kamers: hoe? (o.a. financieel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

kamers: hoe? (o.a. financieel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 00:48

Voor mensen die op kamers zitten of tot recentelijk op kamers hebben gezeten. Hoe hebben jullie alles financieel kunnen regelen? Volgens mij zou ik dat nooit redden van alleen het geld van de ib-groep en mijn inkomen...

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 00:55

Tja... ligt er echt aan hoeveel je verdient en of je ouders bij willen dragen. Je ouders kunnen je namelijk een ouderlijke bijdrage geven, dus wie weet kom je een heel eind met je stufi, inkomen en bijdrage. Anders zou je natuurlijk ook nog een kleine lening bij de ib-groep af kunnen sluiten Lachen

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 00:58

en als je nou geen bijdrage krijgt? Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld denk ik net de huur enzo kunnen betalen, maar dan nog niet de inboedel en het eten.. Lening.. tja je betaald je later nog scheel.. liever niet dus..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 01:29

Je kunt meer stufi krijgen als je ouders niet kunnen/willen bijdragen. Inkomensafhankelijk.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 01:32

Ja, maar dat is het inkomen van mijn ouders, en niet van mij toch? Of hoe moet ik dat allemaal zien? Ik wil echt graag op kamers, maar ben zo bang dat ik niet rond kom...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 01:39

Dat hangt van het inkomen van je ouders af ja, niet van je eigen inkomen. Dan zou iedere student wel wat extra's krijgen Haha!

Mijn ex kreeg het maximum aan stufi (bedragen weet ik echt niet) omdat zijn ouder niet veel verdienden en wel 3 studerende kinderen hadden, en hij werkte daar ook nog zo'n 10 a 15 uur bij en kon daar goed van rondkomen (met een vrij dure kamer).

Overigens zijn er ook mogelijkheden als je ouders wel kunnen betalen, maar niet willen betalen... Dan moeten ze wel bereid zijn om dat even op papier te zetten. (En niet zoals bij een vriend van mij zelfs dàt weigeren, jongen zit nu dus met een dikke lening. En bedankt!)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 09:17

Mijn ouders hadden een te hoog inkomen, maar wel 4 schoolgaande kinderen. Ik kreeg dus geen extra stufi, maar heb wel een lening afgesloten. Ik had weinig keus daarin.
Daarnaast werkte ik zo'n 10 a 12 uur per week bij en daarvan kon ik het aardig redden.
Mijn kamerhuur was 550 gulden en aan eten/drinken was ik zo'n 175 gld per maand kwijt. Mijn inboedel had ik grotendeels van thuis meegenomen en van familie en vrienden gekregen.
Ook bij een kringloopcentrum hebben ze vaak nog heel bruikbare spulletjes voor een betaalbare prijs.
Ik had het niet echt breed, maar kon het rondbreien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 09:30

Maak voor jezelf een planning wanner je op kemers denkt te gaan. Spaar nu alvast iedere maand een bedrag voor een stukje inboedel dat je straks nodig hebt. Al je nu bepaald wat je straks per maand denkt te moeten uitgeven kun je in die maanden bekijken hoe je financiele gedrag is.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 09:32

Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Denk nou ajb effe na waar je mee bezig bent.... Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Je weet zelf ook wel dat je het nooit gaat redden en straks heb je een lekkere lening aan je kont. Wees nou eens niet zo egoistisch.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:23

Jurga schreef:
:x Lips are sealed Lips are sealed Denk nou ajb effe na waar je mee bezig bent.... Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Je weet zelf ook wel dat je het nooit gaat redden en straks heb je een lekkere lening aan je kont. Wees nou eens niet zo egoistisch.


Ja joh, vind ik ook!! Klink heel egoistich. Anders moet je starks ook nog eens 1 jaar stuf terugbetalen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:30

Wat is daar egoïstisch aan? Ik vind het alleen maar heel gezond als kinderen op een gegeven moment het huis uit gaan. En ik zie ook niet goed wat er mis is met een studielening. Als je 'm niet kunt afbetalen, wordt-ie na 15 jaar kwijtgescholden, en als je 'm wel kunt afbetalen, dan ben je daar per maand zo'n 45 euro aan kwijt. Ik heb ook geleend, ondanks dat ik werkte en mijn ouders ook nog wel wat bijlegden, maar ik wilde als student niet op een houtje hoeven bijten. En zeker niet in mijn afstudeerjaar, toen ik een stuk minder kon werken (ik heb ook vrijwel alleen dat jaar geleend). Ik denk niet dat je voor een ander mag beslissen dat het egoïstisch is om ergens voor te lenen (ook al is het je vriendje...).

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:44

Jurga schreef:
:x Lips are sealed Lips are sealed Denk nou ajb effe na waar je mee bezig bent.... Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Je weet zelf ook wel dat je het nooit gaat redden en straks heb je een lekkere lening aan je kont. Wees nou eens niet zo egoistisch.


Natuurlijk ben jij beter op de hoogte van de situatie, maar hoe het egoistisch kan zijn om op kamers te willen dat snap ik niet.

Maar goed even on topic. Ik ben op mijn 19e op mezelf gegaan. Ik werkte altijd 2 dagen in de week (soms 3) en verdiende best goed, ik denk dat ik maandelijks zo'n 1400 gulden had inclusief stufi. Dat was goed te doen.

Inboedel heb ik hier en daar gekregen en meegenomen van mijn ouders. Bij de Xenos koop je van alles voor heel weinig (borden, glazen, bestek etc). De vaste lasten hangen natuurlijk af van waar je woont en wat je wilt. Ik zat zelf niet op een kamer maar gewoon in een klein huurhuisje. Betaalde ongeveer 500-600 aan huur. Eneco moest ik dus apart betalen (bij een kamer vaak inclusief).

Verder kun je je als student goedkoop verzekeren bij bijvoorbeeld de postbank.

En een lening bij de stufi is niet zo'n probleem vind ik. Je begint pas te betalen 1 jaar na je studie en dan is het inkomensafhankelijk. Dus krom hoef je er niet voor te liggen, het duurt alleen even.

De stufi gaat er inderdaad van uit dat je ouders bijdragen maar als bijdrage zien ze ook dat ze jouw studie betalen.

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:48

Jurga schreef:
:x Lips are sealed Lips are sealed Denk nou ajb effe na waar je mee bezig bent.... Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Je weet zelf ook wel dat je het nooit gaat redden en straks heb je een lekkere lening aan je kont. Wees nou eens niet zo egoistisch.


Ja dat snap ik ook niet, waarom zou Roy egoistisch zijn om op zichzelf te gaan wonen? Bij je ouders is ook geen pretje als je dingen wil gaan doen waar je ouders niet helemaal achter staan. Ook op eigen benen is een prima plan. Waar ben je bang voor Ilona, waarom ist egoistisch als Roy aan zichzelf denkt? Egoisme is als je alleen maar handeld uit eigenbelang, en dan ook nog eens bijn altijd. Daar lijkt me hie recht geen sprake van!

Een lening, zoals Karin zegt, is niet per definitie fout, lenen bij de IB groep of je ouders is dan wel aan te raden, bij een bank liggen de tarieven en vorowaarden toch net ff wat anders, ongunstiger.

Roy: k zou eerder zeggen: kijk hoe je t gaat redden, maar t is te doen, als je er maar ff goed doordacht mee verder gaat!

Citaat:
egoisme: de levenshouding van iemand die voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog heeft
Laatst bijgewerkt door Death_Squad op 01-11-02 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:48

Gewoon een huisgenoot zoeken om de kosten mee te delen *LOL*

Goh, laat ik nou op zoek zijn naar een huisgenoot Haha!
Enneh syph, ik ben nu weer nuchter hoor. En het aanbod geldt nog steeds Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:51

Ik vind de beweegreden gewoon zwaaaaaaar overdreven en wil dat 'ie die plank eens voor zijn kop wegzaagt. Klinkt heel cru, ik weet het. Maar dat is zoals ik het zie en ik ken Roy in zijn standpunten.

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:56

Jurga schreef:
Ik vind de beweegreden gewoon zwaaaaaaar overdreven en wil dat 'ie die plank eens voor zijn kop wegzaagt. Klinkt heel cru, ik weet het. Maar dat is zoals ik het zie en ik ken Roy in zijn standpunten.


En wat zijn die dan? en waarom vind je die dan belachelijk? En waarom stoor jij je er zo aan, t lijkt mij heel erg alsof je je mening aan hem wil opdringen!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:01

Ik ga hier echt niet op in. Ik ken Roy en heb hem ook gezegd: ik hoop dat je snel en keihard tegen een muur oploopt. Ik vecht het zelf wel met Roy uit, daar heb ik anderen echt niet voor nodig. Hij zoekt het maar fijn uit. Mijn reden hiervoor zal wel duidelijk zijn.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:05

Samen met je ouders overleggen wat je wilt. Misschien vinden ze b.v niet erg dat je weer in huis gaat wonen als het niet lukt ofzo. Als je het niet probeert weet je het niet. Ik had ook een lening, ik zie daar het probleem ook niet zo van.

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:05

Roy kaart het hier uit, en vervolgens wil jij eignelijk dat we ons er niet mee bemoeien, terwijl Roy ons vraagt om een paar antwoorden?

Je loopt te schermen met beweegredenen die je vervolgens niet wilt noemen, beetje zwak. ALs Roy op kamers wil, wie ben jij dan om hem tegen te houden? T is je vriend, niet je zoon. Laat ons dan die argumenten weten, dan kom je ook niet zo egoistisch over, want dat is een beetej de indruk die ik krijg, k heb t idee dat er voor jou ook n stukje eigenbelang in zit!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:08

Even berekenen via www.ib-groep.nl wat voor beurs je krijgt.
Aanvullend als je ouders niet willen/kunnen bijdragen en uitwonend.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:11

Zoals ik al zei: wie ben ik hem tegen te houden... Wie niet luisteren wil naar goede raad van mensen die het allerbeste met hem voorhebben, moet maar voelen. And he will. Ik ga verder geen ruzie maken over het forum, da's helemaal grote onzin.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:14

Hij heeft toch nog geen beslissing genomen? Er is IMO niks mis mee om eens te orienteren wat je inkomsten en uitgaven zijn wanneer je op jezelf woont.

Overigens kwam ik financieel redelijk rond, maar wel doordat mijn ouders wel bijgedragen hebben, anders had ik het niet gered (maar mijn uitgavepatroon ligt ook vrij hoog Schijnheilig )
Laatst bijgewerkt door Naz op 01-11-02 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:14

Ik ben met 18 het huis uit gegaan om te studeren in Amsterdam en heb tijdens mijn studietijd 3 avonden per week gewerkt en daarnaast wat bijgeleend. Ik betaalde 450 gulden in de maand huur. Ik hield ongeveer 500 gulden per maand over om van te eten en te leven. Dat is niet veel maar het lukte wel, studieboeken kopieer je of leen je van de bibliotheek, stiekem drank meenemen als je eens naar een feestje wilt waar de drankjes 5 gulden of meer kosten, inboedel krijg je van familie of koop je tweedehands en soms vind je zelfs wat bruikbaars op straat...

Geen vetpot, wel vrijheid en een leuke tijd. Wel zit ik inderdaad aan een lening vast die ik de komende tijd nog moet afbetalen (ongeveer 50 euro per maand betaal ik) Daar maakte ik me toen erg veel zorgen over maar valt me nu erg mee. Gewend om rond te komen van 1000 gulden in de maand heb ik nu bijna het drie dubbele en kan ik er dus rustig een paard bij houden en mijn lening afbetalen zonder dat ik echt arm wordt. Wat dat betreft is het fijn als je gewend bent geraakt rond te komen van weinig geld.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:25

Jurga schreef:
Ik ga verder geen ruzie maken over het forum, da's helemaal grote onzin.


Neuh, maar je vriendje uitmaken voor 'egoïstisch' op een openbaar forum terwijl hij puur en alleen informatie vraagt vind ik persoonlijk ook niet getuigen van tact. Ik zou zoiets iig niet pikken van mijn vriendje.

On topic: het verhaal van Dimmelim gaat ook ongeveer voor mij op. En op kamers wonen mag dan misschien wel wat meer kosten dan thuis blijven wonen, maar je krijgt er ook een boel voor terug.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:32

Jaja, alleen informatie zeker. Liefst was ie vanavond al weg. Hij kent mij, ik ken hem en daarmee Lips are sealed.