Trouwen, huis kopen -> praktische zaken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Trouwen, huis kopen -> praktische zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 13:29

Wij gaan volgend jaar zomer trouwen en begin volgend jaar willen we een huis kopen (regio ede-veenendaal-barneveld-lunteren) en ik heb wat vraagjes over de praktische kanten van dit alles.
Ik heb geen familie die pas getrouwd is alleen een vriendin maar die spreek ik weinig meer want die woont in Belgie.

-Hoe lang van te voren bel je de gemeente om je trouwdatum door te geven?
-Wanneer ga je in ondertrouw? (Dat is verplicht toch?)
-Weet iemand een leuk (niet te gek duur) restaurant regio Reeuwijk waar we ook onze receptie kunnen houden?

Verder nog een hypotheek vraag:
-Ik heb een vaste baan, Harmen nóg niet als we een huis kopen(wel als we gaat trouwen waarschijnlijk).
-Als we op basis van 1 salaris een huis kopen (hypotheek nemen) is het budget eigenlijk nét te krap voor een huis wat wij willen.
Maar op basis van 2 salarissen kan nog niet omdat Harmen dus nóg geen vaste baan heeft.
Is het mogelijk dat zijn ouders bijvoorbeeld garant staan het eerste half jaar als hij nog geen (vaste) baan heeft?

-Als je een huis weet (liefs met tuin(tje)) in ede-veenendaal-barneveld-lunteren mag je het ook zeggen...

Deze vragen gaan we ook nog wel bij de goede instanties stellen, maar ik wil het graag vast even weten. En op bokt zijn zoveel mensen dat iemand het vast wel weet.
Alvast bedankt.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:36

Allereerst; wat ontzettend leuk dat jullie gaan trouwen!

Vraag Flootje hier op Bokt even over het trouwerij-gebeuren. Zij gaat 31 oktober a.s. trouwen en heeft dus net al dat regelwerk achter de rug, en kan je dus alles hieromtrent vertellen.

Verder; volgens mij is het tegenwoordig niet in alle gevallen meer zo dat je persé een vast contract moet hebben voordat je een huis kan kopen. Ik heb ook al gehoord dat mensen met een bepaalde-tijd contract ook een hypotheek krijgen. Het is IMO dus niet zo zwart wit als jij stelt; geen vaste baan, geen hypotheek.

Veel succes en plezier met de organisatie!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:38

Gefeliciteerd!

Kleintje weet er ook meer van.. Lachen

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:39

Ondertrouw is toch zes weken voor het huwelijk? Weet ik niet zeker hoor.

Harmen heeft geen vaste baan maar wel een jaarcontract ofzo? Want dan kan zijn werkgever een intentieverklaring tekenen op basis waarvan je toch de hypotheek kunt laten afsluiten.
Robert en ik hebben allebei een jaarcontract en we hebben toch op basis van ons beider inkomen een huis kunnen kopen.

Heeft Harmen helemaal geen vastigheid, dan kunnen je ouders inderdaad als onderpand opgegeven worden. Hoe dat precies zit, weet ik niet.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:40

Ik heb mijn moeder even gebeld ( is ambtenaar en mag mensen trouwen, hihi )

Voor je trouwdatum moet je rekening houden met de locatie. Mocht je namelijk op een geliefde locatie willen trouwen, dan doe je er goed aan om het zsm te regelen.

Het ondertrouw is verplicht en moet minimaal 2 weken of maximaal 1 jaar van tevoren geregeld zijn.

Hoop dat je er wat aan hebt! Haha!

Groetjes,

Chantal

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:42

Sjimmy schreef:
-Weet iemand een leuk (niet te gek duur) restaurant regio Reeuwijk waar we ook onze receptie kunnen houden?

amicitia in reeuwijk verzorgt dit soort dingen geloof ik:
http://www.amicitiareeuwijk.nl/index2.htm

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 13:44

Ik zal het even uitleggen Haha!
Harmen zit nu in het laatste jaar van zijn studie.
Hij werkt nu bij iemand die hem graag in dienst wil nemen, en waar hij ook gelijk een vaste baan zou krijgen. Maar 1 probleem, die gozer heeft een 1mans bedrijf en harmen vraagt het net een jaar te vroeg. Hij heeft nog niet genoeg cash-flow dus dat feestje gaat (voorlopig) niet door. Balen ze allebei van maar hij trekt het niet.
Harmen moet vanaf januari afstudeerstage doen en in juni afstuderen(mediatechnologie). Hij probeert nu een stage te vinden met uitzicht op een (vaste) baan. Maar in de IT zijn ze daar niet meer zo happig in. Maar hij is iig hard op zoek. Als dat allemaal lukt is het heel mooi, maar dan heeft íe nog geen contract (alleen afstuderen) als wij een huis kopen (begin volgend jaar). Vandaar mijn vraag of zijn ouders dus een half jaar ofzo garant kunnen staan. Die kunnen wel vertrouwen dat Harmen een baan krijgt, maar ja de bank doet dat niet (superlogisch, maar wel jammer Knipoog )

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 13:47

he tnx tallie!
we weten de datum dus ik zal morgen ofzo eens bellen.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:42

ten eerst proficiat dat jullie gaan trouwen en ten 2de ik weet geen enkel antwoord op geen een van die vragen Haha! maar ja, daar maak ik me nog geen zorgen om Tong uitsteken

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:45

Trouwen...
Als de datum je niet uitmaakt dan kan je beter eerst op zoek gaan naar een locatie en daar wat datums reserveren.
Dan naar het gemeentehuis en papieren ophalen voor de ondertrouw. Je kan dan een datum prikken om te trouwen. In ondertrouw kan je maximaal 1 jaar van te voren maar moet in ieder geval 2 weken van te voren.

Wij zijn dit jaar in ondertrouw gegaan, je hoeft dan nog niets te betalen. Wij trouwen volgend jaar, 21 maart 2003.
Wij kunnen dit jaar het bedrag betalen voor het huwelijk, dan houden we het tarief van 2002, we kunnen het ook volgend jaar pas gaan betalen maar dan hebben we een ander tarief, waarschijnlijk duurder.

Succes met alles uitzoeken en veel plezier!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:01

Kleintje, waar ben jij getrouwd?? Bij deelgemeente Charlois toevallig??

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:11

Ze trouwt volgend jaar Tallie. Lachen

En niet eens met mij. Scheve mond

Lucky Arno. Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:14

Tallie1979 schreef:
Kleintje, waar ben jij getrouwd?? Bij deelgemeente Charlois toevallig??

Nope...
Er is maar 1 plaats om te trouwen... en dat is in het mooie stadhuis aan de Coolsingel!
Ik wilde eigenlijk in het stadhuis trouwen waar mijn ouderlijk huis staat, maar dat kreeg ik er bij mijn vriend, rasrotterdammer en Feyenoordfreak, niet in. Het moest en zou in het stadhuis aan de coolsingel gebeuren en anders werd er niet getrouwd.. Scheve mond

Maar goed, ben dus nog niet getrouwd.
21 maart 2003...

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:00

Sjimmie,

Over je hypotheek. Wanneer je vriend van zijn toekomstige baas een getekende brief krijgt waarin hij uitlegt dat je vriend zeker weten in vaste dienst komt en met welk brutosalaris kun je gewoon een hypotheek krijgen gebaseerd op jullie 2 salarissen.

Over trouwen weet ik helaas nog niet zo veel....dat staat nog niet in m'n planning....Lachen

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:39

He Sjimmie, leuk, een trouwerij! Ik weet niet veel over trouwerijen.
Wat betreft d ehypotheek: Mijn collega kreeg een (top)hypotheek terwijl haar vriend nog via een uitzendbureau werkte!
Mijn vriend had ook geen vaste aanstelling toen wij het huidige huis kochten. Als 1 inkomen maar vast is en grotendeels dekkend doen de meest geldverstrekkers niet moeilijk.
Trouwens, mijn baas zal niet snel een intentieverklaring afgeven. Stel dat je iemand toch niet in vaste dienst aanneemt, kan je door zo'n intentieverklaring er toch aan "vast" zitten. Zo van: Maar je had een paar maanden geleden nog de "intentie"", wat is er in de tussentijd veranderd? Moet je als baas zijnde van goede huize komen om dat te beargumenteren.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:08

Als eerste gefeliciteerd!
Ik ben op 5 februari 1999 getrouwd in Zuid-Laren. Simpelweg omdat daar het mooiste stadhuis was. Wit stadhuis met oud koetsgebouw en oprijlaan met bomen, tja dat hoort bij trouwen met een koets Knipoog

Maar goed, het hangt heel erg af van de datum en de locatie waar je wil trouwen. Wil jij in de zomer op een vrijdag trouwen zal je rekening moeten houden met een datum die je niet in gedachte had. Daarintegen is trouwen op een andere dag of winter weer minder geliefd.

Ik heb ooit zelf een hypotheek gerkegen, ik was toen alleen en had 3 maanden contract op 3 maanden contract. Niet genoeg zekerheid voor een hypotheek dus. Mijn ouders hebben toen garant gestaan en ik heb de hypotheek wel rond gekregen.

Maar waarom zou je niet een jaartje wachten als je getrouwd bent tot hij wel een vaste baan heeft? Dan heb je al deze rompslomp niet.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 09:13

Buitenzorg schreef:
Maar waarom zou je niet een jaartje wachten als je getrouwd bent tot hij wel een vaste baan heeft? Dan heb je al deze rompslomp niet.


Omdat we nu allebei nog thuis wonen, en niet willen gaan huren en zeker niet bij een van de ouders in gaan wonen Haha!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:40

Citaat:
Trouwens, mijn baas zal niet snel een intentieverklaring afgeven. Stel dat je iemand toch niet in vaste dienst aanneemt, kan je door zo'n intentieverklaring er toch aan "vast" zitten. Zo van: Maar je had een paar maanden geleden nog de "intentie"", wat is er in de tussentijd veranderd? Moet je als baas zijnde van goede huize komen om dat te beargumenteren.

Hmm... een intentieverklaring kun je op zich helemaal niks mee. Je kunt er niet op terug vallen als blijkt dat de werkgever toch helemaal niet met je in zee wilt. Het is geen rechtsgeldig document (en toch wel weer erg belangrijk voor de aanvraag van een hypotheek).


Citaat:
Ik ben op 5 februari 1999 getrouwd in Zuid-Laren. Simpelweg omdat daar het mooiste stadhuis was. Wit stadhuis met oud koetsgebouw en oprijlaan met bomen, tja dat hoort bij trouwen met een koets

Daar wil ik ook trouwen. Het is bij ons in de buurt en ik vind het een erg mooi stadhuis. Sowieso heeft Zuidlaren wel wat....

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:47

Je moet zo rekenen. Met een aantoonbaar (werkgeversverklaring) salaris van 35000 euro per jaar, kan je iets kopen van 150 euro ex. KK. Helaas voor jullie is dat denk ik net te weinig. Ik adviseer jullie om nog even te wachten met het kopen van een huis, zodat je niet na twee jaar weer wil verhuizen en vervolgens je KK kwijt bent.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 09:59

Hoe weet jij nou wat wij verdienen Verward
Prima wij redden het wel, daar denken we heus wel over na. Wij zijn ook al voor een indicatie bij de bank geweest.
Ik heb een vaste baan en een goed salaris. En mijn vriend in juli ook. Vol op 2 salarissen zouden we makkelijk een huis kunnen kopen (ca. 250 euro ex.) zonder dat de het jaarsalaris 10 keer over de kop gaat. Maar we proberen het op 1,5 salaris te doen zodat een van de twee eventueel minder kan gaan werken en we niet gelijk hoeven verhuizen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:06

Oja, je ouder kunnen alleen borg staat als ze voor het hele huis borg kunnen en willen staan. Niet voor de helft.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 20:12

Voor het hele 'trouwgebeuren', koop de TROUWEN van deze periode, daar staat alles in over je bruiloft!!!

Heel veel suc6!