Aanrijding; niet verzekerd = niet strafbaar?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

KimBreda

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:50

Als je all risk verzekerd bent verhaalt je eigen verzekering de kosten bij de tegenpartij volgens mij is dat het voordeel van allrisk verzekerd zijn. zo ie zo aangifte doen want als ze niet verzekerd zijn en de verzekering wilt het claimen bij het waarborgfonds heb je wel een aangifte nodig.

Voor dit soort gevallen is het waarborgfonds juist in het leven geroepen zodat je iets minder gedupeerd bent...(alhoewel je toch eigen risico betaalt bij dat fonds)

Ik vind het wel belachelijk dat de politie niets doet met het onverzekerd rondrijden en veroorzaken van een ongeval, als je moeder letsel had gehad dan hadden ze het wel hoog opgepakt!(gelukkig geen letsel natuurlijk dat is belangrijker dan blikschade)


KimBreda

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:04

Snadrem schreef:
KimBreda schreef:
zo ie zo aangifte doen want als ze niet verzekerd zijn en de verzekering wilt het claimen bij het waarborgfonds heb je wel een aangifte nodig.

Er is niets om aangifte van te doen. Er is geen strafbaar feit gepleegd waar haar moeder aangifte van kan doen. De aanrijding is gewoon ter plekke afgehandeld op het moment dat er gegevens zijn uitgewisseld. De verzekering heeft hier ook helemaal geen aangifte voor nodig. Je vult het schadeformulier in met de gegevens die je hebt en dat stuur je op.

Ik heb zelf eens een aanrijding gehad waarbij het schadebedrag hoger was dan de dagwaarde. Auto werd total-loss verklaard, en ik zou alleen de dagwaarde uitgekeerd krijgen. Via het waarborgfonds heb ik toen alsnog het hele schadebedrag kunnen krijgen om de schade te herstellen. Daar heeft geen enkele agent iets voor hoeven doen, dat gaat allemaal via de verzekering zelf en heeft helemaal niets met politie te maken.

KimBreda schreef:
Ik vind het wel belachelijk dat de politie niets doet met het onverzekerd rondrijden en veroorzaken van een ongeval, als je moeder letsel had gehad dan hadden ze het wel hoog opgepakt!(gelukkig geen letsel natuurlijk dat is belangrijker dan blikschade)

Politie doet wel degelijk iets met onverzekerd rondrijden en het veroorzaken van dit soort ongevallen is echt enkel iets voor verzekering, evenals schuld aanwijzen in dit soort gevallen.


Politie doet hier niets mee begrijp ik uit de eerste post.
Wie geeft dit dan door aan de politie zonder aangifte? De verzekerings maatschappij niet lijkt mij?

KimBreda

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:11

Ik heb al een stukje gevonden hier over.

Citaat:
Feit: In eerste instantie zal je altijd naar de dader zelf toe moeten gaan om de schade te verhalen. Maar in Chandra’s geval was de tegenpartij niet in staat om te betalen. Het komt vaker voor dat je geen schadevergoeding kunt krijgen omdat de dader onverzekerd of onbekend is. In sommige gevallen kun je dan een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer. Het moet dan wel vaststaan dat je niet zelf aansprakelijk bent voor de schade. Verder moet er ook sprake zijn van voldoende bewijs van zowel de betrokkenheid als de aansprakelijkheid van een motorrijtuig. Tevens moet je er rekening mee houden dat er een eigen risico is van 136 euro voor schade aan zaken.

Wat houdt het Waarborgfonds Motorverkeer precies in?

Feit: Het Waarborgfonds Motorverkeer is 40 jaar geleden in Nederland opgericht. Het fonds is er om mensen uit de brand te helpen, die door een onverzekerde of onbekende zijn aangereden. Het Waarborgfonds wordt met name door autoverzekeringsmaatschappijen gefinancierd. Als autobezitter betaal je dus in principe mee aan het fonds.

Wat moet je doen om aanspraak te maken op een vergoeding uit het Waarborgfonds?

Feit: In de eerste plaats is het van belang dat je kunt aantonen dat de veroorzaker zelf niet bereid is te betalen. Daarna moet je alle gegevens naar het Waarborgfonds sturen. Daarnaast moeten ook gelijk de bewijsmiddelen meegezonden worden waaruit de aansprakelijkheid van het betreffende motorvoertuig blijkt (foto's, expertiserapport, getuigenverklaringen en het bewijs van politie-aangifte). Dan krijg je te horen welke documenten er nog meer nodig zijn. Als dit allemaal in orde is, kun je je geld terugkrijgen.

Chandra had nog wel wat problemen met het bewijs. Er was namelijk geen politierapport opgesteld en er waren geen getuigen. Maar omdat de tegenpartij persoonlijk tegenover Chandra’s verzekeringsmaatschappij heeft erkend dat hij fout zat, heeft ze uiteindelijk toch nog een schadevergoeding van het Waarborgfonds gekregen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelaa2, Callisto04, ComscoreBot, Jet, lanouska, Mariett, marit34, Mirre1415, NogSteedsGek, Queijo, Sandyislief, sinnekinne, Whisky00, xLillith, Zira1994 en 73 bezoekers