Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Foaly schreef:Het kind gaat nog niet naar school en is door moeder zelf als 'cognitief vooruitlopend' bestempeld en ook heeft moeder zelf geconcludeerd (oh nee, met hulp van bevriende orthopedagogen, dus niet in een professoinele, objectieve setting) dat regulier onderwijs, met wat voor aanpassingen dan ook, 'niet aansluit'.
Tja. Succes, TS.
Goof schreef:Kimmie235 schreef:Contact met de leerplicht heb ik niet gehad, die zal aangeven dat als ik richtingsbezwaar heb dat dat dan oké is. Mijn zoon heeft geen behandelaar gehad, zelf ben ik behandelaar en ben omgeven door leerkrachten (waarvan meerdere gestopt zijn en thuisonderwijs geven) en orthopedagogen en gz-psychologen (mijn werk). De juf van de peuterspeelzaal heeft me toegevoegd aan de groep thuisonderwijzers en had dit graag zelf ook gedaan, maar dat kon dus niet meer.
Richtingsbezwaar? Vrijstelling voor je kind vanwege geloofs- of levensovertuiging?
Wat is nou je reden voor het willen van thuisonderwijs?
Ik vind het bizar dat de leerplichtambtenaar nog niet ingeschakeld is. Lijkt mij stap 1. En ga dan in groot overleg met school, behandelaar (jij kennelijk, lijkt me ook onverstandig), orthopedagoog, leerplicht dus en eventueel en regiehouder.
In Nederland is de wet passend onderwijs. Ik weet absoluut dat dit niet zaligmakend is en dat er helaas veel kinderen alsnog tussen wal en schip terecht komen, maar stap 1 is altijd het groot overleg en een complete zoektocht naar belastbaarheid, behoeften en welke scholen/soorten onderwijs zouden kunnen aansluiten.
Het klinkt nu als een 'ik wil dit, dus dan doe ik dat'.
Is je kind al thuis trouwens??
_chou schreef:Maar het feit dat je kind het nodig maakt nog niet dat jij het kan. Ik weet niet of jij kennis hebt om je kind(eren) echt te leren lezen en schrijven, in plaats van dat je het alleen voor kan doen. Het is namelijk echt een vak apart, de leraren hebben vaak niet voor niets ervoor geleerd.
Kimmie235 schreef:Ik heb het mijn partner gevraagd, die werkt voor de grootste goed betalende stallen in Egypte. Die geeft aan dat het helemaal niet van cruciaal belang is. Het gaat om kunde, jezelf bewijzen of alleen al kind zijn van is voldoende. De stalknechten op die grote stallen zijn, zoals ik al zei, ongeschoold. Mocht kind een diploma willen belemmer ik dat niet, alleen is naar school gaan nu niet in het belang van kind. Zoals ik al zei, uit het schoolsysteem halen kan niet, er in kan altijd.
Marije_jiplover schreef:Wat kom je in vredesnaam hier doen, als je allang weet wat je wil en allerlei andere experts allang gezegd hebben dat het beter voor je kind is?
Ga lekker je eigen plan trekken en doe wat je denkt dat het beste is...
Dat gezegd hebbende: ik heb in mijn naaste familie 2 hoogbegaafde kinderen
Zij zijn op een reguliere school begonnen, maar de oudste liep daar al heel snel hartstikke vast.
Ze zijn toen samen naar een speciale school gegaan, aangepast voor hoogbegaafde kinderen.
Beide kinderen zijn hier enorm opgebloeid, omdat ze onderwijs kregen, aangepast aan hun behoeften.
De jongste las met 6 jaar boeken voor 10jarigen, dus liep ook enorm voor kwa woordenschat en kennis.
Maar op andere vlakken, die ze heel handig kon verbloemen, maar waar deze school in gespecialiseerd is, schoten ze toch best nog wat te kort.
Doordat de school hierop insprong, hebben ze deze vaardigheden ook geleerd.
Leren leren, is zoiets wat HB kinderen in het reguliere schoolsysteem niet leren, tafels stampen hoeft niet, want ze wéten het antwoord gewoon.
Maar doordat leren leren een essentiële vaardigheid is, die je later in je leven echt nodig gaat hebben, als je nieuwe dingen tegenkomt en je eigen wil maken, is dat echt een essentieel onderwerp, waar deze kinderen vaak wel behoefte aan hebben, ze weten dat alleen zelf niet en je hebt het als ouder vaak niet door, omdat ze, voor het niveau van hun leeftijd, buitengewoon slim zijn.
ruitje schreef:Hi TS, ik was laatst bij een particulier initiatief. Was niet mijn ding maar zoiets lijkt mij echt wat voor jou.
11 kinderen, 1 docent en 1 vrijwilliger. Je mocht als ouder altijd de hele dag blijven als het wilde. Kinderen in de leeftijd van 4 tot 11. Geen toetsen.
Kinderen mochten elke dag besluiten waar ze aan wilde werken, nooit de verplichting ergens aan te moeten zitten. Veel buiten zijn.
Hoog gehalte ouders op de open dag die dit wilden combineren met thuisonderwijs.
Ook een hoog gehalte veganistische, dreadlockdragende, op blote voeten lopende mensen waarvan hun kind tijdens de open dag autootjes tegen het raam mochten gooien, dat ook
Maar wel onderwijs wat compleet vrij was in het tempo van het kind.
Ik stuur je een PB!
Shadow0 schreef:Over homeschooling in de VS is trouwens door John Oliver een interessant item gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=lzsZP9o7SlI
Daar wordt duidelijk dat homeschooling daar nogal uiteen kan lopen. Voor sommigen is het noodzaak of heel zinvol, om iets te bieden dat het onderwijs niet biedt. Maar het kan ook voortkomen uit een afwijzing van de maatschappij, vanuit radicale en extremistische opvattingen, en soms is het kindermishandeling of verwaarlozing. Dat gaat niet altijd goed. Wat mij betreft vervalt 'richtingbezwaard' als uitzondering hier in Nederland. Er is al genoeg extremisme in de wereld.
pmarena schreef:Zo'n B3 initiatief is er hier in de regio ook. Op zich wel goed dat dat ook een optie kan zijn.
Wij zijn er wezen kijken en het was echt een leuk idee, leuke plek. Maar we hadden niet het idee dat dit nou dè oplossing zou zijn voor het overprikkeld raken en de hardheid van de Daltonschool waar meneer op zat.
Ook moet je het maar net treffen met de leerkracht en andere ouders, en of niet zeg maar het afvoerputje aan kinderen er terecht komt, die zich op een gewone school niet kunnen gedragen.... zie ook het autootjes tegen de ruit gooien voorbeeld hier boven
Hele leuke ideeën allemaal daar, maar als het uiteindelijke groepje toch ook 25 man moet worden dan lukt er ook niet meer snel wat je voor ogen hebt. Ze moeten het wiel nog uitvinden. Je hebt een grote kans op allerlei anti-alles wappie-denkbeelden die op de kinderen overgebracht worden. Wij hadden er niet zoveel vertrouwen in. Binnen een jaar was het ook al geklapt wegens een soort tweedeling van de volwassenen daar qua mening hoe het verder zou moeten.
Ook daar geen overheidsbemoeienis dus je moet maar afwachten hoe je kind van zo'n school af komt....
Het kost veel geld en hier was het ook het idee dat je ook best veel op school zou helpen. Wat ik op zich wel goed vind, ouderbetrokkenheid
Het idee is erg leuk maar het kan op allerlei manieren nog vervelender zijn dan een normale school waar men wel met allerlei professionele leerlijnen enzo werkt.
Al met al moet je het maar net treffen bij welke soort school dan ook.
TS: als je zoveel professionals om je heen hebt en je thuisscholende familie het zo goed doet en zo goed met zoon om kan gaan, kan je daar dan niet iets mee, dat hij met hun wat mee kan draaien? Dat zij kan helpen om je op weg te krijgen? Of zijn die kinderen al veel ouder / wonen ze ver weg....?
Kinke schreef:ik snap niks van dit topic. Het kind hoeft nog niet eens naar school maar TS heeft nu al besloten dat kind niet wil en dat kind zoooo ver voorloopt qua woordenschat dat het ook niks gaat worden op school?