Onze boom en de buren...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Onze boom en de buren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 15:23

Vanmorgen schoot mijn buurman me aan. "We moeten binnenkort toch eens praten over die eik van jullie.."...
*slik*...

Wij hebben ongeveer 18 maanden geleden een oud huis gekocht, met achter in de tuin, praktisch op de erfgrens, een oude eikeboom. Prachtig mooie boom, en alhoewel hij deels achter de schuur staat...ik wil hem eigenlijk niet missen.
Die boom staat er al jaaaaren, maar precies hoe lang weet ik natuurlijk niet. De vorige bewoonster is al op leeftijd, misschien dat zij nog weet van wanneer enzo, maar tja, ze is wel al op leeftijd...Ze heeft er wel 42 jaar zelf gewoond, dus als iemand het weer....

Moet ik de wens van mijn buren inwilligen en dat ding laten weghalen? Kunnen ze me dat opleggen? Ik wil hem dus eigenlijk niet echt kwijt, maar zal er ook geen halszaak van maken ofzo; wil niet een giga burenruzie opstarten omwille van een boom.
Maar ik wil er ook geen kosten voor maken om dat ding te verwijderen, wil ook geen vergunning ervoor moeten aanvragen enzo. Geen gedoe! Ik heb er eigenlijk helemaal niets aan om hem weg te halen, vind hem echt wel mooi zelfs.
Hij staat dus wel dicht op de erfgrens, en de takken zullen hun schaduw (en eikeltjes) bij hun in de tuin werpen. Ik kan me voorstellen dat zij hem graag weg willen hebben. Maar aan de andere kant, we wonen hier behoorlijk vrij, Er ligt dus wel een hele lap tuin tussen ons is, de schaduw beslaat nog geen 5 % van hun tuin...

Wat moet ik hier nu mee? ben ik verplicht dat ding weg te halen?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 15:41

Bomen... altijd van die dingen met veel regeltjes en wetten. Voor de één moet wel een vergunning worden aangevraagd, voor de ander weer niet.
Ook hangt het er vanaf hoe lang die boom er staat. Als die boom er al langer staat als de verjaringstermijn, mag ie blijven staan.
Etc. etc.

Mocht je er toch zeggen dat die boom maar weg moet. Laat de buren dan alles regelen en bekostigen. Lijkt me wel zo fair.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 15:56

Als ze er zo'n last van hebben laat je de boom toch op hun kosten verplaatsen Lachen Uiteraard in zogenaamd goed overleg met hen!
Nee is een beetje flauw van ze als die boom al zo oud is en zo weinig schaduw in hun tuin werpt. Kan je niet volstaan om aan die zijde wat takken weg te halen?
Je kunt ook naar de gemeente stappen en zeggen dat je wel vergunning wilt aanvragen, maar dat ze de vergunning om te boom te kappen moeten weigeren Haha! Dan kan jij er niks meer aan doen en hebben de buren het maar te slikken.
Loop niet te hard van stapel met het weghalen van die boom. Misschien proberen ze je gewoon eens uit, denken ze bij julloie als nieuwe eigenaar kans te maken. Eerst eens de kat uit de boom kijken. Straks zijn het van die buren waar je toch niks mee kan, die overal over zeiken en is de relatie niet de moeite waard, en dan heb je die boom voor niks opgeofferd.
Mijn advies: Niet er fel tegenin gaan maar zeggen dat je er over nadenkt en dat je daar wel een tijdje voor nodig denkt te hebben. ALs die boom er al zo lang staat maakt een paar jaar ook niet veel uit Haha! Bied maar aan om die eikels op te ruimen (van de boom dan he) .

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:04

de wortels van een grote boom kunnen wel schade opleveren voor het huis/omliggende gebouwen.....

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:34

Wettelijk gezien kan worden gedwongen een boom weg te halen als de boom dichter dan 50 cm van de erfgrens staat en niet ouder is dan 30 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 18:43

Gaat het echt wel om die schaduw? Die opmerking van die wortels vind ik heel zinnig.

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 20:06

dat ding staat er al 42 jaar ongeveer en dan moet die in 1 keer weg omdat de buren dat willen?
ik liet hem lekker staan.
en als de boom echt weg moet op kosten van de buren

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 20:26

Boom laten taxeren door een boomchirurg! Die dingen zijn echt veel waard! onze iep was ook ongeveer 23.000 gulden waard! haha vraag de buurman dan maar of ie dat bedragje op je rekening wil storten.. haal jij em weg... dure schaduw! (btw bij ons staat ie nog, maar er loopt een rechtzaak geloof ik)

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 00:35

En opeens schiet de Rijdende Rechter door mijn gedachten .... Haha!

Hoe vaak zijn bomen niet het onderwerp van burenruzies?

In jouw geval, Dees, is die boom waarschijnlijk al zo oud dat de verjaringstermijn verstreken is.
Ik zou hem lekker laten staan en idd wat Fab zegt: zijn het misschien buren die op alle slakken zout leggen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 01:01

M´n zus heeft precies hetzelfde gehad met haar achterburen.
Ze is naar de gemeente gegaan en heeft daar zwart op wit gekregen dat de boom absoluut niet gekapt mag worden.
Deze brief heeft ze aan de achterburen gegeven en die hebben er daarna ook nooit meer over gezeurd.
Misschien een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 08:12

He Dees, Heb je gisteravond de rijdende rechter gezien?

Ging ook over schaduw en troep van de bladeren.

Vanaf het hart van de boom tot aan het begin van de erfscheiding van de buren moet er 2 meter tussen staan. Staat de boom dichter bij de erfscheiding mogen de buren juridisch verzoeken de boom te laten kappen. De gemeente moet toestemming geven voor een kapvergunning.

Zit er een gemeenschappelijk pad tussen beide buren en de erfscheiding loopt tot het midden van het pad, geldt het hele pad mee tot aan de achterkant van eventueel een schutting van die buren voor berekening.

Wel zou je kunnen vragen of gemeente de takken die in de tuin van de buren (of aan hun zijde) wil afzagen, zodat ze extra licht krijgen.

Schuin aan de overkant van ons staat ook een reusachtige boom, heel mooi. Wij hebben er geen last van maar de overburen krijgen steeds minder licht. Die man zet een ladder tegen de boom en kapt de lage takken in de zomer weg om meer licht te krijgen. Niemand problemen mee, de boom blijft staan.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 10:29

Nee niet gezien...ga proberen of ik de herhaling nog kan vangen op video...

Ik denk dat de boom ouder is dan 30 jaar, denk dus dat die boom vrijgesteld is van die 2m. vanaf de erfgrens bepaling.
Ik vond de reactie over de taxatie van de boom wel iets, maar vrees dat het in mijn geval wat tegen gaat vallen. Ondanks de hoge leeftijd en de maat van de boom, onze eikeboom is nou bepaald niet de enige in onze bosrijke regio...

Wat ik ga doen is gewoon afwachten of ze er ooit weer op terug komen. Ik ben dus niet enthousiast over kappen, ben dus ook vastberaden er geen eurocenten en/of moeite in te steken. Als zij wat willen, dan doen ze dat zelf maar.
Maar ik vraag me af wat ze proberen te bereiken met het kappen van de boom. De schaduw valt pas op hun terras na 8 uur savonds op een hoogzomeravond, en tja, die eikels, die vallen wel in hun tuin, maar absoluut niet in de dakgoot... Bovendien, ze hebben pal naast de boom een 2m. hoge schutting gezet paar jaar geleden, dus ook de beplanting onder de boom in hun tuin zal na weghalen boom nog steeds schaduw kennen....

Vermoedt dat ze inderdaad gewoon aan het peilen waren hoe wij flexibel wij zijn als nieuwe buren. kan me eigenlijk geen andere reden bedeken om die boom te willen kappen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:40

de takken die boven de grond van de buren hangen mogen verwijdert worden.
Wij hebben hetzelfde probleem, gelukkig doen onze buren er niet moeilijk over, en hebben gezegt, elke tak waar je last van hebt, snoei je maar.
Zo gezegd zo gedaan.
Een fijne relatie met je buren is ook veel waard

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:04

In het land der bomen (80% van het oppervalk van Finland is bos Haha!) zijn er heel duidelijke over wat wel mag en niet mag in het geval van grensoverschijdende bomen. Alle takken die boven de grond van de buren hangen, dienen verwijderd te worden.

Kapvergunningen hebben we niet zo heel veel last van, je moet alleen terugplanten wat je gekapt hebt. We hebben al lekker 8 bomen geplant dit jaar, dus we zullen wel zien wat voor problemen dat geeft over 42 jaar *LOL*

Verder gewoon de gemeente opbellen, vragen wat de gemeentebepalingen zijn. Ook eens kijken wat de echte problemen zijn? Schaduw? Bladeren? Eikels? Als het om "boomafval" gaat, kan je nog altijd aanbieden om te helpen bij het opruimen van de tuin. Het hangt er dus allemaal af wat je er voor over hebt om die boom te laten staan. Als je het wil, kan het gemakkelijk. (het omgekeerde zal ook waar zijn: als de buren de boom echt omwillen, dan kan dat ook. Ze hoeven namelijk alleen maar jullie huis te kopen Haha! )

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:17

Aangezien het jou boom is, ben jij diegene die en kapvergunning aan moet vragen. Dus als jij het niet doet gebeurt er niets. Je bent wel verplicht overhangende takken te snoeien, dus daar zou ik mee beginnen. Dan toon je ook goede wil.
Omdat je daar natuurlijk net woont, proberen de buren het natuurlijk bij jou. Waarschijnlijk is het bij de vorige eigenaar niet gelukt.
Een kapvergunning wordt niet zomaar afgegeven, daar moeten redenen voor zijn zoals overlast van wortels, de boom is verrot en levert gevaar op. Omdat de boom al oud is heeft hij waarschijnlijk landschappelijke waarde, een reden om niet te mogen kappen.
Je kunt bij de gemeente de kapverordening opvragen, daarin staat de procedure beschreven.
Van een verjaringstermijn heb ik nog nooit gehoord. In onze gemeente is een kapvergunning nodige voor bomen met een bepaalde diameter op 1.30 cm hoogte.