Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
ingeborg schreef:Geen ervaring mee, maar vraag me wel af wat de ingreep inhoudt en voor welke diagnose. Kun je het misschien wat meer toelichten?
ingeborg schreef:Ik wist niet eens dat ze dat zo deden. Mooi dat ze een oplossing hebben voor een te smalle kaak. Lijkt me wel pijnlijk. Sterkte met de ingreep en ook daarna als je dat sleuteltje moet gaan gebruiken!
Stennisje schreef:Klinkt als een soort hele heftige beugel.
Ik heb er nog niet eerder van gehoord, maar ik wens je veel succes, klinkt vrij heftig, ik hoop dat je uiteindelijk het beoogde resultaat zult hebben.
Sassieja schreef:ingeborg schreef:Geen ervaring mee, maar vraag me wel af wat de ingreep inhoudt en voor welke diagnose. Kun je het misschien wat meer toelichten?
.
Zal een stukje overtypen van een folder die ik van de kaakchirurg heb gehad:
Transpalatale distractie is een techniek waarbij de bovenkaak op bepaalde plaatsen heelkundig wordt verzwakt, en een expansieapparaat op het gehemelte een verbreding realiseert.
Na de verbreding krijgt het bot zijn natuurlijke sterkte terug.
De kruisbeet is gecorrigeerd en de ruimte die vrij komt tussen de centrale snijtanden, wordt gebruikt om de andere tanden in de boog te brengen.
Een week na de ingreep krijgt de patient een sleutel, waarmee dagelijks de expansiemodule wordt geactiveerd, door van boven naar beneden te draaien, tot de volgende kleurcode verschijnt.
Het sleutelen duurt een paar weken.
Er word dus zeg maar een staafje in mij gehemelte geplaatst die druk geeft aan mijn bovenkaak.
Die moet ik dus een week na de operatie steeds een beetje aandraaien met een speciale sleuteln die in het midden van het expansieapparaat past.
Hoe meer er gedraaid word, hoe meer druk er op de kaak komt, en hoe breder deze dus word.
Als er ver genoeg gedraaid is zal het expansieapparaat een andere kleur vertonen.
Tenminste zo zit het ongeveer als ik het goed begrepen heb van de kaakchirurg en orthodontist.
Sassieja schreef:ingeborg schreef:Geen ervaring mee, maar vraag me wel af wat de ingreep inhoudt en voor welke diagnose. Kun je het misschien wat meer toelichten?
Ik heb een open beet, kruisbeet en mijn bovenkaak is smaller dan mijn onderkaak.
Ik heb op internet gezocht om het te verduidelijken met een plaatje, maar kon niets vinden, zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.
Zal een stukje overtypen van een folder die ik van de kaakchirurg heb gehad:
Transpalatale distractie is een techniek waarbij de bovenkaak op bepaalde plaatsen heelkundig wordt verzwakt, en een expansieapparaat op het gehemelte een verbreding realiseert.
Na de verbreding krijgt het bot zijn natuurlijke sterkte terug.
De kruisbeet is gecorrigeerd en de ruimte die vrij komt tussen de centrale snijtanden, wordt gebruikt om de andere tanden in de boog te brengen.
Een week na de ingreep krijgt de patient een sleutel, waarmee dagelijks de expansiemodule wordt geactiveerd, door van boven naar beneden te draaien, tot de volgende kleurcode verschijnt.
Het sleutelen duurt een paar weken.
Er word dus zeg maar een staafje in mij gehemelte geplaatst die druk geeft aan mijn bovenkaak.
Die moet ik dus een week na de operatie steeds een beetje aandraaien met een speciale sleuteln die in het midden van het expansieapparaat past.
Hoe meer er gedraaid word, hoe meer druk er op de kaak komt, en hoe breder deze dus word.
Als er ver genoeg gedraaid is zal het expansieapparaat een andere kleur vertonen.
Tenminste zo zit het ongeveer als ik het goed begrepen heb van de kaakchirurg en orthodontist.
Esmeralda schreef:ik lees je verhaal en het doet spontaan pijn bij me.
wens je heel veel sterkte, lijkt me ergpijnlijk, maar ja wie mooi wil zijn.....
Of is het ook medisch beter, bedoel euh tja, snap je het
shariyerke schreef:ik heb deze gehad!!!
ow, ik lees nu dat jij van te vooren een 'operatie'moet ondergaan. ik kreeg deze beugel gelijk zonder operatie van de ortho. Maar met hetzelfde idee. mijn geheemelte was te smal en daardoor was er te kort ruimte voor alle tanden en kiezen
willeke16 schreef:de pijn valt opzich wel mee.
maar tegen mij zeiden ze je hoef maar een dagje in het ziekenhuis te liggen. Niet dus!!
maar bij mij waren ook verstand kiezen eruit gehaald en die onderbeugel is niet zo'n sucses
De pijn valt echt mee alleen het opdraain is het poedersuiker.
1 tip neem een paracetemol voordat je het gaat opdraaien.
Mik_beer schreef:Ik krijg er spontaan pijn van in m'n mond Maar op den duur zal het idd beter zijn, ik wens je veel succes en voor daarna beterschap
Sassieja schreef:dus zit ik vaak met mijn mond op een kier, en dat ziet er ook niet echt bijzonder intelligent uit.
Dennis schreef:Sassieja schreef:dus zit ik vaak met mijn mond op een kier, en dat ziet er ook niet echt bijzonder intelligent uit.
Ben je toch ook niet?
Room en ik komen je wel troosten hoor .
crazycactus schreef:Mijn broertje is hier een jaar of 10 geleden aan geopereerd. Het deed wel veel pijn maar het is zo mooi geworden. Zijn gezicht klopt nu. Hij had een smallere onderkaak en kruisbeet (zit blijkbaar in de familie want ik heb het ook, maar niet zo erg).
willeke16 schreef:ik werd woensdag opgenomen, donderdag werd ik geopenreerd en ik mocht vrijdags naar huis.
ben nu week achter de rug.
mijn onderkaak was stijf maar dat kwam omdat me vestand kiezen eruit was gehaald en in me onderkaak ook een soort van beugel hebt,
me bovenkaak minst last van alleen slikken is ff raar omdat je niet je tong tegen je geheemelte kan leggen maar dat is gewoon wennen