Argh, ik laat mensen gewoon over me heen lopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Argh, ik laat mensen gewoon over me heen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 01:13

Ik begin het echt zat te worden, hoewel ik mezelf dus in deze oliebol heb gewerkt. Je kent het wel, ach die mensen zijn zo aardig, ik rijd hun paard wel gratis. Of, oh ze kunnen niet zoveel betalen voor een les? Nou dan geef ik toch les voor de halve prijs? Vervolgens via mond op mond reclame gaat het gerucht dat ik goedkoop leuk les geef dus komen er allemaal "zielige arme" mensen aankloppen voor les waar ik natuurlijk geen nee tegen kan zeggen. Mijn excuus tegenover mezelf was altijd dat ik het toch maar voor mijn hobby deed en dat ik niet goed genoeg was om hogere prijzen te berekenen. Maar nu zit ik dus met een zooi lesklanten waarvan ik bij sommige het idee heb dat ze goed misbruik van mijn lage prijzen aan het maken zijn Boos! Mijn leerlingen doen het hartstikke goed op de wedstrijden dus dat heeft me een beetje zelfvertrouwen gegeven dat m`n lessen geen prut zijn. Maar nu ben ik het dus zat, ik zit me uit de naat te werken voor een hongerloontje. Helemaal de druppel werd dat toen ik erachter kwam dat de man van een van mijn lesklanten mij een hogere prijs voor bekappen en beslaan (hij is m`n smid) berekend dan gebruikelijk Boos! En dan zit ik verdorie voor een hongerloontje zijn vrouw les te geven.

Ik ben ook eens om me heen gaan kijken naar andere "trainers" en hoewel ik mezelf bepaald niet wil ophemelen, denk ik dat zelfs mijn zusje die 1 keer per maand op een paard hobbelt beter les kan geven dan die lui. Maar die lui berekenen wel 3 keer zoveel als ik! Maar ja, hoe ga ik dat dan brengen he! Dat is dus absoluut niet m`n sterkste kant. Want er zitten zeker mensen tussen die er geen misbruik van maken en het super waarderen dat ik ze voor zo weinig geld lesgeef omdat het anders niet mogelijk is voor hun om te lessen. Maar ik kan moeilijk zeggen, jij bent een uitbuiter dus jij betaalt 3 keer zoveel en jij bent arm dus jij hoeft niets te betalen en bla bla. Argh, ik flop niet alleen als paardenhandelaar (zie ander topic) maar ook als business vrouw (3 x raden wat voor studie ik nu doe Haha! )

Er zijn ook een paar kids die heel graag lesgeef, maar ik ben bang dat ik die ga verliezen als klant als ik normale prijzen ga berekenen.

Ook nog zoiets, van de week belde er weer een ponyclub (geef overigens als een ponyclub les die als enige wel goed betaald) of ik daar ook les wou geven. Dus ik zei dat ik even moest kijken of ik daar nog tijd voor had etc. En dat we dan maar een proefles moesten doen. Later hoor ik van een van de mensen in het bestuur daar dat lesgeven daar vrijwilligerswerk is Lips are sealed Ja hallo, ben de amerfoortse niet! Frusty Frusty

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 08:04

Ik zou heel hard zijn en mijn prijzen op het niveau opschroeven dat een ander vraagt.
De vrouw van jouw smid zou ik sowieso geen les meer geven. Of je moet deze smid niet kwijt willen? In ieder geval zou ik er tegen hem duidelijk en open over zijn.

Verder zou ik geen verschil maken tussen verschillende lesklanten (qua lesgeld dan) dat zet namelijk kwaad bloed. En voor de rest: hoe hoog schat jij jezelf in?

Begin met een flinke prijsverhoging. Kijk hoeveel je over houdt. Trek daarna omnieuw je prijzen bij.
Als je leerlingen het zo goed doen op wedstrijden zul je altijd klanten krijgen. Hou er rekening mee dat je weer opnieuw zult moeten beginnen. Maar in America is het nu eenmaal: survival of the fittest. Maak je hart hard, en ga er tegenaan!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 08:55

Is het niet mogelijk je prijzen gewoon te verhogen, en voor de mensen die dat niet kunnen betalen, klusjes te verzinnen?
Zo ben ik ook aan mijn eerste lessen begonnen, mesten, poetsen opzadelen voor de beginneners ed.
Op een ranch is toch altijd wel wat te verzinnen.
Dan kan iedereen bij jou lessen die wil, of ze betalen, of ze doen wat werk als (extra) betaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:16

Als je het moeilijk vind om te zeggen kun je ze ook allemaal een brief sturen met de mededeling dat ivm gestegen kosten enz. enz. je helaas genoodzaakt bent de prijzen te verhogen met ingang van 1 november.
Als dit nieuwe bedrag niet willen/kunnen betalen hebben ze nog even de tijd om iemand anders te zoeken.
Er komen daar heus wel nieuwe goed betalende klanten voor in de plaats.
Komt er commentaar leg gewoon rustig uit dat je het werk doet om geld te verdienen en niet uit liefdadigheid.
Je zult merken dat deze gesprekken je steeds makkelijker af zullen gaan.
Mensen met paarden hebben heus wel wat geld, anders reden ze geen paard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Argh, ik laat mensen gewoon over me heen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:34

[quote="Pril"]Helemaal de druppel werd dat toen ik erachter kwam dat de man van een van mijn lesklanten mij een hogere prijs voor bekappen en beslaan (hij is m`n smid) berekend dan gebruikelijk Boos! En dan zit ik verdorie voor een hongerloontje zijn vrouw les te geven.
[quote]
Hier zakt mijn broek vanaf. of je stopt met lesgeven van die vrouw, of je gaat haar ook een hogere prijs berekenen! Dat pik je toch niet, kom op hee! Ik denk dat je gewoon keihard je tarieven moet gaan verhogen. Als je dat uitlegt bij je leerlingen (die eigenlijk die lage prijs wel verdienen) zullen ze begrijpen dat je niet langer wilt dat er misbruik van je wordt gemaakt door andere mensen. Degenen die afvallen is prima, jij houdt tijd over, en ongeveer evenveel geld. Mensen moeten zelf weten wat ze doen.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:58

Ik snap wel dat je een aantal mensen niet kwijt wilt als 'klant' die een hogere prijs nou eenmaal niet kunnen betalen. Vind het ook goed dat je dat doet, paardrijden is nou eenmaal een dure sport.
Kan je niet van nu af aan vaste hogere prijzen hanteren? Dus degene die er al zijn gewoon voor de oude prijs, eventueel wat verhoogd laten rijden, maar geen nieuwe nep-arme mensen aannemen?
Wat een eikel die smid!!! Zou hem daar zeker op aan spreken! (Is moeilijk, weet ik, maar wel belangrijk, anders krijgt men het idee bij jou alles te kunnen flikken)
Succes!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 11:35

Prijzen echt iets omhoog gooien hoor meis, net als wat iemand al opmerkte: je zult misschien wat klanten kwijtraken, maar er komen wel nieuwe voor terug. En van die smid, dat slaat echt als een tang op een varken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:52

WAt ik niet snap is dat je die hoefsmid daar niet direct op aangesproken hebt. Ik zou meteen stoppen met het geven van de lessen.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:26

gewoon prijzen omhoog, en de mensen die gaan klagen zoeken maar een ander! Als jij echt zo goed les geeft, willen ze dat niet eens, en blijven ze gewoon bij jou!!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:35

Ik zal die hoefsmid confronteren met jouw bevindingen. Kijken hoe hij daarop reageerd. Dan aan de hand daarvan de prijs voor die vrouw opkrikken. En anderzijds zou ik gewoon zowieso aangeven dat de prijzen omhoog gaan per 1 november wegens de stijgende kosten. Je meldde al dat er te weinig geld was om alle paarden aan te houden. Dus dat is een goede reden.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 04:01

Jullie hebben zo gelijk. En dat van die hoefsmid, mijn ouders hebben deze smid ook en toen ze hoorde wat voor een laag bedrag ik berekende voor de les van zijn vrouw en wat voor een hoog bedrag zij ons berekenen voor beslaan waren ze behoorlijk pissed Boos!

Okee, het is ook mijn schuld want ik heb zelf dit bedrag bepaald, maar dan vind ik dat die smid mij ook wel een beetje redelijkere prijs mag berekenen. Ik heb besloten om een brief over de prijsverhoging te maken en op sturen naar alle lesklanten. Ook wil ik eigenlijk liever dat ze naar mij toe komen aangezien ik nu eindelijk ook zelf een bak heb. Scheelt een hoop in reistijd. En die ponyclub die gratis instructie zoekt kan de pot op.

Zo, ik ga eens even hard en zakelijk worden }>

Bedankt voor het reageren allemaal Lovers

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 04:53

In deze business zal je toch de kam over een kant moeten scheren. Het is natuurlijk wel gaaf dat je anderen wilt helpen en die zullen je dan ook wel dankbaar zijn maar als je het inderdaad bij de ene doet moet de andere het ook. Mensen kunnen nogal jaloers zijn he!! Knipoog Ik denk dat als je in die business wilt blijven je het toch anders zal moeten aanpakken want zo kom je er ook niet. Je verdient er niets mee! Maar ik ken het gevoel! Ik zou alles weggeven en achterblijven met niets. Zolang ik maar iemand kan helpen. Helaas werkt het niet zo goed want inderdaad zoals jij al eerder vermelde zijn er weer diegenen die misbruik maken van de situatie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:44

Prill, jouw voornemens zijn heel goed, en je zult ongetwijfeld kritiek krijgen maar wij staan achter je! Ik hoop alleen ook nog dat je je voornemens waar gaat maken en stevig in je schoenen blijft staan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:32

Pril,

je hebt ook een goede aanleiding om het professioneler aan te gaan pakken als je volgend jaar full-time in de paarden gaat. 'Gewoon' een tarievenlijst opstellen voor lessen (bij hen of bij jou), paarden trainen, begeleiding op wedstrijd etc en die toesturen samen met een begeleidende brief dat je nu je brood ermee moet verdienen (maar dan wat zakelijker geformuleerd) en zo. Mocht je nog uitzonderingen willen maken daarop, dan zou ik dat enorm beperken, onder voorwaarde van strikte geheimhouding doen en idd wat klusjes laten opknappen.