Kat castreren of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Kat castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-02 12:36

Ik heb een katertje, Tommi, van ruim 1 jaar oud. Ik wilde hem gewoon kater laten, aangezien hij zich netjes gedraagt in huis. Hij plast niet, maakt niks kapot en is best rustig.
Gisteren had ik het met mijn tante over hem, en zij zei dat het toch beter is om Tommi te laten castreren nu hij zich nog goed gedraagt. Als hij straks crolse poezen ruikt, ofzo, zou hij wel kunnen gaan sproeien of vervelend worden.
In dat geval is voorkomen natuurlijk beter dan genezen. Maar waar ik bang voor ben, is dat zijn gedrag dan heel erg gaat veranderen... Bij honden bijvoorbeeld zie je dat ook wel gebeuren.
Wat vinden jullie hiervan? Wel of niet castreren en waarom? En ik ben ook benieuwd naar jullie eigen ervaringen.
Voor Tommi heb ik alleen maar poezen gehad, en daar heb ik nooit problemen mee gehad....

{edit Laui]: even titel verduidelijkt, paardenspul hoort hier nl. niet, kattenspul weer wel[/edit]

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:58

Als Tommi naar buiten gaat ben je IMO verplicht om hem te laten castreren. Zoniet, lijkt het mij iig toch beter om hem wel te castreren.
Ik heb nog nooit gehoord van een frigide kater. En ik denk dat alle katers op den duur wel gaan sproeien. En als ze eenmaal het sproeien ontdekt hebben zullen ze dat ook nog blijven doen als ze gecastreerd zijn. Dat stinkt niet zo erg, maar erg fijn is het ook niet. Ik merk aan mijn gecastreerde katten weinig verschil, sinds ze gecastreerd zijn. Ze slapen wat meer en ze hebben de neiging om veel te eten (dik te worden), maar daar heb je natuurlijk zelf controle over.
Ik zie veeeeeel meer voordelen wanneer je hem laat 'helpen', dan nadelen.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:20

Ik deel de mening van Lis! Wij hebben onze kater ook laten castreren voordat hij begon te sproeien. Ik heb geen gedragsverandering gemerkt. Hij wordt alleen een beetje dikker.

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:24

Ik ben het ook met Silvia en Lis eens,
Mijn katers zijn allebei ook gecastreerd ook al komen hun alleen maar op ons balkon en gedraagden zich goed. Ze zijn niet veel veranderd alleen tijger is dikker wat geworden maar die was altijd al een beetje aan de 'lompe' kant.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 16:29

Het precieze weet ik niet bij katten, maar ik weet het wel ongeveer bij honden.
Nadeel van castreren bij honden is dat de structuur van de vacht totaal anders wordt, soms heel erg en dan valt er niks mee te beginnen.
Ook het gedrag kan veranderd worden, wat ik een nadeel vind, sommige een voordeel.
En tja, dan het gewicht.
Ookal let je er nog zo op, ze worden dikker.

Wij hebben poezen en katers gehad, enkele poezen hebben jonkies gehad, waaronder katers die toendertijd nog niet gecastreerd waren maar die al snel weg waren.
De ene kater die we 13 jaar hebben gehad, was wel gecastreerd.
Hij was erg groot en had nogal een gewicht, niet echt te dik, want de kat was gewoon behoorlijk in de omvang.
Na 13 jaar is hij dood gegaan door ouderdom.
Alle katten kwamen gewoon buiten en verder bij ons binnen.

Als de kater niet buiten komt en zijn gedrag is behoorlijk, waarom castreren?
Maar je kunt jezelf ook afvragen, waarom niet?

Het kost een beetje geld, maar na een tijdje weet je zeker dat je kater niet voor nageslacht zorgt.
Tja, het gedrag, dat is nooit met zekerheid te zeggen.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 16:59

Ik heb hier een kater, die ook nog helemaal compleet is. Hij is inmiddels een jaar of 6 à 7 en hij heeft nog nooit krolse kater taferelen vertoond. Dus ja, ik heb waarschijnlijk een frigide kater óf hij komt aardig aan zijn trekken buiten. Want hij is ook nog gewoon een buitenkat. Omdat ik dus totaal geen enkele last heeft van zijn "ballen" laat is ze er lekker aanzitten. Je moet geen delen van een dier afhalen die er van nature op horen te zitten, zeker niet als zowel het dier, áls de houder er geen hinder van ondervinden.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:17

maar voel je je dan niet verplicht tegenover mensen met poezen??

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:32

Ik heb bij onze kater zeker niets aan zijn karakter gemerkt, hij is nog even brutaal als altijd. Je moet wel opletten dat hij niet dikker wordt, iets minder eten geven dus.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:22

Maar misschien moeten die mensen met poezen hun poezen dan maar laten steriliseren als ze geen kittens willen.

Waarom moet je als eigenaar van een kater voorzorgsmaatregelen nemen omdat er eigenaars van poezen geen kittens willen maar zelf ook geen voorzorgsmaatregelen nemen?

Erg cru en dubbel dus.
Het is trouwens geen aanvallen hoor, eerder iets waar je over na kunt/moet gaan denken.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:56

Omdat een sterilisatie veel meer risico's bevat, dan een simpele castratie. Een sterilisatie is een buikoperatie onder volledige narcose en een castratie wordt vaak onder plaatselijke verdoving en een roesje gedaan. Daarbij worden dan alleen de ballen eraf gehaald. Dus imo zouden alleen katers geholpen moeten worden. De poezenpil is ook geen goed alternatief omdat het risico op baarmoederkanker door de pil veel groter wordt.

Laika schreef:
Je moet geen delen van een dier afhalen die er van nature op horen te zitten, zeker niet als zowel het dier, áls de houder er geen hinder van ondervinden


Helemaal niet mee eens. Er zijn teveel katten in Nederland. De asiels zitten er vol mee, omdat mensen hun katten en poezen niet laten helpen. Dat eigenaren van poezen daarover twijfelen heb ik begrip voor, om bovenstaande reden (risicovolle operatie), maar eigenaren van katers die wel naar buiten gaan, zouden zeker hun kat moeten laten castreren om het overschot aan katten helpen tegen te gaan.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:02

irish_lady schreef:
maar voel je je dan niet verplicht tegenover mensen met poezen??


Nee, sorry, misschien zou dat wel moeten. Maar ik heb inderdaad iets van als je een poes hebt en geen nestje wil moet je maar met dat poesje naar de dierenarts. Iets wat overigens toch beter is, want een poes die telkens krols wordt kan namelijk baarmoederontsteking ontwikkelen. Als je daar niet snel genoeg bij bent, overleeft je poes dat dus niet. Dit heb ik namelijk zelf meegemaakt met een raspoes, Heilige Birmaan. Daar wilde ik juist graag een keer een nestje van, maar na de 2e krolsheid had ze een baarmoederonsteking. Dan zou je nog wel een baarmoederbesparende operatie kunnen laten doen, maar de kans dat het terug komt is erg groot. Ik wou dus met mijn poes geen risico nemen, dus dan maar geen nestje.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:09

rare beredenering, dat de poes maar geholpen moet worden en jij totaal geen verantwoordelijkheid hebt. Je hebt beiden verantwoordelijkheid hierin. Maar omdat de castratie een simpele ingreep is, pleit ik ervoor dat de katers die naar buiten gaan geholpen moeten worden. De eigenaren van poezen die niet willen steriliseren omdat ze het risico te groot vinden zouden hun poezen eigenlijk binnen moeten houden. Zelfde verhaal bij katers die niet geholpen worden.
Ik heb overigens 3 je-weet-wel katers. Ben blij dat ik geen kleintjes van deze katten rond zal zien lopen. Er zijn al genoeg katten die niemand wil hebben.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:46

Wat betreft risico van zo'n operatie, daar kun je wel gelijk in hebben.
Zoals ik al zei, daar weet ik dus niet zo veel vanaf.

Maargoed, als je vanuit de kater-eigenaar bekijkt, die moet dus betalen omdat andere mensen een poes hebben.
Deze lijn klopt dus niet helemaal, niet dat ik er een betere oplossing voor kan vinden.

Prik-pil is idd niet zo fijn, daar komen ze nog wel van terug.

Je hebt idd verantwoording, over je eigen dieren, en in het algemeen, niet over die van een ander.
Maar je kunt er niet altijd bij zijn en weet dus ook niet precies wat je dieren allemaal doen.
Maar voor een nest kittens, zijn er 2 nodig, de poes en de kater.
Als je geen nest wilt, moet je voorzorgsmaatregelen nemen.

Helemaal off-topic, net als bij paarden waarvan ik vindt dat ze weidegang nodig hebben en niet naast het rijden ed de hele tijd op stal staan, vindt ik dat katten (poes en kater) ook naar buiten moeten kunnen.
Dat zit in hun natuur, daar voelen zij zich het fijnst bij.

Je hebt trouwens gelijk dat er teveel katten rondlopen, net als honden en paarden.
Zoveel zitten er in het asiel (honden en katten), zoveel worden er gefokt.
Paarden is een iets ander verhaal, maar beetje vergelijkbaar.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:58

Chrystal-gek schreef:
Helemaal off-topic, net als bij paarden waarvan ik vindt dat ze weidegang nodig hebben en niet naast het rijden ed de hele tijd op stal staan, vindt ik dat katten (poes en kater) ook naar buiten moeten kunnen.
Dat zit in hun natuur, daar voelen zij zich het fijnst bij.


Je hebt gelijk, ik zie dat ook zo. Mijn katten mogen dus ook naar buiten. Maar ik kan mensen die hun katten binnen houden ook best begrijpen. Je doet een ander soms veel leed aan, doordat diegene per ongeluk je kat dood rijdt. Verder kunnen katten veel overlast veroorzaken, door bv vissen uit vijvers te halen, vogeltjes uit voliéres, en poepen in de tuin van de buren. Ik woon in een winkelcentrum, waar praktisch geen auto's komen, weinig mensen wonen en ze poepen op balkon in de kattenbakken. Ik heb dus mazzel, maar als je in een drukke woonwijk woont, waar auto's langsrijden en alle buren een tuin hebben met vijvers etc, kan ik me voorstellen dat je je katten binnen wilt houden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 09:43

Ik heb nog niet eerder gelegenheid gehad om te reageren, maar ik vind jullie standpunten wel interessant.

Tommi komt wel buiten, in overleg met mijn buurtgenoten.. We wonen in een hofje met aan de ene kant een kerkhof en aan de andere kant het voetbalveld. In het hof zitten 12 katten, allemaal gecastreerd of gesteriliseerd.
Voor de buurt hoef ik dus niet te castreren. Het gaat mij meer om het gedrag. Gaat elke kater sproeien? En vanaf welke leeftijd dan? Ik zie het Tom nl buiten weleens doen, maar binnen absoluut niet.
Zou het kunnen dat hij het dan ook binnen helemaal niet gaat doen? Ik laat het eerlijk gezegd nl liever intact. Niet voor het jongen, maar omdat ik eigenlijk geen reden zie om hem te laten behandelen.
Of zie ik dit zo verkeerd? Moet er wel bijzeggen dat zodra ik klachten zou krijgen, hij wel onder het mes gaat. Ik wil nl ook niet dat anderen last van hem hebben.
Ik zie ook wel iets in de opmerking dat poezen-eigenaren ook zo hun verantwoordelijkheden hebben....

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:58

Afgezien van het feit dat ik het niet verantwoord vind om een complete kater of poes te laten lopen, is er nog een gevaar.
Een ongecastreerde kater is veel zwerveriger dan een geholpen kater, omdat hij zoveel mogelijk poezen wil dekken. Daardoor zal hij verder van huis gaan en een grotere kans hebben om te verdwalen of te verongelukken. Met poezen is dat iets minder, maar ook die zijn zwerveriger zeker als ze krols zijn. Afgezien daarvan, vind ik het met de overvolle asiels niet verantwoord om het risico te lopen dat een kat jongen verwekt of een nestje krijgt. Mijn katers en poezen worden dus gesneden als ze een maand of 7 oud zijn. Guust is volgende maand aan de beurt, en Muis, mijn nieuwste aanwinst is nu een week of 8, dus die kan volgend jaar pas.
Muis is trouwens met haar moeder en 2 zusjes gevonden als zwerfkitten en was heel erg schuw toen ze van de week hier gekomen is. Castreren van je kater voorkomt dus ook meer zwerfkatten en -kittens. Dus neem asjeblieft je verantwoordelijkheid en laat hem castreren

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:56

Ik vind het ook niet eerlijk tegenover die mensen met poezen. Als jij een hengst hebt, is het toch ook niet de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de merrie als jouw hengst zijn merrie dekt??? En als een man een vrouw "dekt" en die raakt zwanger... Wie roept er dan als eerste dat dat niet alleen de schuld van de vrouw is? En dat de man zijn VERANTWOORDELIJKHEDEN moet dragen???
Dus laat hem alstjeblieft castreren... (als je het niet voor jezelf wilt doen, doe het dan voor al die arme katjes die verdronken (of nog ergere dingen) worden omdat ze "ongewenst" zijn......)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:08

Misschien moet dan niemand nog een poes nemen, want dat is te veel verantwoordelijkheid die alleen maar op eigenaars van poezen valt. Misschien is het dan beter om alle baby poesjes te verdrinken of allemaal hun leven lang in het asiel te laten zitten? Is dat dan geen goede optie? Ben je overal van af!

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:54

Nu vind ik toch wel dat er sterk overdreven gereageerd word hoor. Ten eerste vind ik de vergelijking met paarden niet aan de orde. Een hengst is vaak gedoemd tot eenzame opsluiting. De vergelijking met mensen slaat al helemaal nergens op, want mensen doen het dus niet uitsluitend om zich voort te planten. Anders moeten alle mannen ook maar gelijk gecastreerd worden, dat zou het aantal zedendelicten overigens aardig verminderen. Dan kan ik er ook nog wel een vergelijking tegenaan gooien. Wat nou als je met je loopse teef buiten aan het wandelen bent, en zij word gedekt door een reu, moet dan ook de eigenaar van de reu aansprakelijk gesteld worden? Omdat de reu niet is gecastreerd? Nee dat zou helemaal van de gekke zijn. Overigens heb ik waarschijnlijk een echt frigide kater, want ik heb hem nog nooit horen miauwen als een krolse kat, en hij is nooit té lang weg. Ook is het zo dat er waar hij buiten komt erg weinig andere katten/poezen lopen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 19:30

Laika schreef:
De vergelijking met mensen slaat al helemaal nergens op, want mensen doen het dus niet uitsluitend om zich voort te planten.


Nu zeg je het zelf al; een kat heeft die ballen alleen maar om zich voort te planten. Waarom die er niet afhalen, als je er niet mee wilt fokken?? Om hem een pleziertje te gunnen? Dat pleziertje levert weer een nestje op en dat is nu juist wat we met z'n allen moeten zien te voorkomen.
Ik ben van mening dat iedereen zijn katten/poezen moet laten helpen, maar dat poezeneigenaren dat niet willen, kan ik beter inkomen vanwege de operatie.

En ja, als een reu mijn teef dekt (heb ik niet trouwens, en mijn reu is gecastreerd) en dit gebeurt in een gebied waar honden niet los mogen lopen en die reu loopt toch los (aan de riem kan dit ook bijna niet gebeuren), dan zal ik zeker de eigenaar van de reu aansprakelijk stellen voor alle kosten. En hem de puppies geven zodra deze bij de moeder weg mogen. Ik heb trouwens een teef gehad en als zij loops was, vermeed ik plekken waar honden los liepen en hield ik haar die maand aan de riem.

En een kat kan binnen nog zo frigide lijken, buiten weet hij er wel raad mee. Een krolse kater bestaat ook helemaal niet, poezen zijn krols. Katers zijn altijd klaar om te dekken (vanaf 8 maanden). En daar merk je niets aan, hoor.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 19:48

lis"]
Ik ben van mening dat iedereen zijn katten/poezen moet laten helpen, maar dat poezeneigenaren dat niet willen, kan ik beter inkomen vanwege de operatie.
[/quote]

Dus als poezeneigenaren niet willen, hoeven ze ook niet, en dat is dan niet erg.

[quote="lis"]
Ik heb trouwens een teef gehad en als zij loops was, vermeed ik plekken waar honden los liepen en hield ik haar die maand aan de riem.
[/quote]

En dus nam je als eigenaar van het vrouwtje op dat punt toch ook je verantwoording, en liet het niet alleen aan de eigenaar van een reu.

[quote="lis schreef:
Een krolse kater bestaat ook helemaal niet, poezen zijn krols.


Is dus niet helemaal waar. Ik heb vóór deze een kater gehad die mij én mijn buren een slapeloze nacht bezorgde met zijn klaaglijke gemiauw. Misschien heet het anders dan krols, maar de herrie blijft hetzelfde hoor.

Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:23

Laika"]
[quote="lis"] Ik ben van mening dat iedereen zijn katten/poezen moet laten helpen, maar dat poezeneigenaren dat niet willen, kan ik beter inkomen vanwege de operatie.
[/quote]

Dus als poezeneigenaren niet willen, hoeven ze ook niet, en dat is dan niet erg.
[/quote]

Nee, ik zeg dat ik daar beter in kan komen, máár ik ben van mening dat iedereen het wel zou moeten doen. Ik heb nog nooit een poes gehad, maar ik denk wel dat ik die dan zou laten steriliseren.

[quote="Laika"]
[quote="lis"] Ik heb trouwens een teef gehad en als zij loops was, vermeed ik plekken waar honden los liepen en hield ik haar die maand aan de riem.
[/quote]

En dus nam je als eigenaar van het vrouwtje op dat punt toch ook je verantwoording, en liet het niet alleen aan de eigenaar van een reu.
[/quote]

Ja, zoals ik al eerder heb aangegeven, beide partijen zijn verantwoordelijk en niet alleen de eigenaar van de poes, of in dit geval de teef.

[quote="Laika"]
[quote="lis"] Een krolse kater bestaat ook helemaal niet, poezen zijn krols.
[/quote]

Is dus niet helemaal waar. Ik heb vóór deze een kater gehad die mij én mijn buren een slapeloze nacht bezorgde met zijn klaaglijke gemiauw. Misschien heet het anders dan krols, maar de herrie blijft hetzelfde hoor.
[/quote]

Ik geloof best dat er katers zijn, die zich laten horen als ze een krolse poes hebben geroken. Maar ik denk dat niet iedere kater zich laat horen, net zoals niet iedere kater sproeit. Ik bedoel dus dat je hun sexleven niet altijd aan hun gedrag kunt aflezen.

[quote="Laika schreef:
Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen.


Idd. Maar ik hoop dat iedere katten/poezen eigenaar inziet dat het kattenoverschot een groot probleem is, wat zichzelf niet oplost. En daarom pleit ik voor castratie/sterilisatie.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:34

Ik heb zelf dus wel poezen gehad, 1 was een htkpoes en die heb ik laten steriliseren. De ander was een heilige birmaan. Daar had ik graag een of misschien wel 2 (rasechte) nestjes van gehad. Echter bij haar 2e krolse periode liep zij een baarmoederontsteking op waardoor ik haar ook heb laten steriliseren. Ik ben dus echt niet tegen castratie/sterilisatie, maar alleen als het echt nodig is.

EluBonheur
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:47

K ben het helemaal eens met lis en Billy.

De pension's zitten tegenwoordig overvol met kittens die niemand wil hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:09

Ik redeneer op dezelfde manier als Lis. Overigens, als mijn hond gedekt zou worden door een loslopende reu zou ik de eigenaar zeer zeker aansprakelijk stellen ja.

En het is ook zo dat sterilisatie voor een poes een zwaardere, operatieve ingreep is dan de castratie voro een kater en dus ook duurder. allemaal argumenten om katers te castreren. Het zou beter zijn om ook poezen te steriliseren, je weet maar nooit, maar ik vind het erg laks en onverschillig om alle verantwoordelijkheid op poezeneigenaars te laten komen. Stel je voor dat iedereen zo zou reageren? Dan namen mensen in de toekomst alleen nog maar katers, want dat geeft minder verantwoordelijkheid. En waar blijf je dan met die poezen? hebben die dan geen recht op een goed tehuis?