Gewrichten weer ontstoken, word er gek van!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Gewrichten weer ontstoken, word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 10:51

Het is weer zover. Waar het vandaan komt weet niemand maar mijn lijf is ernstig in staking. Handen, knieën, elleboog en enkel dik en pijnlijk en ook nog een pijnlijke schouder. Verdrietig
De doctoren zijn er wel uit dat het om ontstekingen in de gewrichten gaat maar niet waar die vandaan komen. Ik moet er maar mee zien te leven en als het met werken niet meer gaat moet ik maar een ander beroep zoeken. Eén arts zei zelf dat ik dan maar werk moest vinden i.p.v. een hobby.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en wel een oplossing weet. De artsen vermoeden dat het om een (tropisch) virus gaat wat ik tijdens een vakantie heb opgelopen, dit vanwege andere verschijnselen. Probleem is dat ze in mijn bloed niets kunnen vinden.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 11:32

He bah wat rot...
Ik wens je heel veel sterkte en heel veel beterschap.
Ik hoop dat alles goed komt met jou...

Mon-nikky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 11:44

Veel beterschap!! Dat wens ik mezelf tegelijkertijd ook maar, want ik heb soortgelijke klachten. Het verschil is alleen dat het bij mij geen tropenvirus zou kunnen zijn Lachen. De pijn is nooit weg, soms iets erger en soms iets minder. Gisteren was echt killing, vandaag ietsjes beter gelukkig. Tenminste, mijn knieen gaan wel vandaag, mijn handen zijn nu het ergste. Zometeen moet ik met grote mappen aan de slag, verheug me er nu al op Haha!.
Een behandeling met cortico begint zolangzamerhand aantrekkelijk te worden. 10 jaar geleden vonden ze me te jong, misschien nu niet meer??

Wees maar voorzichtig en gun jezelf wat rust hier en daar. Als je geen voorgeschreven medicatie krijgt, kan ik je paracetamol samen met ibuprofen aanraden. Sommige mensen worden daar wat suf van, daar moet je wel rekening mee houden.
Veel sterkte!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 11:54

Ik heb een paar behandelingen met cortico's gehad en dat heeft bij mij niet geholpen, maar de reactie daarop is heel persoonlijk. Ik ga vandaag maar alleen de paarden rijden die fijn lopen en dan wwer m'n bed in een beetje bijslapen. Dromen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:06

beste katja, ik heb heel veel last gehad van spier en gewrichtonstekingen. Ben door de artsen helemaal binnestebuiten gekeerd, maar niets aan te doen moest maar leren leven met de pijn en van alles slikken. Had altijd cortizone-injecties in huis voor acute problemen. Dit voorjaar kwam ik via via bij twee chinezen terecht in de Kruisstraat in Eindhoven (adres en zo weet ik niet meer uit mijn hoofd , maar ik kan dat binnenkort opzoeken) ik heb een aantal behandelingen gehad van acupunctuur en hele vieze theeen drinken....... en ik kan alles weer. Manlief geloofde er niets van onzin en zo en ik ben ook niet zo'n dweper met occulte en niet te verklaren zaken, maar het is ongelooflijk hoe ik opgeknapt ben. Voor de behandelingen kon ik geen flesje dragen met mijn linkerhand die ik had geforceerd om de rechter te sparen. Nu til ik bakstenen en slaap weer op mijn favoriete linkerzijde. Dromen Als je geinteseerd bent zal ik deze week een keer naar eindhoven gaan om wat folders op te halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:18

Sarabande, als ik zo vrij mag zijn... Zou je mij misschien tzt het adres kunnen sturen? Ik ben wel niet zo op naalden (klein of groot), maar als het helpt dan is het toch een optie.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:21

Is het een soort van reuma wat jij hebt? Of chronische arthritis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:26

Katja schreef:
Ik heb een paar behandelingen met cortico's gehad en dat heeft bij mij niet geholpen, maar de reactie daarop is heel persoonlijk. Ik ga vandaag maar alleen de paarden rijden die fijn lopen en dan wwer m'n bed in een beetje bijslapen. Dromen


Gelukkig heb ik er naar eentje te rijden en die is niet moeilijk Haha!. Als ik het zadel er op kan krijgen tenminste, eergisteren liet ik het bijna weer vallen.
Misschien ga ik nog eens naar het ziekenhuis om over die cortico's te praten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:28

als ik adres en tel nummer heb zal ik het hier neerzetten, maar al mijn foldertjes die ik had zijn al door anderen meegenomen, ha ha

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 12:55

Ik ga toch eens informeren sarabande. Ik heb het ook niet zo op naalden maar nu moet ik ook weer bloed laten prikken is veel enger. Is er bij jouw een duidelijk diagnose gesteld Lovely? Ik heb redelijk veel informatie over cotico's bij artitis dus als je daar wat aan hebt.... Ik heb besloten om niet te gaan rijden en niet meer te bokken, alleen maar slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:01

Nee, er is bij mij geen duidelijke diagnose gesteld voor alle klachten. Gedeeltelijk gaat het om onstoken slijmbeurzen. Mijn knieen konden ze niks mee en mijn handen ook niet.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:14

Lovely schreef:
Nee, er is bij mij geen duidelijke diagnose gesteld voor alle klachten. Gedeeltelijk gaat het om onstoken slijmbeurzen. Mijn knieen konden ze niks mee en mijn handen ook niet.


Is er bij jou weleens gedacht aan fybromyalgie?
Bij mijn moeder is pas deze diagnose gesteld door een reumatoloog.
Het is niet aantoonbaar op foto's of in het bloed maar aan de hand van de klachten kunnen ze deze diagnose stellen.

Volgens mij is het te omschrijven als een soort spierreuma.
De klachten zijn volgens mij vooral gewrichtspijnen, vermoeidheid en moeilijk op gang kunnen komen (stijfheid).

Want als ik jouw klachten zo hoor lijken deze wel op de klachten die mijn moeder had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:27

Kaj, inderdaad! Op het eerste gezicht lijkt het daar wel op, als ik lees wat je er over schrijft. Weet je toevallig of daar meer informatie over op het net staat? Dat moeizaam opstarten klopt ook Haha!, ook na lang zitten ofzo, dan ben ik net een plankje.

Mijn bloed is een tijd geleden nog onderzocht, maar eigenlijk op iets anders (schildklier en coeliakie). Misschien is dit ook meegenomen, dat weet ik niet.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:33

Ik wou net zeggen, heb ik ook al aan Katje ge-pb-t: denk eens aan fybromyalgie.
Dit is een niet door alle artsen erkende ziekte. Mijn schoonmoeder heeft het en met de juiste medicijnen en op letten met wel veel fietsen/niet te veel lopen komt ze een heel end.
Op google zoeken met fybromyalgie en je komt een heel eind.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:33

Mijn moeder heeft er een heel boekje over meegekregen maar ik heb het nog niet allemaal gelezen. Ik zal eens kijken of er misschien ook een informatiesite bij staat.
Moet even zoeken.....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:36


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:37

ik heb net een klein stukje op internet gevonden over de diagnose:
Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie is een chronisch syndroom dat pijn, gevoeligheid en stijfheid veroorzaakt in de spieren en gewrichten bij de peesaanhechtingen. De pijn is meestal erger na rust en wordt minder door beweging.

De aandoening kenmerkt zich vaak door:

- pijn die langer dan 3 maanden duurt op veel plaatsen van het lichaam

- vermoeidheid en slaapstoornissen

- ochtendstijfheid

- gevoelige plekken op het lichaam, gewoonlijk bij spieraanhechtingen

- bijbehorende klachten zoals hoofdpijn, prikkelbare dikke darm en pijn in het bekkengebied.

Fibromylgie is een diagnose van uitsluiting; dat wil zeggen dat de arts de diagnose stelt nadat hij andere mogelijke oorzaken van de klachten heeft onderzocht. Er zijn nl. nog geen laboratoriumtests die de diagnose kunnen bevestigen. Geestelijke spanningen en stress kunnen de kans op bindweefselontsteking vergroten. De aandoening komt meer bij vrouwen voor dan bij mannen, maar dit kan misschien worden verklaard dat mannen minder snel naar de dokter gaan dan vrouwen.

Meer info kon ik zo snel niet vinden, Dan moet ik eerst een hele stapel troep doorworstelen hier Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:38

hoi katje en lov
van die naalden voel je niets die zijn zo dun, alleen het moment dat hij net de juiste plek raakt, maar dat is minder dan een tel. Die thee vond ik veel viezer bgrrr Huilen maar het helpt en dan wil je best 7 dagen smerige thee drinken Sigaar

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:38


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:43

kaj schreef:
ik heb net een klein stukje op internet gevonden over de diagnose:
Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie is een chronisch syndroom dat pijn, gevoeligheid en stijfheid veroorzaakt in de spieren en gewrichten bij de peesaanhechtingen. De pijn is meestal erger na rust en wordt minder door beweging.

De aandoening kenmerkt zich vaak door:

- pijn die langer dan 3 maanden duurt op veel plaatsen van het lichaam

- vermoeidheid en slaapstoornissen

- ochtendstijfheid

- gevoelige plekken op het lichaam, gewoonlijk bij spieraanhechtingen

- bijbehorende klachten zoals hoofdpijn, prikkelbare dikke darm en pijn in het bekkengebied.

Fibromylgie is een diagnose van uitsluiting; dat wil zeggen dat de arts de diagnose stelt nadat hij andere mogelijke oorzaken van de klachten heeft onderzocht. Er zijn nl. nog geen laboratoriumtests die de diagnose kunnen bevestigen. Geestelijke spanningen en stress kunnen de kans op bindweefselontsteking vergroten. De aandoening komt meer bij vrouwen voor dan bij mannen, maar dit kan misschien worden verklaard dat mannen minder snel naar de dokter gaan dan vrouwen.

Meer info kon ik zo snel niet vinden, Dan moet ik eerst een hele stapel troep doorworstelen hier Knipoog


Mijn bek valt een heel klein beetje open hiervan Verward , ik ga dit eens rustig op me in laten werken en een en ander bij elkaar leggen.

Heel erg bedankt allemaal voor alle informatie.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:54

You're very welcome!

Misschien moet je dit eens aan je arts voorleggen of zo.
Toevallig dat mijn vader bij een reumatoloog liep en zo is mijn moeder daar dus ook terecht gekomen.
Daarvoor is ook nooit wat ondekt.

Aan de ene kant is het niet te hopen dat je het hebt want het is chronisch maar aan de andere kant weet je dan in ieder geval wat het is en kun je je er ook aan aanpassen.

Succes ermee in ieder geval.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:00

Hoi,

Ik weet niet of je idd fybromyalgie hebt, maar hier wat informatie. Kijk eens op www.sportpoint.net, nieuwsberichten en dan iets naar beneden. Daar staat nog veel meer info over dit issue + een behandelplan van een praktijk voor fysiotherapie die zich heeft verdiept in de behandeling van fybromyalgie patienten en reumapatienten. Daar heb ik ook de tekst vandaan, maar er staat nog meer. Ik wist niet in hoeverre ik het mocht kopieren, overnemen, zonder hier 'reclame' te gaan maken. Maar ik spreek uit indirecte ervaring, dus misschien heb je er iets aan. Succes & heel veel sterkte! Het is misschien wat droge stof...

FIBROMYALGIE

In toenemende mate worden vragen gesteld over Fibromyalgie.
Hierover een uitleg. De oorzaak van fibromyalgie is onbekend maar dit geldt voor veel andere bekende ziektebeelden zoals hoge bloeddruk, suikerziekte en reuma.

De aandoening wordt gekenmerkt door een combinatie van klachten en een voldoende aantal drukpijnlijke punten (tenderpoints) op typische plaatsen van het lichaam. De klachten kunnen bestaan uit zeer slecht slapen, ernstige moeheidsklachten,
spier- en gewrichtspijnen gecombineerd met een langdurig ochtendstijfheid, a-typische pijnen op de borst, a-typische buikklachten, koude handen en voeten en een droge mond.

De diagnose kan worden gesteld door bovengenoemd klachtenpatroon te combineren met een lichamelijk onderzoek; daarbij is het wenselijk dat andere ziekten die geassocieerd kunnen zijn met fibromyalgie zoals een reumatische artritis, een hypermobiliteitssyndroom, al dan niet vroegtijdige veroudering van de gewrichten (polyartrose) of een chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS/ME) worden aangetoond dan wel uitgesloten.

Over de behandeling bestaan vele meningen; de meeste deskundigen zijn het er wel over eens dat de basis moet bestaan uit meer bewegen.
Bij ons in Sportpoint Maarssen is een speciaal behandelingsprogramma samengesteld voor behandeling van deze aandoening. Het doel van de behandeling is het verbeteren van het subjectief welbevinden en de functionele capaciteit waardoor men zich weer beter voelt. De behandeling is niet primair gericht op pijnbestrijding.
Een combinatie van bindweefselmassage om de stoornissen van het autonome zenuwstelsel te beïnvloeden - of een behandeling met onderwaterstraalmassage om te vaak fors gespannen spieren los te maken (de behandelingen worden gegeven door een fysiotherapeut) - in combinatie met een aangepast fitnessprogramma waarbij de belasting wordt samengesteld door een erkend instructeur.

Fibromyalgiesyndroom : nieuwe inzichten en verbetering van de behandeling .

Daniel J.Clauw. State of the art Lecture dd 30 oktober 2000
(ACR, Philadelphia) met dank aan Dr. G.H.C Schardijn, Reumatoloog.

I. Epidemiologie .

Fibromyalgie komt voor bij 2 tot 4% van de mensen. Chronische diffuse pijn komt vaker voor, ongeveer bij 10% van de bevolking, terwijl 20 tot 25% van de mensen chronische lokale pijnklachten heeft. Bij veel mensen met chronische pijn wordt in de pijnlijke gebieden geen weefselbeschadigingen of ontstekingsverschijnselen gevonden die de pijnklachten afdoende kunnen verklaren.

Er bestaat een grote overeenkomst tussen fibromyalgie en andere systeemaandoeningen.

Het chronisch moeheidsyndroom komt veel minder vaak voor dan fibromyalgie; het wordt gekenmerkt door ernstige moeheid en de aanwezigheid van vier van de acht overige klachten te weten spierpijnen, gewrichtspijnen, keelpijn, pijnlijke lymfeklieren, hoofdpijn, inprentingstoornissen ,malaise na inspanning en slaapstoornissen. Hoewel slechts 1% van de mensen lijdt aan een chronisch moeheidsyndroom, komt chronische moeheid voor bij 10 tot 20% van de mensen en er zijn aanwijzingen dat chronische moeheid en het chronisch moeheidsyndroom op dezelfde manier ontstaat.

Er bestaat nog geen algemeen aanvaarde definitie voor overgevoeligheid voor meerdere chemische substanties (Multiple Chemical Sensitivity, MCS) maar men denkt dat mensen klachten kunnen krijgen van verschillende organen door blootstelling aan verschillende soorten prikkels uit de omgeving.

Door epidemiologisch onderzoek zijn veel belangrijke factoren aan het licht gekomen. Het meest belangrijk is, dat al deze klachten patronen constant in de bevolking schijnen voor te komen.

Pijn, moeheid en overgevoeligheid voor chemische stoffen ziet men bij een groot deel van de bevolking. Deze wetenschap vermindert niet de gevolgen van deze klachten op de individuele persoon bij wie deze symptomen ernstiger zijn en vaker voorkomen maar geeft aan hoe moeilijk het is om deze aandoeningen te definiëren.

Een belangrijk tweede gegeven is dat somatische klachten zoals chronische pijn, moeheid, geheugenstoornissen etc. bij de mensen in clusters voorkomen. Mensen die chronische pijnklachten hebben, hebben vaker last van chronische moeheid en omgekeerd. Dit fenomeen wordt ook waargenomen bij veel andere klachten. Dit is een van de redenen waarom aandoeningen zoals fibromyalgie, chronisch moeheidsyndroom, MCS, Golfoorlog aandoeningen en orgaanspecifieke aandoeningen, zoals migraine, spanningshoofdpijn en spastisch colon elkaar aanzienlijk overlappen.

II. Psychologische aspecten.

De frequentie van psychiatrische klachten bij patiënten met fibromyalgie en chronisch moeheidsyndroom is ten dele afhankelijk van de bevolkingsgroep die wordt onderzocht.

Bij ongeveer 40 tot 50% van de mensen met fibromyalgie en spastische darmen die onder behandeling waren in academische centra, was het mogelijk psychologisch problemen te identificeren, maar het is mogelijk dat een dergelijke frequentie ook bij een doorsnee bevolkingsgroep te vinden is.

Hoewel veel onderzoekers in eerste instantie hun aandacht gericht hadden op het onderkennen van psychiatrische klachten, heeft men nu toch meer het gevoel dat andere psychosociale factoren een grotere rol spelen. Men onderkent nu dat het onderkennen en behandelen van onvoldoende aangepast gedrag aan een ziekte belangrijker is dan het zoeken naar een psychische aandoening. Onvoldoende aangepast gedrag of ziekte inzicht heeft een negatieve invloed op de verbetering van een chronische aandoening. Een voorbeeld is dat patiënten met deze aandoeningen vaak goede en slechte dagen hebben en ertoe geneigd zijn op een "goede dag" veel teveel te doen wat weer aanleiding geeft tot meerdere slechte dagen. Omdat dit fenomeen eerder het gevolg is van een gedragspatroon dan van een ziekteproces zullen medicijnen hier weinig verbetering brengen. Programma’s waarbij men dit foute gedrag onder de ogen brengt en mensen leert omgaan met hun beperkingen blijken resultaat te hebben bij alle chronisch aandoeningen zoals reumatoïde artritis, fibromyalgie, kwaadaardige aandoeningen en mensen die een hartaanval hebben gehad.

III . Mogelijke processen bij chronische pijn.

Mensen met een fibromyalgie syndroom hebben een stoornis van de processen die betrokken zijn bij de waarneming van de pijn. Dit is tegengesteld aan het idee dat men heeft bij onderzoek van drukpijnlijke punten. Hierbij heeft men het gevoel, dat er plaatsen zijn met een lage pijndrempel waaronder het dieper gelegen weefsel (spier) het meest gevoelig is. De verhoogde gevoeligheid voor pijn kan zich uitbreiden naar de inwendige organen, hetgeen een verklaring kan zijn voor de aspecifieke pijn op de borst of de spastische darm.

Deze veranderingen in de processen van de pijn zijn waarschijnlijk het gevolg van gestoorde pijnprocessen in het ruggenmerg of hersenstam. Men heeft in de ruggenmergvloeistof diverse malen een verhoogde concentratie van substance P (betrokken bij de overdracht van pijnprikkels) kunnen aantonen en tevens afwijkingen op de SPECT scans van de hersenen.

Deze vorm van pijn reageert slecht op pijnstillers en ontstekingsremmers en beter op tricyclische antidepressiva in combinatie met centraal werkende pijnstillers (tramadol, langwerkende opiumderivaten) en een low-fitness programma.

IV. Afwijkingen van het neuronendocriene en autonome zenuwstelsel.

Er zijn voldoende gegevens bekend dat de reactie op stress gestoord is. Zowel de hypothalamus- hypofyse – bijnier as als het sympathische zenuwstelsel is hierbij betrokken: met een verminderde activiteit in rust en een verhoogde reactie op stress. Men denkt dat gedragstherapie, tricyclische antidepressiva en fitness een gunstige invloed hebben op deze processen. Fitness heeft een duidelijke invloed op de serotoninespiegel en het CRH (corticotropin releasing hormon). Zowel de patiënt als de behandelaar moeten bewegen als een medicijn beschouwen.

Andere geneesmiddelen (zoals Efexor) ontlenen hun resultaat aan een beïnvloeding van het adrenerge zenuwstelsel.

Sommige mensen reageren op het toedienen van zout, schildklierhormoon, corticosteroïden of bètablokkers.

V. Gestoord slaappatroon.

De relatie tussen een gestoord slaappatroon en fibromyalgie of chronisch moeheidsyndroom is nog onduidelijk. Het lijkt voorlopig veilig een gestoord slaappatroon als symptoom en een negatieve factor voor te stellen in plaats van een oorzaak. Tricyclische antidepressiva kunnen het slaappatroon verbeteren en hebben een gunstig effect op het klachtenpatroon. Slaaptabletten (bijv. Zolpidem) bestrijden de slaapstoornissen zonder dat ze invloed hebben op andere symptomen.

VI. Samenvatting:

Het chronisch pijnsyndroom en chronisch moeheidsyndroom komen bij een belangrijk percentage van de bevolking voor en tonen klinisch en biologisch grote overeenkomsten. Er zijn aanwijzingen dat er mogelijk sprake is van een genetische aanleg waarbij verschillende invloeden (bijv afweersysteem, geneesmiddelen, fysieke en emotionele factoren) de symptomen kunnen provoceren dan wel verergeren. Wanneer dit gebeurt ziet men dat diverse delen van het centrale zenuwstelsel ontregeld raken wat grotendeels de verminderde stemming, moeheid, verlaging van de pijndrempel en disfunctie van het autonome zenuwstelsel zou kunnen verklaren. Bij sommige patiënten kunnen psychologische factoren en het gedrag een belangrijke invloed hebben op de symptomen en het effect van de behandelingen negatief beïnvloeden.

Bij de behandeling van deze aandoeningen maakt men gebruik van belangrijke richtlijnen. Ten eerste moet men erkennen dat er sprake is van een aandoening, ook indien de oorzaak niet duidelijk is.

Voorts moet men de aandacht meer richten op het algemeen welbevinden dan op de negatieve aspecten van de aandoening en de betrokkenen leren meer met het toekomstperspectief rekening te houden (wat heb je nodig om je situatie te verbeteren) dan met het verleden (bijv. waardoor is deze aandoening ontstaan). De patiënten moeten ook begrijpen dat deze aandoeningen weliswaar zeer lastig doch grotendeels goedaardig zijn.

De beste resultaten worden verkregen door lage dosis tricyclische antidepressiva, gedragstherapie en een low-fitness programma. Voor wat betreft de medicijnen en het low-fitness wordt geadviseerd op een zeer lage dosis en niveau aan te vangen. De dosis medicijnen indien noodzakelijk en de belasting heel langzaam te verhogen waardoor de therapietrouw en de tolerantie zullen verbeteren. Bij patiënten die niet goed reageren op deze behandelwijze kunnen andere medicijnen (bv Efexor) worden geprobeerd; daarnaast zijn er aanwijzingen dat biofeedback, lokale injecties met pijnstillers, chiropraxie en bindweefselmassage ook van waarde kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Myke op 26-09-02 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:01

Wat een verhaal... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:07

Myke schreef:
Wat een verhaal... Knipoog


Ja inderdaad een heel verhaal. Wel te lezen overigens, valt reuze mee. Dank je voor deze informatie, ik zal het op een ander moment nog eens rustig nalezen.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:30

Als zelf fibromyalgiepatient wil ik hier toch even op reageren. Fibro even afgekort, gaat slechts zelden gepaard met ontstekingen. Juist wanneer je dus gewrichtsklachten heb, maar geen ontstekingen zal de diagnose fibro gesteld worden. Tevens is fibro wel degelijk door onderzoek vast te stellen, aan de hand van drukpunten. Er zijn 18 drukpunten die bij een bepaalde druk pijn geven. Indien 11 of meer pijnpunten positief zijn word dus fibro vastgesteld. Overigens het boekje wat je van de reumatoloog krijgt is van de reumastichting. De komplete tekst staat ook op het internet. http://www.reumafonds.nl/ia/vr_set.htm
Kort gezegd moet je smorgens opstartproblemen hebben, zoals algehele stijfheid van minimaal een half uur. Verder sta je al moe op, en de rest van de dag word je dus alleen maar vermoeider. Niet alleen van de constante spierpijn die je bij je draagt, maar gewoon tot uitputting toe. Het is als de echte griep, met vermoeidheid en spierpijn, alleen die is na een paar dagen weer weg en fibro heb je de rest van je leven