Lifters, wie neemt ze tegenwoordig nog mee ??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33322
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:06

Sheran schreef:
Overigens betaal je natuurlijk niet meer of minder benzine als je een lifter meeneemt. Je hoeft je alleen wat minder schuldig te voelen over het milieu :P


Die snap ik niet :? Nu is mijn schuldgevoel over het milieu toch minimaal dus wie weet dat t daardoor komt :D
Verder betaal ik mn auto/benzine dus het lijkt me logisch dat het aan mij is wie ik wel of niet in mn auto laat stappen. En ik als vrouw alleen voel me er niet prettig bij om een wildvreemde bij me in de auto te laten stappen, lijkt me ieders goed recht...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Lifters, wie neemt ze tegenwoordig nog mee ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:09

Afhankelijk van het gewicht/aantal lifters betaal je wel degelijk meer brandstof :D

Mars

Berichten: 33322
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Lifters, wie neemt ze tegenwoordig nog mee ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:10

Dat bedoel ik idd ook :j

En voor wat betreft dat milieu, daar betalen we met zn allen ook al meer dan genoeg voor. Of mijn auto nu wat harder verbrand of die van een ander maakt dan ook niet zoveel uit volgens mij :o

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Lifters, wie neemt ze tegenwoordig nog mee ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:30

Nou dames, ik zal jullie even uit jullie droom helpen: de gemiddelde auto verbruikt voornamelijk brandstof om zichzelf vooruit te helpen. Die paar extra kilo's van je lifters zijn verhoudingsgewijs nauwelijks een verschil. Dus per persoon verbruik je minder brandstof.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:39

Serieus :+ Ooit wel eens drie mensen meegenomen á 50 kilo? Dat is 150 kilo totaal. De meeste mensen wegen er echter dik 60 en een grote forse meneer komt zomaar aan de 90 kilo. Dat merk je wel degelijk met het optrekken cq wegrijden en op lange afstanden en dus verbruik je auto méér brandstof.

Citaat:
Dus per persoon verbruik je minder brandstof.
Ik begrijp best wat je wil zeggen, maar de manier waarop is wat apart. Sowieso droom ik over andere dingen :+. De standaard basis gebruik brandstof is hoog, maar als je meer mensen meeneemt verbruik je wel degelijk méér brandstof en zeker niet minder. (Alleen het totaal aantal brandstof kun je delen door meer mensen) Dat gaat eigenlijk alleen maar op als je de brandstof kosten deelt, die wordt nl. minder met méér mensen. Als iedereen één persoon meeneemt daalt het aantal weggebruikers ook met de helft (als elke auto 1 persoon zou vervoeren- wat doorgaans het geval is maar ook weer niet altijd).

Dat bespaart pas brandstof (en files)! :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Lifters, wie neemt ze tegenwoordig nog mee ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:50

Precies :) En je kan beter doorrijden en dat is ook weer zuiniger (tot op zekere hoogte).

Ik neem wel eens mensen mee hoor :D maar heb eigenlijk nooit gemerkt dat de auto moeilijker optrekt of niet. Ja met de eend wel :+ maar dat is ook echt een mini autootje dat niks weegt.
Ik geloof dat een beetje auto 750 kilo weegt. Als je 3 mensen meeneemt a 75 kilo en zelf ook zoveel weegt (gemiddelde gewichten enzo) is dat 27% meer verbruik. Stel je neemt je lifters 50 km mee en je auto rijdt normaal 1 op 10, kost dat je 5 x 1,27 = 1,36 liter benzine extra. Oftewel ongeveer €2,30.

Nou dat is nu ook weer niet een bedrag waar je een maand van kan eten :=

Winged

Berichten: 33103
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Lifters, wie neemt ze tegenwoordig nog mee ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:55

Ik heb ooit in Ljubljana (Slovenië) een lift gehad. Had daar in de trein een gesprek met een meisje en zij werd opgehaald. Ik moest nog even geld pinnen en toen ik buiten kwam regende het heel hard. Bleek dat dat meisje er ook nog stond, had ze op mij gewacht. Of ze mij naar mijn hostel kon brengen, want het regende zo hard. Vond ik wel super tof :D

Heb zelf nog nooit een lifter meegenomen, zie zeook nooit...

Berdien

Berichten: 64623
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Lifters, wie neemt ze tegenwoordig nog mee ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:34

Ik merk wel degelijk verschil in het brandstofverbruik van mijn Aygo als ik er alleen in zit of als er meerdere volwassenen in zitten. Maar ja, dan heb je het ook over een auto die minder weegt dan mijn paard :')

Heb er de afgelopen dagen nog eens op gelet maar geen lifters gezien. Nou rij ik ook voornamelijk tussen Groningen en Noordlaren momenteel, de grotere tripjes staan even op een lager pitje.

Anoniem

Re: Lifters, wie neemt ze tegenwoordig nog mee ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:36

Helaas neemt bijna niemand tegenwoordig nog lifters mee, zelfs niet 2 vrouwelijke studentes. Dat heb ik namelijk zelf afgelopen april als lifter zijnde mogen ervaren :')

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:46

Ik neem wel lifters mee, maar het ligt wel aan de personen en of ik alleen ben.
Als ik iemand anders in de auto heb en de mensen zien er betrouwbaar uit neem ik ze mee.

Ik heb zelf ook wel eens gelift in de Alpen, toen hadden we gewandeld en kon ik mijn vader niet meer bereiken om ons op te halen toen kregen we een lift van een hele aardige mevrouw die ons naar de camping bracht.
Maar in de Alpenlanden is het sowieso wat normaler om te liften omdat je soms van het ene dal naar het andere dal loopt en dan weer naar de camping moet.

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Re: Lifters, wie neemt ze tegenwoordig nog mee ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:12

Ik heb nog nooit een lifter meegenomen.. Maar wel vaak gecarpoold, ook met 'vreemden'.

Sheran

Berichten: 17268
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:04

Mars schreef:
Sheran schreef:
Overigens betaal je natuurlijk niet meer of minder benzine als je een lifter meeneemt. Je hoeft je alleen wat minder schuldig te voelen over het milieu :P


Die snap ik niet :? Nu is mijn schuldgevoel over het milieu toch minimaal dus wie weet dat t daardoor komt :D
Verder betaal ik mn auto/benzine dus het lijkt me logisch dat het aan mij is wie ik wel of niet in mn auto laat stappen. En ik als vrouw alleen voel me er niet prettig bij om een wildvreemde bij me in de auto te laten stappen, lijkt me ieders goed recht...


Ik bedoelde dat liften milieutechnisch aangemoedigd zou moeten worden, omdat dan minder mensen met de auto gaan, wat weer goed is voor het milieu.
Maar natuurlijk mag je zelf weten wie je in de auto laat :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:14

Koetjesreep schreef:
Ik heb nog nooit een lifter meegenomen.. Maar wel vaak gecarpoold, ook met 'vreemden'.


Ik denk dat ik dat ook wel eens heb gedaan, namelijk collega's die ik verder alleen van naam ken even ergens afzetten ofzo :+

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 01:54

Joolien schreef:
Voordat het tot me doordringt; 'hey er staat een lifter' ben ik alweer 1,5 km verder en dus niet meer in staat om diegene op te pikken :')

mijn gedachte dan ook :')

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:35

Sammie schreef:
Afhankelijk van het gewicht/aantal lifters betaal je wel degelijk meer brandstof :D

:roll:

Mijn brandstof gebruik is in de regel meer afhankelijk van mijn rijstijl :D !
Heb het een paar weken geleden weer duidelijk gemerkt: heen naar Ned, bijna de hele weg (650 km) met 150 km/h gereden, terug met ruim 200 km/h.
Scheelde me bijna 1/3 tank :oo ! Daar maakt een persoon meer of minder ook niet meer veel uit :+ .

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:53

Kun je nagaan als je daar nog een extra persoon bij had gehad :+

Ik begrijp het nut van :roll: niet zo. Je rechtervoetje en het (trek/laad)gewicht van de auto bepalen verbruik brandstof. Simpeler dan dat is het niet, hoor. :)

(en dan staat/soort banden, wegdek, wind e.d. even buiten beschouwing gelaten)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:09

Ik weet precies wat het brandstofgebruik van een auto bepaald ;) !

Als we even van het rekensommetje van Margrathea uitgaan
Magrathea schreef:
Ik geloof dat een beetje auto 750 kilo weegt. Als je 3 mensen meeneemt a 75 kilo en zelf ook zoveel weegt (gemiddelde gewichten enzo) is dat 27% meer verbruik. Stel je neemt je lifters 50 km mee en je auto rijdt normaal 1 op 10, kost dat je 5 x 1,27 = 1,36 liter benzine extra. Oftewel ongeveer €2,30.

Nou dat is nu ook weer niet een bedrag waar je een maand van kan eten :=

zie je dat het bedrag wat je extra kwijt zou zijn, reuze meevalt ;) , bij 1 extra persoon is dat zo'n 0,75 € (kan je ook weer besparen door 10 km/h langzamer te rijden :P ).
Als exta verbruik een reden zou zijn dat je geen lifters meeneemt, kan je natuurlijk ook altijd nog zeggen dat ze voor 0,75 € p.p. mee mogen rijden :D !

Maar goed, het zal mij aan m'n bips oxideren of iemand lifters meeneemt of niet, daar is iedereen volledig vrij in :) .
Het is imo typisch de krenterige nederlandse mentaliteit als "extra verbruik" een reden is om iemand niet mee te nemen ;) .

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:26

Feit is dat het invloed heeft en dat extra personen meenemen extra brandstofverbruik kost. That’s it. Niet meer en niks minder. De rest oxideert mij dus ook een hoop. :D Of de ‘extra’ kosten voor iemand wel of niet een reden is om lifters mee te nemen moet iedereen gewoon lekker zelf weten. Of dat nu 2.50 is of een 10’tje kost. Of dat krenterig is of niet, staat er wat mij betreft buiten. Imo zijn er naast dat geld nog wel een heleboel andere redenen te bedenken om géén lifters mee te nemen. Evenals dat er redenen zijn om ze wel mee te nemen. Ook geheel persoonlijk. Dus eindelijk zijn we het erover eens dat extra gewicht extra kosten meebrengt? Ongeacht hoeveel het kost? :D

bello2005

Berichten: 3343
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:31

ik denk bij lifters altijd..

hoe ben je op die plek gekomen,,, lopend toch ?? loop dan ook maar lekker verder;)

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Lifters, wie neemt ze tegenwoordig nog mee ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:36

Ik heb het nooit gedaan tot aan een tijdje terug. Nouja, bijna dan....
Stond een jongen aan de snelweg net buiten Eindhoven. Had hem al een tijdje zien staan (stond stil voor stoplicht) en had zoiets van....nou als hij heen moet waar ik heen moet....laat ik dan eens aardig zijn voor mijn medemens.
Bleek dat hij de andere kant op moest, dus had geen nut.
Maar al had hij dezelfde kant op gemoeten, dan had ik nog gepast.
Iedere auto die hem passeerde kreeg een middelvinger en grote mond.
Dus dan mag ie toch echt mooi blijven staan.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:37

Sammie schreef:
... Dus eindelijk zijn we het erover eens dat extra gewicht extra kosten meebrengt? Ongeacht hoeveel het kost?

Nou ja, wat heet hier "eindelijk"; tot een uur geleden heb ik er nog nooit een sec. erover nagedacht dat een extra persoon in de auto, extra kosten met zich meebrengt :+ .
De rekensom van Margrathea beleert mij dus dat dat zo is :) .

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:38

Warbling schreef:
Nee ik zou het ook niet doen hoor.
Laatst stonden ze hier, in de binnenstad op de rand Leiden/Noordwijk, op Hemelvaartsdag (Noordwijk is best een gelovig dorp dus er was ook niet zo heel erg veel verkeer) te liften naar Antwerpen :? Op de terugweg stonden ze er in ieder geval nog (zo'n 2, misschien 3 uur later)

Aan de ene kant denk ik dan, jeetje banketstaaf dat ze er nog staan..
Aan de andere kant denk ik: jeetje, het station is hier vlakbij..
Waarop ik weer denk, misschien hebben ze geen geld voor de trein.
En dan denk ik, als je op reis gaat zorg dan dat je geld hebt voor de trein.

Nouja goed. Lekker warrige post weer :')


Noordwijk een gelovig dorp, ik denk dat je Katwijk bedoeld...
In Noordwijk zijn gewoon de winkels op zondag open, dat zal in Katwijk never nooit gebeuren

Ik neem ook geen lifters mee...

lucifertje

Berichten: 5616
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:58

Het filmpje is echt hilarisch!

Ik heb zelf nog nooit lifters meegenomen omdat ik de verkeerde kant op ging of de ene oprit van de snel weg op en de andere er meteen weer af (max 2km) Schieten de lifters ook niet veel mee op!
Pap heeft in Frankrijk een keertje 2 jonge meiden meegenomen. Was even passen maar wat waren die blij zeg! Stonden op een doodenge bergweg :oo

Nemen jullie ook lifters mee de grens over? Bv Duitsland - Zwisterland?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:59

Sterre schreef:
Nou ja, wat heet hier "eindelijk"; tot een uur geleden heb ik er nog nooit een sec. erover nagedacht dat een extra persoon in de auto, extra kosten met zich meebrengt :+ .
De rekensom van Margrathea beleert mij dus dat dat zo is :) .

Voordat margrathea het had ‘uitgerekend’ stond het al meerdere malen in het topic dat extra persoon extra brandstof kost. Alleen de daadwerkelijke kosten heeft M uitgerekend. “Ik weet precies wat het brandstofgebruik van een auto bepaald!” zeg je daarvoor..?

Ik begrijp niet waarom er tig berichten overheen moeten om een feitje. Extra gewicht = extra brandstof. Haal je reserveband uit je auto en het scheelt al (heel weinig dat wel). Vijf kratten bier meenemen etc. Wat iedereen daar persoonlijk meedoet, doet er niet toe. Dat is imo een heel ander discussiepunt. :D

bello2005 schreef:
ik denk bij lifters altijd..hoe ben je op die plek gekomen,,, lopend toch ?? loop dan ook maar lekker verder;)
Is niet helemaal juist hoor. :D Stel jij staat in Antwerpen en moet naar Utrecht. Iemand pikt jou wel op, maar zijn eindhalte is Breda. Dan zet hij jou zeer wrs af bij een kruispunt richting Utrecht. Daar lift jij dan verder naar Utrecht. Dan kan iemand misschien maar tot Maartensdijk of de Meent en vandaar uit zul je andere lift moeten pakken. Dat hele stuk van Antwerpen naar de Meent heb je echter niet gelopen :D

Eén van de laatste lifters die ik tegen kwam was trouwens een oud klasgenootje. := Keer (was ook de laatste keer) daarna waren het lifters die er erg apart uitzagen. :=
Laatst bijgewerkt door Sammie op 13-06-12 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Klis

Berichten: 2415
Geregistreerd: 13-09-08
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:04

Wij hebben wel eens lifters meegenomen. Als je in je eentje als vrouw in de auto zit kan ik ook wel begrijpen dat je dat niet doet.. Wel jammer, want ik zou súpergraag een keer een liftvakantie doen. Wat ik veel lees in dit topic (niet helemaal doorgelezen dus sorry als dit al gezegd is) mensen liften niet alleen omdat ze geen geld hebben. Sommige mensen vinden het leuk om te liften en maken het deel van hun reis. Lijkt mij dus ook erg tof om een keer te doen, maar ja, tegenwoordig worden lifters dus bijna niet meer meegenomen.


Edit:

Magrathea schreef:
Aan dit filmpje moest ik ineens denken. Was een tijd terug te zien bij Tussen de Oren. Echt zeer zeer zeer het kijken waard als je ff wilt lachen _O-




Hahahahha wat een geweldig filmpje _O- _O_