onderhoud ketel, echt nodig??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 09:30

Hee,
wij hebben een ketel van 2001 en hebben een abonnement bij zo'n bedrijf.
Ieder jaar kijken ze de ketel na.
Zelf vind ik het best wel duur en met een kwartier staan ze weer buiten.
Andere mensen bij ons in de buurt laten de ketel helemaal nooit nakijken.
Is dat verstandig of niet?
Wij hebben zelf geen verstand van ketels.
Alleen als hij stuk is, wat dan.
Ik dacht dat je dan iedere willekeurig bedrijf kon bellen, alleen dat je meer moet betalen omdat je geen lid bent, weet iemand hoe dat zit?
Aan de ene kant lijkt het me best goed dat hij ieder jaar wordt nagekeken, aan de andere kant, het kost veel geld en ze doen eigenlijk amper wat..

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:41

Ze maken m schoon als het goed is, en checken of hij nog goed werkt. Moet wel zeggen dat je steeds vaker hoort dat er elke twee jaar schoongemaakt wordt in plaats van elk jaar, dus das misschien een idee.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:41

Ik vind het zelf toch altijd wel belangrijk alhoewel eens in de twee jaar bij een vrij nieuwe ketel ook wel voldoende is.
Het is niet alleen het voorkomen van storingen maar zeker ook voor de veiligheid.

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:43

Wij hadden in ons vorige huis ook zo'n contract.
M'n vriend was er een keer bij toen ze hem schoonmaakten. Ze gaan gewoon met een soort stofzuigertje er tussen, en na 5 minuten staan ze weer buiten.
Daar betaal je dan elke maand voor. Boos!
Wij hebben t nu niet gedaan, omdat we een spliksplinter nieuwe ketel hebben. Misschien dat we het over een paar jaar wel doen.

Anoniem

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:51

Wij hebben een nieuwe dus het eerste jaar is het niet nodig, maar daarna nemen we absoluut een servicecontract hoor. Ik vind het erg belangrijk en niet echt iets wat je zelf moet gaan doen of op moet besparen.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 09:59

eens in de 2 jaar zou idd misschien beter zijn, maar het nadeel is dat je gewoon ieder jaar moet betalen..
Vorig jaar was er toevallig ook in het nieuws dat bij iemand de ketel was ontploft.
Het was een vrij nieuwe en ook altijd in onderhoud, dus wat dat betreft kun je er ook niet alles van zeggen.
Alleen, stel je stopt met het onderhoud, en er gebeurd wat met dat ding.
Hoe zit het dan bijv. met de brandverzekering, of heeft dat er niks mee te maken?

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:08

Wij hebben geen onderhoudscontract, maar laten 1 keer per jaar zo'n verwarmingsmonteur er voor komen.
Je betaalt dan alleen de kosten voor het schoonmaken.
Als je dan 1 keer per 2 jaar laat schoonmaken scheelt dat weer wel.
Helemaal niet schoon laten maken zou ik niet doen, volgens mij gaat je ketel dan minder lang mee en heb je meer kans op kortsluiting.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:10

Dat zou je even na moeten zoeken. Echt achterstallig onderhoud zou wel een probleem kunnen geven denk ik.
Je bent voor de verzekering ook verplicht om je schoorsteen eens per twee jaar te laten vegen als die in gebruik is.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:55

Er zijn een aantal kleine dingetjes zoals sifon legen en bijvullen wat gewoon regelmatig even moet gebeuren.

Laatst heb ik die dingetjes samen met mijn pa even gedaan, zodat ik dat voortaan zelf kan.

Wij wonen hier nu 2 jaar zit ook een vrij nieuwe ketel in maar ik moet ook maar eens zo'n ventje bellen want ik vergeet dat elke keer. Gewoon om 'm even goed na te laten kijken.
Ze kijken even naar de brander en alles gewoon om te zien of het er nog goed uit ziet. Het is idd een kleine klus maar voorkomt wel in de kou zitten.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:49

Wij hadden geen contract en onze ketel ging kapot. Het zou de vraag zijn of het nog binnen de garantie viel, aangezien men niet kijkt wanneer de ketel in huis is geplaatst, maar wanneer hij uit de fabriek is gerolt. (Heb je dus een oudere ketel die je nieuw laat plaatsen, dan is er grote kans dat er geen 5 jaar garantie meer op zit!)
In principe zouden we de reparatie helemaal zelf moeten betalen, maar als we ter plekke een servicecontract zouden afsluiten dan waren de reparatiekosten gedekt, en moest alleen evt het kapotte deel (de boiler) worden betaald (of een gedeelte, als het net buiten de garantie viel).
Dat hebben wij dus gedaan, en gelukkig viel de hele ketel nog binen de garantie. Wij hebben ons contract voor het eerste jaar er alweer uit.
Sowieso is het verstandig om een contract te hebben, want ook die jaarlijkse controle is goed. Niet alleen voor het schoonmaken, maar ook de watertemp controleren enzo. Gewoon om problemen te voorkomen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:26

Volgens mij moet je hem inderdaad jaarlijks schoonmaken/onderhouden voor de verzekering. En verder is het zeker nodig. Er hoeft niet veel te gebeuren om een onvolledige verbranding te krijgen en het product wat vrijkomt bij onvolledige verbranding is CO. Je hoort nog altijd van CO-vergiftigingen door ketels.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:29

ik heb geen onderhoudscontract, maar de leverancier van mijn ketel maakt elk jaar een afspraak voor onderhoud. Zij raadde mij het ook af een onderhoudscontract te nemen, want dat is in de meeste gevallen duurder dan de monteur laten komen als je werkelijk een storing hebt. Tenzij je ketel natuurlijk kuren vertoont Knipoog
Dus wel onderhoud geen contract voor mij.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: onderhoud ketel, echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:34

Onderhoudscontract is onzin, en nieuwe ketels hoef je echt niet zo vaak te controleren (helemaal niet als het een goed merk is zoals Atag / Nefit). Pas na een jaar of 4 / 5 is een jaarlijkse controle (bij voorkeur in de herst) wel erg belangrijk.

Wij hebben geen contract, want dit is het dagelijks werk van m'n vriend, dus die kan het prima zelf!!!