschillende bedrijven ze willen allen er wat aan gaan doen maar zijn ook weer afhankelijk van wat hun leveranciers kunnen doen. Jeetje moeilijk zeg allemaal. Weet wel dat ik geen legbatterij eieren koop.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 19:19

ja, gouda ik heb ze ook gehad.
maar daar zit natuurlijk ook wel weer iets in he,
als er niet genoeg scharrelkippe boeren zijn kunnen ze ook niet genoeg scharreleieren kopen.
en wat ze dus ook zeggen, ze moeten zeker weten dat ze de eieren krijgen anders draait alles in de soep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:32

Carola, ik vraag me af, waarom jij wel scharreleieren wilt, als je tegen legbatterij-eieren bent. Waarom kies jij voor scharreleieren en geen biologische eieren?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 22:12

Maya schreef:
Carola, ik vraag me af, waarom jij wel scharreleieren wilt, als je tegen legbatterij-eieren bent. Waarom kies jij voor scharreleieren en geen biologische eieren?


Haha!
Ik eet alleen eieren van de kippen van mijn schoonmoeder en die kippen lopen met zijn 4en op 20-25 m2.
Ik koop nooooooit eieren.

en ik heb dus altijd echt verse eieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 23:00

Ow... misverstandje dus, begreep uit de post boven mijn post dat jij de voorkeur aan scharreleieren gaf boven andere soorten eieren. En vond dat nogal raar.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 23:16

Kan ik begrijpen,maar dat ging over een mailtje die ik had gehad van Maitre Paul over dat ze er zeker van moesten zijn dat ze de eieren op tijd zouden krijgen en zo.
En dat ze daarom nog geen scharreleieren gebruikte in hun producten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:07

Ik geloof dat biologische eieren zijn van kippen die biologisch voer krijgen. Het is dan dus nog niet gezegd dat het scharrelkippen zijn. Al die verschillende termen maken het er niet simpeler op.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:12

het beste zou dus eigenlijk zijn zelf kippetjes in de tuin te gaan houden. En welke eieren zijn daarnaast het beste graseieren toch? Of zegt dat alleen maar dat ze gras te eten krijgen Lachen Nee zeker moeilijke en verwarrende termen allemaal. Scharreleieren heb je ook al een heel ander idee van dan legbatterij tot je hoort dat ze krap op elkaar in donkere en vieze schuren (vaak) zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:30

0 >> Biologische eieren (met EKO-keurmerk)
De kipper hebben de ruimte, maximaal 6 kippen per m2. Ze hebben strooisel, een legnest en een zitstok. De kippen kunnen de hele dag naar buiten in een groen wei waar zi minimaal 4m2 per dier hebben. Verwijderen van de snavelpunt is verboden.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:33

Goed dat ik het weet, biologisch is dus diervriendelijk. Want ik hou daar echt rekening mee als ik eieren koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:39

Desiree schreef:
Goed dat ik het weet, biologisch is dus diervriendelijk. Want ik hou daar echt rekening mee als ik eieren koop.

Super! OK dan!

Het zijn dus de eieren met code 0 erop gedrukt. Lachen

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:54

Ik eet eitjes van mijn eigen kippen, melk van mn eigen koeien, vlees van mijn eigen koeien en varkens.
En die beestjes lopen ook nog eens allemaal hele dagen buiten, incl. de varkens.

Daar kan geen biologische slager tegen op,want ook daar word je genept bij het leven...

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:56

Miep schreef:
Ik eet eitjes van mijn eigen kippen, melk van mn eigen koeien, vlees van mijn eigen koeien en varkens.
En die beestjes lopen ook nog eens allemaal hele dagen buiten, incl. de varkens.

Daar kan geen biologische slager tegen op,want ook daar word je genept bij het leven...


Maar voor degenen die niet in de voorkeurspositie zoals jijzelf zit (weten waar je voedsel vandaan komt etc) is het wellicht wel handig als er op de verpakking staat hoe en wat.....
Want zoals jij het hebt, daar kun je alleen maar van dromen!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:58

DePennyBitch"]
[quote="Miep schreef:
Ik eet eitjes van mijn eigen kippen, melk van mn eigen koeien, vlees van mijn eigen koeien en varkens.
En die beestjes lopen ook nog eens allemaal hele dagen buiten, incl. de varkens.

Daar kan geen biologische slager tegen op,want ook daar word je genept bij het leven...


Maar voor degenen die niet in de voorkeurspositie zoals jijzelf zit (weten waar je voedsel vandaan komt etc) is het wellicht wel handig als er op de verpakking staat hoe en wat.....
Want zoals jij het hebt, daar kun je alleen maar van dromen!
[/quote]

Dat is waar, maar bij ons op het erf komen een aantal mensen die de eitjes kopen, die de melk kopen en die eens in de zoveel tijd een koe/varken uitkiezen die dan geslacht gaat worden.
Zo weten zij ook zeker dat ze vlees hebben van beesten die het geen seconde slecht hebben gehad.

Zo iets moet toch in de rest van nederland ook kunnen gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:04

Miep"]
[quote="DePennyBitch"][quote="Miep schreef:
Ik eet eitjes van mijn eigen kippen, melk van mn eigen koeien, vlees van mijn eigen koeien en varkens.
En die beestjes lopen ook nog eens allemaal hele dagen buiten, incl. de varkens.

Daar kan geen biologische slager tegen op,want ook daar word je genept bij het leven...


Maar voor degenen die niet in de voorkeurspositie zoals jijzelf zit (weten waar je voedsel vandaan komt etc) is het wellicht wel handig als er op de verpakking staat hoe en wat.....
Want zoals jij het hebt, daar kun je alleen maar van dromen!
[/quote]

Dat is waar, maar bij ons op het erf komen een aantal mensen die de eitjes kopen, die de melk kopen en die eens in de zoveel tijd een koe/varken uitkiezen die dan geslacht gaat worden.
Zo weten zij ook zeker dat ze vlees hebben van beesten die het geen seconde slecht hebben gehad.

Zo iets moet toch in de rest van nederland ook kunnen gebeuren?
[/quote]

Graag, maar dat zal wel weer niet gerealiseerd kunnen worden. Rolleyes

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:06

Ik ben bang dat zoiets een Utopie is, Miep..... Maar zou het niet geweldig zijn?

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 11:26

Citaat:
Scharreleieren heb je ook al een heel ander idee van dan legbatterij tot je hoort dat ze krap op elkaar in donkere en vieze schuren (vaak) zitten


Wat een onzin zeg. Je moet foto's bekijken van moderne systemen en niet van systemen die 'vroeger' geplaatst werden.

Als iemand interesse heeft kan ik wel wat laten zien van hoe het nu gaat dmv een aantal foto's. Ik weet alleen nog steeds niet hoe ik ze moet uploaden Blond

Heb trouwens de rest van de dag bruiloft dus dat wordt dan morgen als iemand ze erop wil zetten voor me...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 12:18

Sammm"]
[quote="Desiree schreef:
Goed dat ik het weet, biologisch is dus diervriendelijk. Want ik hou daar echt rekening mee als ik eieren koop.

Super! OK dan!

Het zijn dus de eieren met code 0 erop gedrukt. Lachen
[/quote]

nou,ikstond gisteren in de supermarkt en ik stond bij de eieren en dacht: eens kijken of dat klopt.
maar helaas kon ik die nummers niet vinden op de doosjes.
waar staan ze dan?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 12:20

Miep schreef:
Ik eet eitjes van mijn eigen kippen, melk van mn eigen koeien, vlees van mijn eigen koeien en varkens.
En die beestjes lopen ook nog eens allemaal hele dagen buiten, incl. de varkens.

Daar kan geen biologische slager tegen op,want ook daar word je genept bij het leven...



zoals ik dus ookal eerder aan heb gegeven.
iedereen weer gewoon zijn eigen kip,koe, varken.
en asl je iets anders moet hebben, dan ruil je dat gewoon met elkaar.

Ik zou zoiets ook best willen.
mijn eigen kippen,koeien , varkens en dan zelf slachten, dan weet je zeker dat ze niet geleden hebben ofzo

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:31

pienV schreef:
Citaat:
Scharreleieren heb je ook al een heel ander idee van dan legbatterij tot je hoort dat ze krap op elkaar in donkere en vieze schuren (vaak) zitten


Wat een onzin zeg. Je moet foto's bekijken van moderne systemen en niet van systemen die 'vroeger' geplaatst werden.

Als iemand interesse heeft kan ik wel wat laten zien van hoe het nu gaat dmv een aantal foto's. Ik weet alleen nog steeds niet hoe ik ze moet uploaden Blond

Heb trouwens de rest van de dag bruiloft dus dat wordt dan morgen als iemand ze erop wil zetten voor me...

Ik doelde op de scharrelschuren die zag ik pas nog op tv. Ze zaten er in het donker en de schuur werd bijna nooit uitgemest. Ja als de nieuwe lading kippen kwam. Maar goed bij iedere boer zal het wel anders zijn en zullen het wel goed bedoelen denk ik. Volgens mij houd (bijna) iedere boer wel van zijn dieren en doet wat hij kan met zijn beschikbare middelen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:41

gouda schreef:
Ik doelde op de scharrelschuren die zag ik pas nog op tv. Ze zaten er in het donker en de schuur werd bijna nooit uitgemest. Ja als de nieuwe lading kippen kwam. Maar goed bij iedere boer zal het wel anders zijn en zullen het wel goed bedoelen denk ik. Volgens mij houd (bijna) iedere boer wel van zijn dieren en doet wat hij kan met zijn beschikbare middelen.


Hoe wil jij daar schoon gaan maken, zonder dat al die kippen in de stress schieten? Kippen in de stress = geen eieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:43

carola1"]
[quote="Miep schreef:
Ik eet eitjes van mijn eigen kippen, melk van mn eigen koeien, vlees van mijn eigen koeien en varkens.
En die beestjes lopen ook nog eens allemaal hele dagen buiten, incl. de varkens.

Daar kan geen biologische slager tegen op,want ook daar word je genept bij het leven...



zoals ik dus ookal eerder aan heb gegeven.
iedereen weer gewoon zijn eigen kip,koe, varken.
en asl je iets anders moet hebben, dan ruil je dat gewoon met elkaar.

Ik zou zoiets ook best willen.
mijn eigen kippen,koeien , varkens en dan zelf slachten, dan weet je zeker dat ze niet geleden hebben ofzo
[/quote]

Ik denk dat die koe op het balkon nu ook niet direct een fijn leven heeft Tong uitsteken

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:44

Op bij mij op de patio..... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:46

carola1"]
[quote="Sammm"][quote="Desiree schreef:
Goed dat ik het weet, biologisch is dus diervriendelijk. Want ik hou daar echt rekening mee als ik eieren koop.

Super! OK dan!

Het zijn dus de eieren met code 0 erop gedrukt. Lachen
[/quote]

nou,ikstond gisteren in de supermarkt en ik stond bij de eieren en dacht: eens kijken of dat klopt.
maar helaas kon ik die nummers niet vinden op de doosjes.
waar staan ze dan?
[/quote]
Ze staan op de eieren zelf. Knipoog

Koop je dus een biologisch ei, dan staat er bijvoorbeeld deze code op:

0 NL 12345

Lachen

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:14

Oke heb de hele discussie even gevolgd en wil toch even reageren.
De mensen die in de stad wonen, maar net zo goed de mensen die op eht platteland wonen die weten helemaal niet hoe het in het boerenleven er aan toe gaat. Ik heb eh wel gezien mijn oom is boer en die heeft het hoofd dus niet boven water kunnen houden en woont nu met zijn hele spultje in het buitenland. Het heeft mij ontzettend pijn gedaan om die man keihard te zien werken voor die paar rotcenten, en er dan als nog aan onder door te gaan.
De Nederlandse regering weet gewoon echt niet waar ze meer bezig zijn, en straks als het allemaal te laat is hoeven ze alleen maar hun excuses aan te bieden en het nederlandse volk is weer blij.

Wat betreft de koeien die buiten lopen enzo?? Heel veel boeren laten steeds meer hun koeien buiten lopen omdat de mensen helemaal verzot zijn zodra ze lezen dat het van koeien komt die lekker in de wei hebben gelopen en dat heeft niks met EKO ofzo te maken. Kijk maar naarde graskaas, dat is kaas gemaakt van de melk van koeien die van het eerste gras hebben gegeten zeg maar. Die koeien staan in de winter dus gewoon binnen. Die produkten zijn er alleen maar in het voorjaar en er is behorlijk wat vraag naar. Boeren weten dus dat er daar "een klein beetje " extra te verdienen is en dus hun dieren naar buiten.

Voor de rest kan ik me de boeren ook wel voorstellen dat ze hun koeien binnen houden omdat ze bang zijn voor ziektes, logisch er mag niet geent worden.

@sammm:
Jij wilt wel dat de koeien buiten staan, maar je vind het ook heel erg als al die koeien moeten worden afgemaakt als ze wel ziektes op lopen. De grootste kans dat ze die oplopen komt mede door het buiten lopen van die dieren. Dus of je loopt een grote kans op ziekte, waardoor de kans bestaat dat de hele veestapen gedood zal worden, of je laat je koeien binnen staan waar ze misschien niet helemaal gelukkig zijn, maar zoals hierboven ook al gezegd, ze daar zelf niet zo heel erg van merken.

Nu ben ik wel benieuwd naar jou keuze.