Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:59

Vorige week reed ik zoals iedere dag van mijn werk naar huis. Ik koos er voor om door het dorp te rijden. Ons dorp heeft smalle straatjes en groot verkeer heeft vaak moeite om elkaar heelhuids te passeren.
Aan weerszijde van de weg zijn parkeerplaatsen, achter de parkeerplaatsen een stoep en daarachter de winkeltjes.

Nu kwam een tegenligger mij tegemoet maar deze reed nogal dicht op mijn weg helft dus ik week uit naar rechts.
Helaas raakte ik daardoor een andere geparkeerde auto. Ik de eerste de beste mogelijkheid mn auto op de stoep geparkeerd en met pen en papier naar die auto gelopen. Ik dacht echt dat ik de spiegel er frontaal afgereden had, mijn eigen spiegel was dichtgeklapt.
Kreeg nog woorden met voorbijgangers omdat ik mijn auto zo aso op de stoep had gezet, dus even uitgelegd dat ik een auto had geraakt en nu mijn nummer onder zijn ruiternwisser ging stoppen.

Ik naar de auto gelopen en bekeken, de spiegel was ingeklapt, heb hem terug uitgeklapt om te kijken of hij kapot was, maar was niet stuk. Ik zag verder niet zo snel schade, dacht dat alles in orde was dus ben naar mijn auto gelopen en ben zonder nummer achter te laten naar huis gereden.

Vandaag kreeg ik een telelfoontje van de politie, of ik de bestuurder was van die en die auto.. ja dat was ik. Er is aangifte gedaan tegen mij, schijnbaar heb ik toch schade gereden op de auto. achter het rechterachterwiel van de desbetreffende auto.
Of ik telefonisch een verklaring af wilde leggen en of dat ik de schade wilde betalen (natuurlijk doe ik dat).
Ik heb precies verteld wat hier boven stond en toen uiteindelijk opgehangen.

Ik was best wel overrompeld en heb mijn vriend gebeld. Op zijn aanraden heb ik nog eens de politie gebeld. Dit maal voor de gegevens van de eigenaar. Om persoonlijk uit te kunnen leggen wat er was gebeurd. Helaas is dit een leasemaatschapij dus zullen zij er echt niet om malen dat ik persoonlijk kom uit leggen wat er is gebeurd.
Ik geloof dat de politie agent een beetje medelijden met mijn schuld gevoel begon te krijgen. Hij vertelde dat ze middels getuigen bij mij zijn gekomen. Ik maakte toen de snuggere opmerking dat dan de getuige(n) dan mij ook hebben moeten zien uitstappen. En de agent bevestigde dit, maar dat de getuige zeiden dat ik de spiegel bekeek, mijn schouders ophaalde en toen terug liep naar de auto. (weet niet of dit mij positief helpt) Ik heb er wel even gestaan... denk ook wel dat het flink op viel dat ik daar stond.
Waar ik nu wel het meeste van baal is dat als ik gewoon doorgereden was het waarschijnlijk niemand opgevallen was dat ik tegen een auto was gereden, want nu trok ik de aandacht. waarschijnlijk had ik dan nu niet deze elende gehad.


Nu gaat de officier van justitie dus bepalen of ik voor de rechter moet komen. Want ik heb een misdrijf gepleegd. Nou ben ik verder een heel braaf meisje, nog nooit in aanraking met de politie / justitie geweest. Dus ik heb geen idee wat er nu staat te gebeuren. Iemand ervaring of weet wat ik nu kan verwachten...

Anoniem

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:02

Ik zou je niet al te druk maken als ik jou was, je hebt dan wel schade gereden maar een echte hit & run was dit niet. Als je voor de rechter moet komen hoef je waarschijnlijk alleen maar de schade te betalen, maak je echt niet al te druk hierom.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41940
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:05

Wat een verhaal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat dit wel erg uit het verband word getrokken? Je rijd perongeluk tegen een auto aan en je moet je verantwoorden voor de officier van Justitie? Terwijl je al hebt laten weten dat je de schade wilt betalen? Sorry hoor, hebben ze dan niks beters te doen :+

mirm

Berichten: 862
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:06

Het beste was om te doen wat je gedaan hebt, een verklaring afleggen en vertellen dat je geen schade zag en daarom weggegaan bent. (volgende keer misschien toch een briefje voor de zekerheid achterlaten!) Gewoon doorrijden moet je volgende keer niet doen! Dan heb je echt een misdrijf gepleegd, nu kan je het waarschijnlijk wel goed uitleggen en als de schade dan niet groot is, zal het een aannemelijk verhaal zijn. Ik denk dat het wel met een sisser af loopt voor je! Wel even je verzekering bellen en de boel uitleggen!

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:13

heb de verzekeringen al aan de telefoon gehad, ze sturen een schadeformulier op en die moet ik dan invullen.
Als de lease maatschappij de aangifte intrekt zou ik niet bij de officier van justitie terecht komen. Maar de kans dat een leasemaatschappij dat doet is vrij klein.
Ik heb gelukkig wel een rechtsbijstandverzekering, mocht het nodig zijn.

hippo

Berichten: 813
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:14

@kady1, kan het zo zijn dat jij de schade hebt gemaakt aan het rechterachterwiel? Als de spiegels ingeklapt zijn lijkt mij niet dat je achter het rechterachterwiel geraakt hebt.
Het kan zo zijn natuurlijk maar let wel op dat sommige mensen vaak de oude schades proberen eruit te krijgen

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:16

Ik heb het ook een keer gehad, niet opgelet en achteruit tegen een auto aan gereden. Gekeken en zag geen schade dus was opgelucht. Later die avond hangt de politie aan de telefoon, de eigenaar (woonde in dezelfde flat) wist nog dat hij achter onze auto stond en kon zodoende achterhalen dat wij het waren. De agent kons zich wel voorstellen dat ik geen schade had gezien, dus maakte er geen probleem van. Politie gaf ons het huisnummer van de eigenaar en we hebben het zelf opgelost zonder problemen.... alles goed afgelopen dus.

Een kennis reed over een weg die alleen met winkeltijden open is, precies om 6 uur rijden ze daar, komt het paaltje uit de grond precies onder hun auto en de hele auto kapot. Iemand uit de buurt heeft het gezien, de politie gebeld en ze kwamen 's avonds dreigend aan de deur om hem mee te nemen, door rijden na een aanrijding, misdrijf, strafblad.... uiteindelijk heeft hun rechtsbijstandverzekering een schikking kunnen treffen, maar ze zijn er ruim 2 jaar mee bezig geweest... kortom, het kan alle kanten op!

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:18

@ hippo -- ik heb wel een hele lange auto (volvo 940) dus het zou kunnen. wat jij hierboven noemt was ook de reden dat mijn vriend de gegevens van de eigenaar van de auto wilde hebben. De politie zei dat er blauwe lak op zijn lak zit en dat er ook een deuk zou zijn.
Mijn vriend is auto monteur, die zou het liefst die auto zelf bekijken, maar ik denk niet dat dit mogelijk is.

mirm

Berichten: 862
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:20

Misschien kan je toch even contact zoeken met die leasemaatschappij? Zij zitten ook niet op een hoop toestanden te wachten en als je je verhaal dan daar uitlegt is het misschien wel te regelen?

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:37

Verplaatst van TAO naar LZP, omdat het Informatieve en het Kantine tabblad paardgerelateerd zijn.

Anoniem

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:44

Wat ik niet snap aan dit verhaal, je rijdt een spiegel dr af, en vervolgens is de schade aan het reservewiel? Of lees ik dit nu verkeerd.
Hebben je getuigen niet gezien waarom je stopte, om een briefje achter te laten?

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:27

Aan de spiegel is geen schade. Ik dacht dat ik de spiegel er af reed, mijn eigenspiegel was ingeklapt.
Er was schade achter of boven (wist de agent niet precies) het rechter achterwiel van die auto. Hij had lak schade en deuk.

Ik stapte uit om in eerste instantie een briefje achter te laten, maar toen ik geen schade zag heb ik geen briefje achter gelaten en ben verder gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:31

Sorrie verkeerd gelezen, dus het rechterachterwiel heeft schade, is het wel mogelijk dat jij die schade hebt veroorzaakt, ik bedoel een deuk....lakschade, dan moet je hem toch geraakt hebben, dat voel je toch?
Je spiegel klapt in en nu heeft ie schade rechts achter, klopt niet echt.
Als ik jou was zou ik wel een reconstructie opvragen, of dit echt mogelijk is dat jij dit veroorzaakt heb, ik bedoel jou auto moet dan toch ook niet meer schadevrij zijn op die plek?

Wanja

Berichten: 1641
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Årjäng (Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:01

Nou meid, wees blij dat je zo eerlijk bent. Als ik de bestuurder was van die auto zou ik dat in ieder geval wel zijn en had ik de politie laten weten dat er gegevens uitgewisseld konden worden zodat eea kan worden opgelost. Misschien had je inderdaad beter een briefje achter de ruitenwisser kunnen stoppen zodat diegene in ieder geval dat er iemand tegenaan is gereden. Maar ja, dat is altijd achteraf.
De reden dat ik hier reageer is omdat ik in november zelf slachtoffer ben geworden van parkeerschade aan mijn auto en die persoon is ook doorgereden zonder berichtgeving. Ik heb toen geluk gehad dat een getuige alles heeft gezien en mij het kenteken heeft gegeven en een signalement van de bestuurster. Ik heb ook de politie ingeschakeld en aangifte gedaan. Je pleegt inderdaad een strafbaar feit. In mijn geval ging het om lakschade van 500 euro, vind ik toch niet kinderachtig. Ik heb uiteindelijk met de dader gesproken, maar zij heeft inmiddels 3 verschillende verklaringen afgelegd aan de politie, heel dom, want nu ben ik dus echt pissig. Als ze had mee gewerkt was er wat mij betreft niets aan de hand geweest, nu mag ze wat mij betreft voor de rechter verschijnen en een flinke straf opgelegd krijgen. Nu is het wel zo dat de zaak nog steeds in handen is van justitie en mijn verzekeringsmaatschappij nog steeds bezig is om het geld te krijgen. We zijn dus nu 7 maanden verder en ik heb nog niets. Wees dus verstandig en werk gewoon mee, iedereen kan een keer pech hebben en een ongelukje zit in een klein hoekje. Als je dat doet is er denk ik weinig aan de hand...

joyce83

Berichten: 5248
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:04

Dat je bent gestopt is zeer netjes. Echter ben ik zelf ook altijd huiverig ervoor, wat als dit schade is wat een ander heeft veroorzaakt en nu gedacht wordt van oooo dan doen we dat via die. (jij dus). Je bent in elk geval gestopt en hebt gecontroleerd of er schade was. Ik hoop dat het zonder teveel gedoe opgelost kan worden.

Wanja

Berichten: 1641
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Årjäng (Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:06

_San87_ schreef:
Wat een verhaal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat dit wel erg uit het verband word getrokken? Je rijd perongeluk tegen een auto aan en je moet je verantwoorden voor de officier van Justitie? Terwijl je al hebt laten weten dat je de schade wilt betalen? Sorry hoor, hebben ze dan niks beters te doen :+


Dit is een normale gang van zaken als je doorrijdt na een aanrijding. De officier van justitie weet niet of het met opzet gebeurd of niet zoals in dit geval. Daarbij komt het vaak genoeg voor dat iemand alsnog 'de keutel intrekt' als het moment daar is en daar ben je als slachtoffer dan de dupe van. Dus nee, ik vind het een goede zaak dat ze dit soort zaken hoog opnemen.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:10

uh beetje raar dat er schade is rechts achter terwijl je dacht dat je zijn spiegel eraf gereden had..
ben je daar er dan tegen aan geknald??

ik zou het gewoon uitleggen bij de justitie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: MSN taal aangepast

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 19:24

ik heb zijn spiegel wel degelijk geraakt want mijne was helemaal ingeklapt, en zijne ook. Zijn auto stond tegen het verkeer in geparkeerd. Dus het kan zijn dat ik idd ook tegen Rechts achter heb gereden. Ik heb het alleen dus niet gevoeld.

Ik heb het in ieder geval niet met opzet gedaan. En ik hoop dat de officier van justitie snapt dat als ik kwade intentie had ik gelijk wel was doorgereden ipv eerst te stoppen en dan door te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:49

Kady1 schreef:
Ik heb het alleen dus niet gevoeld.


Maar zoals ik al zei dan heb je daar zelf toch ook schade op die hoogte ??

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:54

Als het een lease wagen is ... Is het dan niet mogelijk dat die maatschappij gewoon geld van jou wilt trekken . Het lijkt me sterk dat jij een Autoband kan raken ! .

Wie weet was dat al door die dat lease en wil die het nu op jou steken ..

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:16

probleem is dat ik van de politie gehoor heb wat de schade is, maar dat die agent eigenlijk ook niet precies wist wat de schade was. Het is dus heel moeilijk voor mij om in te schatten waar er nu precies schade zit.
Wel krijgen wij de gegevens van de lease maatschapij van de politie, mijn vriend gaat dan telefonisch contact op nemen met hen over de schade waar die precies zit enz..

Anoniem

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:20

Nou dat lijkt me idd wel vrij logisch kan wel een oude schade zijn maar goed.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:33

Als jou auto blauwe lak heeft achtergelaten op die auto... Dan moet je daar zelf toch iets van terug vinden op je eigen auto? Ergens mis je zelf dan lak.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:14

Gewoon melden bij je WA verzekering (en ff contact met ze houden zodat je als t schadebedrag meevalt die voor je eigen rekening kunt nemen, dan val je niet terug in schadevrije jaren oid en ga je niet omhoog in premie- bij kleine schades kan dat eigenlijk altijd uit financieel!)

Verder stelt dit allemaal echt niet zo veel voor, geen paniek. (ik ben schadebehandelaar verkeer dus krijg die dingen iedere dag voor m'n neus, en dit zijn echt de simpelste)

Je hebt wel schuld (geparkeerd staand voertuig aanrijden geeft je vermoeden van schuld), of je moet aan kunnen tonen dat degene waar jij ineens snel voor moest uitwijken als een complete onverantwoorde gestoorde reed en dat jij dat nooooit aan had kunnen zien komen, dan kun je mogelijk weer op hem verhalen, maar reken daar maar niet op.

Zelf netjes schadeformuliertje invullen en naar je verzekering sturen dus, laat hen maar uitvogelen of die achterschade wel of niet van jou is, zelf gewoon duidelijk aangeven wat er is gebeurd.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Belletje van de politie...hoe gaat het verder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:16

Oh, en die officier van justitie heeft wel wat beters te doen dan dit!!
Aangifte doen is waarschijnlijk standaard voor die leasemaatschappij, dan kunnen ze bij 'dader onbekend' evt. nog een beroep doen op het waarborgfonds.