Eerste en tweede klas in de trein

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:09

Hee, dat is gewoon handel.. In de eerste klas moeten staan zou helemaal erg zijn. Als vraag groter is dan aanbod in de 2e klas, dan moet men maar staan. Wat zou jij denken als je een 1e klas kaartje kocht en moest gaan staan omdat er wat van die 2e klassers komen zitten? Daarnaast heb ik ook al dat lawaai van die tweede klassers niet nodig. In de 1e klas zit ik, omdat ik dan rustig kan kompjoeteren en lezen..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary



joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:33

Ho ho, markteconomie.. wie hier de uitsmijter bij de kroeg eerder betaalt, komt ook eerder de kroeg binnen...of zijn jullie stiekum communist aan het worden?

Dus: als je een kaartje Eindhoven-Amsterdam koopt bij de trein en de trein is vol, dn mag je met hetzelfde kaartje het vliegtuig pakken? NOT

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:50

Percy, dat komt dus omdat er teveel 2e klassers inde 1e klas gaan zitten? Ik ben bang van wel.. Héél slechte zaak. Als de 2e klas vol is, dan moeten ze maar de volgende trein nemen.. Dat doen ze in Japan ook.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:58

Desiree: Wat dacht je dat er gebeurt als je in de dagelijkse file tussen knooppunt de Hogt en Batadorp staat?

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 11:36

pniekepnak schreef:
Ik had het er laatst met een vriendin over, en eigenlijk is het gewoon discriminatie...haha! Waarom hebben mensen met wat meer geld recht op een betere zitplaats? De mensen met minder geld kunnen er toch niets aan doen dat ze minder geld hebben?


Inderdaad, het is een vorm van discriminatie. net zoals iemand die de auto neemt de NS discrimineert. Overigens is dit gewoon kapitalisme: iedereen heeft het recht om zoveel mogelijk geld te verdienen als ze kunnen. Het recht tot (gemotoriseerd) vervoer is iets relatief nieuws en ik geloof niet dat dat ergens is vastgelegd in de wetgeving of zelfs ergens in de rechten van de mens.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 11:38

pniekepnak schreef:
Ik had het er laatst met een vriendin over, en eigenlijk is het gewoon discriminatie...haha! Waarom hebben mensen met wat meer geld recht op een betere zitplaats? De mensen met minder geld kunnen er toch niets aan doen dat ze minder geld hebben?


Inderdaad, het is een vorm van discriminatie. net zoals iemand die de auto neemt de NS discrimineert. Overigens is dit gewoon kapitalisme: iedereen heeft het recht om zoveel mogelijk geld te verdienen als ze kunnen. Het recht tot (gemotoriseerd) vervoer is iets relatief nieuws en ik geloof niet dat dat ergens is vastgelegd in de wetgeving of zelfs ergens in de rechten van de mens.

Overigens: binnen onze maatschappij is het mogelijk voor mensen met minder geld om meer geld te verdienen. Er is niets dat hun dat verbiedt. Als ze niet de capaciteiten hebben om meer geld te verdienen, dan is dat niet de schuld van het systeem.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 20:12

Als ik deze opmerkingen zo zie, mist de NS nog een stuk funktionaliteit: het boeken van zetels. Kijk: in veel landen is het zo dat de trein wordt behandelt als een vliegtuig. Degenen die ooit met de TGV hebben gereisd, weten dat je in die trein niet MAG staan. Dat betekent dus dat je een plaats moet reserveren. In Finland is het heel gewoon dat je de zitplaats in de trein van te voren reserveert, voor slechts weinig extra kosten. Op die manier garandeer je jezelf een zitplaats en de sukkels die niet gereserveerd hebben, mogen staan. Ook wordt iedereen hier zonder uitzondering gecontroleerd. Zwartrijden is er dus niet echt bij. Dat spaart de betalende reiziger ook wat uit.

Alsregelmatige reiziger is alles wat je hoeft te doen dus maar tijdig van te voren boeken. Als je een dag vrij neemt, boek dan gewoon af. Op die manier is het in theorie zelfs mogelijk dat de NS extra rijtuigen inzet of dat de NS je laat weten dat de trein is volgeboekt (erg gewoon als je vliegt ook).

Het een en ander kan erg handig worden ingesteld door middel van bestelling via het web en zo.

Tja, voor die sukkels die pas een uur van te voren weten dat ze gaan reizen: Bad luck, had je maar eerder na moeten denken!

Hmm.. krijg ik hier nou geld voor? Het NS aan een briljant idee geholpen om meer geld te verdienen en waarschijnlijk een hoop potentiële klanten blij gemaakt Haha!

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:09

Desiree schreef:
Het is toch belachelijk dat een klein groepje 5 zitplaatsen p.p. tot de beschikking heeft en een grote groep helemaal niets?


Ik weet niet hoe vaak je vliegt, maar goed: een vliegtuig is alleen maar duur openbaar vervoer (afgezien van de happy few die een privé jet hebben). Als je dan naar de business class kijkt, zie je dat die vaak wat leger is dan de rest (hoewel ik het wel eens omgekeerd heb meegemaakt, maar dat was een domme vliegtuigmaatschappij.

Ze zouden dus in principe kunnen denken aan variabele stoel indeling: in vliegtuigen is het al jaren gangbaar dat het gordijntje naar voren of achteren schuift naar gelang het aantal business of economy tickets. Ook dat is een idee.

Overigens is het zitten in de eerste klas terwijl je tweede betaald hebt een strafbaar feit, vergelijkbaar met diefstal. Vandaag pik je een eerste klas plaats in, morgen verkracht je iemand en de volgende dag sla je iemand dood voor de super. Dat is het begin van normvervaging, niet de schuld van de NS, maar zeer zeker wel van de gewone burger die zich "rechten" toe eigent.

Ik zag ook nog een opmerking over assertieve Nederlanders. Ik denk dat je het woord assertief met aggressief verwart. Assertieve mensen zeggen waar het op staat, maar mits ze fatsoenlijk assertief zijn zullen ze opstaan zogauw iemand zegt als de stoel waar ze op zitten gereserveerd is. Anders conducteur erbij en pats, 60 Euro boete of zo. Heel normaal.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:26

Inderdaad, normvervaging. Je speelt eigen rechter en bepaalt in je eigen normgeving dat je iets kunt toe-eigenen wat niet van jou is. Dit geldt ook zo voor de verkrachter. Die voelt zich tekort gedaan doordat de vrouw hem niet wil geven wat hem toekomt en dus maar bepaalt dat ze hem kan verkachten, omdat toch niemand op dat moment van haar "gebruik maakt". Zo ook degene die een ander in elkaar slaat omdat niemand anders die figuur erop wijst dat hij niet het recht heeft om een bepaalde opmerking te maken.

Normvervaging begint bij een kauwgumpje op het perron te gooien omdat je geen vuilnisbak vindt (omdat niemand een vuilnisbak ter beschikking heeft gesteld). Nederland is hier uitermate slecht in en ik zal in December dan ook maar oudere schoenen aandoen voor de reis. Misselijk

Tja, moeten we nou alles gaan controleren? Nee, maar ik vind aansporing tot onwettelijk gedrag en eigen rechtertje spelen dus erg slecht Boos! . Als we vinden dat de misdaad uit de klauwen loopt, dan moeten we zelf eens ophouden de wet continu te verbreken, omdat we vinden dat ons onrecht is aangedaan.

Dus, de norm is: houd je aan de wet. Als je die wet breekt, dan doe je aan normvervaging en ben je in principe op de weg naar beneden. Wat erger is, mensen om je heen nemen een voorbeeld aan je en doen hetzelfde, onder het mom is: alles is toegestaan, mits je er niet voor bestraft wordt (let op: dit is heel wat anders dan alles is toegestaan, mits het niet strafbaar is). Normen zitten in jezelf, niet in een wetboek .

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:56

Cody schreef:
Sorry hoor, maar als ik met mijn knieën tegen een leeg stoeltje uit de 1e klas gedrukt sta en de NS vertelt mij dat ik er niet op mag gaan zitten...wie is er dan onredelijk bezig??


Hmm: even radicaal gedacht: dus als jij een briefje van 500 Euro op straat tegenkomt dan zoek je de eigenaar niet, want tja, hij liet het nou eenmaal liggen en de feitelijke eigenaar zou toch wel erg onredelijk zijn om dat op te eisen?

Als je geen plaats vindt om te parkeren neem je maar de gehandicaptenparkeerplaats, want er zijn toch geen gehandicapten in de buurt en je moet zo nodig parkeren?

Als er iemand naar je stal komt en je bent er niet, dan mag die dus ook op je paard rijden, want je paard wordt op dat moment toch niet gebruikt en die persoon is toch wel erg zielig zonder paard? Denk wel: die persoon heeft er wel moeite voor gedaan om naar je stal te komen, dus je kunt hem/haar toch niet met lege handen naar huis sturen..

ALS de NS jou die plaats in de 1e klas gunt voor de prijs van een 2e klas kaartje, dan is de NS gewoon schappelijk. Je hoort daar de NS buitengewoon erkentelijk voor te zijn.

Als er 50 mensen staan in de trein en er maar 10 plaatsen vrij zijn in de 1e, voel je jezelf dan niet enorm asociaal door die andere 40 mensen te laten staan?

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:23

Cody: naar je originele vraag: ik zou het niet zo handig vinden om in de eerste klas te gaan zitten, maar dat had je misschien al door Knipoog

Laten we het eens Nederlandse Spoorwegen gaan spelen:
als bedrijf met winstoogmerk (ik geloof nog niet dat de NS gelijk staat aan de Sociale Dienst), moet je winst maken. Hoe kan je de problemen met tekort aan capaciteit oplossen?

- meer treinen laten rijden: moeilijk, ze lopen nu al achter op schema
- langere treinstellen instellen: dat bevordert het op tijd rijden ook al niet
- spoor erbij: krijg je de groene lobby over je heen
- meer stoelen per trein: misschien, maar dat gaat wel heel veel kosten

Dan kan je het probleem ook aan de andere kant oplossen: minder mensen vervoeren. Wat kan je daar aan doen:

- een reserveringssysteem instellen. Vol = vol. Veel ontevreden klanten
- de kaartjes duurder maken, dan haken er wel een aantal af (nadeel: de regering wil juist meer mensen in het OV)
- eerste klas weghalen en daarmee een hoop extra inkomen het raam uitgooien. De eerste klas reizigers stappen en masse terug naar de auto.
- proberen de spits uit te smeren. Dat wordt al gedaan dmv van dalurenkaarten. Er zou meer gedaan kunnen worden.

de regering heeft misschien ook wel een rol. Stimuleer thuiswerken. Of meer flexibele werkuren zodat mensen ook echt de spits kunnen mijden. Stimuleer ook dat mensen dichter bij hun werk kunnen wonen.

regeringsaktiviteiten kunnen echter de winstgevendheid van de NS ondermijnen. h.e.e.a kan met beleid gebeuren. De regering moet echter zorgen dat de levensstandaard hoog genoeg blijft, dus mensen moeten kunnen werken. Ik durf overigens best te stellen dat er iets ernstigs fout is met ons leefmodel. 100 jaar geleden hoefde niet iedereen zonodig 30 km of meer te reizen op een dag om te kunnen werken. nu schijnt dat dus wel te moeten.

Op mikro-economische schaal: kijk of je flexibel met je werk om kunt gaan. Weet je al wanneer de spits wat minder erg is, of zit de hele trein van 6 uur tot en met 9 uur gewoon bomvol? Ik vertrek meestal om 6:30 'sochtends van huis en ben dan om 6:45 op mijn werk (wat een luxe Haha!). Als ik de bus zou pakken zou dat 5 minuten langer duren. Ik heb echter de auto nodig, omdat ik anders voor allerlei vergaderingen de taxi moet pakken. Daar hebben de meeste mensen geen last van.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kaatje89, LiannePuthzy en 170 bezoekers