zojuist een stiertje ter wereld geholpen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

zojuist een stiertje ter wereld geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 20:30

Het blijft leuk, de geboorte .
Mijn man is niet thuis, en er was een koe aan het kalven. Ik zag wel dat het een groot kalf was,en dat de koe het dus niet alleen af kon. Aangezien het een bangige koe is, heb ik rustig de tijd genomen om haar te benaderen. De pootjes en het koppie staken er al uit. Het vlies zat om de neus van het kalf,dat moest er snel af. Daarna heb ik met een stuk touw aan de pootjes het kalf eruit getrokken.
En zoals ik al dacht bij het zien van de pootjes,is het inderdaad een stevige flinke stiere-jongen geworden!!!
Moeder en kind maken het goed.En ik ben toe aan een bak koffie.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 20:44

Gefeliciteerd Haha!
Was voor mij 1 van de mooiste dingen op stage. Een kalfje ter wereld helpen!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:13

Ik ben een paar keer bij een geboorte aanwezig geweest en heb ook een keer de koe opgevoeld maar ik heb nog nooit een koe verlost!
Wel een schaap.

Blijft toch altijd wel leuk zo'n geboorte.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:12

Gaaf!

Mag zoonlief bij moeders blijven of moet hij er gelijk vanaf?

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 23:03

jah das gaaf ik heb ook wel eens vaker een geitje of schaap mee moeten helpen op de kinderboerderij die dat niet alleen af kon! FOTO'S!!!!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 11:25

Sjuimpje : zoontje is vannacht bij moeder gebleven,maar vanmorgen zijn ze uit elkaar gegaan (snif). Volgens de nieuwste regels hadden we het kalf er DIRECT bij weg moeten halen. Dat heeft te maken met protocollen ivm dierziektes. De regels zijn hard.
Dennis v m : Ja leuk,fotoos,maar ik ga echt niet meer van elk kalf een foto maken hoor!!Dan kan ik aan de gang blijven zeg!
Een paar jaar geleden hadden we ook nog ca 50 schapen, toen heb ik i 1 seizoen zo'n 90 lammetjes op de wereld geholpen. Dat was dan ook een aardige reportage geworden!
Maar verder snap ik je wel hoor, toch heel bijzonder zo'n geboorte. Ik vind vooral die natte verkreukelde oortjes zo cute. En met een uurtje is het kalf droog-gelikt en staat te drinken!!!!!!Moet je met een mensenkind proberen.........

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:30

Echt heel gaaf! Ik heb een keer een tweeling kalf geboren zien worden, heel bijzonder. Daar heb ik wel ergens foto's van..... maar waar.
Ik vind de regels erg hard!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:04

Het blijft toch altijd een wonder als je zoiets meemaakt Lovers Ik heb er ook verschillende geboren zien worden. Alleen vind ik het maar een rare regel dat het kalfje meteen bij de moeder wegmoet Verward Ik kan me voorstellen dat ze na een dag of 4 a 5 weg worden gehaald, maar meteen... Wij hebben hier vleeskoeien en die houden hun kalfjes tot ze naar de veiling gaan. En dan zijn ze ergens rond de 8 tot 10 maanden oud. Het scheelt wel als de kalfjes zo vroeg bij de moeder weggaan, dat ze behoorlijk tam zijn. De kalfjes die we hier hebben zijn maar een stelletje wildebrassen *LOL* Maar nog gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Breng je hem nu zelf met de fles groot??

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 20:08

Ja Sjimmy,ik ook. Vroeger (slechts een paar jaar geleden) moest het kalf langer bij moeders blijven om zoveel mogelijk biest te drinken. Later vond men dat dan niet gezien kon worden hoeveel ze dronken en was men bang dat ze daar diarrhee van konden krijgen.Toen werd gezegd dat het beter was om het kals erbij weg te halen. Weer later moest het kalf er wel een dag of twee bij blijven om goed te leren drinken. Kortom, wat wenselijk was veranderde steeds.
Tegenwoordig moeten veehouderijen meedoen aan allerlei programma's (vanuit de overheid) om ziektes bij koeien terug te dringen. OP ons bedrijf zijn we inmiddels vrij van de meeste ziektes.De consument wil natuurlijk melk van GEZONDE koeien (snap ik wel hoor). Volgens het laatste programma mbt Para moet het kalf DIRECT weg bij de moeder om niet eventueel besmet te kunnen worden.
Wel zielig, het kalf wordt nix gevraagd.........

Btw,u kunt mij boeken voor colleges (grapje)

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 20:13

Caballo, ze drinken hier allemaal uit een emmer hoor! Met de fles gaat veel te lang duren! Als ze een paar maanden oud zijn krijgen ze melk in een trog.
Een kalf drinkt eerst een liter,later 2 of 3 uit de emmer.We hebben zoveel kalfjes dat dat niet te doen is!
Vleeskalveren lopen langer bij moeders omdat moeder niet gemolken wordt. Onze koeien zijn er voor de melk,dus mag het kalf dat niet hebben!! (gemeen he).
Vleeskalveren zijn inderdaad veel wilder,ook omdat ze bijna niet in contact komen met mensen.