Het afrijstress en rijles topic 6!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veseosunce

Het afrijstress en rijles topic 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:02

Pasamba schreef:
Linkje naar deel 5: Jetske @ [LZP] Het Rijles & Afrijstress topic [5]

In dit topic kun je al je vragen en verhalen kwijt over je rijlessen, en alle stress die er komt kijken bij het afrijden en theorieexamens.

Het is in dit topic niet de bedoeling om offtopic te gaan, indien jullie offtopic willen gaan staat het vrij om een topic in de huiskamer te openen.

Enkele geheugensteuntjes:
Citaat:
Motorkap: http://i38.tinypic.com/30kg1z4.jpg (maar is per auto verschillend!)

Wat moet je o.a. weten op een praktijk examen:

1. Werking van het bedieningspaneel op of aan het dashboard van de auto.

2. Vloeistoffen kunnen aanwijzen onder de motorkap.
Koelvloeistof, remvloeistof, ruitenwisservloeistof, olie bijvullen.

3. De accu weten te vinden.

4. Als de accu stuk is werkt de alarm verlichting ook niet meer, hoe maak ik me dan zichtbaar als ik pech krijg met mijn auto?
Door mijn gevarendriehoek te plaatsen, op minstens 30 meter.

5. Hoe moet ik de olie controleren?
- Olie peilstok eruit trekken
- Schoon vegen
- Weer in het motor blok bevestigen
- Weer eruit trekken
- Dan moet het oliepeil tussen het min en max staan. Bij het min; dan 1 liter olie bijvullen.

Er zit ongeveer 4 liter olie in het motorblok.
Liefst het olie peilen met een koude motor en op een vlakke ondergrond.

6. Wat moet de minimale profieldiepte zijn van een band en waar wordt dit gemeten?
Profieldiepte moet minimaal 1.6 millimeter zijn en wordt gemeten over de gehele omtrek in de hoofdgroeven.

7. Waarom zit er profiel op de band ?
om het water af te voeren ter voorkoming van aquaplaning.

8. Hoeveel druk moet er in de band zitten en waar vind je dit?
Ongeveer tussen de 2 en 3 bar. Je kunt dit vinden in het instructieboekje die bij de auto hoort en meestal in de binnenkant van het tankdopje of op de tussenstijl van de auto. Ook bij het tankstation op een tabellen bord.

9. Waarom moet er een ventieldopje op het ventiel zitten?
Om te voorkomen dat er vuil in het ventiel terecht komt en daardoor niet goed meer afsluit. (Bij vuil in het ventiel loopt de band langzaam leeg).

10. Zijkanten van de banden mogen niet zodanig beschadigd zijn dat de koordlagen zichtbaar zijn. Stoeprand geraakt? banden controleren op beschadigingen.

11. Een te zachte band rolt zwaarder waardoor de auto meer brandstof zal gaan verbruiken en dat is slecht voor ons portemonnee en het milieu. De auto stuurt zwaarder, de banden slijten sneller en de wegligging is slecht vooral in de bochten.
Een te hard op gepompte band gaat stuiteren.

12. Het reservewiel ligt in de kofferbak met het benodigde gereedschap.

13. Stand buiten spiegels: driekwart rijbaan, één kwart horizon en een stukje van eigen auto.

14. Stand hoofdsteunen: bovenkant hoofd - bovenkant hoofdsteun .
waarom? minder kans op een whiplash bij een aanrijding van voor of achter.

Succes allemaal!

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:09

zo weer een nieuw topic!

Over het afzeggen ik heb al bijna 34 uur gehad en heb nog nooit afgezegd, ben nooit te laat o.i.d als hij mij vroeg op komt halen,
Als hij wat eerder is sta ik altijd klaar, nooit problemen gehad

Maar woensdag gister dus half ik ook rijles om half 10 mar wou het toch proberen maar de hitte steeg me elke keer naar de kop enzo,
Als ik 48 uur van te voren moet afzeggen had ik dat gister dus moeten doen voordat ik wegreed?

Ik dacht namelijk gistermiddag dat het wel ging met een paar paracetamol op maar helaas niet dus.
Ik ben extra vroeg opgestaan om 24 uur van te voren af te zeggen om rekening met hem te houden,
Helaas doet die dat niet met mij, heb hem even een smsje gestuurd dat ik het echt belachelijk vind dat ik door moet betalen en dat ik dat niet ga doen, ik kan tenslotte niet in de dagen kijken wanneer ik mezelf beter voel,en wist dus gisterochtend ook niet dat ik me nog beroerder zou gaan voelen.

_Patriciaa

Re: Het afrijstress en rijles topic 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:24

weer een nieuwe :D !

beetje vervelend zeg.. bij mij is het ook 24 uur.. het liefst natuurlijk eerder, maarja zeker als je ziek bent lukt dat niet..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:27

nieuw topic alweer,

SuperLiesje schreef:
ik moet 24 uur van tevoren afzeggen, maar als ik sochtends plotseling ziek ben en ik moet smiddags rijden kan ik bij mijn instructrice gewoon afzeggen zonder kosten.

idem hier, 24u van tevoren.
en als je idd plotseling erg ziek bent dat kan natuurlijk gebeuren, dan kan ik ook gewoon afzeggen zonder kosten :) ja oke 5 min van tevoren zal ze ook niet echt blij van worden denk ik maar dat is logisch :D

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:28

Tsja ik blijf het ook heel erg raar vinden hoor! Heb je al wat terug/van hem gehoord? Betaal je per les of heb je een pakket? Want als hij heel moeilijk gaat doen kun je misschien beter gaan kijken naar een ander. Dat is voor nu misschien nog een beetje een te grote rigoureuze stap maar als hij moeilijk blijft doen zal dat de lessen niet goed doen denk ik.. zoiets blijft dan toch wringen!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:33

Vind het ook een beetje een belachelijke reactie!

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:42

Ik heb pakketten van 7,5 uur en zit nu op 33,5 en bij 37,5 heb ik dan weer dat pakket op.
nee heb nog niks van hem gehoord, denk dat hij me er volgende week op spreekt als ik alleen in de auto zit.
ben zowiezo niet heel tevreden erover, in het begin wel, maar heb al zoveel lessen gehad en he alleen bochtje achteruit en voor/achter file parkeren gedaan.ben straks zowat 2500 euro kwijt alleen al aan lessen en pakketen

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:45

Hmm dan zou ik er even goed over nadenken wat je straks wilt gaan doen! Tuurlijk is overstappen naar een ander misschien niet ideaal, maar dit is ook niets :=

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:46

ja lastig als je in zo een situatie zit

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:47

hmm, dan zou ik toch eens goed gaan nadenken m misschien eens bij een ander te kijken.. ik heb nu 18 lessen gehad en het enige wat ik nog niet gedaan heb is parkeren..
Dus daar zit wel een verschil in..

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:50

ja er is ook elke keer een smoesje, dan is het glad dan rij ik niet goed, dan kijk ik niet goed in me dode hoek,
Nu was ik de vorige ziek en reed ik bagger dus dat moest ik eerst ''opfrissen''

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:54

:wave: ik heb al 3 maandjes mijn rijbewijs maar kijk zo nu en dan wel in het topic, vind het wel leuk de verhalen te lezen en ben nieuwsgierig hoe het gaat met die gladheid.

Maar ook ik moest 24 uur van tevoren afzeggen en soms belde mijn instructeur mij op of ik ook een uurtje eerder kon omdat iemand had afgezegd.. Ben flexibel en kan dat ook zijn vanwege mijn werk, niet iedereen kan dat natuurlijk .. Vond hij wel fijn en soms ik ook! :Y)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:57

Hmm ik krijg er ook een beetje mijn bedenkingen bij hoor Inda_ :=

ik heb er nu dan ondertussen al 27 gehad, maar heb vrijwel alles al gedaan en moet dan volgende week ook afrijden.
moet er niet aan denken om zo'n bedrag al kwijt te zijn alleen aan lessen :o
denk dat ik persoonlijk even rond zou kijken naar iemand anders, maargoed dat is ook makkelijker gezegt dan gedaan :=
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 07-01-10 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:58

Kijk als ik nou vaak af zou zeggen is het een ander verhaal, maar ik ben maar zo flexibel als het maar kan, soms staat die ineens 3 kwartier van te voren voor de deur en dan ben ik ook met 2 minuten in de auto, en nu gaat die zo moeilijk doen, beetje vreemd vind k dat

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:59

magic_lover schreef:
Hmm ik krijg er ook een beetje mijn bedenkingen bij hoor Inda_ :=

ik heb er nu dan ondertussen al 27 gehad, maar heb vrijwel alles al gedaan en moet dan volgende week ook afrijden.
moet er niet aan denken om zo'n bedrag al kwijt te zijn alleen aan lessen :o
denk dat ik persoonlijk even rond zou kijken naar iemand anders, maargoed dat is ook makkelijker gezegt dan gedaan :=

Ja precies, ik heb altijd een grote mond over zulke dingen, maar als het erop aan komt.

Zijn hier nog meer mensen die overgestapt zijn?
Gaat me dat niet nog meer geld kosten om weer naar een andere rijschool te gaan?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:21

Heb je al enig uitzicht op afrijden? Zo ja, dan zou ik toch nog maar even volhouden bij deze meneer.. maar zo niet, zou ik misschien toch eens naar een ander gaan kijken

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:25

Voor de mensen met een RIS boekje, ben in module 2 bij fileparkeren.

Hierna krijg ik nog een gewone toets, dan nog een paar lessen voor mn TTT dan nog een paar lessen en dan examen, teminste dat is hoe het gaat in de stappen.

Maar moet alle bijz. verichtingen nog doen, dus of je dat uitzicht vind weet ik niet?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:33

Ik zou denk ik dan informeren bij een ander, of de mogelijkheid is dat je daar verder kan gaan met waar je gebleven bent, of helemaal opnieuw moet beginnen (wat ik niet verwacht, want de 'basis' ken je al goed neem ik aan? :) )

Maar ik heb verder geen idee hoe dat gaat met zo'n RIS boekje? :o

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:35

ja de basis heb ik prima onder controle, de ene les maak ik helemaal geen fouten,soms vergeet ik eerst te kijken en voor de richting, doe ik de richting aan en kijk dan pas, maar voor de rest vind ik zelf dat het prima gaat en dat ik toe ben aan iets nieuws.Ja ik zal volgende week afwachten wanneer ik weer ga lessen eens even over hebben, en als hij moeilijk gaat doen dan rij ik net zo hard weer terug naar huis.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:37

Precies idd eerst maar even de volgende keer afwachten :)

Dat herken ik ook wel hoor... eerst richting aan doen en dan kijken :')
het is niet zo dat ik richting aan doe gelijk opzij ga en dan pas kijk, maar toch moet ik eerst kijken van mijn instructeur en dan pas richting.... :+ *print het in het hoofd :=*

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:39

nee ik kijk wel op tijd, maar je bent het gewend van toen je nog niet hoefde te kijken, dan gewoon richting en dan doorrijden.
Ik zit me nu al te bedenken wat hij tegen me gaat zeggen en hoe ik dan ga reageren enzo hahaha,

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:41

lnda_ schreef:
Voor de mensen met een RIS boekje, ben in module 2 bij fileparkeren.

Hierna krijg ik nog een gewone toets, dan nog een paar lessen voor mn TTT dan nog een paar lessen en dan examen, teminste dat is hoe het gaat in de stappen.

Maar moet alle bijz. verichtingen nog doen, dus of je dat uitzicht vind weet ik niet?

Ik heb ook RIS, 13e de toets voor dezelfde module, en als ik mn Theorie heb, TTT doen :)
Ik ben er ook nog niet echt mee bezig geweest :=

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:41

Les ging opzich nog wel goed, na 3 weken niet gereden te hebben :P
Wel nog wat domme fouten af en toe, maar t viel me reuze mee.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:51

hoeveel lessen heb je al gehad annn?

Lucifer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:00

Moeilijke situatie met die les..
Ik heb ook ris, heb al heeel wat lessen gehad (komt door zakken en dan wachten tot ik weer af kan rijden/nog een keer zakken/examen afgelast/weer wachten)
Maar ik was geloof ik al snel door die eerste twee modules heen van de RIS.