Studentencorps. Hoe denken jullie daarover?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:34

Hier staat een deel van mijn mening over studentenverenigingen: [AM] Dit is echt om te kotsen!!!

(BTW niet meer reageren in dat topic, is meer dan een jaar oud!)

Ik ben zelf ook lid geweest, niet van het corps maar wel van een andere vereniging. Toen ik in U. ging studeren, waren er nog 1600 andere eerstejaars die dezelfde propedeuse deden, dus echt snel nieuwe mensen leren kennen zat er niet echt in. Ik had altijd willen hockeyen maar ik werd uitgeloot bij de hockeyvereniging. Toen werd het een studentenvereniging. Ik heb best een leuke jaarclub en we zien elkaar nog regelmatig, maar aan het verenigingsleven heb ik nooit echt actief meegedaan. In mijn tweede jaar werd ik namelijk lid van mijn studievereniging (heel kleinschalig) en daar kon ik een stuk beter mijn ei kwijt. Die studentenvereniging vond ik achteraf toch net iets te massaal, ik ging ook daar een beetje ten onder in de massa.

Spijt? Nee, nooit gehad. Ik heb leuke mensen leren kennen bij die studentenvereniging, en heb nooit het gevoel gehad dat mijn vrienden me daar werden opgedrongen, zoals je vaak als vooroordeel hoort. Maar als ik het over mocht doen? Tja, ik ben nu 10 jaar verder en sta anders in het leven, maar ik kan me voorstellen dat als ik weer 18 zou zijn, dat ik dan zo weer ergens lid zou worden. Ieder geeft er toch zijn of haar eigen invulling aan.

Het enige wat me er aan dwars zat, was dat ik heel vaak te horen kreeg: 'Ben jij lid van een studentenvereniging? Goh, ben jij dan zo'n feestbeest?' Alsof er alleen maar gefeest (lees: gezopen) wordt. Wat dat betreft moest ik altijd heel wat vooroordelen uit de weg ruimen, en dat doe ik nu dan ook maar niet meer. Haha!

BTW de voornaamste reden dat ik geen lid ben geworden bij het corps is omdat het in U. ongemengd is - en ik kan er echt niet tegen om met alleen maar 'wijven' om me heen te zitten... Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>



Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:53

Lovely schreef:
Het wezenlijke verschil zit tussen een studievereniging en een studentenvereniging, het eerste is bedoeld om samen door de studie te worstelen. Deze verenigingen zijn vaak per faculteit en een van de dingen die ze doen is het verkopen van syllabi of uittreksels. Een studentenvereniging is met name sociaal.


Mijn studievereniging was ook met name sociaal, maar wel met een inhoudelijke rode draad. Ik ben daarbinnen lid geweest van de excursiecommissie, de activiteitencommissie (voor de onvermijdelijke feestjes), de introcommissie en heb vier jaar lang in de redactie van het blad gezeten, met daarin zowel ontspanning als inhoud. En alleen die redactie staat op m'n cv. Haha!

Overigens was het nog kleinschaliger dan op faculteitsniveau, namelijk op vakgroepsniveau. Echt heel kleinschalig dus, ik geloof dat we op ons hoogtepunt 150 leden hadden waarvan 50 actief. *LOL*

Maar idd, er is verschil. Bij studentenverenigingen heb je bijvoorbeeld ook subverenigingen op het gebied van sport, en die hebben dan weer uitwisselingen met andere studentenvereningingssubs (3 x letterwaarde) all over Holland. Kan ook erg leuk zijn, ik was van plan om dan maar bij m'n studentenvereniging te gaan hockeyen maar om onverklaarbare redenen heb ik daar nooit een stick aangeraakt. Haha!
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-10-02 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:08

Lovely"]
Volgens mij maakt het ook uit of je gaat studeren in een vreemde of bekende stad. Toen ik ging studeren deed ik dat in mijn eigen stad, die ik al op mijn duimpje ken en mensen zie je wel in de kantine of leerzalen.
[/quote]

Ik denk dat dat idd een hele grote rol speelt. Toen ik in U. ging studeren kende ik daar niemand, behalve mijn ex-vriendje uit 5 vwo dat ook naar U. ging, maar om nou aan hem te blijven hangen zag ik niet zo zitten. Ik maakte daar dus letterlijk een nieuwe start. Mijn ex is hier trouwens enorm fanatiek gaan roeien, zijn hele sociale leven speelde zich op de loods af, ook een soort van studentengezelligheidsvereniging. Haha!

[quote="Marije_jiplover"]
...uitgaan tot de volgende ochtend 7 uur en je lam zuipen...
[/quote]

Hmm... ik kan me nog wel een paar gezellige Vet-Inn's herinneren waar ik dat nou juist wèl deed... Schijnheilig

[quote="marije999 schreef:
]Ik ben wel heel blij dat ik het gedaan heb. Ik weet wat het is, ik heb het geprobeerd (heb de hele ontgroening meegemaakt) en ik ben erachter gekomen dat het niets voor mij is. Maar absoluut geen spijt.


Same here, zoals ik al zei heb ik er leuke contacten aan overgehouden, maar daarnaast ook aan andere dingen, net zoals jij: in mijn geval mijn huis, mijn studie en vooral mijn studievereniging.
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-10-02 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:19

marieketencate schreef:
...er wordt zo'n claim op je gelegd, je moet overal aan meedoen, liefst op vaste dagen in de week...


Heb ik persoonlijk helemaal niets van gemerkt. Maar dat hangt maar net van de vereniging af waar je lid bent. En roeien of volleyballen in verenigingsverband doe je ook op vaste dagen in de week.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 10:44

Joost, dat is je mening over het corps. Maar nu over studentenvereningen in het algemeen? Ben ik ook wel benieuwd naar. Haha!

Mijn twee 'mentormama's' tijdens de algemene Utrechtse introductie (toen nog A- en B-dagen) waren ook ufjes (oftewel lid bij UVSV). Best aardige meiden hoor, maar ik vond ze ook nogal een hoog blaatgehalte hebben. Plus dat de helft van mijn introgroepje ook nogal 'blaat' was en vervolgens lid werd van UVSV of USC, dat bevestigde bij mij wel het vooroordeel over de mensen die er rondliepen. Terwijl ik in eerste instantie besloten had om niet bij UVSV te gaan omdat het dus alleen vrouwen onder elkaar is, kwam daar later nog dat 'geen zin in blaat' bij.

Overigens heb ik later tijdens mijn studietijd nog best leuke mensen leren kennen die lid waren bij een van hierboven genoemde corporale verenigingen, dus ik wil echt niet iedereen daar over één kam scheren. Dat waren individuen met wie ik iets gemeen had (studie, hobby, whatever). Maar ik denk niet dat ik me daartussen, in de groep dus, had thuisgevoeld.

Om maar een zijstraat te noemen: ik kan ook best goed opschieten met sommige gereformeerden in mijn 'thuisland', maar dat wil nog niet zeggen dat ik de behoefte voel om mezelf in hun geloof en cultuur onder te dompelen...

Maar goed, waarom worden mensen uberhaupt lid van een kerk, een vereniging, een sportclub, een kookclub, een leesclub, noem maar op? Toch een soort behoefte aan verbondenheid, op wat voor manier dan ook. En ik denk dat je dat niet mag veroordelen, ook al zou je er zelf totaal geen behoefte aan hebben.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 20:02

Rieja schreef:
Mij lijken dat altijd een beetje onechte vrienden, maar dat is misschien wel een vooroordeel.


Persoonlijk denk ik dat dat wel een vooroordeel is. 'Onechte vrienden', 'opgedrongen vrienden', 'ik zoek mijn eigen vrienden wel uit', dat zijn allemaal dingen die ik in dit topic lees. Ook al ben ik ooit lid geweest van een vereniging, ik heb echt mijn eigen vrienden wel uitgezocht. Mijn jaarclub is 11 meiden groot, daarvan kan ik zeggen dat drie ervan al vanaf het begin goede vriendinnen van me zijn geworden en met de rest kan ik het ook best aardig vinden, maar het contact met die andere acht beperkt zich voornamelijk tot het jaarclubeten (wat we na 10 jaar nog steeds doen en wat ik nog steeds leuk vind, niets verplichts, gewoon op eigen initiatief). Moet je eens kijken hoe het er bij de gemiddelde sportvereniging aan toegaat als je daar als nieuw lid binnenkomt: daar wordt je pas een groep opgedrongen! Wij hebben elkaar tenminste nog uitgezocht. Haha!

Met wat voor groep mensen je ook omgaat, in je klas, je studentenvereniging, je volleybalteam: met de meeste mensen heb je gewoon weinig, en maar met een paar wordt het 'meer'. En persoonlijk heb ik ook niet meer nodig. En nogmaals, ik heb mijn vrienden dus ook zelf uitgezocht, ondanks dat ik lid ben geweest van een vereniging. Moet er niet aan denken dat ik gedwongen word om gezellig om te gaan met mensen die ik niet mag... Daar ben je altijd zelf nog bij.

En eigenlijk snap ik die opmerkingen over 'verplicht' ook niet goed: bij een sportclub heb je IMO veel meer verplichtingen: vaste trainingsavonden in de week, je laat je team in de steek als je een keertje niet komt, etc. etc.

Ben overigens wel benieuwd of de mensen hier op Bokt die mij IRL kennen mij ook een typisch verenigingsmeisje vinden. Haha!

En wat die gala's betreft: ik ben van mening dat een galajurk nou eenmaal zwart hoort te zijn. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 20:37

*grinnik*

Horen typische verenigingsmeisjes eigenlijk wel naar vage concerten in Tivoli te gaan? Tong uitsteken

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:15

kayla schreef:
Haha ja ik zat op een kakschool en zo zagen ze er allemaal op het examengala ook uit ja Haha!


Ik ben ook op gala's van studieverenigingen geweest, niet eens van de doorsnee 'kakstudies' zoals rechten en geneeskunde, maar van o.a. medische biologie en letteren, en daar liep 'men' er ook zo bij hoor. Een gala is gewoon een feest 'in het net', ter gelegenheid van de oprichtingsdatum van een studenten- of studievereniging, niets meer en niets minder. Heeft niets te maken met kak of eenheidsworst.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, daiswees, GoogleAdsense, Invisible, nimbletje, XxMariellexX, YandexBot en 42 bezoekers