Op jezelf wonen - kosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Op jezelf wonen - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 18:28

Hoeveel moet je eigenlijk verdienen om alleen in een huurflat of iets dergelijks te wonen.

Ik heb hier al gekeken op de site van de woonruimtewinkel en de gemiddelde prijs voor een flat of eengezinswoning is ongeveer 400 euro inclusief gas, etc.

Kan iemand mij vertellen welke kosten je allemaal krijgt als je het huis uit gaat?

Nu ben ik 18
Ik heb nog geen vaste aanstelling, maar over 2 maanden dan krijg ik die waarschijnlijk ( zoals het er nu uit zien wel, maar je weet natuurlijk nooit) Ik kom dan in schaal 5.3 terecht, dat is 1600 euro bruto, zeg maar iets van 1100 euro netto.
Ik heb dan verder nog een pony, daar ben ik ongeveer 200 euro per maand voor kwijt (ruim genomen). En ik hen dan ook een auto nodig, maar ik heb mijn rijbewijs al.

En dan nog een vraagje: hoeveel geld moet je eigenlijk hebben om alles aan te schaffen zoals wasmachine en inboedel?
Want als ik op mezelf ga wonen dan ga ik dat wel gelijk goed doen, dus het liefste met nieuwe spullen.

Ik heb het prima thuis en ik blijf er ook nog wel een tijd, om het geld te sparen, want ik merk toch wel dat ik heel erg graag helemaal zelfstandig wil worden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:36

Toen ik studeerde had ik een 2 kamerappartement in amsterdam oud-west voor 325 gulden in de maand, 40 m2 in totaal.
Gewoon via de woningbouw.
Gas en licht volgens mij iets van 120 gulden en 80 gulden per 2 maanden aan telefoonrekening. Daarbij had ik wel 2 katten en 11 ratten.
En een opleiding waar veel geld in ging zitten.
Je hebt wasmachines vanaf 280 euro ofzo nieuw...
ik had toen een 2de handse voor 200 gulden.
Xenos is voor glazen en ander huishoudelijke kleinigheden heel geschikt.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:38

Niet doen..

even kleine berekening:
200 euro pony
200 euro auto (schatting)
400 euro huur
-----
800 (1100-800=)300

Van 300 euro kan je denk ik niet rondkomen. Hiervan moet je boodschappen doen, kleren kopen, veearts betalen, belastingen voor je woning, verzekeringen..

Zonder auto is het misschien wel te doen..

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 18:42

jemig.....er komt echt veel bij kijken ja. Maar dan zou iemand alleen dus bijna niet op zichzelf kunnen wonen? Ja mijn vriend, die gaat volgend schooljaar naar het HBO (Hij zit nu in het laatste jaar van MBO-ICT) dus die gaat voorlopig nog niet verdienen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:46

Het is inderdaad vrij duur.. je moet er dus wel eens wat voor laten Lachen

Tis namelijk niet alleen de huur, ook is eten voor jezelf duurder dan als je met meerdere mensen woont. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe luxe je wil leven Lachen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Re: Op jezelf wonen - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:48

Shaienne schreef:
Hoeveel moet je eigenlijk verdienen om alleen in een huurflat of iets dergelijks te wonen.

Ik heb hier al gekeken op de site van de woonruimtewinkel en de gemiddelde prijs voor een flat of eengezinswoning is ongeveer 400 euro inclusief gas, etc.

Kan iemand mij vertellen welke kosten je allemaal krijgt als je het huis uit gaat


helaas als je een huurprijs hebt van bijv. 300 euro komen daar nog maandelijks de kosten bij van water,licht en gas,voor 1 persoon omgerekend rond de 100 euro
dan nog de gemeentelijke belastingen per jaar
de waterschapsverontreinigingsheffing(pfff leuk galgje woord)per jaar
en de jaarlijkse afrekening van de verwarming,als die boven je gemiddelde uitvalt moet je dat er dus nog bovenop betalen

maar goed in je huis:
heb je weleens een nieuwe lamp nodig
nieuwe handdoeken
een snoer laten maken
de verwarming laten maken
en allemaal nog meer van dat soort k*t klusjes die een hoop kosten

een nieuwe wasmachien is rond de 600-800 euro
koelkast vanaf 150
gasfornuis kun je goedkoop op een rommelmarkt kopen,met een oven word het wel al gauw 150 euro

plus alle andere onvoorziene zaken die,geloof mij nou,nooooooiiiiitttt uitkomen

op jezelf wonen kost alleen maar veel geld....zucht....veeeel geld!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 20:50

Ik ben ook op mijn 18e op mezelf gegaan. Ik werkte fulltime, moest 2 paarden onderhouden en heb het gered.
Moet ik er wel bijzeggen dat ik op een studentenkamer zat. 2 kamers van 20 en 6m2 waarvoor ik 525 gulden betaalde. Ik verdiende toen iets van 2000 gulden netto en het ging net.
Maar ik heb er veel voor moeten laten. Niet uitgaan, geen bioscoop, niet elke maand nieuwe kleren, etc.
Als je het echt wilt, dan zul je het denk ik wel kunnen, maar je zult wel keuzes moeten maken. Én huur/gwl én een auto én een paard éndan nog je levensonderhoud zullen niet allemaal gaan, denk ik.

Maar reken er wel op dat je niet meteen een woning hebt. In sommige steden heb je wachtlijsten van 2 tot 4 jaar. Je kunt je denk ik wel nu vast inschrijven, want wie weet is over een tijd je financiële situatie helemaal anders.

Ik zou er als ik jou was eerst HEEL goed over nadenken en bekijken of je het kunt betalen. Anders sta je straks voor het blok dat je je paard moet verkopen omdat je je huur niet kunt betalen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:27

Ik heb mijn uitzet 2e hands gekocht. Had 2000 gulden en heb voor ca 750,- een koelkast, gasfornuis, gaskachel en geiser gekocht. Mijn bedbank was 250 gulden en verder nog 1000 gulden voor kasten, servies, stofzuiger, verf, vloerbedekking enz enz. Ik had niet veel, maar het was wel genoeg. Dat kan je langzaam uitbouwen met eens een leuk tafeltje, nieuw beddegoed, tv e.d.
Het scheelt wel als je al wat hebt om mee te nemen.. ik moest echt helemaal opnieuw beginnen.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:33

Je krijgt nog huursubsidie hoor dat scheelt echt een heleboel

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 23:21

Huursubsidie hangt er vanaf of je dat krijgt. Daar komt ook een hoop bij kijken voordat ze dat toedelen.

Ik verdien zelf net geen EUR 1100,00 met een 36-uurs werkweek, maar ik kom ook niet in aanmerking voor huursubsidie, maar toch weet ik niet hoe ik 't zo zou kunnen betalen met m'n auto, m'n paard en de rest van m'n leven... Dan leef ik echt niet superduur, maar reserves kan ik niet maken, wat ik toch erg belangrijk vind...

Ik trouw wel een rijke vent ofzo Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 01:22

Huursubsidie is pas vanaf een bepaalde leeftijd.. hou daar rekening mee.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 08:13

Sorry, maar als je 1600 euro bruto verdient, dan houd je meer over als 1100 euro. Moet minstens 1250 euro zijn. Moet wel lukken voor dat geld. Slim aankopen doen, veel kopen voor je huis uit de Via Via of marktplaats. Ook klinkt een huur van 400 euro inclusief gas ect wel erg goedkoop. Normaal ben je aan gas ect al minstens 150 euro per maand kwijt. Hoe dan ook. Het zou moeten kunnen, als je gewoon naar de aldi gaat en naar miss etam in de uitverkoop enzo. Wel is het hadnig om iets van 4000 euro te hebben om op te starten anders wordt het wel moeilijk om achteraf nog iets te sparen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:45

Prima schreef:
Sorry, maar als je 1600 euro bruto verdient, dan houd je meer over als 1100 euro. Moet minstens 1250 euro zijn.

Volgens mij niet hoor.. Weet niet wat precies de belastingpercentages zijn, maar ik dacht 33%.
Dan kom je dus op ca 1100E

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 11:08

Tsja ik leef ook vrij duur. Ben bezig voor een huurflatje. Ik mag niet lager huren dan 350 euro ivm mijn salaris. Ik hou per maand zo'n 1500 euro netto over. (ik heb een redelijk goede baan) ik betaal 2 paarden zelf en ik rij een grote volvo. Maar ik vrees dat als ik echt op mezelf ga dat ik niet meer zo luxe kan leven als ik nu doe.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 11:29

Huursubsidie heb je recht op als je een huurwoning hebt hoor. Het is wel inkomensafhankelijk.
Ik heb zelf een huur van 345 euro maar ik betaal maar 200 omdat ik zoveel huursubsidie krijg. Verder is de nuon voor mijn flat belachelijk hoog 126 euro.
Tja boodschappengeld is bij ook vrij hoog omdat ik nog met kosten zit van luiers enzo. Dan nog internet en telefoon erbij , en uiteraard de stalling van mn paard en alle bijkomende kosten. Het is niet altijd evenmakkelijk nee.....

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:31

Huursubsidie kun je pas krijgen vanaf 23-jarige leeftijd schijnt het , en dit is pas 1 v/d voorwaarden om in aanmerking te komen . Lachen

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:54

Nou ik ben toch echt pas 22 en ik woon hier al vanaf mn 20 ste. En heb vanaf het begin al huursubsidie.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:40

pmarena schreef:
Huursubsidie kun je pas krijgen vanaf 23-jarige leeftijd schijnt het , en dit is pas 1 v/d voorwaarden om in aanmerking te komen . Lachen


Ik zou ook in aanmerking komen voor huursubsidie, maar aangezien de kale huur van mijn kamer te laag is, krijg ik gewoon niks. Maar ik ben ook pas 21 (bijna 22) en was 19 toen ik begon met huren van mijn kamertje.
Ik kom ook maar moeilijk rond, en dat nogwel terwijl mijn vader mijn kamerhuur betaald. Maar 210 euro is dan ook niet echt een vetpot als inkomen en dat is alles wat ik aan stufi krijg.