Mooi zijn = dom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Mooi zijn = dom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 16:05

N.a.v. het topic: Er is nog hoop voor lelijke vrouwen

Lisette schreef:
Mmm ben nog steeds van mening dat een mooie verpakking zonder inhoud niet interessant is. Waarschijnlijk kunnen mannen het lang volhouden met een domme maar mooie vrouw ik dus echt niet. Oke een lekker vent met een lekker lichaam is natuurlijk niet pijnlijk voor je ogen maar als er geen stom woord uitkomt ......... laat maar.


Ik vraag me eigenlijk af waarom mooi gelijk geascocieerd word met dom. Hebben jullie hier ervaring mee, dus ken je alleen maar mooie domme mannen/vrouwen. Of is dit meer uit jaloezie? Of de media? misschien wel om een andere reden?

Ik weet vanmezelf dat ik ook wel tot de groep: "mooi" hoor. Maar toch moet ook ik me vaak bewijzen dat er wel meer is dan alleen de buitenkant. Zoals bijv. op het werk. Iedere keer als ik een nieuwe baan had, moest ik me vaak bewijzen dat er wel meer was dan een leuk koppie. Gelukkig liep ik dus niet lang met een Etiket "Dom" rond, want dat is toch immers waar mooi mee geascocieerd wordt. maar het valt me dus eigenlijk op dat de meesten zo denken over mooie mannen/vrouwen.

Ik ben hier eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar, waarom (veel) mensen dat hebben.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:14

Misschien was het op algemeen beter op zijn plek geweest?

Maar ok, ik denk dat uiterlijk vrij weinig te maken heeft met hoe intelligent diegene is en hoe die de hersens gebruikt. Er zijn mooie mensen die dom zijn en omgekeerd.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:17

Mij wordt altijd gezegd dat ik koppie koppie ben...hmm, dan zou ik volgens jouw stelling meteen lelijk zijn Scheve mond Haha!

Ik denk dat veel mensen hier wel vanuit gaan, mooi is dom...maar dat is gelul.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:20

Zou het misschien een deel komen door films? Hoe vaak kom je in films niet een mooie vrouw tegen die zeer dom is? En hoe vaak wordt die ene hele slimme jongen als een enorme nert neergezet B) die meestal ook nog eens niet mooi is? Vooral in films die op high-school spelen kom je dit volgens mij erg vaak tegen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:24

Inderdaad Wmijn. Ook zijn er minder mooie mensen die dom zijn Haha!
Maar ik denk dat de media dit beeld van mooie vrouwen wel heeft neergezet.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:24

Ik ken zat mensen die mooi en slim zijn, en ook zat die dom en lelijk zij Haha! Haha. Dus ik asocier mensen hier meestal niet mee.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: Mooi zijn = dom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:25

Pregini"]
N.a.v. het topic: Er is nog hoop voor lelijke vrouwen

[quote="Lisette schreef:
Mmm ben nog steeds van mening dat een mooie verpakking zonder inhoud niet interessant is. Waarschijnlijk kunnen mannen het lang volhouden met een domme maar mooie vrouw ik dus echt niet. Oke een lekker vent met een lekker lichaam is natuurlijk niet pijnlijk voor je ogen maar als er geen stom woord uitkomt ......... laat maar.


Ik vraag me eigenlijk af waarom mooi gelijk geascocieerd word met dom. Hebben jullie hier ervaring mee, dus ken je alleen maar mooie domme mannen/vrouwen. Of is dit meer uit jaloezie? Of de media? misschien wel om een andere reden?

Ik weet vanmezelf dat ik ook wel tot de groep: "mooi" hoor. Maar toch moet ook ik me vaak bewijzen dat er wel meer is dan alleen de buitenkant. Zoals bijv. op het werk. Iedere keer als ik een nieuwe baan had, moest ik me vaak bewijzen dat er wel meer was dan een leuk koppie. Gelukkig liep ik dus niet lang met een Etiket "Dom" rond, want dat is toch immers waar mooi mee geascocieerd wordt. maar het valt me dus eigenlijk op dat de meesten zo denken over mooie mannen/vrouwen.

Ik ben hier eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar, waarom (veel) mensen dat hebben.
[/quote]

Laat ik even duidelijk stellen dat dit natuurlijk niet voor elke mooie vrouw/man geldt. Ik bedoelde gewoon dat een mooie verpakking die niet veel te vertellen heeft op een gegeven moment niet zo aantrekkelijk meer is. Daarmee bedoel ik niet perse dom oid.

En sowieso is mooi erg betrekkelijk wat de 1 mooi vindt vindt de ander lelijk, toch...? Knipoog

En sowieso is het fijn om aantrekkelijk zijn en volgens mij valt het best mee met de vooroordelen tegen mooie mensen, ik denk eerder dat minder mooie mensen hier last van hebben.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:27

haha ik ken ook genoeg niet mooie mensen die behoorlijk dom zijn.
ik weet van mezelf dat ik niet dom ben en echt lelijk zal ook wel meevallen (daar laat ik me niet overuit)
vind het een wat kromme stelling sorry.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 16:36

Heeft met afgunst te maken denk ik. Er wordt de laatste jaren (te) veel gefocussed op het uiterlijk en als je van je zelf weet of denkt dat je niet aan dat supermooie beeld voldoet is het natuurlijk wel zo prettig om van jezelf te zeggen dat je op zijn minst nog slim bent. Mooie mensen worden daarom als minder intelligent beschouwd, gewoonweg om je eigen gevoel te sussen.
Wat trouwens wel blijkt uit onderzoek (ik heb weer eens wat gelezen) is dat mooie mensen doorgaans positiever worden beoordeeld, ook in sollicitatiegesprekken e.d. Je zou toch zeggen dat de kwaliteiten voorop staan, maar dit is dus niet altijd het geval en zo worden er dergelijke onzinnige uitspraken de wereld ingeholpen.
Het jammere aan mooie vrouwen (die weten dat ze mooi zijn) vind ik dat ze zich zo kunnen uitsloven tegenover mannen en dat ze ook wat 'makkelijker' zijn als je begrijpt wat ik bedoel. Dit is een constatering vanuit mijn omgeving, dus ook dit is vast geen waarheid maar dat vind ik zelf dan wel weer opvallen.

Verder wil ik nog zeggen dat ik het echt foute boel vind wat er de laatste jaren aan de gang is, zoveel nadruk op het uiterlijk, niet normaal. Soms krijg ik het idee dat mensen niet meer op hun persoon worden beoordeeld, maar gelijk een op uiterlijk gebaseerde label krijgen toegewezen. Ik ben blij dat ik daarom vaker in landen vertoef waar de mensen wat meer down to earth zijn, waar je jezelf mag zijn en waar je niet wordt doodgegooid met magazines met diƫten en schoonheidstips, maar waar ze gewoon de tijd nemen op je als persoon te zien.

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:46

IK ben het wel met pregini mee eens als je het begrijpt.
Als je vaak hoort dat je mooi ben en veel sjans krijg dan waarom mag je zelf niet zeggen dat je mooi ben, want dan heb je gelijk kapsones.
Als je zelf vind dat je er mag wezen waarom mag je dat niet zeggen.

Het gaat hier niet zozeer om mooi is dom
en lelijk is slim. Maar zo komt het wel vaak over.
Net als je een mooie jongen ziet met een mooi meisje zou je een mooi meisje eerder aanvallen als je ziet dat hij met een lelijk meisje is.
Maar dat vind ik onzin waarom is dat zo.

Ik vind van mezelf dat ik er mag wezen. en er zal nu wel mensen denken wat een kapsones dat ze zo over zichzelf praat, maar als ik dat vind en andere waarom zou ik het niet mogen zeggen zonder dat er mensen me raar gaan aankijken......

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:00

Miss X het is in onze cultuur nou eenmaal not done om over jezelf op te scheppen. Of dat nou over je uiterlijk of over andere kwaliteiten gaat. Het is gewoon not done. Enige plek waar je legaal over jezelf mag opscheppen (binnen de grensen van het redelijke) is een sollicitatiegesprek.

Overigens vind ik iemand die van zichzelf weet dat zij of hij er goed uitziet en die dat ook uitstraalt om die reden vaak minder aantrekkelijk. Veel leuker om naar iemand te kijken die er goed uitziet maar die dat niet doorheeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:07

Wat Mirte zegt is wel waar, de mensen die doorgaans als 'aantrekkelijk' betiteld worden, zijn vaak succesvoller.
Het is toch wel gek, als je er goed uit ziet dan zou je dom zijn, als je er sukkelig uitziet, ben je waarschijnlijk nog veel dommer Verward. Volgens mij heeft het vooral met je uitstraling te maken en natuurlijk de output die je geeft.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:17

Mooi zijn heeft voor iedereen een andere betekenis. De ene vindt de een aantrekkelijk, de ander vindt de andere aantrekkelijk.
'Mooi zijn' is zo'n ruim begrip.

Rosanne

Berichten: 2112
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:28

Sizzy schreef:
Mooi zijn heeft voor iedereen een andere betekenis. De ene vindt de een aantrekkelijk, de ander vindt de andere aantrekkelijk.
'Mooi zijn' is zo'n ruim begrip.


Ja inderdaad, ik zit in een VWO klas, nou niet bepaald domme mensen, maar ook geen lelijke mensen En we hebben ook weer een superslim iemand in de klas, en die is juist ook weer superlelijk..Maar inderdaad ieder z'n mening met wat aantrekkelijk is voor diegene en wat niet.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 22:44

ik hoorde vandaag iemand in de trein zeggen dat het bleek dat hoe dommer je was hoe arroganter je dan ook was Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:00

auk schreef:
ik hoorde vandaag iemand in de trein zeggen dat het bleek dat hoe dommer je was hoe arroganter je dan ook was Verward


Dat zie ik eerder andersom...hoe arroganter, hoe dommer...

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:02

Hmmm dus als je mooi ben,ben je dom en als je lelijk ben,ben je slim?
Begrijp ik het zo goed?


Ik vind dit nergens op slaan,net of je uiterlijker je slimheid kan uiten!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:06

je kan het ook omdraaien: "ach ik ben "mooi" dus daarom zullen de mensen wel een verkeerde inschattting van mijn intellect maken".

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:17

Maar als je een bril draagt,of zoiets dergelijks wordt je ook meestal uitgescholden voor stuudje.Maar dan wordt je volgens mij niet echt als mooi beschouwt.




Vivian

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:24

Miss X schreef:
IK ben het wel met pregini mee eens als je het begrijpt.
Als je vaak hoort dat je mooi ben en veel sjans krijg dan waarom mag je zelf niet zeggen dat je mooi ben, want dan heb je gelijk kapsones.
Als je zelf vind dat je er mag wezen waarom mag je dat niet zeggen.

Het gaat hier niet zozeer om mooi is dom
en lelijk is slim. Maar zo komt het wel vaak over.
Net als je een mooie jongen ziet met een mooi meisje zou je een mooi meisje eerder aanvallen als je ziet dat hij met een lelijk meisje is.
Maar dat vind ik onzin waarom is dat zo.

Ik vind van mezelf dat ik er mag wezen. en er zal nu wel mensen denken wat een kapsones dat ze zo over zichzelf praat, maar als ik dat vind en andere waarom zou ik het niet mogen zeggen zonder dat er mensen me raar gaan aankijken......


Ik weet dat je pas 16 bent en als je op je nicht lijkt, dan ben je vast een mooie meid. Maar ik vind jou antwoord ook niet echt heel intelligent overkomen. Ten eerste ga je in op een andere stelling (nl. dat je arrogant bent als je zegt dat je jezelf mooi vindt) en ten tweede vind ik het ook eigenlijk wel een beetje arrogant klinken.

Ik ken je niet en waarschijnlijk ben je een schat van een meid, maar als ik dit lees dan schrik ik daar toch een beetje van. Ik vind mezelf ook niet lelijk, maar ik zou dit zo niet brengen. Maar goed, meningen verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:30

Vivian schreef:
Maar als je een bril draagt,of zoiets dergelijks wordt je ook meestal uitgescholden voor stuudje.Maar dan wordt je volgens mij niet echt als mooi beschouwt.




Vivian


ik ken toch veel mensen die een bril hebben, wat superleuk staat. Ik vind niet dat een bril direct lelijk is.

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 00:05

Mirte"]
Soms krijg ik het idee dat mensen niet meer op hun persoon worden beoordeeld, maar gelijk een op uiterlijk gebaseerde label krijgen toegewezen.
[/quote]

Ben het helemaal met je eens hierin. Ik geef nu wel als voorbeeld "mooi = dom". Maar dat ken net zo goed over iets anders gaan. En daarbij heb ik hier ervaring mee. Niet echt dat ik meteen als dom gezien wordt, maar ik moet me vaak wel bewijzen (wat carriere maken betreft).

[quote="Manon 2 schreef:
Ik ken je niet en waarschijnlijk ben je een schat van een meid, maar als ik dit lees dan schrik ik daar toch een beetje van. Ik vind mezelf ook niet lelijk, maar ik zou dit zo niet brengen. Maar goed, meningen verschillen.


Het is haar bedoeling ook niet geweest om het zo te brengen. Wat zij wilt zeggen is dat als je weet dat je mooi bent, en je weet heus wel of je mooi bent of niet, dat je dat niet gewoon kan zeggen zonder dat je arrogant of kapsones over komt. Ik geloof graag dat de meesten die mijn berichtje hadden gelezen, zoiets hebben van "wat een kapsones wijf".

Maar stel je voor dat ik een topic had geopend met: ik doe mee aan miss nederland. Dan zeg ik eigenlijk ook dat ik mooi ben, want het lijkt me dat je immers mee gaat doen als je mooi bent. En dan zullen mensen positiever reageren dan als ik een topic open met: Ik ben mooi, zou ik meedoen aan miss nederland.
Dit komt natuurlijk meteen als arrogant over, terwijl er in mijn ogen precies hetzelfde gezegd wordt, alleen is het maar net hoe je het bekijkt.

Maar dit topic gaat eigenlijk helemaal niet over wat ik bedoelde. Maar ik heb het ook niet echt goed uitgelegd. Ik ga iets dieper.......maar never mind anders wordt het zo'n lang verhaal.........

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 00:08

Pipo schreef:
ik ken toch veel mensen die een bril hebben, wat superleuk staat. Ik vind niet dat een bril direct lelijk is.


Ben ik het helemaal mee eens. Denk ook dat mensen een bril als "lelijk" zien omdat je er dan toch anders uit ziet dan normaal (dit komt volgens mij voornamelijk uit het verleden). Maar ik zie het nu als een mooie accessoire. Tegenwoordig is het heel normaal om een bril te dragen, en je heb hele leuke brillen er tussen zitten. Sommige mensen vind ik zelfs met bril er leuker uitzien dan zonder.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 10:49

Pregini schreef:
Maar stel je voor dat ik een topic had geopend met: ik doe mee aan miss nederland. Dan zeg ik eigenlijk ook dat ik mooi ben, want het lijkt me dat je immers mee gaat doen als je mooi bent. En dan zullen mensen positiever reageren dan als ik een topic open met: Ik ben mooi, zou ik meedoen aan miss nederland.
Dit komt natuurlijk meteen als arrogant over, terwijl er in mijn ogen precies hetzelfde gezegd wordt, alleen is het maar net hoe je het bekijkt.

Het gaat er ook niet om wat er gezegd wordt, maar hoe het gezegd wordt.
Bovendien vind ik sowieso over jezelf praten niet zo. Maar dat mooi gelijk staat aan dom is onzin. En bovendien, wat is mooi en wat is dom? Alles is relatief he *LOL*

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 11:49

toen ik klein was hihi droeg ik ook een bril. werd echt mega veel gepest. op mijn 13 heb ik dat ding afgezet en nooit meer op gedaan. heb er nu alleen nog een om te lezen.
Het klink miss raar maar het is menselijk om alles buiten te sluiten wat anders is. Loop je nettjes mee dan heb je nergens last van, maar o wee als je er buiten loopt.
Ik vind ook zeker niet dat alle mensen die weten dat ze niet lelijk zijn arrogant zijn. Het hangt er vanaf hoe je er mee omgaat.
Ik krijg ook veel aandacht van jongens, maar ik ben zeker niet arrogant juist eerder de andere kant op.
Ik vind ook dat mensen het best mogen zeggen hoor mits ze het niet overdrijven.