Budget challenge!! Wie doet er mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:53

Welkom Selka, wat goed dat je veel biologisch koopt! Ik probeer dat ook regelmatig te doen. Bij de Lidl koop ik vaak de biologische wortelen, aardappels, avocado en bananen, of wat er dan ook in het bio-hoekje ligt.. en bij de Aldi vaak dingen als het bio citroensap/kokosolie enz. Die producten zijn best betaalbaar. Maar bij Ekoplaza kom ik eigenlijk nauwelijks, dat kan ik gewoon niet betalen :=

Ik ben vandaag officieel begonnen met de challenge :D Heb vanaf zondag een apart boodschappenbeursje bij me en probeer nu met 25 euro per week uit te komen, voor 2 personen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik vrij veel op voorraad heb.
Ik was nu €12,55 kwijt voor een volle fruitmand, avocado, champignons, rijst.. ben alleen het bubbeltjeswater vergeten -O-
Ik heb gisteren de laatste prei uit eigen tuin geoogst, dus dat scheelt alweer.
En nu staat het brooddeeg te rijzen, dus ook lekker goedkoop.
Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:59

Selka schreef:
Wat betreft verzorgingsproducten, hoe doen jullie dat? Kopen jullie dan echt alleen dingen in de aanbieding of gewoon geen dure A-merken? Onze tandpasta kost bijv. €5,25 p.st.. Meestal heb ik een reservetube in huis maar als dat op is en er zijn geen aanbiedingen?

Ten eerste gebruik ik al heel weinig := Ik ben bijvoorbeeld gestopt met labello te gebruiken, en warempel: blijkbaar raken je lippen daar verslaafd aan. Een week of twee hingen de vellen van mijn lippen en ineens was het over, nu heb ik voldoende aan heel af en toe een laagje vaseline, en na training (zwemmen) als het koud is gebruik ik soms een gratis lippenbalsem omdat het anders niet prettig is op de fiets naar huis.
Verder gebruik ik ook geen makeup e.d.

Verder heb ik het idee dat veel mensen veel te veel gebruiken van alles. Hoe vaker je je haar wast, hoe sneller het weer vet wordt, waardoor je het weer vaker gaat wassen etc. Dan jas je wel een fles shampoo er doorheen per week inderdaad. Ik ben dat (lang geleden al) gaan uitrekken tot 2x per week haren wassen, en soms maar 1x. Pas wassen als het vettig wordt, en niet eerder. Er zijn zelfs mensen die het zo ver weten te krijgen dat het nog maar eens per maand hoeft. :) Nu zeg ik niet dat je zo ver moet gaan, maar het kán dus wel (ook al hoor ik heel vaak "maar mijn haar wordt zo snel vet" - dat valt vaak heel erg mee). En als je dan je haar wast, dan heb je vaak veel minder nodig dan je denkt. Ik zie op training mensen hun hele hand vol met shampoo doen terwijl ik alleen het kuiltje van mijn handpalm vul. En ik heb dik haar tot halverwege mijn rug hè := En zij hebben schouderlang haar.
Zelfde verhaal met tandpasta trouwens, zeker bij de goede merken heb je maar een erwtje nodig, niet de hele borstel gevuld.
Voor handzeep halen wij een fles van 1.80 bij de Kruidvat, dat is een navulling dus. Scheelt ook weer.
Mijn tandpasta is wel een A-merk maar die koop ik altijd groot in als het in de aanbieding is.

@lor: Ik doe het ook ongeveer zo :j Behalve bij de Jumbo, daar is huismerk vaak niet zo goed.
Ik pak heel soms wel A-merken hoor, bijvoorbeeld Oatly, maar dat koop ik ook niet zo vaak. Maar het is zo lekker <3 Voor af en toe moet het wel kunnen. Maar dat mensen bijv. Grand Italia pasta pakken terwijl dat 4x zo duur is als de AH Basic, ja dat snap ik dan weer niet :') Het is verdorie meel en water, wat kan dat nou helemaal schelen in kwaliteit...

@8nnemiek, leuk hoor! Ik vraag me af, kan je brooddeeg ook invriezen? Ik haalde eerst altijd foccacia's op de markt om in te vriezen maar daar zit ook (een heel klein beetje -O- ) kaas op... Dus dacht misschien kan ik ze zelf wel maken. Weet jij of dat werkt?

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:02

Bepaalde dingen zoals merktandpasta, wasverzachter, wasmiddel koop ik meestal bij de op is op winkel.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:08

Volgens mij kun je brooddeeg invriezen inderdaad :j Maar het zou wel kunnen dat je er dan bv wat meer gist in moet doen.. Gewoon eens proberen zou ik zeggen :D
Ik vries zelf meestal mijn brood na het bakken in, en dat gaat perfect. Ook stokbrood bv: laten ontdooien en dan nog even in de oven en het is weer heerlijk vers en knapperig.

Tandpasta koop ik meestal bij de Action. Bv die Prodent compleet, een tube voor iets meer dan een euro, en daar doen we maanden mee. Een erwtje tandpasta :D Meer dan genoeg!

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:11

Ik lees hier al even mee om wat ideeen op te doen. Inspireert me wel en wil ook graag minder gaan uitgeven. Nu wat lastiger, want net zwanger en zeer beperkt in wat ik eet, dus als ik ergens zin in heb, dan neem ik het, want dan eet ik in elk geval iets. Niet echt voordelig, maar goed. Er komen wel heel veel nuttige tips voorbij. Echt fijn.
Mijn groente haal ik bij de boerenlandwinkel. Zeker de seizoensproducten zijn daar echt vele malen goedkoper. En minder bespoten ook. Broccoli waar een rups doorheen kruipt komt wel eens voor, maar ja, even goed wassen of in een pannetje met koud water met wat zout en dan is ie echt wel schoon. Verder gaan we naar de Lidl als we genoeg tijd hebben om 2 supermarkten te doen en de rest komt van de appie. Ik probeer van alles het budgetmerk, maar als ik het dan niet lekker vind, dan koop ik toch een A-merk. Voorlopig vind ik lekkerder belangrijker dan goedkoper. Als het niet anders kan, moet je natuurlijk keuzes maken, maar anders liever nog niet :o

Magrathea, of je het deeg in kunt vriezen weet ik niet. Voor koekjes en pasta etc wel, maar dat hoeft niet te rijzen. Ik weet wel dat foccacia zeer makkelijk te maken is. En de foccacia zelf, die is dan weer wel goed in te vriezen. Dan doe ik hem nog wel ff 5 min in de oven, want net warm vind ik lekkerder, maar je zou hem ook niet helemaal af kunnen bakken. Ik kan het recept even opzoeken als je wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:14

Tandpasta laatst ik de aanbieding ingeslagen , gebruik geen make up scheelt weer en shampoo tsja douche om de dag en dan maar een beetje shampoo (las ergens de tip op bokt een leeg pompje van handenwaszeep gebruiken , die kan ik bijna invoeren scheelt weer ) . Af en toen een goedkope lippenbalsem als het koud is , die gebruik ik ook voor mijn droge hand werkt veel beter :=

De douchegel etc ook in de aanbieding halen

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:16

Oja deels afbakken kan ook natuurlijk :+ Dat is denk ik handiger, hoef je niet zo moeilijk te doen. Een receptje is welkom Eedihcro!
Ik vries ook vaak broodjes in uit die bakken van de AH, als er een sticker op zit :j Even in de oven inderdaad, je merkt niks van de vriezer
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 11-01-17 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:17

@magrathea ik pak dan juist wel bewust Grand italia ipv AH basic. Haha :'D . Ik vind er wel veel verschil in zitten bij Grand italia pak ik namelijk ook altijd degene met ei :). Ik neem ook vaak volkoren pasta maar die is er helaas niet van AH basic volgens mij alleen biologisch en dat is even duur als Grand italia ... Mijn ouders kookte altijd met Grand italia dus denk dat het daardoor komt. Ben door hen ook verteld dat best groot smaak verschil is tussen spaghetti met en zonder ei. Weet niet of ik t verschil merk doordat ik t verteld ben of doordat ik t verschil echt merk
Ik koop juist oats (is oatly gewoon haver? Zoek t zo even op) van het aller goedkoopste merk, omdat ik daarvan weer t idee heb "ja die anderen hebben alleen wat extra suiker dat kan ik zelf ook wel toevoegen"

Anderen nog merken waar zij heel erg op gesteld zijn. (Ik dus Grand italia haha)

Anoniem

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:20

Calve pindakaas hier , ik proef helaas toch echt verschil tussen die en goedkope . Maar een 1000 gram pot kan gerust een maand mee gaan of langer

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:20

Pabie, Oatly is een merk haverdrank, en de chocomel smaakt naar chocoladevla maar dan om te drinken <3 is echt heel lekker!
Ik dacht trouwens dat Grand Italia meestal geen ei had :+ Zal wel schelen per soort. Toen ik in Italië zat voor een maand (bij een familie) aten die ook altijd de goedkope pasta van de supermarkt (zónder ei) dus ik ben daar wel afgestapt van "Ja maar in Italië eten ze het ook zo en zo" :+

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:24

Ik ga zo naar de super had paar dingen opgeschreven die ik met de 1+1 wil inslaan.
Ik wil kijken of ik bewustere keuzes kan maken, maar wil niet op bepaalde merken toegeven (nutella, Grand italia). Ik ben wel verdomde luxe opgevoed :')

Ik wou prei kopen. (1+1 en goedhoudbaar)
Ontbijtgranen (eet mijn vriend vaak als ie hier is en die is nu 1+1 en goed houdbaar)
Cup a soup (1+1 had huismerk Jumbo geprobeerd maar vond dat helaas echt 4X niets iemand nog andere suggesties? Ik drink 1-2 kopjes per week als lunch met brood dus valt mee)
-Awfasmiddel ons afwasmiddel is op (even kijken of ik niet beter c merk kan nemen ipv 1+1 Dreft)
-Unox worsten (1+1 en ben daar dol op (binnenkort maar stamppot maken)
- spullen voor soep. Wil een grote soep maken en per portie invriezen mijn stash raakt leeg :o
- nog een grote maaltijd zodat ik vanavond kan eten en nog paar keer voor training uit oid nog van kan genieten.

Ben er achter gekomen dat als je genochi bevriest en weer opwarmt echt snot wordt :'). Wss nog wel te doen maar geen aanrader.



Mijn doel is 45 euro per week/200 per maand. Inclusief uiteten en drankjes aan de bar (heb vaak hectische avonden waar bij ik opeens ergens moet eten (studentenleven :+))

Hoop vooral meer inzicht te krijgen misschien blijkt namelijk 30/35/40 ook makkelijk haalbaar. Maar ik gok nu 45 te gebruiken en wil dat dan misschien wat afbouwen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:25

Rebecca schreef:
Calve pindakaas hier , ik proef helaas toch echt verschil tussen die en goedkope . Maar een 1000 gram pot kan gerust een maand mee gaan of langer

Dat is inderdaad een van de weinige producten die ik alleen van het A-merk lust :j
En dan idd meteen de grootste pot :Y)

Oatly <3 Zo lekker! Maar dat koop ik alleen voor de speciale gelegenheden.. Verder maak ik chocomel gewoon met sojamelk, eetlepel cacao en een eetlepel suiker :9

_Nadia_

Berichten: 2653
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:25

Tandpasta koop ik in pompjes bij Poundland, 1,5 pompje per maand gaat er hier door heen, kost dus totaal 1,50 per maand.
Shampoo heb ik van Lush, zo'n blok en daar doe je erg lang mee (maar wel duur in aanschaf). Conditioner had ik ook van Lush, maar ben nu overgestapt op een fles, koop ik ook bij poundland en daar hebben we er 3 per maand van nodig (mijn haar is tot op mn kont, 2 dochter ook superlang haar, 2 zoons met lang haar en man met heel dik en veel haar) en 1 flesje babyshampoo per 2 maanden.
Douchegel enzo gebruik ik niet, gewoon een blok zeep (wel van Lush, dat dan weer wel, maar gekocht tijdens Boxingday sales met 50% korting)

Het duurste is hier nog wc papier, dat gaat echt hard en is heel duur. Is ook het enige waar ik niet op bezuinig.

Een van mijn kinderen eet niets anders dan Calve pindakaas op brood, heel fijn als je in de UK woont waar je dat niet kunt krijgen. Gelukkig sturen mijn schoonouders 1 keer in de zoveel tijd een pakket op met potten en nemen we zelf ook altijd mee terug als we in Nederland zijn.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:27

Ik begin echt de 16e. Dit weekend komt mijn schoonfamilie voor een nieuwjaarsborrel en mijn familie ivm verjaardag oma. Dan kom ik echt niet uit :=

Lay_D, scheelt dat nou echt?

De action vind ik niet handig omdat je maar net moet treffen dat ze jouw tandpasta hebben liggen. Nu ben ik niet zo kieskeurig maar vriend wel. Schoonmaakmiddelen idem zeker gezien ik de producten van Ecover gebruik. Dan is het voor mij weer lastig. Spaar ik het milieu of mijn portemonnee.

Verder gebruiken wij veel zeep etc. en ja dat kan minder maar ik vind het gewoon zo fijn fris voelen. Ik weet niet of ik daar ook op wil bezuinigen. Zeker omdat ik altijd al naar paard stink haha.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:28

Magrathea schreef:
Pabie, Oatly is een merk haverdrank, en de chocomel smaakt naar chocoladevla maar dan om te drinken <3 is echt heel lekker!
Ik dacht trouwens dat Grand Italia meestal geen ei had :+ Zal wel schelen per soort. Toen ik in Italië zat voor een maand (bij een familie) aten die ook altijd de goedkope pasta van de supermarkt (zónder ei) dus ik ben daar wel afgestapt van "Ja maar in Italië eten ze het ook zo en zo" :+

Haha oké !
Ja ik ben misschien te veel met merken opgevoed hoor :'). Meel en haver en dergelijke koop ik altijd allergoedkoopste , maar de meeste verwerkte producten neem ik al snel het duurdere merk.

Haha ja dat in Italië eet ze ook zo en zo zou ik dan weer niet zeggen, deed mijn vader ook nooit hehe. Ik weet wel dat ze in Italië Nutella op hun pizza smeren en ik daar groot fan van ben :Y)

Als er nou een budget merk kwam met volkoren penne zou ik dat graag kopen. Spaghetti heb ik mijn hart verloren aan Grand italia (misschien beetje nostalgie) gelukkig is het alsnog maar 20 cent per portie :). Voor mijn volkoren pennen zou ik graag een goedkoper alternatief hebben, want eet 3 keer vaker volkoren penne dan de spaghetti (wel de witte spaghetti trouwens)

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:30

Deeg kun je invriezen hoor. Mijn vader wou ooit eens pizzadeeg maken, alleen had hij zig iets vergist in de hoeveelheid, het stroomde letterlijk uit de kom van het aanrecht af ;), dus alle overtollige ingevroren, wou prima. Brood bakken is eigenlijk niet zo moeilijk. Ik bakte vroeger regelmatig gewoon in de oven. Idd flinke hoeveelheid maken, kun je even vooruit. Nu heb ik een broodbakmachine, gooi je makkelijker zo n mix in.

Hier courgettes ingeslaan, die maak ik al schoon en vries dan porties in voor bv risotto (enige wat ik leuk vind ik pakketjes). Kom deze week een beetje boven budget uit, maar ook hoogzwanger dus liever wat inslaan nu, straks moet mn vriend het een beetje kunnen overnemen.

En inderdaad sommige dingen als chocola of bep ijs is toch lekkerder van een merk. Tony's of b&j ;)

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:32

Oké uitdaging voor vandaag.
Nog beter op prijzen letten en bedenken waarvan ik duurder en goedkoper wil.


Tip voor iedereen:

Goeie kruiden kopen en veel mee oefenen. Ik maak vaak vrij goedkope gerechten en om te zorgen dat ze niet saai zijn kruid ik het goed, kruiden kosten wat geld maar is zo fijn om dan toch iets lekkers te hben zonder dat er dure ingredienten in zitten

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:33

Ik doe mee! Wij hebben met 25 euro per week genoeg met 2 personen. Dan is het ook echt alleen eten en drinken kopen. Als we iets extra willen kopen we dat van eigen geld (broer en ik wonen wegens omstandigheden onder 1 dak) Ik zie hier ook mooie tips nog voorbij komen dus count me in :j

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:38

Merk bewust zijn wij niet zozeer en mijn man al helemaal niet, maar voor afwassen zweer ik bij Dreft.

Hebben jullie nog goedkopere wasmiddelen die jullie goed vinden en lekker ruiken??
Heb nu Pods maar ben 2 nodig per wasbeurt, dus dat wordt duur wassen.... dus zou graag een goedkoper alternatief willen.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:39

noah14 schreef:
Merk bewust zijn wij niet zozeer en mijn man al helemaal niet, maar voor afwassen zweer ik bij Dreft.

Hebben jullie nog goedkopere wasmiddelen die jullie goed vinden en lekker ruiken??
Heb nu Pods maar ben 2 nodig per wasbeurt, dus dat wordt duur wassen.... dus zou graag een goedkoper alternatief willen.

Beetje tijdelijke oplossing
Maar bij de Appie is de Dreft nu 1+1 geloof ik dus als je nu een aantal pakken koopt valt t nog mee in prijs.

Ik gebruik nu Jumbo huismerk en vind het prima, maar ik ben ook niet zo heel kritisch op afwasmiddel

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:42

Pasta maak ik ook regelmatig zelf. En dan gebruik ik biologisch, volkoren kamut meel. Dat meel maakt het dan redelijk duur, maar nog steeds goedkoper dan de bio volkoren pasta uit de winkel.
Met gewoon tarwebloem in zelfgemaakte pasta al bijna helemaal voor niks :D
Ik maak em zelf altijd met water ipv ei en ik proef echt geen verschil :=

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:43

Pabie schreef:
Oké uitdaging voor vandaag.
Nog beter op prijzen letten en bedenken waarvan ik duurder en goedkoper wil.


Tip voor iedereen:

Goeie kruiden kopen en veel mee oefenen. Ik maak vaak vrij goedkope gerechten en om te zorgen dat ze niet saai zijn kruid ik het goed, kruiden kosten wat geld maar is zo fijn om dan toch iets lekkers te hben zonder dat er dure ingredienten in zitten

Jup, dat is een goeie! En het is al helemaal goedkoper dan de zakjes uit de winkel :=

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:43

Dreft koop ik meestal ook als het in de aanbieding is, maar gebruik het voor het afwassen als het niet meer in de vaatwasser past... maar doe ook altijd een scheutje door een sopje heen als ik ga schoonmaken, ramen wassen enz.

Vaatwas tabletten haal ik meestal bij de Action, maar wil nu voor het eerst die van de AH wel eens proberen, gewoon die van eigen merk... iemand daar ervaring mee?

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:44

Magrathea schreef:
Pabie schreef:
Oké uitdaging voor vandaag.
Nog beter op prijzen letten en bedenken waarvan ik duurder en goedkoper wil.


Tip voor iedereen:

Goeie kruiden kopen en veel mee oefenen. Ik maak vaak vrij goedkope gerechten en om te zorgen dat ze niet saai zijn kruid ik het goed, kruiden kosten wat geld maar is zo fijn om dan toch iets lekkers te hben zonder dat er dure ingredienten in zitten

Jup, dat is een goeie! En het is al helemaal goedkoper dan de zakjes uit de winkel :=

Mijn vriend kijkt altijd naar de ingrediënten op de achterkant van kruidenmixen en gooit dat er dan allemaal zelf in. ( Minus de zout en suiker (naja soms beetje zout naar veel minder dan in die pakjes :o))

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:46

Kruiden kun je het beste bij de toko of bij de turk op de markt kopen, dat scheelt echt veel!
En de kruiden die ik vaak gebruik koop ik bij pit&pit. Veel biologisch en in grotere hoeveelheden erg goedkoop.

Afwasmiddel hier ook altijd dreft, en ik doe daar echt minstens een jaar mee.. Ik koop bijna nooit dreft :Y)
Waspoeder heb ik ooit bij de Makro in de aanbieding gekocht, zo'n enorme doos, daar doe ik nu al 5 jaar mee en hij is nog niet half leeg _O-