hoe ver gaan om mooi te zijn?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:34

Stel: je draagt geen cap bij het rijden omdat je dat ding niet mooi vindt staan en het zit ook nog eens voor geen meter. Je knalt van je paard en loopt een schedelbasisfractuur op. Eigen schuld ja, jij zit nu met de brokken. Maar denk eens aan die ambulance die voor jou moet uitrukken? Denk eens aan al die medici die voor jou in touw zijn? Die mensen hebben het al zo druk en dan kom jij hen ook nog eens ongevraagd lastig vallen. Maar je wist wat voor risico je nam toen je ging paardrijden, en je wist dat er een nog groter risico kleeft aan rijden zonder cap. En toch heb je recht op medische hulp. Medische hulp die je ook had kunnen voorkomen door zelf veiligheidsmaatregelen te treffen.

Denk daar nog eens aan als je weer eens zonder cap gaat rijden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:43

In het geval van een piercing bestaat de kans dat je medische hulp nodig hebt. In dat geval doe je iets wat die kans kan vergroten, namelijk het nemen van een piercing.

In het geval van rijden zonder cap bestaat de kans ook dat je medische hulp nodig hebt. In dat geval laat je iets wat die kans kan vergroten, namelijk het dragen van een cap.

In beide gevallen doe je dat bewust. Een ongeluk gebeurt niet bewust, maar een piercing laten ontsteken ook niet. In beide gevallen maak jij zelf een keuze om iets te doen OF om iets na te laten waardoor de KANS bestaat dat er iets fout gaat. En in de meeste gevallen gaat het goed, niets aan de hand. Ik zie het verschil dan ook niet tussen die piercing en de rest van de dingen die hier worden genoemd.

Net als Kawa zegt: we doen vast allemaal wel dingen die niet goed voor ons zijn. De een sport niet en loopt daardoor verhoogde kans op hart- en vaatziekten, de andere sport wel en loopt daardoor verhoogde kans op blessures. Niets is goed of fout en we hebben allemaal recht op medische hulp, net als dat we allemaal recht hebben op juridische hulp. Zou wat zijn zeg, als we mensen gaan uitsluiten. Dan kun je iedereen wel gaan uitsluiten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:47

Desiree schreef:
[maar er worden ook dingen uitgevoerd enkel en alleen voor het mooie.
[/quote]

So what? Als iemand daar nou gelukkiger van wordt of denkt te worden? Dat is jouw probleem dan toch niet?

Citaat:
Dit zal het ziekenfonds ook echt niet vergoeden.


En dat gebeurt ook echt niet, wees maar niet bang. Ieder ziekenfonds heeft daar regels voor, en mensen die kiezen voor een kosmetische operatie zijn zich daar heus wel van bewust. Als ze het echt willen, betalen ze het heus wel uit eigen zak.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:59

ruiterinrust schreef:
Meer concreet bedoel ik dus als er 2 mensen met een longkwaal zich vandaag bij het ziekenhuis melden en een heeft die longkwaal mede veroorzaakt door te gaan roken dan verdient die ander in mijn ogen iets eerder de behandeling, maar het zou wel een gigantische stap terug in de tijd zijn.


Die discussie valt onder de medische ethiek en dat vraagstuk is ook erg moeilijk. In 5 vwo had ik als keuzevak Filosofie en daar kwam dit al aan de orde. Ik weet nog wel dat we er met de hele klas niet uit kwamen.

Ik geef toe dat het een lastige kwestie is, maar IMO heeft iedereen recht op medische hulp, of dat nou door een ongeluk noodzakelijk is of door 'eigen schuld' of nalatigheid.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: swatch en 33 bezoekers