Wat pik je van je ouders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:32

sja, ouders zijn er alleen maar om hun leven voor je op te offeren (moeder die minder gaat werken, die paard verkoopt omdat jij nog klein bent), en kleren voor de kinderen koopt (eerst de kinderen, dan zichzelf), haar hele leven aanpast aan de kinderen en dan heeft ze er nog een grote mond bij ook als ze denkt dat je domme dingen gaat doen! Waar halen die ouders toch het recht vandaan he.

De hond is de betere mens



Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:13

Zelfs volwassen mensen zijn al vaak niet voor rede vatbaar (onlangs nog ondervonden tot mijn grote verbazing), en kinderen al helemaal niet. Nee, ik denk niet dat je met praten altijd iets kunt bereiken met kinderen. Soms moet je wat met hardere hand optreden. WAt overigens voor Cealli's leeftijd niet meer opgaat.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:20

Karin schreef:
En dan hebben we het over respect? Respect kun je niet afdwingen, niet bij kinderen, niet bij volwassenen en niet bij dieren, en al zeker niet met harde hand. Maar dat is mijn bescheiden mening. Ik heb meer gehad aan de gesprekken die ik met mijn ouders heb gehad dan aan het incidentele pak slaag of huisarrest.

Vroeger ging het anders toch meer zoals Kaj het beschreef en toen was er nog respect. Dus.......... het werkte wel! En op de manier van praten praten praten zoals de laatste decennia gedaan is, werkt het kennelijk niet he. Want daar plukken we de vruchten van (not).

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:48

Met bovenstaande ben ik het geheel eens. Natuurlijk moet je een kind eerst waarschuwen en kun je niet zomaar straffen, dat zou niet eerlijk zijn. maar soms moet je wel eens uit noodzakelijk kwaad een tik verkopen. Maar die blijft meestal ook achterwege. En je moet inderdaad heel vroeg beginnen met het stellen van grenzen, maar dan krijg je van veel ouders te horen "maar dat snapt hij nu nog niet". Nou, geloof me, als je er later mee begint zal het kind er HELEMAAL niets meer van snappen.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:12

Cealli schreef:
Ach.. het maakt al niet meer uit.. hij heeft alweer zijn ex terug.. Huilen

luister dan maar naar jouw ouders. Die zouden jou nooit zo vlot inruilen voor een ander kind, zoals hij dat doet met zijn vriendinnetje. Die mensen zijn er onvoorwaardelijk voor jou. DAt zul je bij geen enkel ander mens ooit in het leven tegenkomen.

Ik ben het overigens eens met Kaj. Ik vind neit dat ouders met hun kinderen om moeten gaan als zijn het hun gelijken, want dat zijn ze niet! Ze hebben niet het verstand, ervaring, ontwikkeling en vaardigheden van een volwassenen, staan vooraan in het leerproces. het bij de voornaam noemen is een uiting van gelijkwaardigheid.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:43

Wmijn schreef:

Ik ben het eens en niet eens met wat hierboven staat. Ik ben het ermee eens dat kinderen niet de ervaring, ontwikkeling en vaardigheden hebben van een volwassene. Maar, betekend dat dat je als kind minder bent? Volgens mij gaat het bij gelijkwaardigheid over respect. En IMO verdient een kind net zoveel respect als een volwassene en in die zin zijn ze elkaars gelijken.


uhuh, ik heb het woord "minderwaardig" niet in de mond genomen he. Ik heb het over niet gelijk. In de dierenwereld is het zo dat de oudere dieren hoger in rang staan, maar dat wil niet zeggen dat de jonge dieren niet meetellen. Het is alleen zo dat er naar de oudere dieren geluisterd wordt, zij nemen de leiding. Mensen zijn ook dieren, en in vele culturen wordt er ook zo gedacht en gehandeld, en bij ons was dat vroeger ook zo. Is niets mis mee.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:46

Oke. Het blijkt dat we spreken over de mate van inspraak. uiteraard moet je een kind met respect bejegenen, anders leert het geen respect. Maar ik vind dat ze vaak te veel inspraak hebben. Natuurlijk als het hun leven betreft, zoals het uitzoeken van een hobby. Dat moet een kind zelf doen vind ik, dat moeten ouders niet bepalen. Maar er zijn dingen die kinderen vaak niet kunnen begrijpen en die je ook niet uitgelegd krijgt. bijvoorbeeld; hoe leg je een kind uit dat je niet graag hebt dat het omgaat met bepaalde andere kinderen (en je hebt er goede redenen voor maar dat snappen ze gewoon nog niet). Dat zijn zo van die dingen. En hoe leg je ze uit dat bepaalde vloek of scheldwoorden uit een kind nog raarder of harder komen uit de mond van een kind invergelijking met dat van een volwassene? Hoe leg je ze bepaalde gevaren uit, waarvan je niet wilt dat ze zich daaraan blootstellen? Gevaren die ze gewoon niet zien?

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bambelien, Bloemetje75, Danseresje, dazai, E_C, furious, ista, Knollboll, Lisselot, MeesMo, nicole_floor, Roosch en 149 bezoekers