Duh...rood staan door de euro..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Duh...rood staan door de euro..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 14:23

Was net op het nieuws dat veel gezinnen rood staan door de euro...want....: ze kunnen nog niet goed omgaan met de euro, alles lijkt goedkoper en daardoor geven ze makkelijker uit.
Wat een bullshit zeg. Alles is gewoon veel duurder geworden, maar dat willen ze niet toegeven.
Ik kan het weten, want ik gaf in het guldentijdperk geld uit als water en ik ben nu een echte krent geworden! Boos!
Dus niks er niet mee om kunnen gaan.....laat ze nou maar eens toegeven dat het gewoon niks is met die euro!

Groetjes Suzanne

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:25

Ben bang alleen dat als het teruggaat naar de gulden (is natuurlijk niet zo Lips are sealed) dat het dan weer duurder wordt. Terug kunnen we niet meer. Boos!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:46

Tja.... eerst vertikken ze het om een referendum te houden onder de bevolking over het wel of niet invoeren van de euro, want dat volk kan dat allemaal toch niet bevatten, laat staan over beslissen. Dom volk toch.

Dan blijkt alles duurder geworden en komen de mensen in de problemen. Dom volk toch, kunnen gewoon niet met de euro omgaan.


Tsssss.... Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:54

Hmm.. er zullen veel mensen zijn met het zogenaade immigrantenprobleem: Altijd als je van het ene land naar het andere land verhuisd (ik heb dus Gulden-Finse Mark-Canadese Dollar-Finse Mark-Euro meegemaakt), dan snap je de prijzen eventjes niet. Van Gulden naar Finse mark leek alles in een keer veel duurder (1 HFl was 2,7 FIM). Toen van FIM naar CD$ leek alles weer veel goedkoper (3,5 FIM was 1 CD$) en toen van CD$ naar FIM leek het toch weer mee te vallen (1CD$ was 4.5 FIM). De stap naar Euros was extra leuk (5.94 FIM = 1 Euro). Van prijsstijgingen nog niet echt sprake, wel een hoop mensen met grotere gaten in hun handen.

Verder snap ik Nederlanders nog niet zo: er is daar een markteconomie. Tenzij jullie naar een of ander Sovjet-Unie toestand of Volksrepubliek China toe willen, dan moeten jullie toch echt begrijpen dat degene die veel geld vraagt voor zijn waren, in zijn volle recht staat (mits het geen monopolie is). Niemand heeft plicht te kopen en er zijn ook alternatieven...

Degene die teveel vraagt is niet gek, maar degene die teveel betaalt..

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:07

Ja, dat kun je zo wel stellen Joost, maar iedereen doet aan die prijsverhogingen mee! Daar kun je gewoon niet op selecteren hoor. Je zult toch brood moeten kopen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:09

Als we terug zouden gaan naar de gulden, wordt alles weer teruggerekend en vervolgens afgerond naar boven.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:10

Mieke schreef:
Je zult toch brood moeten kopen????


1) Hoeveel zijn de kosten van brood gestegen in 2002?

2) Hoeveel zijn de kosten van graan gestegen in 2002?

3) Hoeveel zijn de kosten van arbeid gestegen in 2002?

4) Hoeveel zijn de kosten van energie gestegen in 2002?

Vergelijk die 4. Als 1 relatief harder is gestegen dan 2 t/m 4, dan vraagt de winkelier idd meer. Anders dan ben ik bang dat dit doodgewone inflatie is...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:14

Joost heeft voor een gedeelte gelijk. Een hoop heeft met inflatie te maken. + het feit dat het niet goed gaat met de economie. Kijk maar eens op de beurs.

Leuk is idd. anders, maar je kan er weinig aan doen!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:27

De economie gaat achteruit, er ontstaat wat inflatie. Waardoor de productenprijzen ook omhoog gaan.
Het zij zo... Scheve mond

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:35

Aandelen zijn juist veel goedkoper geworden sinds de euro. Knipoog Maar even serieus, ik vind dat Joost gelijk heeft niemand wordt gedwongen om veel meer geld uit te geven. De prijsstijgingen waar het meest over geklaagd wordt is toch wel van de horeca en dat is helemaal aan jezelf of je daar wel of geen geld aan uitgeeft lijkt me.
En ik ben bang dat er toch nog veel mensen zijn die moeite hebben gehad met de overgang naar de euro. Wat ik begrepen heb zijn er ook veel gezinnen in de problemen gekomen omdat ze grote uitgaven niet goed omgerekend hebben Frusty . Niet echt slim maar wat doe je eraan?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 15:52

Precies Katja, en daarom ga ik dus veel minder uit eten dan 'vroeger'. Wij aten minstens wekelijks buiten de deur, maar ik vertik het dus echt om 2 euro voor een kopje thee te betalen. Dus dan heb je gelijk....het is aan jezelf om het te kopen of niet, en ik koop dus veel minder! Niet omdat ik het geld niet heb, maar omdat ik sommige dingen hun vernieuwde prijs dus echt niet waard vindt. En dan kun je wel gaan selecteren, maar in de winkels zijn ze ook niet achterlijk: als de een het dubbele vraagt, dan doet de ander het ook.
Het is wel opvallend dat je in de AH voor een ienieminibakje saladestrooisel 99 eurocent betaald...dan zitten er dus 4 blokjes feta en 1 olijf in...doehoeg. Ik ben wekelijks voor de boodschappen zowat het dubbele kwijt als vroeger, en dan kun je wel selecteren, maar je zult toch moeten eten. En als jij dan vertikt te eten en het bij brood met pindakaas houdt, heb je nog altijd de verantwoording dat je kinderen fatsoenlijk hun vitaminen binnen krijgen.
Natuurlijk is de economie slecht, dat raad je de koekoek. Maar die euro heeft echt niet bijgedragen aan een beter klimaat. En om dan op het nieuws te vermelden dat de mensen niet met de euro om kunnen gaan vind ik echt zielig. O, o, o wat zijn we achterlijk met zijn allen.
Tuurlijk komt die gulden niet terug, en inderdaad al zou het, dan slaan ze daar wel weer klinkende munt uit. Maar ik baal er wel van.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:58

Overigens valt me op dat de meeste mensen over sub-Euro bedragen zeuren. Dat zijn van die dingen waar je echt over na moet denken of je ze wel wil..

Zo'n salade bakje met feta en olijven? Koop feta en olijven in een grotere bak.. Merk jij veel of ergens 98% of 99% bruto marge op zit. Het probleem is dat iemand dat bakje moet inpakken. Reken maar eens uit hoeveel minuten daar iemand mee bezig is voor een bepaald salaris.. veel duurder dan die paar rotolijven of feta.

Verder moet je nog specificeren wat vroeger was.. Vroeger kocht ik nog een ijsje voor een kwartje op het strand van Domburg Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:03

joostvangestel schreef:
Verder moet je nog specificeren wat vroeger was.. Vroeger kocht ik nog een ijsje voor een kwartje op het strand van Domburg Knipoog


Ben je al zo oud?

Ik denk niet dat de prijzen in de supermarkten enorm gestegen zijn. Zelf ben ik niet echt meer geld kweijt voor mijn boodschappen. Daarbij trekken de prijzen die te hoog zijn vanzelf weer bij in een vrije economie.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:21

Ik werk in een toeristisch dorp waar men aldus omgaat met prijzen:

De prijs wordt elk voorjaar verhoogd, want de toeristen gaan immers kopen. Dat de eigen inwoners dan ook al een dikke 3 gulden voor een glas cola moeten betalen is aanvaardbare ergenis.
De komst van de toeristen valt tegen, de omzet blijft onder de maat, welnu..die schade moet worden ingehaald, dus in het najaar de prijzen amar weer iets omhoog. Dat kan mooi naar 1 euro 50, heb je meteen de gulden omgerekend. Dit voorjaar is werden er wederom toeristen verwacht, dus de prijs kon prima naar 1,60 euro. Toch, helaas weer niet zoveel omzet als gehoopt, binnenkort zullen we alhier ook wel op 2 euro per consumptie zitten, om de shcade in te halen...

Ze zijn hier helemaal gek! Geen toerist of dorpeling die zich toch vrij en blij een poot laat uitdraaien! De ondernemers hier zijn gewoon verwend en willen een hele hoge winst. Dan amar met wat midner verkochte drankjes....
Dat is geen inflatie meer...

Maar vroeg of laat kan het echt niet langer zo.
Ik kom tegenwoordig al niet meer.
Ik zet de paasei wel naar de nering, en aangezien de nering kennelijk minder waard is...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:32

Wat mij opvalt is dat veel bedrijven eind 2001 al een prijsverhoging hebben ingevoerd, om te verdoezelen dat ze in januari 2002 van de euro misbruik gingen maken. Vervolgens hebben ze de prijzen nog een keer in maart verhoogd... vals.

Een prijsverhoging van soms 12 % heeft helemaal niets met inflatie te maken hoor. Dat kunnen jullie wel beweren, maar dat slaat natuurlijk compleet nergens op.

Natuurlijk hoef je geen brood te kopen.... je moet niks.... maar daar hadden we het niet over.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:34

wij blijven gewoon bij de normale USD Haha! dus dat probleem heb ik helemaal niet

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:49

Het gekke is...bij sprake van deflatie (dat is toch het tegenover gestelde van inflatie? Verward) dan gaan de prijzen niet omlaag. Je mag dan van geluk spreken dat de prijzen niet omhoog gaan, en stagneren.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:30

Tuurlijk is alles duurder geworden, maar zullen wel gek zijn dat ze dat toegeven. Ze zijn de hele 0,20 cent vergeten om te rekenen. Kostte vorig jaar iets F10,-, is dat nu zeker E 5,- of eerder nog meer. Raar dat ze dat niet met mijn salaris hebben gedaan in januari. Snap niet dat ze het lef hebben te beweren dat de kosten van het levensonderhoud 6% gestegen zijn. Ik ben heus niet ineens 20% meer gaan eten met mijn gezin.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 22:11

Natuurlijk koop ik grote bakken olijven en feta, maar dat zijn maar kleinigheden.
Het gaat erom dat je bij de kassa 20 euro afrekend voor minder dan 10 boodschappen....dat is dan je gewone avondeten en nee...dat is geen kreeft ofzo....
Ik hoor bijna iedereen er over klagen, ik heb nog niemand in mijn naaste omgeving gehoord die dolblij is met de euro.
Maar goed, we zitten er nu mee, dus je moet het maar accepteren. Maar ga dan niet lopen verkondigen dat de mensen zo achterlijk zijn dat ze niet met die euro om kunnen gaan.
Natuurlijk, de winkeliers zeggen dat hun leveranciers de prijs op hebben geschroefd...dus zij moeten ook wel, want ze moeten ook eten. Maar wie schroeft mijn salaris dan op?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:42

Bij veel dingen hebben ze gewoon van een F een E gemaakt, makkelijk toch!!! Boos! Boos! Boos! Boos!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 00:25

Er zijn inderdaad veel dingen een stuk duurder geworden maar ik denk dat er toch een groot deel veroorzaakt wordt dat je zelf makkelijker geld uitgeeft.
Vroeger pinde ik 25 gulden en dan moest ik daar wel een paar dagen meedoen voor de gewone dingen (lunch op het werk etc.) nu pin ik makkelijk 20 euro en geef het nog sneller uit dan toen 25 gld omdat het gewoon minder lijkt.
Ik heb vorig jaar lopen twijfelen of ik een deken zou kopen want hij was toch 100 gulden. Niet niks, ik heb het even gelaten en later zag ik dezelfde deken weer voor 45 euro. Nou geen geld toch??

Gevoelsmatig is de grens niet meer zogauw bereikt.
Van de week nog had ik een nieuwe printer nodig. Mijn schoonzusje en mijn moeder stonden bij de makro en belden of ze gelijk een printer mee moesten nemen. Nou ja goed natuurlijk, wilden ze weten welk bedrag, ik zei zo zonder nadenken tot de 200 euro!
En dat meende ik ook serieus, vorig jaar had ik gezegd tot de 200 gulden echt waar.
Ik koop eens in de zoveel tijd een nieuwe printer en de waarde ligt telkens tussen de 150 en de 250 gld. Nu heb ik dus een nieuwe printer met een waarde van 400 gld.

Ik kan het echt wel missen hoor maar het is toch wel vreemd dat grenzen voor bepaalde zaken gevoelsmatig op dezelfde hoogte blijven liggen.
Ik wilde ook echt geen printer van onder de 100 euro hebben, waarom niet??
Dat voelde niet goed, zo'n goedkoop ding zal wel duurkoop zijn.

Maar goed, dit is allemaal niet zo relevant maar ik denk dat ik niet de enige ben die dit merkt.
Tuurlijk kan ik wel omrekenen maar dat interesseert me verder niet zo, het valt mij gewoon op dat het gevoel van een bedrag geassocieerd wordt met het artikel.
Blijkbaar zonder dat je dat associeert met het teken wat ervoor staat.
Gulden? Euro?
Maakt niet uit.

Ik heb verder niet zo'n probleem met de komst van de euro hoor!
Vind alleen die 1 en 2 centmuntjes onhandig maar voor de rest maakt het mij niet uit.
Alleen mijn spaarrekening stijgt wat minder dan ik had gehoopt Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Duh...rood staan door de euro..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 08:14

suzanne schreef:
alles lijkt goedkoper en daardoor geven ze makkelijker uit.


Om terug te komen op het eigenlijke topic: dit is gewoon waar en de meesten doen het onbewust. Katja komt de laatste tijd ook vaker thuis met kaviaar uit de super.. Het was in de aanbieding Knipoog en het kostte zo weinig..Hmm.. met omrekening is het nog steeds iets duurder dan je doorsnee sandwich spread..

Ook is er keuze: Finse augurken kosten 3 Euro per kilo, buitenlandse augurken 1.10 Euro per kilo.. Als je alleen die 3 Euro ziet, dan denk je gôh, nog niet eens zo duur... Maar toch: je moet duidelijk kunnen kiezen wat je wilt.

Soms gaat prijs over kwaliteit.. In canada kon je bij de super 4 Croissants for 1 Dollar kopen... Wij gingen speciaal naar de bakker om Croissants van 2,5 Dollar per stuk te kopen...(1,75 Euro).. Wat een verschil wat een verschil.. We moesten daar op zondag wel voor 10 uur komen, anders waren ze al uitverkocht.. Als ik te laat was, had ik zonder problemen ook wel 4 Euro voor zo'n Croissantje neergeteld.. Wat zeg? ook nu nog..

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 11:09

Ik vertikte het dus vorige week om een deken van 110 euro te kopen voor onze a pony. Duh...een simpele harry horse, voor 240 gulden?!?!?!?!
Maar ja, je hebt toch een deken nodig, dus vond ik er een van 50 euro, omgerekend vind ik dat nog te veel, vorig jaar had ze eenzelfde deken voor 70,- gulden en die was van BR.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 16:02

ja na lang nadenken ben ik er ook idd achter gekomen dat de meeste mensen de euro voor de gulden aanzien. Maar nee hoor de prijzen zijn niet gestegen Boos! Boos! de mensen kunnen gewoon niet met geld omgaan...... Dikke vinger ja. Vorig jaar betaalde je bij de supermarkt 2.50 gulden de kilo appels, nou hebben ze voor het gemak maar de euroteken er voor gezet. En dan zeggen ze nog dat je nou niet meer mag omrekenen, ik blijf het braaf doen om mij een eventuele rolberoerte te besparen als ik thuis ben en kijk op het bonnetje.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:22

Knipoog
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 29-11-02 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt