vroeger, ja vroeger...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:24

Ti Ta Tovenaar keek ik ook wel met die grobbebollen of hoe heten ie gekke dingen.
We deden ook wel brooddeeg dingen maken deden jullie dat ook?? En dan je creatie in de over en ook nog verven daarna .. dat waren nog eens woensdagmiddagen! Poppetjes of je naam enzo..
Dat was altijd erg leuk.. maar de grootste pret was als onze moeder met ons taart ging bakken en dat je je heelemaal misselijk at aan het deeg Ziek ..

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:24

Riant schreef:
Ohw mijn fiets was altijd een paard .. ik kon ook lichtrijdend fietsen ... Bloos


HERKENNING!!! Ik had touwtjes aan me fietsstuur, dat waren teugels!! Bloos

Ik ben van 22-11-1979, val dus onder het verhaaltje op de eerste pagina. Raar he als je dat zo terugleest Lachen. (Wow hoe deden ze dat toen, zonder computer, zonder BOKT!)
Ik had onwijs veel vriendjes en vriendinnetjes in de straat, altijd savonds spelletjes doen. Zwijmel.... Waar ik nu woon wonen ook veel kindjes, maar ik zie ze weinig buitenspelen. Wel hoor ik op mooie dagen de computer aangaan en steeds msn-bliepjes.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:38

ik ben van 1979 en zie veel herkenning.

Keek niet veel tv, wat ik wel helemaal leuk vond waren de troetelberen en de snorkels. Eigenlijk nog steeds leuk; de Freggels Haha!
Weet nog dat we een video kregen en dan hadden wij 1 videoband en dan mochten we zelf dingen opnemen.

Verder waren we veel buiten.
Ik had pony's vanaf mijn 8e. Vaak zonder zadel, wedstrijdjes doen wie het hardst kon of om emmers zigzaggen (hadden we inspiratie opgedaan bij de Natte neuzen show) Of we gingen kijken hoe hoog hij kon springen.
Mijn zusje had een pony van 1.28 en die kon echt goed springen.
Dan hadden we de hindernis opgebouwd tot 1.10 en dan ging hij erover heen, verhoogden we naar 1.15 en dan stopte hij, hij vond 1.10 het maximum Ach gut

Of ik nam de Donald Duck of de Penny mee en dan ging ik zonder zadel in het weiland achterstevoren op mijn pony zitten. Dan kon ik op zijn kont liggen en een boekje lezen Clown

Verder veel hutten bouwen, vooral in de hooiberg met ondergrondse gangen (heb ook al eens de hele vakantie in een holle boom gezeten Bloos ), visjes of kikkers vangen.
Oh ja, in de herfst eikels rapen en elkaar dan beschiet met je blaaspijp van pvc. Kastanjepoppetjes maken.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:47

Ik ben van 1982 en kan me hier ook geheel in vinden.
Ik vind het jammer dat mijn kinderen niet meer zo kunnen opgroeien, want wat heb ik een fantastische tijd gehad.
Altijd buiten spelen, in bomen klimmen, balletje trap, boomhutten maken, streken uithalen, Annemariakoekoek, stoepranden, elastieken, touwtjespringen, tennissen op straat en even oppassen als er een auto voorbij kwam, verstoppertje, vlaggenroof, levend stratego. Wat was dat fantastisch!
Je dacht niet aan eten/snoepen, je was gewoon met je vriendjes aan het spelen.
Ik kan me nog goed herinneren dat mijn broers hun eerste Atari kregen. En later de eerste Nintendo 8bit. Toen begon de ellende en ging je met je vriendjes binnen zitten computeren.
Ik kan me ook niet meer echt herinneren hoe het was zonder mobiele telefoon. Ik had mijn eerste toen ik 14 was ongeveer. En ik was er supervroeg bij want mijn broer had (en heeft nog steeds) een winkel voor mobiele telefonie. Superhip was ik toen! Haha!
Dat je gewoon naar de stad ging en onbereikbaar was. En dat je iemand soms belde, maar dat die dan niet thuis was en je het 's avonds gewoon nog een keer probeerde.

Eeuwig zonde dat we nu in een tijdperk zitten waar kinderen binnen achter de tv/computer zitten, dik worden van het niks doen en nooit hun knie openhalen omdat ze met hun rolschaatsen zijn gevallen.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:54

djuno schreef:
Oef....jij maakt voor mij het gevoel nog completer door Q en Q te noemen. Wat vond ik dat toen spannend en eng.
Schiet mij nog een tv-programma te binnen.....wat te denken van TI TA Tovernaar?

Oh ja,Ti Ta Tovenaar met de grobbebollen.
Ik had daar ook een plakboek van.Zo'n stickerboek

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:59

ik woon nog op een plek waar dat nog allemaal wel mogelijk is.
Veel ruimte, weinig verkeer en 1 piepklein basisschooltje met 100 kinderen.
Ik denk dat mijn kinderen ook veel buiten zullen spelen (ik zou ze gewoon naar buiten schoppen ~~}> )

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:15

HAHA... ik ben van "61: laatst keek ik nog naar een foto met mijn toen "beste vriendin"...we stonden in een "hele hippe poncho"....wie kent die nog?? En de hoelahoep...en, voor mij toppunt van genot...de schommel in de deuropening van de schuur bij de overburen..(wij woonden in een flat)....touwtje springen met "dubbele touwen"..en...zo'n touw om je enkel met een bal eraan waar je overheen moest springen terwijl je in de rondte rende...(Of ben ik nou toch echt te oud voor jullie)... Haha!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:33

Mijn zusje was altijd mijn paard. Schijnheilig

Dat het arme kind er geen gebroken rug aan over heeft gehouden verbaast me nog steeds.

We deden ook altijd zo'n spelletje dat de een bij de ander op de rug zit en dan een gebaar maakt ("hoed, bril of pijp?"). Als de onderste het goed raadt (want je kunt het niet zien), moet je omruilen van plek. Maar ik speelde altijd vals... en zei altijd dat m'n zusje het fout had (totdat ik medelijden kreeg en maar gewoon omruilde).

Verder altijd buitenspelen. Veel stoepranden, elastieken (we waren maar met z'n tweeen, maar m'n vader had haakjes op verschillende hoogtes aangebracht op het tuinhek, zodat we toch nog fanatiek konden elastieken), gewoon veel op rekstokken spelen, oorlogje verklaren, buskruiten, verstoppertje, op de boerderij rotzooien. Maar ook lego, barbies, my little ponies en alles gecombineerd in de grote manege-soap. Het was echt de leukste tijd van mijn hele leven. Hoop echt dat ik ooit kinderen heb die dat ook mee kunnen maken.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:35

radicalM schreef:
"...we stonden in een "hele hippe poncho"....wie kent die nog?? ...en...zo'n touw om je enkel met een bal eraan waar je overheen moest springen terwijl je in de rondte rende

Ja,ik had ook een poncho
En zo'n balletje met touw om je enkel had ik ook Haha!
Dat was net zoiets als het tennisballetje in de panty,alleen kon die niet om je enkel Knipoog Daar kon je mee tegen de muren slaan;met je rug tegen de muur en dan tussen je benen door en boven je hoofd en links en rechts *LOL*

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:57

radicalM schreef:
HAHA... ik ben van "61: laatst keek ik nog naar een foto met mijn toen "beste vriendin"...we stonden in een "hele hippe poncho"....wie kent die nog?? En de hoelahoep...en, voor mij toppunt van genot...de schommel in de deuropening van de schuur bij de overburen..(wij woonden in een flat)....touwtje springen met "dubbele touwen"..en...zo'n touw om je enkel met een bal eraan waar je overheen moest springen terwijl je in de rondte rende...(Of ben ik nou toch echt te oud voor jullie)... Haha!



Oh ja, herken het allemaal.
Ik had zelf een schommel in de deur opening van de scheur.
En een poncho heb ik ook nog gehad.
een wollen met allemaal kleurtjes.
En die bal ja....als het mis ging had je meteen een blauwe enkel Haha!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:59

paardrijden deed ik altijd op een smal tafeltje,knoopte ik 2 dassen van mijn vader aan elkaar over de tafel,dat waren mijn stijgbeugels!!!!!
en een touwtje als teugels,zo heb ik heel wat "buitenritten" gemaakt,bij ons in de schuur!!
wat een fantasie heb je dan als kind hé!?

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:08

Onassa schreef:
En die bal ja....als het mis ging had je meteen een blauwe enkel Haha!

Dat doet me denken aan die klikklak dingen.2 knotsen aan een touwtje en dan zo vaak mogelijk onder en boven tegen elkaar aan kaatsen.
Hele blauwe handen had ik Haha!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:39

Kimmes schreef:
Dat doet me denken aan die klikklak dingen.2 knotsen aan een touwtje en dan zo vaak mogelijk onder en boven tegen elkaar aan kaatsen.
Hele blauwe handen had ik Haha!



Zow dar waren echt gevaarlijke dingen man.. !!!! en helemaal als je het dan perongeluk losliet.. was ook niet makkelijk om het goed te doen..
Hoe heet zo'n ding eigenlijk???

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:02

Wat een herinneringen zeg!
Herken eigenlijk alles wel. Doorde week buitenspelen tenzij regen.
´s avonds met het journaal binnen zijn.
Op woensdag vaak met een vriendinnetje.
Chips kregen wij niet op woensdag maar op zondag.
Op zaterdagmiddag om ca 17.00 je schoenen inleveren voor een poetsbeurt.
Verder had mijn vader hele mooie stelten gemaakt waar wij de buurt mee onveilig makten. Die stelten kon je niet kopen, dus iedereen wilde ook.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 21:00

jaaaaaa poncho's!!! gehaakt van dikke wol in allerlei kleuren!!

en ribbroekjes met wijduitlopende pijpen... Wow! en ik loop er nu weer in!! poelie's... of hoe heetten die vieze synthetische strakke koltruitjes ook alweer? patchwork suède minirokjes aan met hippe laarsjes... dolly dot staartjes... ghe ghe ghe Nagelbijten / Gniffelen

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:03

Ik zat er nog over na te denken, maar toen dacht ik: "Ja ik was ook wel bang vanwege de koude oorlog....altijd op het jeugdjournaal uitleg over de wapenwedloop...."
Maar verder goeie herinneringen, oh jemig ik word oud...

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:33

Ben in 1970 geboren en dit klinkt zo herkenbaar... ook al eens zo'n verhaal gehad dat hier op leek.. als je voor 19.. bent geboren weet je nog dat.. de TV alleen zwart-wit uitzond, je alleen Nederland 1,2 en 3 had, muziek van een radio, platenspeler of cassette kwam, van een cd, dvd of mp3 had je nog nooit gehoord, kinderprogramma's waren er op woensdagmiddag na een uur of 3, in het weekend en 's avonds na het eten tot een uur of half 8.
Ik zal eens kijken of ik het verhaal nog ergens kan vinden..
Erger me wel eens als de kids zich hier weer eens vervelen.. tv zit pa of ma naar te kijken, vriendje of vriendinnetje is er niet en meteen gezeur dat ze niks te doen hebben.. ik kon me uren alleen vermaken met speelgoed en dat was niet half zo veel en met zoveel mogelijkheden als nu.. lego een stel auto's en ik was weer bezig, een puzzel leggen, tekenen.. en als 1 vriendje er niet was zocht ik wel een ander. Oja en zoals hier al ergens gezegd.. chips? 1 of 2 keer in de week.. verder eens een koekje of een snoepje.. en schoolmelk i.p.v. pakjes weet-ik-veel-wat en koekjes wat-een blitse-tekenfilmfiguur-verpakking.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:34

Trouwens... cola zat toen nog in een glazen literfles Haha!

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:52

toscana schreef:
Trouwens... cola zat toen nog in een glazen literfles Haha!


Die bestaan nog Haha!

Ik werk in een supermarkt achter de kassa en toen moest ik dus een keer de emballage band doen, stonden daar dus glazen colaflessen. Ik moet wel heel eerlijk toegeven dat ik die nog nooit gezien had Schijnheilig

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:58

Ja inderdaad melk in flessen .. die hele paken waren in het begin ook zo'n ramp want dat openen ging nog niet zo eenvoudig. Die aluminiuum doppen van de mlekfelssen dienden overigend uitstekend als decoratie van de wielen van je fiets.. wa thooguit eem BMX crossfiets kom zijn want mountainbikes met geveerde voorvork dat bestond natuulijk niet ..

Chips allen in het weekeinde en snoep soms op woensdag als je zoet was hahaha .. wat een tijden.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:02

Onassa schreef:
Kan me ook nog goed herinneren dar radio Veronica die tot die tijd nog vanaf het zendschip in de lucht waren er mee stopte.
Letterlijk werden de stekkers eruit getrokken.
Ik stond tegen de kachel toen het gebeurde (cv was er toen nog niet) en heb bittere tranen gehuild.


1974, ik was toen twaalf en heb ook gehuild. Die laatste woorden van Rob Out Huilen
Wij hadden vroeger thuis een kolenkachel en ik kan me ook de draadomroep nog herinneren

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:08

Je kon nog rustig bij je ouders op zondag achterin de auto over allerlei mooie zandweggetjes de Veluwe over.. meerendeel is nu afgesloten. Nu kun je in file over de wegen die nog open zijn...

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:58

Ik had die email ook ontvangen en kreeg er helemaal kippevel van!!
Wat een herkenning......zeker nu ik ook moeder ben en zie hoe mijn kinderen opgroeien. Bloos

Ik ben van 1966.

Ik heb met verbazing staan kijken bij de eerste fax; de telex (ja daar heb ik nog mee gewerkt Bloos! ) kon de deur uit.
De eerste computer.... Haha! Toen kocht ik zelf een Apple, zo'n klein 4kant ding voor "slechts" 4000 gulden!!! Hij had wel 5 Mb geheugen Haha!
Na en jaar heb ik hem kunnen upgraden naar 7 Mb, Whow!!!

Toen de mobile telefoon; daar liep ik met een Vox; een soort accu met een krulsnoer eraan en een hoorn. Niet te dragen zo zwaar en de batterij was zo leeg Boos!

Vervolgens het internet: ik had een meisje op sollicitatiegesprek die begon over "surfen op internet" Verward Verward Ik heb natuurlijk geknikt alsof ik wist waar ze het over had maar ik had echt geeeeen idee wat ze bedoelde *LOL*
Ik heb haar wel aangenomen want ze was vast heel intelligent Cool

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:59

Riant schreef:
Ja inderdaad melk in flessen ...


Melk op school! Brr of ze waren te lauw, of zo koud dat het bevroren was.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:24

Marieke schreef:
Melk op school! Brr of ze waren te lauw, of zo koud dat het bevroren was.

In van die driehoekige pakjes Misselijk
Voor de lauwe melk werden ze 's morgens in een bak met warm water gekieperd.

Hadden jullie ook kleppers? Van die houten slippers met een rood leren bandje? Kon je zo leuk me vallen Haha!
En een Holly Hobbie jurk van lapjesprint met van die rouches aan de mouwen *LOL*