naast wie zit jij in de bus??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

naast wie zit jij in de bus??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 01:08

Ik reis elke dag met de bus naar arnhem. Wat mij opvalt en ik kan nu wel zeggen dat het geen toeval meer is, omdat het echt al die tijd gebeurt.......... Ik ben dus niet blank qua huidskleur en als elke bank minimaal door een iemand bezet is, dan wordt het dus voor de mensen die dan binnenkomen kiezen naast wie ze gaan zitten. Het valt mij op dat 9 van de 10 mensen niet zo snel naast een donker iemand gaan zitten. Uit een onderzoek is gebleken dat zelfs een slecht geklede blanke man soms de voorkeur krijgt om de banken mee te delen boven een netjes geklede donkere man. Ik merk zelf dus ook dat mensen minder snel mijn bank uitkiezen om plaats te nemen. Om enkele lollige opmerkingen voor te zijn wil ik alvast vermelden dat ik elke dag douche Tong uitsteken etc.......
Mijn vragen aan jullie zijn:
A) wie herkent dit gedrag en doet dit misschien zelf onbewust of bewust ook?
B) wie denkt te weten waarom dit zo gegroeid is?
C) wie heeft er nog wat zinnigs te melden over dit topic zonder dat het direct een antwoord op een van mijn twee vragen is?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:05

In de Randstad heb je niet zoveel te kiezen qua "zitplaats", vaak mag je blij zijn dat je nog meekan met de bus/trein.
"Kiezen" naast wie je wilt zitten, zit er vaak niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:07

Kom uit de randstad en ken dit verschijnsel niet. Hier in mijn dorp kom je praktisch geen gekleurde mensen tegen. Onzekerheid? Vooroordelen? Weet niet, maar dan zoeken mensen de makkelijkste weg. Stel dat die persoon begint te praten en je verstaat het niet???

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 08:32

veel mensen zijn beinvloed door vooroordelen denk ik. Donkere mensen zijn eng, ze stelen en slaan mensen neer. Zoiets. Tuurlijk is dat niet zo, maar als je zoiets in je hoofd hebt kan ik me voorstellen dat je liever niet naast zo iemand gaat zitten als je kunt kiezen. Ik heb er zelf niet echt problemen mee, als iemand er niet uitziet ga ik er zowiezo liever niet naast zitten *in de trein dan he* en dat maakt niet uit of die persoon blank is of niet. Wel vind ik dat donkere jongeren er al snel wat aggressiever uitzien, vraag me niet waarom. Misschien door de kleding die ze aanhebben, of hoe ze kijken. Bij die personen denk ik ook 2 keer na. Best fout eigenlijk want ze doen me vast niets ga ik vanuit.
Maar dat niemand naast jou wil zitten Fernando kan ik wel begrijpen hoor Tong uitsteken }>

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:00

Ha! Maar is het je dan ook opgevallen dat donkere mensen eerder bij een slecht geklede donkere man gaan zitten dan bij een goed geklede blanke?

Ik heb trouwens weinig keus, als ik bij de paarden vandaan kom wil niemand naast me zitten Knipoog

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:13

Zie het van de zonnige kant: jij hebt tenminste de ruimte Knipoog

Eigenlijk heb ik geen idee waarom mensen niet naast een donker gekleurd iemand gaan zitten. Nu zit ik weliswaar vrijwel nooit in het openbaar vervoer maar de enkele keer dat ik naar het centrum van Den Haag ga met de bus of tram zie ik niet veel mogelijkheden om een keus te maken aangezien de meerderheid donker is.
Persoonlijk ga ik liever naast een goed gekleed iemand zitten dan naast een persoon die zich duidelijk enige tijd geleden gewassen heeft.

Ken je die reclame trouwens in de metro met die twee donkere jongens en dat aardige oude dametje? Pling

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:44

Laatst nog een voorval in de trein...
Er zit een donkere man schuin tegenover mij (zo'n 4-zits).
Er komt een vrouw aanlopen, kijkt als eens naar die plek tegenover hem, kijkt eerst nog uitgebreid rond, vraagt dan "mag ik daar zitten?" maar de man reageert niet, zit uit het raam te kijken en zit naar zijn discman te luisteren. Vrouw briest nog wat 'dan niet hoor' en loopt woest door.
Man kijkt mij verschrikt aan, ik zeg dat mevrouw daar graag wilde zitten Lachen Hij roept haar terug en uiteindelijk gaat ze er toch zitten.
Maar jemig hé, wat een overdreven reactie van die vrouw. Ze gaf hem niet eens een kans.
Ik vroeg me op dat moment werkelijk af hoe ze gereageerd had als er een blanke man had gezeten.
Zelf maakt het mij niks uit, ga overal naast zitten, heb zelf een vriend die half Antilliaans is. Maar naast gluiperds die na 1 seconde al beginnen met 'hoe heet je?' enzo ga ik dus niet zitten maar die pik je er vaak snel uit. Moet eerlijk toegeven dat dat toch vaak een bepaald type man is, maar daar kun je iemand anders niet op afrekenen, alleen die persoon zelf. Dus nee, ik zou niet eerder naast een blanke man dan naast een donkere man gaan zitten

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:55

Euh, ik ga nooit met de bus, ik heb namelijk een auto.. Haha!

Maar als ik toevallig een keertje met de trein of bus of wat dan ook moet dan maakt het me niet uit waar ik zit ( als de persoon naast me maar niet stinkt, haha ) Hier in de omgeving van Rotterdam heb je gewoon geen keus, het is of zitten of heel de rit naar huis staan, nou, dan zit ik toch liever hoor. Of de persoon naast me nou een kleurtje heeft of niet..

Bovendien vind ik het een raar vooroordeel. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:03

Ik ga liever naast een net iemand met een kleurtje zitten, dan naast een of aner blanke slons of viezerik. Maakt me dus niet veel uit. Ik woon zelf in Rotterdam in een wijk met 90% allochtonen of zo, dus ik ben niet anders gewend.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:16

Ik ga niet snel naast buitenlandse mannen zitten, omdat ze dan denken dat ik iets van ze wil. (vrouwen moeten er niet voor niets een hoofddoekje op). MAar buitenlandse vrouwen maakt me niet uit, daar ga ik ook vlot naast zitten. Ik ga zitten naast wie ik me veilig voel; bejaarde mensen en vrouwen hebben mijn voorkeur.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:45

Nou als ik heel eerlijk ben dan zou ik eerder een hoekje omlopen op straat voor een groepje donkere jongeren dan voor een groepje blanke jongeren.
Waarom geen idee ik voel me dan wat minder onveilig.
Waar het vandaan komt geen idee.
Of ja misschien wel ik woon in orden in het 'blanke' deel tegenover ons zijn al die 'turkenflats' zoals ze genoemd worden er zitten wel wat blanke tussen maar de meeste zijn dat niet.
Meestal als ik in de bus zit zitten er wel een paar turken en marokanen ze bekladderen de bus snijden met messen etc. in de banken. ik ga dus altijd zover mogelijk voorin bij de chauffeur zitten.

Net als Desiree heb ik ook een voorkeur voor oude mannetjes en vrouwtjes zolang ze niet kwijlen Haha!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:23

Ik ga ook nooit met de bus, anders had ik vast al wel naast je gezeten. Ik werk (en woonde) namelijk ook in Arnhem Haha!.
Toen ik nog ´busde´ maakte het me niets uit naast wie ik zat, alleen liever niet temidden van een groep jongeren of een viezerd (ben dus bij zwerver weleens opgestaan en weggelopen, Misselijk wat stonk die man).

Denk dat het vooral ouderen zijn die zich minder op hun gemak voelen bij een getint persoon. Weet wel dat er in Arnhem buurten zijn wat echt richting een ghetto gaat en de ouderen in die wijken discrimineren helaas ook meer.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:02

Tijdje geleden gingen mijn (zeer langharige) man en ik naar het noorden met een zeer drukke trein. Tegenover ons zat een blanke, netgeklede vrouw van ong. 40 jaar oud (hierna te noemen "tuttebel"). Naast haar was een plaats vrij, de rest van de coupe was vol.

Bij Meppel of zo kwam er een donkere, zeer armoedig gelede vrouw in de coupe, die vriendelijk vroeg of de plaats naast tuttebel nog vrij was. Antwoord :" Nee, kun je niet ergens anders gaan zitten ?!"

Vervolgens keek tuttebel ons aan en vroeg aan ons of we het met haar eens waren. Helaas, dat waren we niet en dat hebben we haar ook duidelijk verteld. Als zij de ruimte wil en niet zomaar iedereen naast haar wil hebben zitten, moet ze maar een kaartje 1e klas kopen.

Kortzichtig gedoe !

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:07

het maakt mij niet uit... laatst kwam er alleen een raar mens naast mij zitten... volgens mij was ze niet helemaal goed (niet dat ik daar problemen mee heb, absoluut niet zelfs) maar ze schoof steeds meer mijn kant op... ik zat helemaal tegen het raampje aangeplakt, had me zo klein mogelijk gemaakt en nog schoof ze dichterbij... we zaten bijna met 2 personen op 1 stoel. en nou ben ik niet zo'n iemand die daar iets van gaat lopen zeggen, dus ik geduldig wachten totdat ze uitstapte en ik weer vrij adem kon halen. de man tegenover mij zag me balen en begon spontaan te lachen toen ze eenmaal was uitgestapt.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:10

Nou het maakt mij niet uit hoor gekleurd of blank. Maar ik moet zeggen dat ik liever helemaal niemand naast me heb. Lekker plekkie voor mezelf Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:24

Ik zit altijd naast mn vriedin! Haha! En ik zit liever niet naast een onbekende en anders ga ik naast en lekker ding zitten anders ga ik wel staan. Haha! De achterste bank maak me dan niet uit van dat zijn leefdtjds genoten en die stinken niet zo gauw Haha!

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:26

het valt mij ook op dat veel mensen liever gaan staan als dat ze naast mij komen zitten (in de metro dan)
volgens mij komt het doordat ik er voor veel mensen "eng" uitzie en veel buitenlanders denken dat gothic zijn ook betekend dat je raccist bent wat dus totaal niet zo is.
en als er dan eens iemand naast me gaat zitten is het vaak of een veel te dik iemand waardoor ik helemaal klem kom te zitten Scheve mond of een enorm stinkend iemand (vorrig jaar zat er een man naast me die heel erg naar poep rook en toen die opstond liettie een bruin nat streepje achter op de stoel...volgens mij hattie in z'n broek gepoept Misselijk )

wat ik ook altijd heel erg vind is dat mensen tegenwoorden nog maar zelden opstaan voor ouderen (ikzelf zou best willen gaan staan alleen kan ik echt niet zo lang blijven staan zonder pijn te krijgen aan m'n knieën of bijna flauw te vallen (is al een paar keer gebeurd dus ik sta liever niet))

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:28

Nou als er een stink iemand naast me gaat zitte sta ik toch echt op en ga ik staan, bah daar hou ik echt niet van.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:57

Tja, mij maakt het niet uit naast wie ik zit.
Ik zit het liefst alleen in de bank ergens achter in de bus (2 stoelen naast elkaar), en dan ook nog het liefst zo eentje waar tegenover ook zo´n bank staat.
Heb dus vaak 4 stoelen voor mij alleen, hihi.
Je kunt dan wel beter werken, ik maak nl vaak mijn huiswerk in de bus of teken wat oid.

Verwend he?
Tja, ik ga meestal met een bus waar weinig mensen in zitten, soms ook wel alleen.
In de buurtbus zit ik bijna altijd alleen, en zit dan het liefst net achter de chauffeur, daar heb je de meeste beenruimte, een 2 persoonsbank en je kan kletsen met de chauffeur.

In de trein ga ik zitten waar plaats is, daar heb je bijna nooit mogelijkheden om uit te kiezen, net als de bus die naar mijn school toegaat.
Ligt er trouwens wel aan of je een rookcoupe uitzoekt of niet, daar heb je geluk als je een plaats vindt, een gewone coupe heb je vaak zat nog banken over, ook die van 4 zitplekken.
Dit is meestal wel op de heenweg, ik begin vaak later en de meeste drukte is dan vaak al over.
Terugweg is ook gaatje zoeken en anders heb je geen plaats, heb nog niet vaak hoeven staan van het jaar, ik schuif wel aan.

Naast wie ik zit?
Maakt me niet zoveel uit.
Ik beoordeel mensen niet zo snel op uiterlijk, daar kun je ook niks van op aan.

Ben wel eens lastig gevallen in de trein.
Door een man van rond de 60, blank, normaal gekleed, etc etc.
Het zegt dus niks.
Hij zat aan de andere kant van het gangpad, er zaten daar nog 2 mannen bij.
Volgens mij waren dat gewoon Nederlanders, maar ze waren Engels aan het praten.
Volgens mij deden ze dat gewoon voor de lol, om iemand voor de gek te houden.
Ik geloofde er niet in, maar die oude man wel en ik speelde dus het spelletje mee.
Op een gegeven moment had ik er genoeg van, zij zijn toen ook opgehouden na een tijdje (eerst nog drammen, toen hadden ze het eindelijk in de gaten) en hebben later hun excuus aangeboden (nog steeds in het Engels).
Maar de oude man bleef maar door gaan, was hem al een tijd aan het negeren tot hij bij me kwam zitten, echt klef tegen mij aan.
Ik ben opgestaan en zei dat ik dan wel wegging.
Hij was toen snel gevlogen en ik ben weer gaan zitten.

Stond echt op het punt om een boel stampij te maken, een potje te lopen schreeuwen ofzo.
Dat hoeven ze nl niet bij mij te doen, ik pik dat niet.
Was echt de conducteur erbij gaan halen, tja wat die kan doen weet ik niet, maar ik had het wel gezegd, zondig geschreeuwd.

Ben er nog verontwaardigd over.
Wordt vaak zat aangesproken (tot vervelends aan toe, zeuren, drammen en maar blijven doorgaan), ik zeg ook altijd vriendelijk wat terug, maar sommige dingen gaan mij gewoon te ver en dat laat ik dan gewoon blijken.

*edit: typo*

Linet

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Zoetermeer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:22

tsjah, ik moet ook bijna elke dag met de bus, en soms de trein...

het maakt mij echt niet uit naast wie ik kom te zitten, of diegene nou een blanke of een donkere huidskleur heeft...

ik let er wel op of diegene een beetje aan zijn/haar 'hygiëne' doet, laatst zat er een zwerver in de trein met allemaal etensresten en vlekken op zijn trui, nou daar ga ik niet naast zitten hoor Lachen