Wat vinden jullie van orgaandonatie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Wat vinden jullie van orgaandonatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 22:56

Ik moet voor Nederlands een betoog gaan schrijven over orgaandonatie, wat vinden jullie daar nu van?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 23:03

Goeie zaak. Alleen inhoudelijk ben ik niet op de hoogte van (wettelijke) beperkingen. Denk dat veel mensen wel denken dat je eerder 'dood' wordt verklaart als je donor bent.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 23:09

misschien kan je hier wat nuttigs vinden voor je betoog;

http://orgaantransplantatie.pagina.nl/
JAJA, startpagina is van alle markten thuis..

Ik vind orgaandonatie ook een goede zaak. Denk dat er weinig tegenstanders zijn, behalve wanneer het om hun eigen organen gaat *LOL*

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 23:17

Maar waarom zouden mensen donor moeten worden? Ik moet die mensjes in de klas namelijk over gaan halen, zeg maar, weet iemand goede argumenten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 23:25

replika schreef:
Maar waarom zouden mensen donor moeten worden? Ik moet die mensjes in de klas namelijk over gaan halen, zeg maar, weet iemand goede argumenten?


Omdat je daardoor iemand anders leven kan redden? Of iig heel erg kan helpen? dat je iemand die vreselijke brandwonden heeft kan helpen de wonden iets aangename te maken? Jij bent toch al dood, ziel gaat naar het hiernamaals maar je lichaam gaat over in de aarde of as. Waarom dan niet nog de bruikbare delen van je lichaam geven aan mensen die er wat aan hebben? Tuurlijk gaat het soms ook fout, wordt het nieuwe orgaan niet geaccepteerd maar je hebt hetdan wel een kans gegeven.
Zelf vind ik het een 'eng' ide dt dan iemand verder leeft met mijn nieren maar dat heb ik liever als die persoon dan minder pijn heeft.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 23:25

Donor worden om andere mensen nog een fijn leven te geven. Weten dat je als je dood bent ook nog ergens voor wordt gebruikt, lijkt mij een fijne gedachte (lijkt andere mensen een enge gedachte, maar goed)

Verzin ook een paar nadelen die je dan weerlegt, dat komt beter over en vermeld ook een stel bronnen --> betrouwbaar

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 23:58

Ik loop al sinds 1992 met de donorcodicil in mijn zak. Goeie zaak denk ik.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 00:07

Ik heb em ook ,om verschillende redenen.

Deze uitspraak heb ik in stickervorm op de achterruit van de auto.

Don,t take your organs to heaven,
heaven knows we need them here.

Waarom in het Engels?Geen idee.

Maar ik vind em wel duidelijk
Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 07:55

Ik heb ook een donorcodicil.

Alles wat bruikbaar is om een ander leven mee te redden mogen ze hebben, ik ben dan toch al dood! Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:13

dan maak je je zelf nuttig! Lachen

*good luck!*

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:24

replika schreef:
Maar waarom zouden mensen donor moeten worden? Ik moet die mensjes in de klas namelijk over gaan halen, zeg maar, weet iemand goede argumenten?


Stel ze de vraag of ze zelf gebruik zouden willen maken van een donororgaan. Ik denk dat iedereen die ja zegt ook zal begrijpen dat deze organen niet uit de lucht komen vallen en dat het dus een soort morele verplichting is om zelf ook je organen beschikbaar te stellen.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:44

Ik ben voor.. Absoluut..

Maar, alleen maar voor organen die van binnen zitten.. Dus niet netvlies, huid e.d. De rest mogen ze van mij hebben.. Haha!

Dus.. Haha!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:51

Ik vind transplantatie een goede zaak. Op het moment maak ik van dichtbij mee wat het betekend om nierpatient te zijn. Dan is het prachtig dat er zoiets als transplantatie bestaat, daarmee geef je mensen hun leven weer terug, want je kunt echt weinig meer als je nierpatient bent, je leeft nog net niet als een plantje maar erg ver zit het er niet vanaf.
Als ik dood ben mogen ze me helemaal leeghalen, ben nu zelfs aan het denken over familietransplantatie, al vind ik dat nog een naar idee.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 10:35

Ik ben ook voor, hetzelfde als bloed donor. Je helpt mensen uit de dood, das toch en fijn gevoel~!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:55

Dennis v m schreef:
Ik ben ook voor, hetzelfde als bloed donor. Je helpt mensen uit de dood, das toch en fijn gevoel~!


Als ik dood ben mogen ze alles van me hebben maar tot die tijd.... Ben 28 en m'n papa moet nogsteeds mee als ik bloed moet laten prikken.
Maar ik ben absoluut voor orgaandonatie en ik hoop dat als ik ooit een orgaan nodig heb dat er inmiddels meer donoren zijn zodat er een reële kans is dat ik op tijd een geschikt orgaan krijg.
En over dat bloed... als er echt een nationale ramp gebeurt ga ik ook wel maar dan moet er wel iemand m'n handje vasthouden. Haha!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:00

Mocht een van mijn familieleden een nier of ruggemerg nodig hebben, dan ben ik de eerste die ja zou zeggen..

Uiteraard geld dit ook voor vriendinnen.. Hoewel dan de kans dat we dezelfde bloedgroep hebben erg klein is.. Haha!

Zou er dus geen probleem mee hebben... Haha!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:42

Vijf mensen zijn blijven leven of in ieder geval weer gezond geworden toen mijn nicht overleed.

Wat ze van me kunnen gebruiken mogen ze hebben, behalve de huid (vind m´n moeder niet prettig) en het hoornvlies (heb ik al jaren ontstoken, kunnen ze niet eens gebruiken).

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 19:43

Weet iemand ook nog tegenargumenten, moet die nl gaan weerleggen!

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:44

Hm, zie niemand staan die geen donorcodicil heeft. Ik vraag me af vanwege de reacties misschien?? mensen die het niet doen moeten zich altijd verantwoorden, net zoals mensen die geen kinderen hebben.......waarom heb je geen kinderen?? Wil je ze niet of kan je ze niet krijgen, wil je ze niet dan ben je een egoist...(vind ik nergens opslaan).
Nou ik heb geen donorcodicil. Ik heb er iets van 2 jaar overgedaan om mijn formulier terug te sturen. Aan de ene kant ben ik het helemaal met jullie eens......maar aan de andere kant kan ik het niet over mijn hart verkrijgen.....ik vind het zooooo vreemd waarom ik geen ja kan invullen en opsturen. Misschien wel het idee.
Hoewel ik het toch weer heel goed vind. Mensen hebben dan altijd als tegenargument van: ja maar als jij nou iets krijgt blablabla???
Zijn er meer die hier last van hebben of be nik nou zo'n uniecum??

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 19:50

Ik vind ook dat je helemaal zelf moet wteen of je wel of geen donor wilt zijn, waarom heb jij ervoor gekozen om geen donor te zin (als k dat vrage mag)?

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:05

Um ja weet ik zelf niet zo goed. Maar ik stond er niet voor 100% achter bij het idee dat ze me dan gaan leeg 'plukken'.....

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:07

Ik heb ingevuld dat ik geen donor wil zijn. Waarom niet? Omdat het me een eng idee lijkt als ze na mijn dood allerlei organen uit me gaan halen. Tuurlijk, ik zou er andere mensen mee redden. Maar ik ken iemand die er na een motorongeluk zo slecht aan toe was, dat ze hem eigenlijk op hadden gegeven en de artsen zelf hadden gezegd dat hij als hij een donorcodicil had gehad, dat ze hem niet meer hadden laten leven (hij was klinisch doodverklaard). Hij is er echter wel weer bovenop gekomen en leeft nu nog heel gelukkig. Zijn vrouw was toen zwanger van hun eerste kindje, inmiddels hebben ze er twee.
Zo'n verhaal maakt mij bang en daarom ben ik vooralsnog geen donor.
Heel misschien laat ik het nog omzetten dat mijn naaste familie erover mag beslissen, maar dat doe ik alleen na overleg met mijn vriend/man, want hij is dan tenslotte de gene die daar over mag beslissen.

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 20:23

Jeetje in zo'm situatie kan ik me inderdaad goed voorstellen dat je geen donor wilt zijn!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:51

Marije_jiplover schreef:
Ik heb ingevuld dat ik geen donor wil zijn. Waarom niet? Omdat het me een eng idee lijkt als ze na mijn dood allerlei organen uit me gaan halen. Tuurlijk, ik zou er andere mensen mee redden. Maar ik ken iemand die er na een motorongeluk zo slecht aan toe was, dat ze hem eigenlijk op hadden gegeven en de artsen zelf hadden gezegd dat hij als hij een donorcodicil had gehad, dat ze hem niet meer hadden laten leven (hij was klinisch doodverklaard). Hij is er echter wel weer bovenop gekomen en leeft nu nog heel gelukkig. Zijn vrouw was toen zwanger van hun eerste kindje, inmiddels hebben ze er twee.
Zo'n verhaal maakt mij bang en daarom ben ik vooralsnog geen donor.
Heel misschien laat ik het nog omzetten dat mijn naaste familie erover mag beslissen, maar dat doe ik alleen na overleg met mijn vriend/man, want hij is dan tenslotte de gene die daar over mag beslissen.


Dit soort verhalen vind ik een soort van wild west .
Ben ik niet van onder de indruk.
Zo werkt het echt niet in de praktijk!
Het gaat niet zo van klinisch dood en een orgaandonor dus... we trekken de stekker eruit.Nee echt niet.Laat je niet bang maken.
Laatst bijgewerkt door Gerrie op 25-10-02 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:10

De stekker wordt er alleen uitgetrokken als de familie er mee accoord gaat. Dus dat heeft niets te maken met het feit dat je orgaandonor bent. Ik vind eigenlijk dat mensen die gaan orgaandonor zijn zelf ook lager op een wachtlijst moeten komen als ze een transplantatie nodig hebben.