Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:00

Banjer schreef:
Verder wil ik nog toevoegen dat ik ook vind dat mensen die een gevaar vormen voor de maatschappij (criminelen) of zijn opgepakt (en schuldig bevonden) aan ander misdrijf met kinderen, dieren of de mensheid, ook verplicht gesteriliseerd moeten worden.

Jeetje....... We leven niet in de prehistorie!

Saskia_Omar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:06

Anoeska schreef:
Geen mening, maar meer een overweging....

Zelfs al gaat het goed, en groeit een 'gezond' kindje goed op bij één of twee verstandelijk gehandicapte ouders. Dan zal zo'n kindje nooit de steun van z'n ouders kunnen krijgen als een kind met twee gezonde ouders. De gesprekken over moeilijke keuzes in mijn leven, die ik af en toe met mijn ouders heb, zullen niet mogelijk zijn, omdat het kindje que verstandelijk niveau z'n ouders snel voorbij gaat. Lijkt me heel moeilijk om als volwassen te leven met een verstandelijk gehandicapte ouder.

Hier ben ik het absoluut mee eens!
Denk er eens aan dat wanneer het kind dan in de puberteit komt de steun van de ouders heel hard nodig hebt.
Maar vaak zijn de ouders que verstandelijkheid zeg maar jonger.
Hard gezegt maar hoe kan zo'n kind dan echt gelukkig zijn als zijn ouders steun nodig hebben van buitenaf en hem niet zelf kunnen helpen met moeilijke beslissingen in het leven (wat Anoeska ook zei)

Verbieden klinkt bruut..maar wat is beter voor het kind?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:11

jeanie schreef:

En de volgende stap..........mvrouwen die zwanger zijn van een verstandelijk gehandicapte verplicht laten sterilseren Ik vind het een facistische uitspraak banjer.

Fascistisch... geweldig... Ik vind mezelf nl. niet fascistisch.. ik heb ook absoluut geen hekel aan gehandicapten (en 1 van de kenmerken van fascisme is dat je een hekel hebt aan alles en iedereen die anders is dan je eigen ideaalbeeld)...

Waarom zou een vrouw die een verstandelijk gehandicapt kindje krijgt gesteriliseerd worden? dat hoor je mij nl. niet zeggen (of je ziet het me niet schrijven)...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:12

xtwisterx schreef:
Banjer schreef:
Verder wil ik nog toevoegen dat ik ook vind dat mensen die een gevaar vormen voor de maatschappij (criminelen) of zijn opgepakt (en schuldig bevonden) aan ander misdrijf met kinderen, dieren of de mensheid, ook verplicht gesteriliseerd moeten worden.

Jeetje....... We leven niet in de prehistorie!

Deze opmerking snap ik even niet?

Anoniem

Re: Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:22

Lieve Twister dat was niet de prehystorie maar meer iets uit de periode rond 1940

Banjer je bent ruim 60 jaar te laat geboren. Ik denk dat je je, met jouw opvatting, daar meer op je plaats gevoeld had.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:12

Altijd een fijne discussie, dit...

Ik vind, dat iedereen in principe "recht" heeft om kinderen te krijgen. Anders krijgen we van die Chinese toestanden, dat iedereen er maar 1 mag krijgen of zo, of jij wel en ik niet. Zou wat worden...

Ik werk ook in de zorgsector (maar niet in "het veld") en ik ze regelmatig dikke dossiers voorbij komen van gezinnen met MEERDERE verstandelijk gehandicapte kinderen, van verstandelijk gehandicapte ouders. Dan zou ik denken: stop dan na 1 of 2 kinderen, maar nee, we gaan door tot 7 En ze worden stuk voor stuk uit huis geplaatst, achter elkaar de hulpverlening in.
En dan doet met dubbel pijn, als ik hoor dat mensen die willen adopteren, volledig door de mangel gehaald worden, hun doopceel gelicht wordt, hun huis en tuin wordt bekeken op "gevaarlijke" dingen ("Die vijver, gooit u die maar dicht mevrouw, dat kan echt niet met kleine kinderen") en ze moeten vaak jarenlang wachten tot ze eindelijk mogen adopteren...
Dat zijn eerlijk gezegd wél de momenten waarop ik me afvraag, waarom we dan voor het gemak iedereen die uberhaupt seks wil hebben, niet óók eerst door zo'n mangel trekken. Dat lijkt op zo'n moment dé oplossing om dit soort ellende te voorkomen. Maar da's natuurlijk puur gevoelsmatig...

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:20

Pfff wat een moeilijke vraag!
Ik vind aan de ene kant niet,omdat (net als er al word gezegt) ze kunnen niet voor zichzelf zorgen,dus ook niet (of moeilijk) voor een kind.
Aan de andere kant wel,ik bedoel het zijn ook gewoon mensen,die ook gewoon verliefd worden,en ook gewoon seks hebben.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:19

Nu geen zin om op te zoeken wat ik hier de vorige keer over gezegt heb, maar... laat ik samenvatten...

Hoe kan het zo zijn dat we mensen die onder curatele staan, dus door de rechter niet in staat worden geacht om op te komen voor hun eigen belangen en/of niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen, NIET het recht af kunnen nemen om kind na kind op de wereld te zetten? Dit terwijl ze in bijna alle gevallen ernstig te kort schieten in de verzorging en opvoeding?

Die 30% waarin het niet ongelofelijk fout gaat is praktisch altijd te danken aan de omgeving die alles op alles zet om de zaken goed te laten verlopen. Dat 1 op de 3 kinderen niet uit huis geplaatst word wil nog niet zeggen dat het in een fijne situatie zit, maar gewoonweg dat er geen sprake is van accuut gevaar of een kompleet uit de hand gelopen situatie. Het recht van het kind gaat voor.

Een blinde weet dat hij nooit een functionerende taxi-chauffeur zal worden. Een dove weet dat hij het nooit gaat maken als radio-DJ. Die kunnen er misschien over dromen, maar die weten dat het bij dromen moeten blijven.

Een geestelijk gehandicapte weet NIET dat hij nooit een kind op een goede manier groot zal kunnen brengen, en omdat hij GG is beseft hij niet dat dat dus een droom zal moeten blijven. Aan de omgeving en desnoods de hulpverlening om duidelijk te maken dat mensen nou eenmaal niet altijd krijgen wat ze willen in het leven. En als dat niet voldoende is, dan maar gedwongen anticonceptie of sterilisatie. Het recht van het kind gaat voor.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:40

ik geloof dat Arwenlune een point heeft

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:42

Heb niet het hele topic doogelezen maar ik vind van niet. Ten eerste zijn deze mensen niet in staat om verantwoord zelf hun kinderen op te voeden en daarbij zal het kind zelf ook verstandelijk gehandicapt zijn en veel aandacht nodig hebben. En wat als die zich later ook wil voortplanten? (krijg bijna een idee van een apart soort gefokt ras dan).

Mensen die ongelukkigerwijs verstandelijk gehandicapt zijn geraakt moeten alle hulp en steun krijgen vanuit de zorg enzo. (Dit kost de overheid en dus de belastingbetaler ook al heel veel geld). Zodat ze een fijn en acceptabel leven hebben. Maar zodra zij zich gaan voortplanten zijn de gevolgen toch niet meer te overzien?