Vraagje over tien jarige en de pil!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Een tienjarig aan de pil of niet???

Poll eindigt op

Voor de veiligheid...ik zou het doen
9 (7%)
Veiligheid of niet...ze is veel te jong voor de pil
105 (92%)

Totaal aantal stemmen: 114


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:15

En daar moet je dus je kind vertrouwen geven, vertrouwen dat ze zoiets kan komen vertellen.

En de pil helpt wel tegen zwangerschap, maar ook
tegen aids en soa's?
Tegen de emotionele beschadiging?

Tegen roekenloze automobilisten?
tegen drugs?
tegen wapens
tegen....

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:56

Het is een vraag over de pil maar volgens mij wil je meer vragen.
Komt dit omdat je er alleen voor staat?
Kan me er wel iets bij voorstellen maar je kunt niet altijd in je huisje blijven zitten.

lies

Berichten: 9663
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:49

jaantsje schreef:
Het is een vraag over de pil maar volgens mij wil je meer vragen.
Komt dit omdat je er alleen voor staat?
Kan me er wel iets bij voorstellen maar je kunt niet altijd in je huisje blijven zitten.


Huh? Die logica ontgaat mij volledig Verward

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:27

runningkawa schreef:
Om eerlijk te zijn ben ik daar wel mee eens.
En voor de sex zou ik gewoon goede voorlichting geven, zodat ze zelf ermee komt dat ze de pil wil en een condoom, want zonder condoom schuilt net zoveel, of meer gevaar in als wat er toevallig op straat kan gebeuren.
Ik zou dus gaan voor goede voorlichting, zo'n jong lijfje vol met hormonen stoppen lijkt me niks, als het medisch niet nodig is.


idd, ik ben vanaf groep 7 basisschool ongesteld, maar vanaf mn 15e aan de pil

hoe jonger aan de pil, hoe makkelijker en eerder er aan sex wordt gedacht

daarbij, die hormonen zijn echt niet zo gezond

en ik snap dat je niet wil dat ze zwanger wordt na een verkrachting, maar mocht dat gebeuren is er altijd abortus/abortuspil
het enige gevaarlijke is dat ze een ziekte oid kan oplopen, en daar beschermt de pil haar niet tegen helaas.

dus nee, niet aan de pil laten gaan, wachten tot ze daar zelf mee komt, ik vond zelf 15 ook nog wel vrij jong, maarja ik was er vroeg bij Knipoog mn zusje ging aan de pil toen ze dr 1e echte vriendje(en dus sex) had, en was toen 17, ik was er dus veel vroeger bij dan zij, ik was trouwens eerst al een tijdje bezig met condooms, voor ik aan de pil ging, maar die verhalen van gescheurde condooms enzo vond ik maar nix, vandaar pil+condoom Lachen

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:30

Wat wil zij? Heb je er met haar over gepraat? Als zij niet eens aan de pil wil, moet ze die straks tegen haar zin in slikken, omdat jij niet wil dat ze misschien eventueel zwanger kan worden... De kans dat er wat gebeurd is vrij klein. Als ik de tijd terug kon draaien was ik niet toen ik 13 was aan de pil begonnen, maar ik moest van mijn moeder... omdat ze bezorgd was.
Ik denk dat ik liever de morning after pil zou slikken, dan de pil.. zeker op 10-jarige leeftijd. Verkracht worden kan altijd... zelfs voordat je ongesteld bent.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:36

Ik werd in groep 8 ongesteld, en echt zo hevig dat ik eerst een pil van 10 dagen kreeg om het stop te zetten, en daarna de pil om het regelmatig te houden (ik bleef 7 weken achter elkaar heel hevig bloeden...).

Ik ben nu 14 en blij met dat ding ben ik niet, ik ren niet achter de jongens aan (zijn zo raar op mijn leeftijd, en ik wil mijn ouders geen hartverknettering bezorgen door met iemand van 30 thuis te komen Tong uitsteken). Mijn moeder heeft me duidelijk uitgelegd waar die handige condooms goed voor zijn, en dan vertrouw ik het wel, mijn menstruatie is nu minder en ik wil binnekort met de pil stoppen... Vind het zo irritant om dat ding elke keer 's avonds in te nemen...

Gewoon goed inlichten, de pil helpt nou eenmaal niet tegen enge ziektes!

En als je haar de pil laat slikken voor als ze verkracht wordt, begin je straks nog te denken dat het misschien wel echt gebeurd ofzo!

Ik zou het niet doen... Maar natuurlijk mag je het zelf weten... Als jij denkt dat het beter is Knipoog .

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:29

In de eerste klas van de MAVO werd ik voor het eerst ongesteld, ik was toen ruim 12 (vroege leerling). Ik ben christelijk opgevoed en de pil was uit den boze. Uiteindelijk ben ik stiekem (toen ik 17 was) de pil gaan slikken. Mijn vriendin haar ouders waren wat vrijer, haar moerder wou haar op haar 17e aan de pil, aangezien ze toen een vriendje had. Ze wou er echter zelf (nog) niets van weten...
Ik vind 10 jaar ook veel te jong om aan de pil te gaan. Mischien dat de leeftijd in Amerika anders ligt, maar dan zou je het daar moeten zien uit te vogelen. Ik denk per soonlijk dat het gebruik van de pil op zo'n jonge leeftijd meer nadelen kan hebben (want in hoeverre is de cyclus nu daadwerkelijk op gang gekomen, ze is nog maar pas ongesteld, je weet niet wanneer het weer komt), dan geen gebruik. Bovendien, zoals ook al heel veel zeggen, dan zou je haar beter een doosje condooms mee kunnen geven... Die is veel veiliger.

Hoe we het met onze eigen ochter gaan aanpakken (ze is nog maar 1 jaar) dat hangt helemaal van de situatie af. heeft ze vroeg vriendjes? Hoe oud is ze met haar menstruatie. Hoe volwassen is ze? Moeilijk dus om daar nu wat van te zeggen.
Ik wens je veel wijsheid met je dochter!

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:19

(ik weet niet of het al gezegd is maar vast wel) Wat ik gelezen heb is het zo dat in '' de pil " allemaal hormonen die je lichaam (even) sneller laten groeien. (alle vrouwelijke dingen zoals de borsten, schaamhaar enzo) Dat lijkt me ten 1e niet zo gezond voor een 10 jarige. En tegen de mogelijkheid dat ze verkracht word?? Dan zou ik der eerder op een vechtsport dan dat haar cyclus (en misschien der leven) door elkaar wordt geschopt door de pil.

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:12

De pil heeft niks te maken met achter jongens aanlopen.
Ik was aan de pil toen ik 9 (jaja 9) was omdat ik heel onregelmatig ongesteld is en je moet het zo zien je weet wanneer je ongesteld moet worden.
Moet je ongesteld worden maar heb je een slaapfeestje neem je hem een weekje langer.
Een meisje hoeft niet ineens achter de jongens aan te gaan alleen omdat ze aan de pil is.
Ik ben dus vanaf mijn 9de aan de pil en had mijn eerste vriendje toen ik 14 was ik had voor het eerst sex toen ik 17 was.
Maar je moet gewoon goed overleggen met de arts dat is wel heel belangrijk desnoods gaat ze eerst aan een lichte pil zoals Diane krijgt ze ook nog eens minder puistjes ook.
Dan is ze regelmatig ongesteld en mocht er iets gebeuren wordt ze niet zwanger.
Heel veel mensen denken oh ze is aan de pil ze wil sex hebben ik vind dat dat er in dit geval los van staat.

P.S. ik heb niet het hele verhaal gelezen 6 pagina's maar ik weet wel waar ik het over heb.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:28

Volgens mij is Diane juist een zware pil Verward Scheve mond toch

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:53

je volgens mij ben ik in de war het is de Mercilon die is met 20 microgram de lichtste.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:12

ooh oke ik dacht al namelijk want ik heb diane (jeugdpuistjes Bloos ) maar die zijn zo ontiegelijk duur! Gelukkig dat de verzekering het nog een aantal jaren vergoed

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:22

Diana is trouwens ook nog maar 35 microgram de meesten zijn 40 a 50 microgram.

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:39

Ik begrijp de bezorgdheid van de moeder wel!
'ts ook un zieke wereld waar we in leven, elke dag gebeuren er wel dingen. Helaas kan je hier niets aan doen.
Het enige wat je kan is een muur om je dochter heenbouwen, maar of ze hier gelukkig van word ik betwijfel het.
Natuurlijk moet je je dochtertje beschermen, maar ik zou haar niet aan de pil doen. Je moet er ook bij stilstaan dat ze dan die last er ook nog bij heeft als 10 jarige. Bovendien heeft ze toch geen klachten dus ik zou de natuur zijn werk laten doen. Een ding wat je zeker moet doen is je dochter voorlichten, dat is het allerbelangrijkste!

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 03:13

noekie_smile schreef:
(ik weet niet of het al gezegd is maar vast wel) Wat ik gelezen heb is het zo dat in '' de pil " allemaal hormonen die je lichaam (even) sneller laten groeien. (alle vrouwelijke dingen zoals de borsten, schaamhaar enzo)

Het is voor zover ik weet juist andersom Haha! Behalve dan dat ik het met de meeste eens ben dat het geen goede reden is om je dochter aan de pil te doen (hoewel ik goed kan begrijpen dat je bezorgd bent!), is het dus ook lichamelijk heel slecht. De hormonen die in de pil zitten worden namelijk óók gebruikt als groeistoppers voor kinderen die te snel groeien. Oftewel: als jij je dochter nu al aan de pil zet kan het goed zijn dat ze in haar groei achterraakt en problemen krijgt.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:43

Weet je hoe ongezond de pil is! en om nou een tienjarige vol te stoppen met hormonen.
Het is al een aantal keer bewezen dat de pil niet gezond is voor vrouwen ook ivm borstkanker. Waarom zou je je dochter al aan zoiets laten beginnen.
En er kan altijd iets gebeuren en stel dat er iets gebeurd en aids dan? daar kan je ook niets aan doen...
En naar mijn weten worden bijna alle tienjarigen 'groot' zonder de pil!

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:54

De pil heeft ook bijwerkingen op geestelijk gebied...
sommige vrouwen/meisje worden er neerslachtig van.
Ben nu sinds half jaartje gestopt met de pil en ik leef helemaal op..
Gewoon "niet" doen...
en trouwens ik vind zo'n meisje de pil laten slikken omdat ze wel eens verkracht kan worden een heel zwak argument.. als ze nou 1 keer per maand helemaal leegbloede o.k.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:23

Ik zou het absoluut niet doen.. die hormonen zijn echt niet gezond voor een meisje van 10..
Er kan altijd iets gebeuren.. je kunt je kind niet volledig voor de 'boze buitenwereld' beschermen..

zonnebloem18

Berichten: 24878
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:37

Eliane schreef:
De hormonen die in de pil zitten worden namelijk óók gebruikt als groeistoppers voor kinderen die te snel groeien. Oftewel: als jij je dochter nu al aan de pil zet kan het goed zijn dat ze in haar groei achterraakt en problemen krijgt.


Ik denk niet dat ik het hier mee eens ben.
Ik ben aan de pil vanaf mijn negende en ben nu 1.80 met de rondingen waar ze horen!

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:28

zonnebloem18 schreef:
Ik denk niet dat ik het hier mee eens ben.
Ik ben aan de pil vanaf mijn negende en ben nu 1.80 met de rondingen waar ze horen!

Ik zeg ook niet dat het verkeerd *hoeft* te gaan Knipoog Maar het is een *feit* dat dezelfde hormonen die in de pil zitten ook worden gebruikt als groeistoppers en ervoor kunnen zorgen dat je achterraakt in je groei.
Dat is bij jou dus duidelijk niet gebeurt en das maar goed ook (het is overigens ook niet voor elke pil hetzelfde...maar het kán dus problemen geven)

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:42

ik snap eerlijk gezegt heel goed dat je bezorgt bent hoor!
10 jaar is idd erg jong om ongesteld te worden.
en ook nog wel te jong voor de pil.
maar k snap best dat je bezorgt bent,omdat er tegenwoordig steeds meer van die pedo's rondlopen,die ff een jong meisje mee nemen.
en ze denken dan toch van die kan niet zwanger raken,maar als het kind ongesteld is geworden natuurlijk wel.
ik zou het idd met je arts overleggen.

succes Ach gut

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:29

Janneke18 schreef:
Ik zou het absoluut niet doen.. die hormonen zijn echt niet gezond voor een meisje van 10..
Er kan altijd iets gebeuren.. je kunt je kind niet volledig voor de 'boze buitenwereld' beschermen..

Mee eens, zou het ook niet doen... Het is nu iets van 105 tegen 10 stemmen ofzo?

Steffietow

Berichten: 353
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: NL [tilburg ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:05

10 jaar en al ongesteld ? zo dat is vroeg Scheve mond maar het is wel waar tegenwoordig doen ze het al HEEL vroeg ik kweet een meisje van 14 die al zwanger was Verward sorry maar ik vin niet dat da kan !ik ben zelf nog maar 16 maar ik kweet wel beter ... de pil ik zou dat nog niet doen ik zou nog een tijdje wachte; maar geef goede voorlichting Lachen veel succes !

audrey007
Berichten: 324
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: nigtevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:50

weet je al wat je gaat doen? Er kan altijd wel wat gebeuren... Om een kind van tien met de pil op te schepen lijkt mij niet gezond! je kan haar denk ik beter duidelijk maken dat ze nooit moeten liften vreemde mannen meegaan en enz., maar ik zou het zelfs een beetje belachelijk vinden dat een kind van haar moeder aan de pil gaat omdat die dan een betere gemoedsrust heeft, dat kan echt niet hoor! als ze nou heel veel last van haar menstruatie had en onregelmatig was het een ander verhaal. Suc6 ermee