BBC: dierenleed in Zimbabwe

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

BBC: dierenleed in Zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 13:31

Hoi,

Het staat waarschijnlijk niet in vergelijking met het overlijden van Prins Claus, maar ik wil het toch even aankaarten.

Heeft toevallig gisteren iemand op de BBC het item over het dierenleed gezien in Zimbabwe op dit moment Verward

Het ging om een interview met een iemand die verstand heeft van de politiek in Zimbabwe. Misschien wel iemand van de regering. In
dit nieuwsitem werd aandacht besteed aan de dieren van de blanke boeren die aan hun lot zijn overgelaten toen de boeren
halsoverkop (?) moesten vluchten van hun land.

Deze persoon beweert dat de blanke boeren lang van te voren gewaarschuwd waren dat ze uitgezet konden worden. Hierdoor
konden zij waar nodig voorzieningen treffen m.b.t. hun werknemers, huis, inboedel, farm, dieren, etc.

Dat is nog niet het ergste, maar het ergste vind ik persoonlijk de beelden die de BBC uit heeft gezonden. Huilen Huilen Huilen De huisdieren,
paarden, koeien, schapen, etc. worden opzettelijk mishandeld d.m.v. het gooien van stenen, doorboren van het lichaam met een
speer, afsnijden van horen/ogen/staart/snuit. Er was een jong veulen waarvan men vermoedelijk de keel heeft willen
doorsnijden/ophangen/in de brand steken. Een ander paard was in de fik gestoken en voor het huis gelegd van de blanke boer om
hen bang te maken.
Honden in het hok werden bekogeld door stenen, etc.
Van een jong kalf was gewoon een deel van de neus weggesneden. Echt vreselijk Huilen Frusty

Eigenlijk mag er momenteel niet gefilmd worden, etc. door de media in Zimbabwe. Er is een vrouw die toestemming heeft om de
paarden te bezoeken, te voeren, te verzorgen, etc. Paarden lopen vermagert los verdwaald rond over de akkers, staan op kale
weide zonder water, etc. Deze mevrouw was naar Zuid-Afrika gereisd om haar verhaal te kunnen vertellen.
De verwachting is, aldus de BBC (als ik het goed heb verstaan) dat er over een jaar/2 jaar niet genoeg consumptie (vlees, groenten,
etc.) zal zijn. Momenteel is er nog genoeg vlees dat rondloopt.

Ik kan mij voorstellen dat inwoners van Zimbabwe genoeg hebben van de situatie en de 'overweldigende' rijkdom van de blanke
boeren. Maar zulke ondierlijke taferelen (& onmenselijke - ) Boos! Het schijnt dat de regering Mugabe hiervoor geen opdracht heeft
gegeven, maar dat mensen uit zichzelf handelen. Verdrietig Verdrietig Verdrietig
Waar is het goed voor? I.p.v. dat ze zelf het initiatief nemen om de caddle zelf te gaan beheren en er geld mee te verdienen... Boos! Boos!

Maar goed wie zijn wij hier in het rijke Westen. Ik hoop dat alle inwoners het zullen redden zonder de blanken & dat ze de dieren
met respect zullen behandelen. Misschien idealistisch gedacht Verward Schijnheilig
Sorry, moest het verhaal even kwijt om er toch gehoor aan te geven. Het heeft mij iig wel aangegrepen. Ik weet dat er enorm veel dierenleed ook dichterbij huis is waarom wij ons wellicht minder zorgen maken momenteel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:39

dat zijn in en in slechte mensen die zoiets met onschuldige dieren uithalen. Wel raar dat die boeren hun dieren zo in de steek laten. Het overlijden met Claus staat in niets tot zulke gebeurtenissen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:16

Je moet de achtergrond van heel die zaak weten daar, de blanke boeren stellen de zwarten te werk, de zwarten hebben land verkocht aan hen met die overeenkomst. Nu zien ze dat de blanken het voor mekaar krijgen een rendabel bedrijf op te zetten op wat hen "waistland" leek, en willen ze het land terug GRATIS. Dus zijn er inderdaad boerderijen in brand gestoken geweest, muiterijen, bedreigingen, en mishandelingen om op die manier de blanken die rechtmatige eigenaar zijn van landerijen ginds moeten vluchten, bepaalde delen zijn leeggehaald geweest door het consulaat. I.D.P.V. dat die zwarten dan de dieren en de buit gaan verzorgen kijken ze er naar, of hebben ze er hun lolletje mee. Je zou het anders verwachten, en ik wil die mensen zeker niet afkraken, alleen is het niet anders. M'n schoonbroer is pas terug van een half jaar Afrika, hij was daar om jongerenkampen op te richten en te helpen in kleine dorpen ... op die manier weet ik heel wat meer van die rottige zaak daar af dan wat hier in de media komt (als er al iets inkomt, want het is angstvallig geheimgehouden met inderdaad verbod tot filmen en geluidsbanden e.d. mee te nemen). Ik stel me dan de vraag waar ze denken te eindigen? Binnen enkele jaren terug hongersnood en graatmageren zwartjes op TV met GIRO-nr om te storten ...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:24

In dat geval zullen ze van mij geen rooie cent ontvangen! stom volk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:30

De zwarten waren grofweg te lui om veel uren in het land te stoppen om het rendabel te krijgen
de blanken hebben na veel zwoegen mooie boerderijtjes opgezet en dat willen ze nu ff terug Verward
Kunnen ze zelf niet beter hard gaan werken en de tijd die ze in het mishandelen van die arme beesten stoppen in het werk stoppen.

En dan vinden ze het raar dat ze dat niet zomaar ff terug krijgen, ipv dat ze blij zijn dat de blanke boeren hun land rendabel hebben gemaakt en daarvan willen leren hoe dat moet.

Ik heb ook een kennis gehad die veel in afrika heeft geholpen om daar de mensen te helpen.
Als ik daar verhalen van hoor, wat daar met mens en dier gebeurt Huilen
Ik geef sinds nog geen cent meer bij welke aktie dan ook.
Die mensen willen niet geholpen worden lijkt wel.
Dat een blanke alleen van oorsprong een harde werker is en daarom ook welvaart heeft willen ze niet zien.

Sorry maar ik ben daar erg hard in Lachen

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:45

Ik ben het niet met je eens dat de zwarten te lui zijn Runningkawa. Ze zijn er natuurlijk wel maar je kunt het niet zo generaliseren. Een vriend van me is net weer naar Zimbabwe geweest en heeft alle problemen van dichtbij gezien.
Probleem is dat de zwarte boeren geen kennis hebben en daardoor niet in staat zijn de grond goed te bewerken, daarbij hebben ze een ongeloofelijke eikel als president. Frusty Doordat de mensen zelf weinig kennis hebben volgen ze hem allemal trouw omdat hij mooie verhalen vertelt.
De blanke boeren wisten inderdaad al wel een tijdje dat ze weg moesten maar een groot gedeelte heeft zich niet zomaar weg laten jagen, deze mensen zijn uiteindelijk hals over kop vertrokken.
Het is natuurlijk te triest voor woorden als je ziet hoeveel mensen en dieren hier weer het slachtoffer van worden, het enige wat imo helpt is zorgen voor kennis in zullke landen zodat mensen uiteindelijk betere beslissingen gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:50

Klopt katja
Maar die kennis van mij ging juist naar die landen om ze de kennis bij te brengen.
Kregen gloednieuwe tractors mee vanuit Nl om het nog allemaal beter te kunnen.
Alles goed en aardig toen hij er was.
Ze konden goed uit de voeten met de tractoren en er werd eten geoogst dat het een lust was.

Hij is toen een half jaar naar huis gegaan en toen hij weer terug kwam stonden de tranen in zijn ogen.
Er was niets maar dan niets meer gedaan.
De tractoren stonden waar ze de laaste dag stonden toen hij er nog was, en het land was 1 onkruidveld geworden.

Dus de wijsheid hadden ze toen wel, maar deden er niks mee.
Misschien is lui niet het juiste woord wat ik gebruikte, maar jij mag er voor mij een ander voor verzinnen Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:55

Ze zijn daar gewoon heel egoïstisch en dom bezig. Allereerst ben ik over het gedrag jegens dieren niet te spreken uiteraard. Mensen die dat soort dingen in hun hoofd halen hebben het recht niet om te leven Misselijk Verder zijn die zwarten inderdaad erg lui, laten de blanken de boel oplappen, en wanneer dat eenmaal redelijk is gebeurd, kunnen ze weer opdonderen, terwijl ze zelf geen klote verstand hebben van het hoe en wat.

Ik heb nog nooit geen cent gegeven aan welke actie dan ook. Van die rare spotjes dat een Afrikaan wel een geweer aan de muur heeft hangen, maar het verder moet hebben van het world food programme en dergelijke. Overigens kunnen al die mensen hun kinderen niet voeden, maar fokken ze er rustig op los. Geen voorbehoedsmiddelen? Dan wordt er niet gekrikt! Zo simpel is het. Jij neemt toch ook geen kind als je weet dat je het niet kunt onderhouden?
Verder stinken die acties. Wie weet hoeveel geld er al is gegaan naar ontwikkelingslanden, en ze zijn nog steeds niets opgeschoten. Volgens mij steken de organisators van die acties meer geld in hun zakken dan dat er naar die landen gaat...en die weten er geen raad mee, omdat je daar helemaal niets kunt kopen.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:49

Is het wel eens bij jullie opgekomen dat de blanken zich dat land gewoon toegeëigend hebben, in de tijd dat Zimbabwe een engelse kolonie was?
Het land wat overgebleven is voor de oorspronkelijke (!!!!) bewoners is niets waard. Het is onvruchtbaar. Er kan gewoon niets groeien.
De zwarten willen terug wat van hen IS. Ik veroordeel het leed wat zij de dieren aan doen, maar wat sommige van jullie bazelen, kan ik even niet bij. Hebben jullie geen geschiedenis op school (gehad?)

Als het gaat over buitenlanders die hier profiteren van "ons" land staan we allemaal te schreeuwen dat ze op moeten rotten. Hebben we het over de blanken die profiteren van dat land, moeten die zwarten niet zeuren?? Hoezo, meten met twee maten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:54

misschien het verschil dat de blanken daar hard werken en b.v de jonge antillianen hier komen om herrie te schoppen zeker niet om te werken.

Verder hebben de blanken helemaal niet de beste grond.
Ze hebben er de beste grond van gemaakt, het was eerst de grond waar de eigen bevolking niets mee kon en volgens hun eigen zeggen onvruchtbaar was.
Nu het wel weer waardevol is na heel veel jaren zwoegen willen ze het terug.
Maar zonder goede verzoring van dat land, zal er over een paar jaar ook niets meer op groeien.

En hier in Nl hebben wij nederlanders misschien wel een grote mond, maar dieren mishandelen om mensen weg te hebben doen we gelukkig nog niet.
Zegt misschien ook wat over mentaliteit. Scheve mond

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:44

runningkawa schreef:
misschien het verschil dat de blanken daar hard werken en b.v de jonge antillianen hier komen om herrie te schoppen zeker niet om te werken.


Sorry hoor, maar dit vind ik dus echt een stomme opmerking. Dit vergelijk slaat helemaal nergens op.


Citaat:
En hier in Nl hebben wij nederlanders misschien wel een grote mond, maar dieren mishandelen om mensen weg te hebben doen we gelukkig nog niet.
Zegt misschien ook wat over mentaliteit.


Dierenmishandeling vind ik sowieso één van de meest verwerpelijke dingen die er zijn, maar laten we nou niet roomser dan de paus zijn.
Wat te zeggen van die paardentransporten naar Italië, waar de paarden vlak voor de grens nog even met een voorhamer mismaakt worden omdat dat scheelt in de invoerrechten zodat onze salami weer wat goedkoper gemaakt kan worden, de kistkalveren, de legbatterijen, etc.
Dit gebeurt allemaal in het 'beschaafde' Europa.
Idd een kwestie van mentaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:51

Ik had het over Nl en niet europa Lachen

en idd er lopen ook veel walgelijke Nederlanders rond.
Mensen die dieren of mensen met opzet pijnigen zijn niet veel waard in mijn ogen.

Verder zitten de bio beesten in Nl nog altijd beter dan in het buitenland, natuurlijk hoever je over beter kunt spreken dan.
Maar het welzijn van een dier word hier gelukkig wel scherp in de gaten gehouden.

En bij die 1e uitspraak van mij ben ik idd bikkelhard, maar helaas komen er echt veel mensen hier om te profiteren van onze welvaart.
Maar die welvaart is er alleen gekomen door te werken.

verder hoor je mij geen lelijke dingen over buitenlanders zeggen die zich hier aanpassen en willen werken, maar eerlijk, over de rest wel.

Mijn moeder heeft in Canada gewoond, maar daar mag je niet wonen als je geen werk hebt.
Niet zo slechte regel als je het mij vraagt.

Maar ik geloof dat dat off topic is Lachen

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:40

Dan denk je toch waarom doen mensen zoiets als dieren mishandelen Verdrietig Frusty
Ik snap denk ik ook wel dat die Afrikanen die 'rijke' Westerse blanken beu zijn maar dat ze dan zoiets gaan doen. Dan verwacht je toch niet dat die 'rijke' Westese blanken die Afrikanen geld geven omdat ze dat nodig hebben.

Ik snap gerust dat sommige mensen denken dat zwarten lui zijn maar dat zijn ze zeker niet allemaal. Die dieren zijn eigelijk hun laaste hoop van een toekomst maar dat ze dat dan zo gaan verpesten Frusty dat is niet te begrijpen.

Ik wist niet dat dit daar in dat land gebeurde op z'n Lips are sealed manier. Maar we weten zoveel vreselijke dingen niet wat er met dieren gebeuren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:49

Bepaalde dingen mogen gezegd worden als ze waar zijn vind ik. Het is waar dat nederlanders en engelsen etc vroeger in landen kwamen die ze zich toeeigenden, de plaatselijke cultuur (waar mensen toen nog goed mee uit de voeten konden) omver wierpen, eigenlijk alles omver wierpen en die landen een hoop schade aanrichtten.
DAar zijn de blanke kolonisten schuldig aan.

Maar het is aan de zwarten die er nu wonen om er iets van te maken, dan kan een ander niet voor ze oplossen. Het kolonisme was toen, en dit is NU, ze leven NU en NU moeten ze er dus iets van maken. Met luiheid komen ze niet ver. Met kapotmaken en vernielen en dieren vernietigen komen ze er ook niet en tonen ze geen goede wil mee. En dan is het woord "lui" misschien toch wel op z'n plaats hier. Natuurlijk zijn het alleen slechte zwarten die zoiets doen, van de goede hoor je niets. "goed" zijn is immers een vanzelfsprekend iets in deze wereld, dat wordt nooit vernoemd.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 10:02

Ik had al aangegeven dat er ook genoeg dierenleed dichterbij huis is waar wij ons minder zorgen om maken momenteel.

V.w.b. de situatie in Zimbabwe. Een verhaal heeft altijd 2 kanten & ik vind het goed om te horen. Er is blijkbaar nog steeds onduidelijkheid, maar ik ben wel wat wijzer geworden uit bovengenoemde stukken.

Ik snap ook niet hoe mensen het in hun hoofd halen om beesten voor de lol te mishandelen, maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Het is een stuk aggressie, iets wat van de blanken is geweest & dat is 'besmet'. Ik weet niet of ik het zo juist stel, maar zij zullen het zien als een stuk 'vergif'. Dat praat nog niet goed, dat ze het doen Boos! Verwacht dan ook geen hulp van het 'rijke' Westen. Het is een wisselwerking.

Ik ben zelf afgelopen zomer in Zuid-Afrika geweest waarbij ik ook onwillig 'deelgenoot' was van het arresteren van 'asielzoekers' bij een tolpoort. Mensen uit Mozambique, Zimbabwe, etc. komen allemaal de grens over om een beter leven op de bouwen in ZA. Althans dat denken ze. Het is niet de Zuid-Afrikaanse bevolking die meerendeel zorgen voor grote onrusten (onveiligheid) in ZA, maar deze 'vluchtelingen'. Dit omdat ze geen werk, geld, etc. hebben om te leven. De Zuid-Afrikaanse bevolking is niet lui, zijn vrolijk en werken graag hard voor hun geld. Ze moeten ook wel, want anders is er niet te overleven (behalve door stelen, inbreken, moorden, etc.) Ja, ook in ZA hebben ze deze problematiek.

Wat ik zelf ondervonden heb is dat in Johannesburg centrum je echt niet moet komen als blanke. Nu staan er hele kantoorpanden leeg, blanken zie je er niet meer, en het is niet veilig. Zeer onveilig zelfs! Als blanke wordt het ook steeds moeilijker om werk te vinden in ZA. Zeker in de managementlaag. Steeds meer 'zwarten' worden voor deze functie aangenomen. Het kunnen prima werkers zijn, maar het ontbreekt ze aan een ding: 'management skills'. Hierdoor komen bedrijven in moeilijkheden en kunnen ze failliet gaan. De ene week zit er nog een winkel op een bepaalde hoek, als je twee weken later komt kan de winkel failliet zijn.

Het is zo dat de blanken enorm rijk zijn & dat dit ook niet goed te praten valt. Maar het is helaas wel de realiteit (correct me if I am wrong:?) dat de blanken niet zonder de zwarten kunnen & de zwarten niet zonder blanken. De een heeft op een bepaald deelgebied meer ervaring dan de ander. Ze zullen moeten accepteren dat ze van elkaar moeten/kunnen leren, willen ze overleven.

Gelukkig is er ook positieve vooruitgang. De situatie in de sloppenwijken verbetert 'stilletjes' aan. Het kan ook niet van de een op andere dag gaan. Dat gaat nooit goed, ook al verwachten ze van wel. Het is een groeiproces.

Maar goed, dit is een beetje off topic. Ook binnen Europa (en NL zelfs) is genoeg dierenleed op te merken! Helaas, maar waar ... Ik heb het hier alleen niet over paardentransport, etc. Maar dat neemt niet weg dat we ook aandacht kunnen besteden aan niet 'Westers' dierenleed. Het is een goed punt om eerst eens bij ons zelf te beginnen. Maar ik vind het werk dat bijv. Brooke Hospital doet, wel goede vruchten afwerpen. Je ZIET gewoon dat je geld goed terecht komt.

Des al niet te min, blijft wat ik gezien heb, te erg voor woorden & zal ik het helaas niet zo snel uit mijn gedachte kunnen bannen ;-( ;-(

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:21

Myke schreef:

Maar goed, dit is een beetje off topic. Ook binnen Europa (en NL zelfs) is genoeg dierenleed op te merken! Helaas, maar waar ... Ik heb het hier alleen niet over paardentransport, etc. Maar dat neemt niet weg dat we ook aandacht kunnen besteden aan niet 'Westers' dierenleed. Het is een goed punt om eerst eens bij ons zelf te beginnen. Maar ik vind het werk dat bijv. Brooke Hospital doet, wel goede vruchten afwerpen. Je ZIET gewoon dat je geld goed terecht komt.

-(

Hier op bokt komt alle dierenleed ter wereld aan de orde. We zijn dierenliefhebbers en dus komen alle beulen overal ter wereld hier onder vuur te liggen. Nu was het even Zimbabwe.