heb ik hier goed aan gedaan? jullie mening graag!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

heb ik hier goed aan gedaan? jullie mening graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 21:01

Vier jaar geleden is mijn oma overleden.
Vlak na de crematie had mijn opa alweer een andere vriendin.
Hij is best wel een harde man en kon absoluut niet voor zichzelf zorgen,
wist niet eens hoe de magnetron werkte.
Mijn oma was nog maar 62 en absoluut geen brei-oma.
Ze was er altijd met de verjaardagfeestjes van mijn zusjes en dat soort dingen.Ze zorgde dus ook altijd voor het huishouden en voor mijn opa.
Toen ze was overleden moest hij ineens voor zich zelf zorgen en omdat hij daar geen zin in had,had hij na een paar weken een nieuwe vriendin.
Mijn moeder (mn oma was haar moeder) was daar best wel boos over,maar we hebben hem niet laten barsten.
Maar hij liet zelf niks meer van zich horen.Niet met kerst,niet met verjaardagen,niks.
Hij wilde mijn oma zo snel mogelijk vergeten en overnieuw beginnen met zn nieuwe vriendin.Wij hoorden bij mij oma,dus nam hij ook geen contact meer met ons op.Mijn moeder heeft altijd gezegd dat haar deuren voor hem open zouden blijven staan.
De as van mijn oma stond in een urnenvaas in zo'n kast bij het crematorium zodat wij altijd een plekje hadden om heen te gaan,net zoals een grafsteen.Wij mochten zelf weten wat er met de as gebeurde,dat intereseerde hem niet zoveel.
Dus stond de urn voor drie jaar in die kast.Daarna konden wij tegen hem zeggen wat wij wilden dat er met de as zou gebeuren.
Die drie jaar waren een tijdje geleden om en mijn tante zou contact met hem opnemen,maar door omstandigheden is dit er niet van gekomen.
Toen heeft hij niet even contact met haar opgenomen,nee,hij heeft zonder het tegen iemand te zeggen de as zomaar laten verstrooien!! Verdrietig
Hij had het gewoon kunnen verlengen of ons kunne vragen wat we wilden,maar mijn tante dacht er even niet aan,en hij zag z'n kans om helemaal overnieuw te beginnen en mn oma te kunnen vergeten.
Er is nu immers helemaal niks meer,helemaal niks! Huilen

Het enige wat er nog is,is dat ik op mijn verjaardag na de crematie een kettinkje heb gekregen met een beetje as erin.
Die hebben ze bij het crematorium laten maken en er staat 'oma Eppie' in.
Maar ja,dat is heel iets anders dan zo'n urnenvaas.

Toen ik dit hoorde,wat hij heeft gedaan was ik zooooo ontzettend boos.
Hij denkt helemaal niet na bij onze gevoelens en denkt alleen maar aan zichzelf.Ik heb hem op gebeld en hem duidelijk gemaakt hoe boos ik was en dat hij op mij ook niet meer hoefde te rekenen.De laatste keer dat ik hem sprak was dat namelijk positief want ik belde om te zeggen dat ik was geslaagd,en ik wilde dus dat hij wist dat hij te ver was gegaan.
Mijn moeder en iedereen uit de familie heeft er verdriet van en dat boeit hem niet eens.Toen ik belde en ik zei dat boos was enzo hing hij ook gewoon op!! Hoe laf kun je zijn...!

Maar goed,ik denk er best wel veel over na,ik kan me niet voorstellen dat hij echt ALLEEN maar aan zichzelf denkt.Hij heeft iemand die gek genoeg is om voor hem te zorgen en mijn oma vergeet hij echt gewoon.Het klinkt raar,maar hij wilde niks meer met haar te maken hebben.
En aan ons denkt hij ook niet.
Hij vind datr hij het beste heeft gedaan.
'Wanneer ik niks hoor,ga ik er van uit dat jullie de urn niet meer hoeven'
zei hij lachend.
Ik vind dit dus best wel moeilijk te begrijpen en ik draag m'n kettinkje de laatste tijd elke dag,om niet het gevoel te krijgen dat ik haar kwijt ben,want dat heb ik de hele tijd.Niemand merkt het,maar toch.
Ik heb er absoluut geen spijt van dat ik niks meer met hem te maken wil hebben,maar wat hadden jullie gedaan in mijn situatie?
Hadden jullie hetzelfde gedaan?

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 21:13

Natuurlijk had ik hetzelfde gedaan! Dit is voor hem een manier van verwerken, iedereen heeft daar zo zijn/haar eigen weg in. Hij wil het zo dus doet hij het zo. Hij wil haar vergeten om zichzelf al dat verdriet te besparen. Niet dat dat slim is, want op een gegeven moment komt dat er toch wel uit.

Ik vind dat je het heel goed gedaan hebt zo. wat had je anders moeten doen?

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 21:16

ik had precies hetzelfde gedaan
hij heeft gewoon iets gedaan waabij hij gewoon bij na heeft egdacht
als hij je oma zo snel omgelijk wou vergeten had hij op minst na kunnen denken dat hij zijn kleinkinderen hier hee erg mee heeft gekwetst
maar als hij dat niet inziet snap ik niet wat zo iemand bezielt
en zeker niet om meteen een andere vriendin te nemen
maar meis je hebt het goede gedaan

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 21:37

Ik denk ook dat ik hetzelfde gedaan zou hebben. Ik denk dat ik niet had gebeld maar er eens even langs was gegaan om te praten.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:39

Ik vind ook dat je er goed aan hebt gedaan, maar eigelijk geven jullie hem nu wel zijn zin, hij wilde geen contact meer en dat is nu dus precies wat hij wil. Ik denk dat ik hem op een andere manier, waar hij zich wél iets van aantrok had aangepakt. Iedereen doet het toch op zijn eigen manier, maar voordat ik een goed gesprek met hem had gehad zou ik iig niét het contact verbreken!!! Maar ja zoiets zei ik zaterdag ook al.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 00:20

Ik ga met Volcano mee, maar uiteindelijk zou ik de knoop wel doorhakken en de man zijn zin geven. Als hij het echt graag zo wil, dan moet dat maar. Dan kan je er niets aan veranderen, hoe graag je ook wil. Misschien komt hij ooit tot inkeer, en dan zou ik zo reageren als jouw moeder, ik zou de deur altijd voor hem open laten staan. Hij is welkom, maar het moet van zijn kant komen, ik zou opgeven. Ook al is dat moeilijk.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 09:16

Ik denk dat jouw opa ontzettend veel pijn en verdriet heeft. Het klinkt alsof hij er alles aan doet om de herinnering aan zijn vrouw uit zijn leven te bannen. En ja, voor sommige mensen is dat de manier van ermee omgaan.
Dit neemt niet weg dat dit verdriet vroeg of laat weer bovenkomt, want hij heeft het naar mijn idee nog niet verwerkt...

Ik vind jouw reactie begrijpelijk. Zelf zou ik het misschien ook wel zo hebben aangepakt, maar dat is van een fastand altijd moeilijk te zeggen. Misschien kun je nog eens met je opa praten. Ga eens onverwacht langs zodat hij wel naar je moet luisteren. Misschien heeft hij er een heel andere kijk op....

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:28

ik begrijp de reactie hierop heel goed.
maar ik denk dat je opa er juist niet meer aan herinnerd wil worden.
en dat hij zijn verdriet niet durft toe te geven.
ga eens naar hem toe en vraag eens wat hij nou eigenlijk denkt.
makkelijk gezegd natuurlijk maar het blijft famillie Scheve mond