Meehelpen in het huishouden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Meehelpen in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 08:31

Ik ben erg benieuwd of jullie wel eens meehelpen in het huishouden en zo ja,wat moeten jullie dan doen?Krijgen jullie er wat voor of vinden jullie dat het gewoon erbij hoort en dat je samen in een huis leeft en het dan ook samen bijhoudt?Ik heb een dochter van 11 en het kost mij nogal veel moeite om haar mee te laten helpen in het huishouden.Ze heeft het natuurlijk erg druk met andere dingen maar wordt echt niet als Assepoester gebruikt en ik vraag echt niet te veel(eigen kamer opruimen,afwasmachine uitruimen )

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:54

Vroeger, toen ik nog een klein Maartentje was, moest ik samen met mijn broer altijd de afwas doen. Dat was volkomen normaal. Mijn moeder bracht het zo: zij deed al het werk van boodschappen en het koken en ze vond het wel zo eerlijk dat wij iig de afwas deden. Vond dat een redelijke deal dus ik vind het niet meer dan normaal dat je je dochter mee laat helpen in het huishouden. Jij hebt het toch al druk genoeg nietwaar? Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:58

Wij moesten thuis onze eigen kamer opruimen, en tafel dekken en afruimen. Ook niet echt overdreven veel, net zomin als jouw dochter. Lijkt me dus niets raars aan.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:58

Zeker weten moest ik helpen thuis. Ik woon nu alweer een jaar of 2 op mezelf, maar bij ons thuis had iedereen zijn taken, hoor.
Nou was de situatie bij ons wel iets anders, omdat mijn moeder chronisch ziek is. Maar in principe vind ik het niet meer dan normaal.
Wij waren thuis met 4 kinderen. We moesten iig om beurten 's avonds helpen met de afwas en tafeldekken en onze eigen kamer opruimen. Als mijn moeder een slechte dag had ook weleens stofzuigen, of boodschappen doen oid. Maar omdat we met 4en waren viel dat reuze mee!
Ik denk dat het alleen maar goed is om kinderen te laten bijdragen in het huishouden. Het hoeft geen slavenarbeid te worden, maar van meehelpen worden ze echt niet slechter..

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:08

ik moet mijn kamer bijhouden en dat lukt erg goed Schijnheilig Haha! ik moet de tafel afruimen, en de spullen in de vaatwasser doen. (maar vaak eet ik pas later en dan hoef ik alleen mijn eigenspullen te doen.


ik vind het wel normaal om het te doen, maar ik heb er nooit veel zin in, zal vast niet de enigste zijn Pling

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:09

Sjee, en ik dacht er nu net aan om aan kinderen te beginnen, zodat die voor mij het huishouden konden doen, grinnik! ik hoefde vroeger zelf nooit mee te helpen. Ik weet niet of dat wel goed is. Ik red me nu toch wel, maar mijn huishouden wordt niet keurig bijgehouden. Ik moet overdags werken, en dan ga ik s' avonds naar mijn paarden. Ik voel er weinig voor om overdags voor mijn werk te sloven en dan 's avonds ook nog voor mijn huis. DAn doe ik niets meer wat ik leuk vind, alleen nog maar wat ik niet leuk vind. MAar mijn huis ligt er niet zo heel netjes bij, dat snap je wel. Dat ligt dus ook een beetje aan mijn instelling. Je mag van je kind op zich best verwachten dat ze elke dag even iets mee doet in het huishouden. HEt hoeft toch niet lang te duren? effe afwassen, of effe stofzuigen en dan klaar!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:32

Ik ruim mijn eigen kamer op en ruim gewoon m'n rommel op die ik maak. Af en toe stofzuig ik en ik kook regelmatig.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:37

We moesten vroeger altijd afwassen, hout halen voor onze houtkachel, en hout hakken enzo. Eigen kamer natuurlijk opruimen (lees alles in de kast proppen) en soms eten koken. Dat laatste hebben ze al snel afgeleerd om mij te laten doen Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:41

Huishouden = van je huis houden.

En ik hou zo ontzettend veel van mijn huis, dat ik het regelmatig een goeie beurt geef. Haha!

Grapje is overigens van een medebokker die ik gisteravond vertelde dat ik geen tijd had om te chatten omdat ik het huishouden moest doen.

Tja, ik woon op mezelf en moet dus alles zelf doen. Vroeger bij paps en mams hielp ik met de afwas (totdat we een vaatwasser kregen) en ik ruimde uiteraard mijn eigen kamer op (vaak wel na enig aandringen: ik wist toch waar alles lag, dan hoefde ik toch ook niet op te ruimen?). Tafel dekken en afruimen doe ik nog steeds als ik daar ben, dat zit er zo in, dat krijg je er niet meer uit. Stofzuigen doet m'n vader, maar ik pak dat ding ook af en toe wel even.

Kinderen helpen in het huishouden? Lijkt me vanzelfsprekend. Zij wonen ook in dat huis en hebben dus ook een taak om het daar leefbaar en gezellig te houden.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:46

Toen ik nog thuis woonde moesten mijn broertje en ik om de buert de afwas doen. Alleen ik moest 3 dagen en hij maar 2 omdat ik een pony had en daar moest ik wat voor terug doen. Onze afwasmachine was kapot en mn vader zou pas een nieuwe kopen als wij op zouden houden met zeuren over die berg afwas. Niet zo makkelijk dus! Uit eindelijk is er een nieuwe gekomen een paar maanden voordat ik het huis uitging..
Verder moesten wij onze eigen kamer opruimen en zorgen dat onze was in de wasmand terechtkwam. Ik deed dat meestal 1 keer per maand en dan was mn moeder laaiend omdat ze dan ineens de hele badkamer vol had liggen met was.
Ik mocht ook geregeld niet uit omdat mn kamer een zwijnestal was volgens mn vader. Had ie ook wel gelijk maar ja ik had betere dingen te doen hoor .......

Als damian ouder is kan hij me best eens helpen met de afwas vind ik. Ik leer hem nu al om zijn eigen speelgoed enzo op te ruimen en dat gaat best wel goed.
Af en toe een boodschapje doen moet ook best kunnen hoor.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:12

Vind ik ook. Kinderen kunnen best een beetje meehelpen met het huishouden. Maar het moet niet te gek worden natuurlijk. Eigen kamer opruimen en de vaatwasser uitruimen moet echt kunnen, is volgens mij niet te veel gevraagd. Mijn zoon ruimt ook zijn eigen kamer op, kompleet met stofzuigen bed verschonen en wastafel schoonmaken. Dat zijn de dingen die hij moet doen. Ook helpt hij regelmatig met afruimen van de tafel, een wasje aanzetten, wat strijkwerk, en af en toe de vaatwasser uitruimen maar dat doet hij uit zichzelf, niet omdat het moet. Hij krijgt er eigenlijk niks speciaal voor. Maar wij betalen zijn paard, ik neem geregeld sigaretten voor hem mee, dus hij krijgt genoeg. Alleen is dat niet afhankelijk van zijn hoeveelheid huishoudelijk werk. Als ik iets aan hem vraag te doen, doet hij het zonder (openlijk) geergerd te zijn. Wie weet wat hij erbij denkt Knipoog

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:54

Bij mijn ouders is het een redelijk "Jan Steen huishouden". Dus niet iedere avond na het eten netjes de afwas doen enzo. Maar, als er afgewassen werd, dan hielpen mijn broer en ik wel vaak mee. Verder werd er op zondag regelmatig opgeruimd in de "gezamelijke ruimte" en ook daar hielp iedereen dan aan mee. Eigelijk heel normaal, je bent toch ook mede verantwoordelijk voor die rotzooi? Mijn broer deed heel vaak de was en ik maakte de toiletten/wasbakken wel eens schoon en nam de stofzuiger wel eens ter hand. Verder natuurlijk je eigen kamer opruimen (inderdaad na enig aandringen...). In de laatste jaren van de middelbare school kookte ik ook minstens 1x in de week, vooral omdat ik dat leuk vond, natuurlijk.
Het is trouwens wel eens voor gekomen dat ik geld kreeg voor schoonmaakacties, maar dat was dan als ik bijvoorbeeld in de vakantie de keukenkastjes onder handen nam, de ramen waste en meer van die grote klussen die al een tijd niet gedaan waren (dus niet de wekelijkse klussen).
Tja, en nu woon ik al weer tijden op kamers en zal ik wel moeten Haha!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:59

ik moest vroeger met mijn broer altijd de afwas doen maar nu hebben we een afwasmachine en die moeten we dan weleens uitruimen ofzo, en soms stofzuigen of de was ff ophangen of van het wasrek afhalen. Maar we krijgen er verder nisk voor en dat hoeft ook niet. Verder moet ik altijd me eigen kamer opruimen.

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:06

Eigenlijk moeten wij ook doen wat hierboven allemaal al vermeldt staat, dus eigen kamer opruimen en tafel dekken en afruimen. En je eigen spullen in de vaatwasser zetten. En daar moeten we eigenlijk (heel slecht van ons) nog wel eens op gewezen worden, met name het laatste puntje.
Opvallend is wel dat wanneer mijn ouders op vakantie zijn en we een paar weken alleen thuis zijn, alles vlekkeloos verloopt en we alles opruimen, maar als ze dan weer terug zijn, worden we ineens weer makkelijk en laten we weer alles slingeren.
Maar goed, weer even terug naar de vraag meehelpen. Ik vind dus van wel, ook al is het niet altijd even leuk, maar je leeft toch ook in het huis, dus kan je ook het een en ander doen. Een beetje verantwoordelijkheid kan nooit kwaad.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:36

Toen ik klein was moest ik ook altijd helpen. Je maakt samen troep dus je ruimt samen op was het devies. Daar probeer ik m'n vriend nu ook van te overtuigen maar daar heb ik volgens mij heel wat meer overtuiging voor nodig dan m'n moeder bij mij nodig had Haha!

Plau

Berichten: 310
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:45

mja, ben 18 en hoef geen kostgeld te betalen (sommige leeftijd genoten moeten dat wel) en vind dat ik best wel steentje bij mag dragen, zo vaak word 't niet verlangd van me, maar goed. Is meestal gewoon kleren inruimen, vaatwasser in/uitruimen, m'n kamer opruimen(da's meestal 't meeste werk Tong uitsteken), auto wassen (is sinds donderdag m'n eigen auto, dus dat doe ik dan ook voort met plezier Haha!) en zwembad schoonmaken (stofzuigen en chloor enz meten en aanvullen)
M'n pa zit bij de luchtmacht en moet wel 's ooit weg,dus dan ben ik oudste jongen in huis en word er wat meer verw8, maar goed da gaat momenteel ook goed (pa is 2 weken naar californie (wat een baan Tong uitsteken) )

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:55

Thuis hoefde ik eigenlijk nooit wat te doen, te druk met school en paard. Maar dat had wel als gevolg dat ik absoluut geen kaas had gegeten van huishouden toen ik eenmaal een flat had.
Die handigheid heb ik nog steeds niet Bloos

Mijn kinderen van acht en net vijf moeten wel meehelpen. Eigen kamer opruimen, wel met wat hulp. Soms tafel dekken. De oudste voert de paarden 's-avonds en ze voeren de katten.
Verder moeten ze de gezamenlijke ruimten regelmatig van hun eigen speelgoed ontdoen en helpt de oudste soms met koken. De jongste helpt weer met de knaagdierenhokken schoonmaken.
Vooral kamer opruimen is een ramp, zeker bij de oudste. Maar ik hou dapper vol want ik vind het gewoon belangrijk. Bovendien ben ik niet alleen maar moeder en huissloof. Ik heb ook wel leukere dingen te doen.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:59

Ik moet vaak afwassen en als ik niet afwas de tafel afdekken. Als ik vroeg vrij ben moet ik de boodschappen doen. Of de was doen. Een enkele keer kook ik. Ik krijg er niks voor, maar dat vind ik ook helemaal niet raar.
Ik vind het vreselijk om bv. af te wassen of de was te doen. Maar dan zegen mijn ouders altijd maar weer wat zij allemaal moeten doen..
tja en dan begrijp ik het wel weer..
Verder moet ik gewoon mijn kamer opruimen en mijn bed verschonen en al die dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:14

Wij moesten vroeger ook wat meehelpen, maar ook niet erg overdreven veel.

Je eigen kamer opruimen.
Als je in bad was geweest niet de handdoek en kleren laten liggen maar in de wasmand doen en een keer met een handdoek door de douche of bad zodat er wat minder druppels op bleven zitten.
Afwassen en later toen we een machine hadden die in of uit ruimen.
En mee helpen in de tuin omdat die nogal groot was.

Maar genoeg tijd over dus voor hobbies.

Maar ik geef toe dat wij ook wel eens mopperden als we wat moesten doen Lachen

dieren die we zelf wilden moesten we dus ook helemaal zelf doen, ander kreeg je er nooit geen meer.
En dat deden we zelfs al toen we nog best klein waren.
Maar daar mopperde ik nooit over want dat vond ik leuk.
Zelfs de kooien/kattebak zuiver maken heb ik nooit erg gevonden Lachen

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:36

nee meot niet maar ik heb vroeger best vaak geholpen in het huishoeden en bij mijn "schoonouders" help ik nu nog wel eens maar thuis niet(vaatwasser)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:13

Tja, ik vind wel dat de kinderen kleine klusje kunnen doen zoals kamer opruimen. afwasmaschine in en -uitruimen, honden eten geven/ met ze uit gaan, hun zooi uit de woonkamer/badkamer weghalen Boos! en nog meer van die kleine dingetjes.
Helaas denken mijn kinderen hier anders over, zodat dit geregeld tot spanningen hier in huis voert!
Tim had 14 dagen terug wel een draai om z´n oren te pakken, toen ´ie op mijn vraag of ´ie de afwasmaschine even kon uitruimen, antwoordde met: "Doe het zelf maar, ik ben niet je bediende"! Frusty
Ze hoeven echt geen huishouden draaiende te houden, maar een helpende hand vind ik niet meer als normaal! Wij (Ik en 2 broers) moesten ook altijd kleine klusjes mee helpen en toen mijn vader stierf, (Wij waren toen 14, 13 en 11) moesten we gewoon een beetje meer in huis meehelpen omdat mijn moeder ook werkte.
Mijn schoonzussen zijn daar altijd vol lof over tegen mijn moeder: Ze zijn erg blij, dat mijn broers, allebei perfect in staat zijn om een huishouden te runnen! Wat ik eigenlijk ook niet meer dan normaal vind als je allebei werkt }> !

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:22

Desiree schreef:
Sjee, en ik dacht er nu net aan om aan kinderen te beginnen, zodat die voor mij het huishouden konden doen, grinnik! !


Jij houdt toch ook zoveel van kinderen he dees... Haha!

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:30

Ik moet mijn eigenkamer opruimen, katten bakken verschonen (omdat het mijn katten zijn) meestal 1 keer in de week koken (wat ik erg leuk vind) en heeel af en toe stofzuigen.....

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:31

ik vind het eigenlijk ook niet meer dan normaal dat de kinderen ook wat in het huishouden moeten doen...... zo maak ik de wc schoon (waarom heb ik dat eigenlijk gezegd dat ik dat zou doen Frusty ?), stofzuig de zooi van zolder naar beneden, laat af en toe de hond uit, ruim de afwasmachine vaak in en uit, en ja als ik het helemaal te pakken heb van schoonmaken doe ik zelfs de ramen Pling en als er afwas is help ik braaf mee.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:54

MirageGidran"]
[quote="Desiree schreef:
Sjee, en ik dacht er nu net aan om aan kinderen te beginnen, zodat die voor mij het huishouden konden doen, grinnik! !


Jij houdt toch ook zoveel van kinderen he dees... Haha!
[/quote]

Nou, ik had er eindelijk de zin van ingezien!