Belasting aangifte jaar 2013

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:24

maroescha schreef:
Douraque schreef:
Had jij studiefinanciering voor die studie die je bent begonnen?


Ben MBO begonnen in sept 2012 en heb toen ook direct studiefinanciering gekregen..


Dan is het een ja.
En kun je de kosten ook niet als aftrekpost meer gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:25

Ik krijg als student die dit jaar 3 baantjes gehad waarvan op maar eentje loonheffingskorting welgeteld 35 euro terug _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:25

oké.. dan komt de volgende:

Je moet dan invullen dat je in schooljaar 2012/2013 van januari t/m juli op school hebt gezeten.
Dan komen ze met een normbedrag, die laat ik lekker staan.

Dan zeggen ze:
Volgde u ook in de periode augustus t/m december een studie waarvoor u recht had op studiefinanciering?

Ik neem aan dat ze dan in 2013 bedoelen.
Dus dat is dan Ja, want ik zit van sept 2012 t/m juli 2014 op school.

Dus ga ik ja invullen..

Dan komt er:
Voor de studie die je volgde van augustus t/m december moet je de werkelijke kosten invullen.

Ik snap dus niets van wat die werkelijke kosten zijn..
Ik kan een omschrijving invullen en een bedrag.

Anoniem

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:26

Schoolgeld, boeken, enzzz

Anoniem

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:29

Met schoolgeld bedoel je dan die 160 nogwat die je in 10 termijnen kan betalen?

Serieus, ik heb dit nog nooit in hoeven vullen. Terwijl dit mijn 2e studie is :') Doe toch iets niet goed heb ik het idee :P

Anoniem

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:31

Als je stufi ontvangt kan je volgens mij schoolgeld (wat idd de 160 per maand is) en boeken niet als aftrekpost gebruiken

Anoniem

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:32

Dan snap ik niet wat ik fout doe...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:34

Moet je het verplicht invullen? Of kun je ook verder zonder het in te vullen?
Ik vulde het wel altijd in, kreeg toch niets terug ervan maar vulde collegegeld netjes in.

Anoniem

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:36

Moet het verplicht invullen.
Als ik bij de vraag:

Volgde u in het studiejaar 2012/2013 een studie waarvoor u ookal in 2012 recht had op stufie.. Nee invul, dan krijg ik al die rare dingen niet. Dus ik denk toch dat er nee moet staan.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:37

Morgen even met de belastingtelefoon bellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:38

Waarom ga je er vanuit dat je iets fout doet? Het aangifte programma veranderd ieder jaar door gewijzigde regelgeving..

Gebruik gewoon de help functie en dan 'Meer informatie' staat alles redelijk duidelijk uitgelegd met voorbeelden.. Maar ik denk (weet wel zeker) dat als je een gewone HBO volgt via een normale school, dan is de kans vrij klein dat je iets terugkrijgt.

Studiekosten aftrekken is interessant en bedoeld voor mensen die een dure studie naast hun baan doen, vanuit hun werk hier geen vergoeding voor krijgen en de studie volledig uit eigen zak moeten betalen :)

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:42

Ik had altijd bij dat vooringevulde gedoe altijd gehad dat ze dan zeiden "volgens onze gegevens heb je een studie gevolgd, bla bla"

maar aangezien ik altijd stufie ook ontving, kwamen mijn kosten nooit boven die grens uit. Om het dan makkelijk te maken vulde ik altijd gewoon nee in, bij studiekosten en dergelijken. Heb daar nooit gezeur mee gehad.

Had alleen dit jaar zitten kijken of ik kon aftrekken omdat ik het laatste jaar geen stufie meer ontvangen heb, maar aangezien mijn ouders mijn college geld betaald hebben, mag ik die niet aftrekken, dus ook maar weer gewoon nee ingevuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:42

Omdat ik allemaal dingen moest invullen over aftrekposten, waarvan ik dan weer wel wist dat dat normaal niet kan als je een gewone studie met studiefinanciering volgt.

Maar het ging allemaal anders vanaf deze vraag:
Volgde u in het studiejaar 2012/2013 een studie waarvoor u ookal in 2012 recht had op stufie.

Ik heb dus in 2012 wel stufi gehad, maar dat ging om schooljaar 2012/2013.
Als ik Ja invul, dan krijg ik allemaal rare vragen.
Als ik nee invul, krijg ik de schermen die ik ken.

Ik heb in 2012 wel stufi gehad, maar wel pas vanaf augustus oftewel schooljaar 2012/2013.

Met die vraagtekens kwam ik er ook niet uit.

Heb nu nee ingevuld, en verder geklikt..
Dan krijg ik een voor mij normaal bedrag terug, dus zal wel goed zijn zo..

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:44

Ik kreeg een blauwe brief dat ik dit keer een ingevulde dieetbevestiging moet meesturen, voorgaande jaren moest je die ook hebben hoor maar 'kon erom gevraagd worden', nu moet je hem gelijk al meesturen.
Staat bijna letterlijk in de brief 'omdat er teveel mee gesjoemeld wordt' ... dat is mijn vertaling dan lol

Voor mij geen probleem daar niet van maar moest wel even glimlachen toen ik de brief las
(glutenvrij dieet heeft een vrij hoog vast aftrekbaar bedrag mits je een medische verklaring kunt overleggen dus)

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:45

Ik vul hem zelf in. Vind het zonde van het geld om het te laten doen. Mijn vader kijkt hem na. Ik ga nog wel de vooringevulde even downloaden om te kijken of er verschil in zit. Ga voor de positiefste :D

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:12

Annemiek80 schreef:
Ik kreeg een blauwe brief dat ik dit keer een ingevulde dieetbevestiging moet meesturen, voorgaande jaren moest je die ook hebben hoor maar 'kon erom gevraagd worden', nu moet je hem gelijk al meesturen.
Staat bijna letterlijk in de brief 'omdat er teveel mee gesjoemeld wordt' ... dat is mijn vertaling dan lol

Voor mij geen probleem daar niet van maar moest wel even glimlachen toen ik de brief las
(glutenvrij dieet heeft een vrij hoog vast aftrekbaar bedrag mits je een medische verklaring kunt overleggen dus)

Ok volg al jaren GV dieet en altijd opgegeven als aftrekpost. Ben nooit om bewijs gevraagd.
Krijg overigens nooit een brief dat ik aangifte moet doen. Tot nu toe altijd geld terug gehad.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:22

vandaag ingevuld met digi D
nagenoeg alles staat al ingevuld, nu is het echt helemaal een makkie

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:34

zap schreef:
Ik heb toch nog een paar vraagjes. Ik heb twee baantjes. Eén is een freelance baantje. Ik was in 2013 nog geen zelfstandig ondernemer en dus voor de belastingdienst resultaatgenieter. Op mijn jaaropgave staan twee dingen: het loon en onkostenvergoeding. Ik moet dus nog loonheffing betalen ed (dat is niet ingehouden en was bekend dus het staat apart). Maar mag ik die onkostenvergoeding als aftrekpost gebruiken? Op de website staat het volgende:

Kosten aftrekken
U kunt de kosten die u maakt voor deze werkzaamheden aftrekken. Kosten met zowel een zakelijk als een privé-element kunt u niet of beperkt aftrekken. Voor zaken als de aanschaf en het gebruik van een auto, het uitvoeren van werkzaamheden en de aanschaf en het gebruik van een pand, gelden dezelfde regels als voor ondernemers. U hebt geen recht op bepaalde faciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek.

Geen administratie bijhouden, wel gegevens bewaren
U hoeft geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit overig werk. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart. Onder deze gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank. Ook een berekening van de afschrijving van een bedrijfsmiddel hoort hierbij.

Kan ik dan overige kosten ook aftrekken, zoals kilometers die ik niet vergoed heb gekregen. En zoja, hoe moet ik dat doen/berekenen? En dan nog de vraag: als ze komen controleren, hoe kan ik dat dan 'hard maken'? Ik hoef immers geen administratie bij te houden.... Iemand verstand van?


Je hoeft geen administratie bij te houden (balans, jaarrekening, afschrijvingen etc), maar je moet de kosten die je opgeeft wel kunnen onderbouwen. Je vult dus je loon in als resultaat. De kosten waarvoor je een vergoeding hebt ontvangen, kan je niet meer aftrekken (of wel, maar dan moet je de kostenvergoeding weer als resultaat meenemen, per saldo altijd nul dus). Overige kosten kan je aftrekken, mits je deze goed kunt onderbouwen.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:13

Bij het ontvangen van studiefinanciering heb je geen recht op teruggave.
Je moet dat hele 'studiegebeurenonderdeel' gewoon overslaan. Niets aankruisen.
Ik heb alleen belastingaangifte gedaan over mijn verdiende loon.

Anoniem

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:34

Dat overslaan lukte bij mij alleen niet.. Moest het invullen.. Maar t is uiteindelijk gelukt :)

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:06

Weet niet of het al gevraagd is, maar weet iemand wanneer de teruggaaf uitbetaald wordt?

Ik heb overigens dit jaar voor het eerst mijn IB aangifte en die van mijn partner uitbesteedt. Na het resultaat, vraag ik mezelf af waarom ik dit niet eerder heb gedaan.... haha :j

listiglistje

Berichten: 14404
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:31

voor 1 juli 2014 als je voor 1 april aangifte hebt gedaan :)

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:18

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:29

Dat verhaal wat ik een paar pagina's terug schetste, over dat je mogelijk geen voorlopige aanslag krijgt als het verschil te groot is met voorgaande jaren, schijnt toch waar te kunnen zijn.

Ik heb daarom nu een verzoek voor voorlopige aanslag aangevraagd, dit kan in principe tot 1 april, of tot je je aanslag inkomstenbelasting hebt ingevuld, daarna krijg je binnen 8 weken bericht (en je geld). Daarna heb ik uitstel aangevraagd om aangifte te mogen doen. Zodra ik die voorlopige aanslag heb, doe ik de definitive aanslag.

Aangezien ik een huis ga kopen, wilde ik niet het risico lopen dat ik langer op het geld moet wachten, kan het veel te goed gebruiken.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:01

Ik zie jaarlijks honderden voorlopige aanslagen, en ik heb het tot nu toe nog nooit meegemaakt dat een voorlopige aanslag werd geweigerd. In een heel enkel geval worden wel eens extra vragen gesteld.

Maar de Belastingdienst heeft inderdaad de mogelijkheid om te weigeren, bij vermoeden van fraude. Dan gaat het over het algemeen wel over grote bedragen (en dan bedoel ik tonnen, niet een paar duizendjes).

Ook na het indienen van een aangifte dient de belastingdienst binnen drie maanden een voorlopige of definitieve aanslag op te leggen. Je hoeft dus niet per se eerst een verzoek om een voorlopige aanslag in te dienen.