vanmiddag naar de bieb: boekentips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:47

Ik wilde je nou net de Jilly Coopers en John Grishams gaan aanraden...helaas!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:07

alles van Minette Walters is ook een aanrader! Spannende thrillers in het genre van Nicci French. Ook erg mooi is the Glass Palace van Amitav Ghosh over een familie in Burma in de 20e eeuw.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:59

Karin schreef:
Een boek dat ik al een aantal keren heb herlezen: 'On the beach' van Nevil Shute. Het heet in het Nederlands 'De laatste oever'.


Dit is inderdaad een erg mooi boek, het beste boek van Nevil Shute vind ik, zeker goed voor een depressie van een paar dagen... zo zielig...

Overigens ben ik echt fan van Nevil Shute, ik heb al zijn boeken gelezen.
Ik weet alleen veel titels niet in het Nederlands, ik lees de meeste boeken in het engels namelijk. Maar Round the Bend is ook vreselijk mooi.
Ook the Pied piper ( in het nederlands Kinderen kwamen tot hem).

Als je van fantasie houdt, moet je de serie 'de aardkinderen' van Jean Auell eens lezen, het zijn 5 boeken, de Stam van de Holebeer, Vallei der Paarden, de Mammoetjagers, Dal der Beloften en Vuurplaats in Steen. Het zijn allemaal vreselijk dikke boeken maar heel leuk om te lezen. Ze gaan over het levensverhaal van een meisje (later vrouw) in de Steentijd. Heel mooi geschreven en heel erg meeslepend, ik vind het heel erg jammer dat ik ze nu allemaal uit heb....

Ook het laatste boek van Harry Mulisch, Siegfried, is interessant om te lezen, is echter wel heel erg Harry Mulisch-stijl. Gaat over de theorie dat Hitler een zoon zou hebben gehad.

Ik kan echt uren doorgaan over boeken, ben verslaafd aan lezen...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:09

On the beach, ja! Ik heb alles van Nevil Shute gelezen, en die steekt er met kop en schouders bovenuit.

Supertje, ken je In the Wet? Ook een aanrader, net als Trustee from the toolroom. Ik vond trouwens de laatste Jean Auel (Vuurplaats) verschrikkelijk!

Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:12

A kiss before Dying van Ira Levin heb ik in het Engels gelezen. Super goed geschreven boek.
Ook Het Gouden Ei van Tim Krabbé (?) vond ik een leuk boek.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:24

Lielle schreef:
On the beach, ja! Ik heb alles van Nevil Shute gelezen, en die steekt er met kop en schouders bovenuit.

Supertje, ken je In the Wet? Ook een aanrader, net als Trustee from the toolroom. Ik vond trouwens de laatste Jean Auel (Vuurplaats) verschrikkelijk!


Ja Natuurlijk ken ik die! Ik heb die boeken van hem echt verslonden Haha!

De Vuurplaats viel inderdaad een beetje tegen... Ik had me echt verheugd op dat boek, gelijk naar de winkel gerend toen het uitkwam, ik moest en zou weten hoe het verder ging en wel nu! ....En dan krijg je een beetje een huis-tuin en keuken verhaaltje in steentijd-stijl met weining nieuws erin... Maar toch uitgelezen. Het is zeker de minste van de serie, hoewel ik Dal der beloften ook al iets minder vond. Maar de eerste 3 zijn echt geweldig.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:32

Wat trouwens ook hele mooie boeken zijn; Angela's Ashes (ik gelijk dat het in het NL de As van mijn moeder heet, maar dat weet ik niet zeker) van Frank McCourt en Trinity van Leon Uris, beide boeken gaan over de armoede in Ierland in de 19e eeuw.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:39

'Het gouden ei' is idd een heel mooi boek. De film ('Spoorloos') moet je niet kijken als je claustrofobisch bent, dan kun je beter de Amerikaanse versie nemen ('The Vanishing'). Haha!

'Vertraging' van Tim Krabbé is ook een mooi boek. Leest lekker weg maar is toch niet te 'makkelijk'.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:40

Ik heb vorige week voor school "De vloek van Polyfemos" van Evert Hartman gelezen, dik boek maar leest erg makkelijk weg.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:41

* Au Pair - Willem Frederik Hermans
* Ik ook van jou / Als je haar maar goed zit - Jody Lloyd (als ik het goed heb)
* Harry Potter Haha!
* Favoriet - Dick Francis
* Droomvanger - Stephen King
* Lord of the Rings - schrijver even kwijt

Nu kun je wel even door Knipoog

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:42

ik lees niet, houd ik niet van maar als iemand mij zou vragen wat voor boken ik leuk vind zou ik zeggen, tom clancey, goede actie auteur en ook goede spelletjes gemaakt een een goede film Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:14

[quote="Sizzy* Lord of the Rings - schrijver even kwijt

[/quote]

J.R.R. Tolkien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:20

Boeken van Sue Grafton zijn ook altijd lekker om te weg te lezen.
Nicci French is ook altijd leuk maar bij onze bieb altijd uitgeleend.
Minette Walters hebben ze meestal wel. Ik vind Het IJshuis het leukst van wat ik tot nu toe van haar heb gelezen).

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 17:20

Ja, Lielle. Bedankt Lachen

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 18:56

The boys from Brazil is ook een mooi boek van Ira Levin en weer net zo bizar.....

Verder zijn de boeken van Fay Weldon ook wel leuk. Gebeuren altijd rare dingen.

En ik sluit me helemaal aan bij Lovely. Die staan allemaal in mijn boekenkast naast nog 150 andere boeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:09

Ach, ik vergeet nog het mooiste boek uit mijn collectie, dat is Het Oneindige Verhaal van Michael Ende.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:15

Mijn favo boek is naar mijn weten niet in het Nederlands verkrijgbaar: I'm the King of the Castle van Susan Hill. Ookal is het in het Engels geschreven, het is heel goed te lezen en het blijft boeien tot de laatste letter. Het is trouwens een thriller.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:17

Au Pair van W.F. Hermans (of waren die W en F nou andersom... Schijnheilig ) is ook wel een leuk boek!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:15

'Au pair', daar kwam ik nou echt niet doorheen... Net zoals 'De ontdekking van de hemel'. Lukt me gewoon niet. Overigens kreeg ik 'De tweeling' van Tessa de Loo ook pas bij de derde keer lezen uit, dus wie weet gaat het bij die andere twee ook nog wel eens lukken. Haha!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:20

Steffi schreef:
Au Pair van W.F. Hermans (of waren die W en F nou andersom... Schijnheilig ) is ook wel een leuk boek!


Ja, die had ik ook gezegd ja Haha!
Leuk boek, maar inderdaad Karin. Die ellenlange monologen over Guys waren soms wel erg lang *LOL*
Maar het was toch de moeite zeker waard.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 21:35

Karin schreef:
'Au pair', daar kwam ik nou echt niet doorheen... Net zoals 'De ontdekking van de hemel'. Lukt me gewoon niet. Overigens kreeg ik 'De tweeling' van Tessa de Loo ook pas bij de derde keer lezen uit, dus wie weet gaat het bij die andere twee ook nog wel eens lukken. Haha!


Au pair heb ik geen problemen mee gehad maar de ontdekking van de hemel vond ik ook niet om door te komen.

Heb toch doorgezet en uiteindelijk was het toch een geslaagd boek!
Heb het ook nog eens herlezen en dan is alles een stuk duidelijker.

En bij boeken van W.F. (Willem Frederik Haha! ) Hermans hoor je wel vaker dat dit mensen niet ligt.
De manier van schrijven moet je aantrekken.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:20

Karin schreef:
Overigens kreeg ik 'De tweeling' van Tessa de Loo ook pas bij de derde keer lezen uit, dus wie weet gaat het bij die andere twee ook nog wel eens lukken. Haha!


Grappig, ik heb dat boek gelezen voor mijn boekenlijst en ik vond dat juist een erg makkelijk boek.

Maar wat wil je ook als je daarvoor F. Bordewijk en Jan Wolkers ( Turks fruit heb gelezen ). Overigens zijn boeken van deze schrijvers wel aan te raden, als je er van houd.

Ik ben o.a. door ' De tweeling ' er achtergekomen dat literatuur geen onlosbaar ministerie, verpakt in dikke pillen is

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:52

Ik moet wel toegeven dat ik de eerste zin misschien wel 3x gelezen heb Schijnheilig
Sommige stukken zijn echt langdradig, woorden waar ik niks van snap ("dat was een apotheose van zoete bovennatuurlijkheid" ... iets in die zin), en hij schrijft in héle lange zinnen van soms wel een regel of 4 a 5 lang.

Maar verder leuk boek! Haha!

In het begin had ik wel zoiets van "*Yak*... dit ga ik écht niet lezen" maar ik ben blij dat ik toch heb doorgezet Haha!



Isabelle van Tessa de Loo schijnt ook goed te zijn (gebruik ik nu ook voor mijn Literatuuronderzoek, samen met Het Gouden Ei (van Tim Krabbé))

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:12

Ik vind de serie Kay Scarpetta, van Patricia Cornwell heel leuk, ken ze inmiddels ook allemaal Lachen
Gaat over een pathaloog-anatoom en de rest van d'r leven enzo, het zijn wel boeken die best 'simpel' zijn en je snel uitleest

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:14

Isabella en Het gouden ei, heb ik ook allebei.
Had ze ook op mijn lijst staan destijds op de havo.
Alleen kon mijn leraar nederlands dit niet zo waarderen. Hij vond het zonde van mijn lijst geloof ik.

F. Bordewijk heb ik ook nog wat van gelezen. In ieder geval karakter en nog iets maar dat weet ik zo even niet meer.
Waar ik echt niet doorheen kwam was: De stille kracht, van Louis Couperus.
Echt een drama vond ik dat boek.
Heb het laatst nog een keer nagelezen om te zien of het echt zo erg was. Nou niet meer zo erg als ik me herinnerde maar dat het nou lekker wegleest.........

Van W.F. Hermans vind ik Nooit meer slapen ook een aanrader!
Enige boek van Hermans dat ik toen niet kon waarderen was: Ruisend gruis. Snapte echt niet waar dat nou op sloeg??/
Misschien dat ik die ook nog eens moet herlezen.......