Verhuizen voor vriend? Of langeafstandsrelatie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Verhuizen voor vriend? Of langeafstandsrelatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 13:23

Sla ik eindelijk een leuke kerel aan de haak woont ie in Zuid-Afrika! Dus mailen, sms'en en bellen natuurlijk. Maar het schiet niet echt op vorige week is hij hier geweest en ik wil in januari daarheen. Nou wilde ik toch al uit Nederland weg maar ik vraag me af of het nou zo'n goed plan is om naar het buitenalnd te vertrekken voor iemand die ik nu nog amper ken. Aan de andere kant hoe leer je elkaar beter kennen als je zover uit elkaar zit.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:41

lekker hier blijven, tenzij hij rijk is.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:50

In ieder geval veel mailen, bellen en sms-sen. Mijn zusje (niet die op Bokt) heeft bijna 3 jaar geleden haar vriend leren kennen. Hij woonde ook zo'n 3000 km verderop en ze zagen elkaar zo'n beetje om de 2 a 3 maanden. Nu woont hij sinds een paar maanden in Nederland, heeft er zijn leven daar voor opgegeven (hoewel hij ooit aan zijn -internationaal georienteerde- opleiding begon JUIST om in het buitenland aan de slag te kunnen, maar toch, je laat wel vrienden en familie achter) en volgende week begint hij met zijn nieuwe baan hier in NL.

Ik vroeg me ook altijd af hoe dat goed zou gaan, dat hele proces van 'elkaar goed leren kennen'. Ik ben iemand die liever mijn vriendje goed leert kennen onder 'normale' omstandigheden, gewoon bij elkaar langs kunt gaan en weer terug naar je eigen huisje als je daar behoefte aan hebt. Terwijl je in dit soort gevallen elkaar vaak tijdenlang niet ziet en dan ineens dagenlang 24/7, en een van de twee is altijd 'op vakantie' als je bij elkaar bent. Maar blijkbaar is mijn zusje beter in dat soort dingen dan ik, want met haar relatie gaat het prima.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet hopeloos is als je een relatie krijgt met iemand in Verweggistan. Maar ik zou zelf toch wel eerst wat tijd nodig hebben en wat meer zekerheid willen hebben (lees: de eerste verliefdheidsroes voorbij) voordat ik mijn hele leven hier opgaf om met m'n hele hebben en houden naar het buitenland te vertrekken. En dat zou dus ook betekenen: veel bellen, mailen en sms-sen, en elkaar zoveel als het kan opzoeken.

Geniet iig van je relatie, en toekomstplannen maken is natuurlijk nooit verkeerd! Lachen

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:34

het is erg moeilijk, maar echte liefde doorstaat (bijna) alles....zelfs 5000 kilometers....

Maar hou er wel rekening mee dat zuid-afrika niet het veiligste land is om heen te gaan.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:42

En dan zit ik met een vriendje die Langerak-Amsterdam te ver vindt.. Scheve mond

sorry, moest er even uit..

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:55

Kijk, zo veel km's zijn wel erg ver maar ik moet zeggen.
Als het hier in Nederland, Duitsland, Luxemburg, Belgiƫ en Frankrijk zou zijn zou ik zeker verhuizen voor de ware.
Misschien ook wel 3000 km, zou er aan liggen hoe mijn kansen daar zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:02

Chantal heeft ook een goed punt vind ik. Jij moet daar wel in staat zijn om een eigen leven op te bouwen, het moet niet zo zijn dat jij alleen daarheen verhuist om bij hem te kunnen zijn. Mijn zusje had het geluk dat haar vriend in veel landen aan de slag wilde, ook in NL. Andersom was het moeilijker geweest aangezien zij met haar opleiding en achtergrond in zijn land niet echt toekomst voor zichzelf zag.

Een vriendin van mij heeft ruim drie jaar een relatie gehad met een Spanjaard in Barcelona. Zij studeerde al Spaans toen ze hem leerde kennen, hij sprak al die tijd maar drie woorden over de grens. Het is nu uit tussen hen, maar het is behoorlijk serieus geweest en ze wisten altijd dat ALS ze verder gingen met elkaar, dat dat daar zou zijn en niet hier. Zij kon zich daar redden, hij hier niet.

Dus kijk vooral ook naar hoe jouw leven er daar zou gaan uitzien. Dat is minstens net zo belangrijk als jullie liefde voor elkaar.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:47

tenzij dat je hem HEEL leuk vind en dat het beter is om te verhuizen dan doe je dat, maar zoniet, gewoon blijven zitten Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 16:55

Prima schreef:
lekker hier blijven, tenzij hij rijk is.

Dat wel maar ik kan ook wel m'n eigen geld verdienen. Haha!

Ik kan in principe daar hetzelfde werk doen als hier en daarbij verdien ik daar relatief meer. Het moeilijke vind ik om te bepalen wanneer de veliefdheidsroes weg is en het niet een volledig impulsieve beslissing is. Ik moet zeggen dat na 3 maanden sms'en de lol er wel een beetje afgaat en ik zou het zonde vinden om te lang te wachten.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 17:01

Hoi Katja, ik heb die discussie iets meer dan 8 jaar geleden met een andere Katja gehad Knipoog We hadden afgesproken dat ze naar Nederland zou verhuizen en we gezellig voor haar hier een baan zouden zoeken, aangezien ze toch al Nederlands sprak.

Hmm, toen kreeg ik een aanbieding die ik probeerde de grond in te boren, maar voordat ik het wist werden al mijn eisen ingewilligd en verhuisde ik dus naar Finland....

Probeer eerst maar eens uit te vinden waar je van rond wil komen...

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 17:01

Misschien kun je op project of tijdelijke basis er een periode heen, bijvoorbeeld een half jaar en je wanneer je daar bent vooral ook richten op je eigen leven. (Vind ik het werk leuk, kan ik rondkomen, voel ik me thuis) dus niet meteen op zijn schoot kruipen maar bedenken of een leven daar (met of zonder hem) je wat lijkt.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 17:07

Dat is wel een goed plan om gewoon eens voor een half jaar te kijken of ik wat op kan zetten daar. Werk vinden is absloluut geen probleem maar het zijn de gewone dagelijkse dingen waar ik me een beetje zorgen over maak daar kan ik op die manier mooi achter komen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 17:12

Karin schreef:
Een vriendin van mij heeft ruim drie jaar een relatie gehad met een Spanjaard in Barcelona. Zij studeerde al Spaans toen ze hem leerde kennen, hij sprak al die tijd maar drie woorden over de grens. Het is nu uit tussen hen, maar het is behoorlijk serieus geweest en ze wisten altijd dat ALS ze verder gingen met elkaar, dat dat daar zou zijn en niet hier. Zij kon zich daar redden, hij hier niet.

Dus kijk vooral ook naar hoe jouw leven er daar zou gaan uitzien. Dat is minstens net zo belangrijk als jullie liefde voor elkaar.


Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik heb 8,5 jaar een relatie gehad met een Italiaan. Ik heb daar gewoond en hij hier. Hij kon en wilde hier niet wonen omdat het cultuurverschil te groot was (vond hij). Ik wilde daar wel wonen maar in Palermo is het heel moeilijk om een baan te vinden en ik had al eens alles voor hem opgegeven (baan, woning etc.) en toen ik een hele leuke baan vond in Nederland, nieuwe woning en eindelijk mijn eigen autootje kon kopen toen wist ik zo zeker niet meer of IK wel alles op wilde geven voor hem. Hij had in Palermo nog steeds niets opgebouwd en woonde nog bij zijn ouders... Liefde overwint alles... ja daar was ik vroeger ook heilig van overtuigd, tsja misschien een aantal jaar maar op een gegeven moment is de afstand echt te groot en leef je beiden je eigen leven zonder elkaar door. Voor mij geen lange afstands relatie meer

Ik moet zeggen dat ik verder toch geen spijt heb van mijn lange afstands relatie en ik spreek nu ook vloeiend Italiaans Haha! en het was een leuke ervaring om in het buitenland te wonen hoor.

Ik vind het moeilijk om je advies te geven... aan de ene kant zou ik zeggen go for it maar aan de andere kant Zuid-Afrika is niet echt een veilig land om te wonen en wil hij niet hierheen komen? Op deze afstand leer je elkaar natuurlijk ook weer niet echt goed kennen omdat de afstand gewoon te groot is. Kun je niet een aantal maandjes daar tijdelijk heengaan ofzo en dan gewoon weer terugkomen om dan te zien of je daar echt zou willen wonen. Nu je koffers inpakken om te gaan wonen in een land wat je niet kent... lijkt me geen verstandig idee.

Succes in ieder geval met je beslissing Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 17:18

Hij is eventueel bereid om hierheen te komen maar ik wil heel graag weg uit Nederland dus is het niet echt handig als hij hierheen komt. Wat de veiligheid betreft ben ik niet zo heel erg bang en de taal is gelukkig geen probleem. Zuid-Afrika zat al bij de landen waar ik graag naarote wilde en misschien moet ik dat gewoon doen en dan maar eens zien hoe het verder gaat. Lastig allemaal aan de ene kant wil ik het liefst morgen in het vliegtuig springen maar aan de andere kant wil ik wel een rationele beslissing nemen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 17:24

Tijdelijk daar gaan wonen en werken is idd een heel goed idee. Je legt je dan nergens op vast, maar je komt er toch achter of je daar in dat land met die andere cultuur past. Zo hebben mijn zusje en die vriendin van mij dat ook aangepakt. Alleen door te doen kom je erachter of iets werkelijk bij je past... Heel veel succes met je beslissing Katja!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 17:44

Bedankt allemaal. Ik heb weer wat om over na te denken. Ga vanaond maar eens bellen en afspreken voor januari en dan zie ik het daarna allemaal wel weer verder. Ondertussen ga ik hier wat voorbereidingen treffen voor een eventueel vertrek.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 18:35

IK moet zeggen dat ik nu best wel al een lange tijd contact met iemand heb, langer als 3 maanden in ieder geval. En ik moet zeggen het begint echt niet te vervelen, wordt alleen maar sterker. Heel vreemd, het verwonderd mij ook.
Ik weet niet wat voor werk je daar gaat doen (dacht ontwikkelingswerk?). Daar is dat natuurlijk goed mogelijk.
Wil je in de paarden verder lijkt me dat niet echt geschikt, daarom dat ik alleen die andere landen in optie hou. Ik zit er nl ook over na te denken om in Duitsland te gaan leren.
Maar als het om "de ware" gaat is het moeilijk he, of juist makkelijk...
Je laat immers veel achter. Dat is wel wat ik moeilijk zou vinden, alle paarden mee nemen zal moeilijk gaan en alle katten ook.
Familie en mijn vrienden.
Maar ik moet zeggen een nieuwe uitdaging is natuurlijk geweldig.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 19:12

In Zuid-Afrika is redelijk veel werk in de paarden te krijgen. In eerste instantie wil ik daar mee beginnen omdat ik met ontwikkelingswerk niet echt een realistisch beeld zou krijgen van het echte werken daar. Wat ik zei dat ik het na drie maanden sms e.d. wel een beetje gehad heb is niet dat het gaat vervelen maar meer dat ik ook wel een stapje verder wil. Gewoon bij elkaar kunnen zijn en gewoon kunnen bellen zonder je gelijk weer dood te schrikken als de volgende telefoonrekening komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:54

Als het aan iemand anders had gelegen dan had ik nu even boven Fort Lauderdale gewoond in een huis met grond en paarden enzo. Maar daar woon ik dus niet, ik zit nog gewoon in Amsterdam. De twijfels gingen niet over de plek, het werk, het land, het klimaat, of wat dan ook. De lange afstandsrelatie werkte niet trouwens, dat bleek na niet al te lange tijd.

Even een heel ander voorbeeld. Mijn vader was van plan om met een jaartje te verkassen naar Frankrijk om daar zijn oude dag te slijten. Uitstekend idee vond ik dat, als hij dat wil, dan moet hij dat doen. Pas geleden vertelde hij dat hij van het plan afzag, ik was nogal verbaasd, want ik dacht echt dat hij daar graag heen wilde. Zijn struikelblok was uiteindelijk hetgeen ik direct zei, namelijk dat het geweldig was, maar dat ik niet zo vaak langs zou komen. Na lang wikken en wegen vond hij het toch geen goed idee om zover weg van zijn kinderen en kleinkinderen te gaan wonen en om zijn hele sociale leven te verlaten. Nieuwe vrienden zou hij daar heus wel maken, maar dat zou toch anders zijn. Het kwam neer op 'wat moet je daar alleen?' (hij zou niet in zijn uppie gaan, maar noemde wel dit). Nu zit hij in een hele andere fase van zijn leven dan jij of ik, maar toch.
Pas geleden is er toch nog een topic geweest over alles achter laten?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:17

Ik denk dat de beste optie in dit geval is, om een tijdje naar Zuid Afrika te gaan. De enige manier om erachter te komen of jullie relatie werkt en blijft werken, is door een stap te zetten.
Je bent op die manier bij je vriend en bent toch vrij om terug te gaan als het niet gaat.

Een vriend van me heeft zo al bijna een jaar een relatie met een meisje uit Singapore (?). Ze kennen elkaar via internet en na ruim een half jaar heen en weer mailen, bellen en chatten is hij 6 weken naar Singapore gegaan. Nu is zijn vriendin 3 maanden hier en het is echt een leuk stel. Hij overweegt om volgend jaar, als hij zijn studie heeft afgerond, voorgoed naar Singapore te vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:40

Poeh zwaar onderwerp.

Maar goed, Katja, je kunt geen spijt krijgen als je het niet probeert. Het spreekwoord van mijn moeder. Als je werkelijk het gevoel hebt dat jij heel veel om hem geeft, dan zou ik het doen. Wat kan je nou gebeuren, tuurlijk je huis kwijt je baan kwijt. Maar denk je dat je die niet terugkrijgt als het niet gaat? Just go for it! Het is allemaal zo betrekkelijk, en als het niet werkt, ben je weer een ervaring rijker, je staat anders in het leven, en zult er alleen maar wijzer van worden.

Mijn broer heeft zijn vrouw in Turkije leren kennen, na 3 jaar op en neer te reizen is zij naar Nederland gekomen, ze had daar een hele goede baan, haar hele familie woont daar. Maar toch heeft ze het gedaan, in het begin had ze veel aanpassingsproblemen, maar daar hebben we haar doorheen gesleept. Nu inmiddels hebben ze kinderen en is ze erg gelukkig, en als ze haar familie mist, stapt ze in het vliegtuig en gaat ze een weekje. Zuidafrika is ver, maar vergeet niet dat je binnen een dag terug kunt zijn in Nederland!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 00:17

Katja,

ik ben 10 jaar geleden direct na mijn afstuderen naar Ghana vertrokken, omdat ik daar een baan had gevonden. Kende het land, de mensen en de school niet en wist eigenlijk helemaal niets verder (ja, dat ik informatica ging geven, en dat ze woonruimte voor me hadden). Heb er 5 jaar gewoond, en ben tot op heden alleen maar heel erg blij dat ik gegaan ben ondanks alle moeilijke momenten en de verdere complicaties die het heeft opgeleverd. Als je hier niet te veel banden hebt, zou ik persoonlijk de gok gewoon nemen ipv achteraf te denken 'had ik het maar geprobeerd'. PB me voor meer tips als je belangstelling hebt.

PS Ik heb toen ook nog een tijdje een relatie op afstand gehad (ben tussen een tijdje in NL geweest, terwijl hij in Ghana zat) en dat vond ik echt een ramp.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 08:32

Katja schreef:
Ondertussen ga ik hier wat voorbereidingen treffen voor een eventueel vertrek.
Jammer