Testament en regelzaken..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Testament en regelzaken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 08:49

Om maar met de deur in huis te vallen, soms kan ik me nogal druk maken om wat er met mijn dieren gebeurd als ik perongelijk dood zou gaan (en er verder niemand over is om wat te regelen)
Dus zou graag een aantal vragen stellen en wat ideeën willen uitwisselen, aangezien ik denk dat er wel meer bokkers zijn die hier mee zitten.

Ik zie mijn dieren als personen en niet als handelswaar. Daarbij, ik heb geen absoluut vertrouwen in familie als het op nazorg aankomt (gezin daargelaten.)
Zo direct weet ik ook niet iemand die ik de dieren toevertrouw en eigenlijk wil ik ook niemand de verplichting geven nog jaren de zorg op te nemen aamgezien het gewoon veel tijd en geld kost natuurlijk.

Dus wat dan?
Waar laat je de paarden? Liefst gezien ze al wat ouder worden een plek waar ze niet meer gereden worden. Paardenrusthuis en een spaarpotje aanleggen voor een bijkomende donatie? Maar zijn er nog betrouwbare rusthuizen? Je hoort er vaak rare verhalen over. En wie controlleert dat het echt oke gaat en er niet gerommel wordt na bijv. een jaar.

Konijnen en kleine dieren, daar moet wel een fijn huisje via kennissen voor te regelen zijn toch?

En hond, iemand zoeken die er een klik mee heeft? Want asiel zou ik verschrikkelijk vinden. Zeker gezien de eenkennigheid die al aanwezig is.

En waar leg je dit soort dingen vast? Notaris? Regelt die dat het écht zo gaat als je wil? Of fietst familie er gewoon door heen (zeker in het geval er spaargeld aan dierenzorg en dus aan mensen die de zorg krijgen gekoppeld zou worden).
Of alles in een notitieboekje? Goede vriendin een lijst kopie geven?

Iemand al ideeën? Hoe regelen
jullie dit soort zaken?

Alvast erg bedankt voor het meedenken. ✌

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Testament en regelzaken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 08:53

Toevallig dat ik dit topic tegenkom. Ik heb over een weekje vakantie en ben van plan om dit helemaal uit te gaan zoeken.

Mijn situatie is net een beetje anders: ik heb een vriend die ik met de paarden vertrouw en die de paarden ook over wil nemen als er iets gebeurd met mij. Het moet natuurlijk alleen goed vastgelegd worden omdat hij geen erfgenaam is.

Als ik wijzer ben geworden over een tijdje laat ik het je weten.

Agnes

Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Testament en regelzaken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:12

Een testament opmaken bij een notaris kost alleen al 360 euro!

Ik weet niet hoe het met dieren gaat. Ik wilde bijv. opnemen in mijn testament dat mijn oudste twee kinderen bij mijn vriend moeten blijven en NOOIT naar hun vader terug mogen. Zelfs dat kan ik niet eens bepalen. Dat zou via een rechter moeten gaan. Met dieren zal het makkelijker zijn omdat jij de enige eigenaar bent. Maar misschien hoeft het niet via een officieel testament?

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:17

Je kan veel regelen met een testament.
Maar je kan iemand niet verplichten de zorg over te nemen.

Stel jij vraagt aan mij: wil je als ik overlijd voor mijn paard zorgen; en ik zeg ja (en jij zet netjes in je testament dat ik je paard krijg en er "altijd" voor moet zorgen).
Jij overlijdt helaas een tijdje erna; dan nog kan ik je "erfenis" weigeren.

Maar stel ik neem het paard wel; dan ben ik eigenaar en mag ik doen en laten met het paard wat ik wil.
Doorverkopen, laten slachten enz.
Ook al zou jij aangeven in je testament dat ik dat niet zou mogen doen, wettelijk is dat te veel bezwarend en verwerpbaar.

Bedenk ook dat niet direct erfgenamen (partner/ouders/kinderen/zussen/broers) dus bv een vriend/buurman successierechten (belasting) moet gaan betalen over de waarde van hun erfenis.
Met een simpel paard/hond is dat geen probleem (mag tot 2000E), maar over een "leuke" spaarpot moet flink (lees 30%) betaald worden.

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:27

Wij zitten momenteel met hetzelfde euvel. Onze beide families hebben geen verstand van paarden dus willen we het goed regelen voor als wij er niet meer zijn. Wij zijn bij de notaris geweest en de constructie bleek nog niet erg simpel. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een stichting in het leven te roepen als wij zouden overlijden. Als eerste wordt daar dan een bedrag in gepompt en de rest wordt verdeeld over de nabestaanden. Iemand die we goed kennen en vertrouwen regelt dat onze paarden op een goede plek terecht komen. De paarden waar nog op gereden kan worden die worden verkocht en degene die met pensioen gaan daar wordt ook een fijne plek voor gezocht.
Onze accountant regelt de financiën van de stichting en degene die onze paarden onderhoud declareert de kosten die zij gemaakt heeft. Zodra dat alle paarden verkocht en/of overleden zijn en er is nog geld over dan gaat dit naar een goed doel.
Het is een heel verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt ;)
Laatst bijgewerkt door iris17 op 16-07-17 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:37

Een gedateerde, handgeschreven en ondertekende brief in een kluisje met belangrijke papieren leggen is voldoende. Mijn oom kwam een paar jaar geleden te overlijden en had ook een geschreven 'testament' gemaakt. De mensen die gemoeid waren met het onderzoeken van het overlijden en de overlijdensplek (in huis), vonden die brief en waren voor mijn familie opgelucht dat er een datum bijstond.
Vandaar dat de eigenaar van onze oppashond die tip meteen ter harte nam en een handgeschreven, gedateerde en ondertekende brief bij de rest van zijn testament heeft laten leggen en ons een kopie ervan heeft gegeven. Als hij komt te overlijden, dan wil hij graag dat wij zijn hond in ons gezin opnemen.

Je zou ook een kopie van jouw origineel aan iemand in bewaring kunnen geven, puur ter informatie/bewijs. Iemand die je echt voor de volle 100% vertrouwd en dat hoeft niet persé een familielid te zijn.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 09:40

Brainless schreef:
Je kan veel regelen met een testament.
Maar je kan iemand niet verplichten de zorg over te nemen.

Stel jij vraagt aan mij: wil je als ik overlijd voor mijn paard zorgen; en ik zeg ja (en jij zet netjes in je testament dat ik je paard krijg en er "altijd" voor moet zorgen).
Jij overlijdt helaas een tijdje erna; dan nog kan ik je "erfenis" weigeren.

Maar stel ik neem het paard wel; dan ben ik eigenaar en mag ik doen en laten met het paard wat ik wil.
Doorverkopen, laten slachten enz.
Ook al zou jij aangeven in je testament dat ik dat niet zou mogen doen, wettelijk is dat te veel bezwarend en verwerpbaar.

Bedenk ook dat niet direct erfgenamen (partner/ouders/kinderen/zussen/broers) dus bv een vriend/buurman successierechten (belasting) moet gaan betalen over de waarde van hun erfenis.
Met een simpel paard/hond is dat geen probleem (mag tot 2000E), maar over een "leuke" spaarpot moet flink (lees 30%) betaald worden.


Verplichten is ook niet de juiste bewoording inderdaad. Wat ik daat mee bedoel is dat ik het lastig vind om iemand die taak te geven, ookal zou diegene het plichtsgetrouw accepteren zegmaar. Ik zou zelf in zo'n situatie namelijk een soort plichtsgevoel hebben dat zegt dat ik de zorg op me moet nemen.

Verder, dat wat jij hier beschrijft over het dier als eigendom is precies hetgeen wat het zo moeilijk maakt en wat me enorm veel stress geeft. ;)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 09:45

Iris en shenavallie, dank voor jullie reacties! Een brief is sowieso een stap die makkelijk te maken is. Stichting vind ik ook slim.
Ik blijf wel zitten met het feit dat ik nog niemand kan bedenken die ik de zorg toevertrouw. Dus daat moet ik naar opzoek en overnadenken.

Als je met een stichting werkt, horen de paarden dan bij de stichting en word niemand anders er eigenaar van?

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:03

Deoiridh schreef:
Iris en shenavallie, dank voor jullie reacties! Een brief is sowieso een stap die makkelijk te maken is. Stichting vind ik ook slim.
Ik blijf wel zitten met het feit dat ik nog niemand kan bedenken die ik de zorg toevertrouw. Dus daat moet ik naar opzoek en overnadenken.

Als je met een stichting werkt, horen de paarden dan bij de stichting en word niemand anders er eigenaar van?


De stichting wordt dan inderdaad eigenaar en het bedrag dat de paarden die verkoopbaar zijn opleveren komt ook weer terug in de stichting. voordeel is ook dat niemand er met het geld "vandoor" kan gaan of er baat bij heeft als de paarden snel verkocht/dood zouden zijn. Wij hebben voor een goededoelen stichting gekozen omdat dat belastingtechnisch interessanter is. Het geld dat overblijft wordt aan een andere goede doelen stichting geschonken maar je kunt het restant ook over de erfgenamen verdelen maar dan moeten zij daar nog wel belasting over betalen.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 10:45

iris17 schreef:
Deoiridh schreef:
Iris en shenavallie, dank voor jullie reacties! Een brief is sowieso een stap die makkelijk te maken is. Stichting vind ik ook slim.
Ik blijf wel zitten met het feit dat ik nog niemand kan bedenken die ik de zorg toevertrouw. Dus daat moet ik naar opzoek en overnadenken.

Als je met een stichting werkt, horen de paarden dan bij de stichting en word niemand anders er eigenaar van?


De stichting wordt dan inderdaad eigenaar en het bedrag dat de paarden die verkoopbaar zijn opleveren komt ook weer terug in de stichting. voordeel is ook dat niemand er met het geld "vandoor" kan gaan of er baat bij heeft als de paarden snel verkocht/dood zouden zijn. Wij hebben voor een goededoelen stichting gekozen omdat dat belastingtechnisch interessanter is. Het geld dat overblijft wordt aan een andere goede doelen stichting geschonken maar je kunt het restant ook over de erfgenamen verdelen maar dan moeten zij daar nog wel belasting over betalen.


Dank voor de info!
Als je het over de erfgenamen terug verdeelt hebben deze natuurlijk wel weer baad bij dood of verkoop, en zoveel vertrouwen heb ik op het moment niet. :p
Goed doel lijkt me een mooi alternatief!

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:07

Deoiridh schreef:
Dank voor de info!
Als je het over de erfgenamen terug verdeelt hebben deze natuurlijk wel weer baad bij dood of verkoop, en zoveel vertrouwen heb ik op het moment niet. :p
Goed doel lijkt me een mooi alternatief!


Dat is voor ons ook de reden geweest dat het restbedrag naar een goed doel zou gaan ;)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:43

.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 16-07-17 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Testament en regelzaken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:50

Heb je een (studie)schuld ts?

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 13:57

Maartje1990 schreef:
Heb je een (studie)schuld ts?


Tenzij ik een studie afmaak ja. Dus mocht ik dood zijn voordat ik een diploma heb blijft ie denk ik staan? Daarna wordt die kwijtgescholden.
Gelukkig niet veel, maar ik neem aan dat ze die idd eerst innen?
Zou leuk zijn als dat eerder al met een stichting o.i.d. te omzijlen zou zijn.

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Re: Testament en regelzaken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:34

Toevallig heeft een goede vriendin vorig jaar in haar testament laten zetten dat haar paard naar mij gaat bij overlijden. Het gaat haar er niet om dat ik het dier voor altijd hou. Ze weet dat ik dat waarschijnlijk niet doe (ik heb niks met haar paard, niet mijn type dus dan zou hij niet de aandacht krijgen die hij verdiend, dat is ook zonde) Maar ze weet wel dat ik er voor zorg dat hij goed terecht komt als ik m verkoop.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:43

iris17 schreef:
Deoiridh schreef:
Iris en shenavallie, dank voor jullie reacties! Een brief is sowieso een stap die makkelijk te maken is. Stichting vind ik ook slim.
Ik blijf wel zitten met het feit dat ik nog niemand kan bedenken die ik de zorg toevertrouw. Dus daat moet ik naar opzoek en overnadenken.

Als je met een stichting werkt, horen de paarden dan bij de stichting en word niemand anders er eigenaar van?


De stichting wordt dan inderdaad eigenaar en het bedrag dat de paarden die verkoopbaar zijn opleveren komt ook weer terug in de stichting. voordeel is ook dat niemand er met het geld "vandoor" kan gaan of er baat bij heeft als de paarden snel verkocht/dood zouden zijn. Wij hebben voor een goededoelen stichting gekozen omdat dat belastingtechnisch interessanter is. Het geld dat overblijft wordt aan een andere goede doelen stichting geschonken maar je kunt het restant ook over de erfgenamen verdelen maar dan moeten zij daar nog wel belasting over betalen.

Is met de BD afgestemd dat het deel voor de paarden ook onder de anbi valt? Want bij mijn weten kan dat niet zomaar en kan het zomaar fout gaan bij controle.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:45

Een codicil (een handgeschreven "testament") is geldig zoals al aangegeven; maar geldt niet voor geldzaken.
Alleen voor voorwerpen.
https://www.businessinsider.nl/codicil- ... is-450728/
Citaat:
Vermogen valt erbuiten

Een derde nadeel van een codicil is dat je er lang niet alles in kunt vastleggen. Wensen over de verdeling van je vermogen, zoals je spaargeld, je beleggingsportefeuille of je woning, kun je alleen in een testament opnemen. Ook mag je sinds 2003 in je codicil geen executeur meer aanwijzen, die jouw nalatenschap afhandelt. Dit hoort eveneens thuis in een testament.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:16

Deoiridh schreef:
Maartje1990 schreef:
Heb je een (studie)schuld ts?


Tenzij ik een studie afmaak ja. Dus mocht ik dood zijn voordat ik een diploma heb blijft ie denk ik staan? Daarna wordt die kwijtgescholden.
Gelukkig niet veel, maar ik neem aan dat ze die idd eerst innen?
Zou leuk zijn als dat eerder al met een stichting o.i.d. te omzijlen zou zijn.


Als ik doodga.... dan heb ik een flinke studieschuld....en dat is mijn erfenis. Niemand die mijn erfenis zal accepteren. Maar ook niemand van duo zal komen om die paarden op te halen.... thans dat waren de woorden van mijn tante die rechter is waarover ik met haar gesproken is. Die duo komt dat echt niet incasseren. Maar niemand zal dus jouw erfenis accepteren zolang die schuld er staat. Dus ik zou eigenlijk niet zo druk maken over een testament maar zorgen dat iemand voor je dieren zou zorgen.

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:50

iris17 schreef:
De stichting wordt dan inderdaad eigenaar en het bedrag dat de paarden die verkoopbaar zijn opleveren komt ook weer terug in de stichting. voordeel is ook dat niemand er met het geld "vandoor" kan gaan of er baat bij heeft als de paarden snel verkocht/dood zouden zijn. Wij hebben voor een goededoelen stichting gekozen omdat dat belastingtechnisch interessanter is. Het geld dat overblijft wordt aan een andere goede doelen stichting geschonken maar je kunt het restant ook over de erfgenamen verdelen maar dan moeten zij daar nog wel belasting over betalen.


Geweldige info dank iris! Het is een heel goed idee van die stichting.
Maar een hele stomme vraag: Begrijp ik goed dat je dan nu vastgelegd hebt dat na je overlijden de stichting opericht gaat worden en er geld in de stichting vloeit ? Of bestaat de Stichting nu al op dit moment en is nu al eigenaar van de paarden ? Hoe regel je zoiets precies met een bestuur en dergelijke? Wat waren eventuele alternatieven ?

Voor de mensen die overwegen de zorg over hun dier na te laten aan een goede bekende/vriend, het is jammer genoeg zo dat je ook met iemand waar je van denkt dat je er 100% van op aan kan ruzie kan krijgen. Helaas heb ik dat eerder wel eens gezien dat mensen wat geregeld hadden voor een dier en 5 jaar later het contact volledig was verbroken. Het is dus waarschijnlijk goed te kijken naar andere mogelijkheden als het kan.

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:30


Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 21:40

Maartje1990 schreef:
Als ik doodga.... dan heb ik een flinke studieschuld....en dat is mijn erfenis. Niemand die mijn erfenis zal accepteren. Maar ook niemand van duo zal komen om die paarden op te halen.... thans dat waren de woorden van mijn tante die rechter is waarover ik met haar gesproken is. Die duo komt dat echt niet incasseren. Maar niemand zal dus jouw erfenis accepteren zolang die schuld er staat. Dus ik zou eigenlijk niet zo druk maken over een testament maar zorgen dat iemand voor je dieren zou zorgen.


Met testament bedoel ik ook zorg voor dieren, omdat ik wil dat eventueel geld gekoppelt is aan dierenzorg, en niet een gift aan iemand die dat niet gaat doen.

Hebben van een voorlopige schuld staat niet gelijk aan zelf ook niets sparen trouwens hé. ;)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 21:42


iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:52

veerledec schreef:
Is met de BD afgestemd dat het deel voor de paarden ook onder de anbi valt? Want bij mijn weten kan dat niet zomaar en kan het zomaar fout gaan bij controle.

Op het moment zijn we we nog druk mee bezig, neem aan de de notaris en accountant goed zullen kijken wat wel en niet mag. Ik ga het in ieder geval voor de zekerheid nog eens opgooien.

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 00:01

Hobbyhorse schreef:
iris17 schreef:
De stichting wordt dan inderdaad eigenaar en het bedrag dat de paarden die verkoopbaar zijn opleveren komt ook weer terug in de stichting. voordeel is ook dat niemand er met het geld "vandoor" kan gaan of er baat bij heeft als de paarden snel verkocht/dood zouden zijn. Wij hebben voor een goededoelen stichting gekozen omdat dat belastingtechnisch interessanter is. Het geld dat overblijft wordt aan een andere goede doelen stichting geschonken maar je kunt het restant ook over de erfgenamen verdelen maar dan moeten zij daar nog wel belasting over betalen.


Geweldige info dank iris! Het is een heel goed idee van die stichting.
Maar een hele stomme vraag: Begrijp ik goed dat je dan nu vastgelegd hebt dat na je overlijden de stichting opericht gaat worden en er geld in de stichting vloeit ? Of bestaat de Stichting nu al op dit moment en is nu al eigenaar van de paarden ? Hoe regel je zoiets precies met een bestuur en dergelijke? Wat waren eventuele alternatieven ?

Voor de mensen die overwegen de zorg over hun dier na te laten aan een goede bekende/vriend, het is jammer genoeg zo dat je ook met iemand waar je van denkt dat je er 100% van op aan kan ruzie kan krijgen. Helaas heb ik dat eerder wel eens gezien dat mensen wat geregeld hadden voor een dier en 5 jaar later het contact volledig was verbroken. Het is dus waarschijnlijk goed te kijken naar andere mogelijkheden als het kan.


De stichting wordt inderdaad pas in het leven geroepen als wij beiden zouden komen te overlijden.
We hebben een bedrag vastgesteld dat hoog genoeg is om onze paarden de rest van hun leven te kunnen onderhouden, dit wordt dan de gift aan de stichting.
Degene die onze paarden verkoopt/een goed plekje voor zoekt wordt bestuurslid en de accountant wordt penningmeester. Of er nog andere alternatieven zijn dat weet ik niet, we hebben er flink over gebrainstormd maar konden niet echt iets anders bedenken waarbij de paarden "veilig" zijn.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 00:54

Maartje1990 schreef:
Als ik doodga.... dan heb ik een flinke studieschuld....en dat is mijn erfenis. Niemand die mijn erfenis zal accepteren. Maar ook niemand van duo zal komen om die paarden op te halen.... thans dat waren de woorden van mijn tante die rechter is waarover ik met haar gesproken is. Die duo komt dat echt niet incasseren. Maar niemand zal dus jouw erfenis accepteren zolang die schuld er staat. Dus ik zou eigenlijk niet zo druk maken over een testament maar zorgen dat iemand voor je dieren zou zorgen.


Lekkere rechter dan, dat ze je niet vertelt dat je schuld komt te vervallen bij overlijden :=

Hier zijn we naar de notaris gegaan om alles op te stellen. Ook zodat aangetrouwd geen recht heeft op ons familiegeld. Ja het is even een bedrag wat je kwijt bent maar het kan maar beter dicht getimmerd zitten. Paarden blijven in de familie, katten zullen naar het asiel gaan.