oorlog

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 16:07

Er is nog nooit een generatie geweest die geen oorlog heeft meegemaakt. Wij zouden de eerste zijn. Tsja, overal woeden oorlogen, maar wij staan daar ver van af. Toch denk ik dat ook wij er niet aan zullen ontkomen. Vroeger was de koude oorlog er, maar die sovjetten waren toch redelijke mensen. Het waaide over. MAar of het dit keer zal gebeuren? Ik zeg al jaren, dat als er oorlog zou komen, komt die vanuit het midden oosten, van extreme moslims. Mijn gedachte begint steeds vastere vormen aan te nemen. Ergens ben ik blij dat ik geen kinderen heb. Ik hoef niet bang te zijn om hun toekomst. Maar ik ben wel eens ooit bang voor de mijne. Stel dat ik eindelijk alles heb wat ik wil op een dag, de paarden aan huis, honden, rust etc. WAt als alles dan afgenomen wordt, en er niets meer zal zijn van waar ik al die jaren naartoe heb gewerkt? Ik ben niet eens bang voor de dood. Stom he. Irak ontwikkelt net als de El quaeda biologische wapens. Dat zal wel niet voor niets zijn, die gaan ze vast ooit gebruiken.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:09

waar slaat dit eigelijk op?
ik ben super bang dat er oorlod komt en dan zeg je dat er oorlog zal komen.
lekker voor de mensen die daar hartstikke bang voor zijn zoals ik.
dit is niet kwaad bedoelt maar ik hoop dat je me snapt.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:11

Sunshine, dat is struisvogelpolitiek.
Ik ben het helaas wel met Desiree eens. Als je ziet wat er allemaal gebeurt en hoe makkelijk erge dingen geaccepteerd worden, wordt het echt van kwaad tot erger.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23425
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:13

Ze zal er zelf ook vreselijk bang voor zijn, net als bijna iedereen maar je moet het toch kwijt, ik zou het ook hier op bokt zetten hoor.
Ik ben er zelf ook heel bang voor, op de avond van de aanslagen ben ik eerder van mijn werk naar huis gegaan en onderweg was ik gewoon al bang dat we oorlog kregen en dat ben ik nu nog steeds, ik snap Desiree heel goed. Wat nou als ik strakjes alles heb wat mijn hartje begeerd en het gaat mis, wie past er op je paardje enzo.
Ik snap het heel goed, en ik ben heel blij dat we hier ons verhaal kwijt kunnen.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:18

ik begrijp het ook wel maar mensen die super bang zijn is het niet fijn om te horen dat er misschien oorlog zal komen.
misschien dat ik dit topic verkeerd begrijp...want ik denk dat dit topic alleen bedoelt is om dat te zeggen maar het kan ook zijn dat je er huist bang voor bent en er over wilt praten.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:22

Degene die er niet bang voor zijn, daar moet je bang voor zijn. Dat zijn de personen die alles aanwakkeren... bijna ieder persoon is er wel bang voor (de ene stukken meer dan de andere die daar eigenlijk pas achter komt als er eenmaal oorlog is). Maar ik ben net zo bang voor oorlog dan voor het broeikast effect, wat ook steeds erger wordt. Het klimaat ondergaat drastische veranderingen en dat kan ook nog wel eens wat worden....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 16:23

Dit is een van mijn grote angsten, vandaar dat ik wilde weten of ik de enige was. Ik denk er wel eens ooit aan, dat er oorlog is, en ik om de een of andere redenen niet meer voor mijn dieren kan zorgen, ze niet mee kan nemen of evacueren.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:27

Ik ben er ook bang voor, ik vind het een eng idee dat een paar extremisten het leven van heel veel mensen overhoop kunnen halen. Ik geloof niet dat alles alleen maar erger wordt steeds want in de geschiedenis zijn er ook gruwelijke periodes geweest maar ik ben wel bang dat er nu weer zo'n periode met veel geweld aankomt.
Het erge van mezelf vind ik dat ik het erger vind als ik er zelf ook mee in aanraking kan komen.Zo vind ik de dreiging van irak enger dan het conflict op de gaza strook of oorlogen in Afrika.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:28

ik vind het kei eng...
als je met een vliegtuig weg moet en je dieren moet je achterlaten daar Huilen
je vriend die misschien mee moet helpen of niet met de vrouwen mee mogen....

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:36

Sypheron fear me Haha!
Kan niet zeggen dat ik bang ben voor oorlog. Waar zou dat vandaan moeten komen? Verre oosten? Hoe willen ze dat dan doen? Hoe moeten ze hier komen?

IMO is het enige dat kan gebeuren dat er wat mensjes terroristische aanslagen plegen, dat is erg lastig, vervelend voor de mensen die daar toevallig midden in komen te zitten maar dit is zeker niet te vergelijken met een oorlog.

Feit is dat 'de westerse wereld' redelijk georganiseerd is en, als er echt wat aan de hand is, ook bereid is elkaar te helpen (VN e.d.). Lijkt me dus moeilijk voor een paar 'landjes' in het Verre Oosten om een oorlog te kunnen beginnen met een westers land zonder het grootste deel van de wereld over zich heen te krijgen.

Maar goed, houdt niet weg dat Bush (IMO) weer erg fout bezig is met z'n 'axis of evil' verhalen en Iraq. *zucht*

Maar oorlog in Nederland? Neuh..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 16:39

Pfoeh, ik hoop heel erg dat je gelijk hebt Bart, en dat het niet arrogant van "het westen" om te denken dat we zo goed georganiseerd zijn dat zoiets niet zo'n vaart zal lopen. Het leven zit immers vol met verrassingen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:41

Tja.. 't 'leuke' aan die massavernietigingswapens (kernwapens b.v.) is dat je ze niet kan gebruiken. Ze gebruiken is zelfvernietiging. Die Saddam is misschien een soort van doorgedraaid maar zeker niet dom. Wat wint hij er mee als hij een landje als NL platgooit?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:43

Ben het met Bart eens.
Voor oorlog ben ik niet bang, in Nederland komt dat niet zo gauw denk ik. Volgens mij is het voor een heel erg groot deel grootspraak van de desbetreffende landen en personen en hebben ze uiteindelijk het lef niet om het ook daadwerkelijk te doen.

De enigste die er misschien voor kan zorgen dat er oorlog komt, is die gek van een Bush, als ie zijn bommetjes gaat gooien en er daarmee voor zorgt dat Irak echt pissed of raakt en een tegenaanval uitgooit.

Maar toch, op de een of andere manier heb ik het vage gevoel dat dit allemaal in een film aan me voorbij gaat. Alsof ik in de bioscoop zit en naar een film aan het kijken ben. Het staat denk ik te ver van mijn bed. Daarom ben ik er ook niet bang voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:46

Bart, kijk eens uit het raam, daar is meer wereld en nog meer dan jij kunt zien.
Het zal juist de georganiseerdheid van de "westerse wereld" zijn die Nl de das om doet, als het zover komt.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:47

Ik ben er wel bang voor, maar dat is iedereen als zijn/haar 'veilige' leventje bedreigd wordt, of datgene waar je je ideeen en alles op laat berusten.
Maar aan de andere kant: the only thing to fear is fear itself. Ik wil mijn leven niet laten beheersen door angst, als het gebeurt is het heel jammer, maar ondertussen zijn er genoeg leuke dingen, daar ga ik van genieten, en als ik dan misschien eens een keer in een schuilkeldertje zit en voor mijn leven moet vrezen (bang van de dood ben ik niet, maar ik wil altijd nog vanalles) dan kijk ik terug en denk ik: ik heb het gedáán. Voor mij juist een stimulans om VANDAAG nog van alles te beginnen, te doen, te ondernemen. Vandaag is er nog, en morgen is er weer een dag. Het is een beetje een ver van mijn bed show en ik hoop dat het dat blijft, maar ondertussen is het irreeël te denken dat het aan me voorbij gaat.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:12

BartVB schreef:
Tja.. 't 'leuke' aan die massavernietigingswapens (kernwapens b.v.) is dat je ze niet kan gebruiken. Ze gebruiken is zelfvernietiging. Die Saddam is misschien een soort van doorgedraaid maar zeker niet dom. Wat wint hij er mee als hij een landje als NL platgooit?


stel je de vraag eens wat hij ermee verliest? misschien is het wel zo'n zelfmoordlustige psychopaat die iedereen mee wil nemen in z'n graf.... niet erg prettige gedachten, maar ze bestaan al hebben ze meestal niet de beschikking over dergelijke grote wapens, maar wel kleinere zoals de laatste tijd ook al vaak te zien is met kidnappingen en gijzelingen op scholen in oa duitsland..

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:14

Ik zat er laatst zelf ook aan te denken, en ik werd er gewoon bang van. Echt ik had precies dezelfde gedachte. Het idee dat je er ook niets tegen kunt doen als het eenmaal gebeurd....

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:15

Klopt. Kan, is een mogelijkheid natuurlijk. Maar de kans is erg, extreem, klein. Maar goed. Hoe zou hij een atoomwapen in een ander, vergelegen, land moeten krijgen? Denk je dat hij zo'n raket onze kant op krijgt Verward
En stel dat hij zo gestoord is dat hij dat wil doen dan zijn er ook nog andere mensen in zijn regering die hun hersenen nog wel een beetje bij elkaar hebben.

Don't take me wrong, het is alles behalve koek en ei in de wereld, maar een oorlog in Nederland? Nope, daar geloof ik niet in.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:18

waarom komt die oorlog eigenlijk vanuit de moslims?
Bush met zijn grote bek moet toch zo nodig! Misselijk

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:24

Idd, als ik eerlijk ben, ben ik banger van Bush compensatiedrang...

Plau

Berichten: 310
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:39

Oorlog in NL niet zo heel gauw nee, meer omdat we tegenwoordig de EU en de VN hebben. NL ligt in het westen van Europa en aan het westen van ons ligt een bondgenoot, het gebied tussen NL en een land als Irak (om maar een 'risico-land' te noemen) is ENORM! Daar liggen echt nog zo veel landen tussen. Hoesein zou zowat 1/4 van de aardbol over moeten om bij NL aan te komen. Een nucleare raket zo'n afstand laten vliegen heeft geen nut, want die word dan toch boven in de lucht neergeschoten (boven een oceaan of zoiets dergelijks).
Een oorlog in NL ben ik dus niet echt bang voor, sowieso niet gauw voor oorlog, maar dat komt denk ik meer omdat het allemaal nog 'ver-van-m'n-bed-show' is... Het is altijd wel een spannende tijd zo'n bombardementen periode en ik volg het dan ook altijd heel goed, maar Irak heeft echt niet de mogelijkheid om ff NL aan te vallen. Wat dat betreft ligt ons kwaak-landje wel gunstig, maar goed iets als een oorlog gun je NIEMAND! Lijkt me zowat het meest erge wat je mee kan maken... Vechten, omdat hoge piefjes dat bepalen.... nou nee daar pas ik voor

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23425
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:38

Volgens mij ben ik ook banger van Bush dan van wie dan ook, IMO moet dat ventje gewoon kappen met iedereen maar plat te bombarderen, laat em lekker Bin Laden vangen en de rest van de wereld niet in gevaar brengen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:48

De kans dat je morgen een ongeluk krijgt in het verkeer is groter en daar is niemand bang voor.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:50

Bart, oorlog in nederland lijkt nou idd ongeloofwaardig, maar de afgelopen 60 jaar zijn de eerste 60 jaar in de nl-geschiedenis zonder oorlog (jaa, ik heb opgelet met geschiedenis Tong uitsteken) dus zo ontzettend ongeloofwaardig is het nou ook weer niet........
Toch ben ik wel met je eens dat het niet logisch is dat van de oorlog tussen bush en bin laden (om het zo maar even te noemen) er echt oorlog in nederland komt. Wat hebben de moslims nou aan een klein landje als nederland Verward

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 21:56

Klopt, maar de afgelopen 100 jaar is er ook ongeloofelijk veel veranderd wat betreft de politiek, economie, culturuur, communicatie, etc, etc. De situatie rond de wereldoorlogen is niet bepaald te vergelijken met nu.