Kat castreren of niet?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 15:29

Het precieze weet ik niet bij katten, maar ik weet het wel ongeveer bij honden.
Nadeel van castreren bij honden is dat de structuur van de vacht totaal anders wordt, soms heel erg en dan valt er niks mee te beginnen.
Ook het gedrag kan veranderd worden, wat ik een nadeel vind, sommige een voordeel.
En tja, dan het gewicht.
Ookal let je er nog zo op, ze worden dikker.

Wij hebben poezen en katers gehad, enkele poezen hebben jonkies gehad, waaronder katers die toendertijd nog niet gecastreerd waren maar die al snel weg waren.
De ene kater die we 13 jaar hebben gehad, was wel gecastreerd.
Hij was erg groot en had nogal een gewicht, niet echt te dik, want de kat was gewoon behoorlijk in de omvang.
Na 13 jaar is hij dood gegaan door ouderdom.
Alle katten kwamen gewoon buiten en verder bij ons binnen.

Als de kater niet buiten komt en zijn gedrag is behoorlijk, waarom castreren?
Maar je kunt jezelf ook afvragen, waarom niet?

Het kost een beetje geld, maar na een tijdje weet je zeker dat je kater niet voor nageslacht zorgt.
Tja, het gedrag, dat is nooit met zekerheid te zeggen.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*



Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 18:22

Maar misschien moeten die mensen met poezen hun poezen dan maar laten steriliseren als ze geen kittens willen.

Waarom moet je als eigenaar van een kater voorzorgsmaatregelen nemen omdat er eigenaars van poezen geen kittens willen maar zelf ook geen voorzorgsmaatregelen nemen?

Erg cru en dubbel dus.
Het is trouwens geen aanvallen hoor, eerder iets waar je over na kunt/moet gaan denken.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:46

Wat betreft risico van zo'n operatie, daar kun je wel gelijk in hebben.
Zoals ik al zei, daar weet ik dus niet zo veel vanaf.

Maargoed, als je vanuit de kater-eigenaar bekijkt, die moet dus betalen omdat andere mensen een poes hebben.
Deze lijn klopt dus niet helemaal, niet dat ik er een betere oplossing voor kan vinden.

Prik-pil is idd niet zo fijn, daar komen ze nog wel van terug.

Je hebt idd verantwoording, over je eigen dieren, en in het algemeen, niet over die van een ander.
Maar je kunt er niet altijd bij zijn en weet dus ook niet precies wat je dieren allemaal doen.
Maar voor een nest kittens, zijn er 2 nodig, de poes en de kater.
Als je geen nest wilt, moet je voorzorgsmaatregelen nemen.

Helemaal off-topic, net als bij paarden waarvan ik vindt dat ze weidegang nodig hebben en niet naast het rijden ed de hele tijd op stal staan, vindt ik dat katten (poes en kater) ook naar buiten moeten kunnen.
Dat zit in hun natuur, daar voelen zij zich het fijnst bij.

Je hebt trouwens gelijk dat er teveel katten rondlopen, net als honden en paarden.
Zoveel zitten er in het asiel (honden en katten), zoveel worden er gefokt.
Paarden is een iets ander verhaal, maar beetje vergelijkbaar.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, anjali, capriz, Gianti, Josien_, Kmbrly, kosseh, Leonyr, maj0, N_B_N, ryukapple, Saaams, sollair310, Vinny12511 en 55 bezoekers

cron