formateren hardeschijf???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

formateren hardeschijf???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 11:19

Hoe maak je de hardeschijf helemaal leeg?? (zodat er dus echt niks meer in staat, ook niet ergens heel er ver weg?)
(Is een opdracht voor school) Gaaaap

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:22

naar dos gaan

dan als commando:

format C: *enter*
(aangenomen dan C: je harde schijf is)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:30

opstartdiskette maken, ermee opstarten, fdisk en partities wegsmijten
als je alleen formateert heb je nog steeds een schijf met partities Lachen

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:36

Wil je alleen de schijf legen, dan kun je ook nog snelformatteren: format c: /q/u
Doe ik altijd met disketters, een gewone harde schijf formatteer ik volledig, daarna cd-rom erin en opstarten met ondersteuning voor cd-romen de boel wijst zich vanzelf

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 11:54

Romkabouter schreef:
opstartdiskette maken, ermee opstarten, fdisk en partities wegsmijten
als je alleen formateert heb je nog steeds een schijf met partities Lachen


Meneer de kabouter wat zijn in Godsnaam partities en waarom moeten ze ook weg??? Ik overweeg ook een format namelijk

getekend computerleek

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:00

partities zijn delen van een harde schijf die een eigen stationsaanduiding hebben. Een harde schijf van 40 gb kan bijvoorbeeld in 3 partities zijn opgedeeld: C: (20 gb), d: (10 gb) en e: (10 gb). De cd-rom krijgt dan waarschijnlijk f: en de brander g: (of andersom). De diskettes kun je nog steeds vinden op a:

Bij problemen formatteer ik alleen c: op d: staan alle drivers voor brander, dvd, modem enz. dus als dat niet door een virus is aangetast (meestal nestelt een virus zich op c:) dan kan dat gewoon blijven bestaan. Ook je documenten kun je 'veilig; op d: bewaren. Dus dat is het voordeel van partities

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:05

hmmm /u is volgens mij lowercase of niet? Iig lowercase moet je niet doen.. tenzij je weet dat je hardeschijf er tegen kan, want er zijn harde schijven die er van naar de kloten gaan...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:06

Ik zal het duidelijk proberen uit te leggen.
Om data op een harde schijf te zetten moet hij geformateerd zijn. Dat betekend dat er een bepaald bestandssysteem op moet staat. Dat is zeg maar een index, waardoor het besturingssysteem weet wat, waar staat.
En om te formatteren moeten en stukken van de schijf aangewezen worden waar die index staat. Dat stuk wat je aanwijst als gedeelte waar de index en de data moet komen te staan is een partitie. 1 schijf kan dus ook meerdere partities hebben. In je besturingssysteem lijkt het dan alsof je meerder schijven hebt. Het verhaal ligt iets ingewikkelder dan dit, maar ruwweg klopt het wel. Op internet is er genoeg over te vinden denk ik Lachen

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 12:07

ja, maar bij deze oplossing is de schijf nog steeds niet helemaal leeg, en dat is dus wel de bedoelling want de opdracht is om je computer te verkopen/weg te geven maar al je info moet dus wel weg zijn en dan dus wel helemaal weg! (ook de besturingsprogramma's ed. want dat moet er helemaal opnieuw op ivm licencies) En als je de hardeschijf gebruikt om te formateren kun je dus niet alles wissen want je hebt wel een programma is gebruik om iets te wissen en je kunt jezelf niet wissen. (misschien met een externe schijf ofzo??)

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:09

Als je de partities wegsmijt is alles weg. Behalve voor de FBI Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:10

als je in de dos modus format c: (dus geen /q/u, maar volledig formatteren), dan is windows e.d. ook weg. De schijf is infeite leeg. De index is er nog wel. Hierna kun je er weer nieuwe software opzetten.
Maar als je echt geen verstand ervan hebt is het misschien verstandiger om iemand anders het te laten doen, gaat er niets fout.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:12

ja maar als je gewoon Format C: doet blijven er nog heel veel bestanden achter.. volgens mij is er geen andere manier om die weg te krijgen dan lowercase, hoewel dit niet aan te raden is Lips are sealed

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 12:14

Sypheron schreef:
hmmm /u is volgens mij lowercase of niet? Iig lowercase moet je niet doen.. tenzij je weet dat je hardeschijf er tegen kan, want er zijn harde schijven die er van naar de stinkmoddern gaan...


wat is lowercase??

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:17

ik weet niet precies wat het inhoud maar het schijnt dat de meeste harde schijven het niet zo fijn vinden Haha!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 12:19

germie schreef:
als je in de dos modus format c: (dus geen /q/u, maar volledig formatteren), dan is windows e.d. ook weg. De schijf is infeite leeg. De index is er nog wel. Hierna kun je er weer nieuwe software opzetten.
Maar als je echt geen verstand ervan hebt is het misschien verstandiger om iemand anders het te laten doen, gaat er niets fout.


Dit is een oplossing ja maar als je wil kun je de gegevens of een deel vd gegevens wel weer terug vinden en het moet dus echt weg zijn. Als je het op deze manier doet blijft er altijd nog wel iets staan. Met een externe schijf kan het volgensmij wel lukken ofniet??

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:23

Als je partities weggooit is alles echt weg (agian) Lachen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:32

Romkabouter schreef:
Als je de partities wegsmijt is alles weg. Behalve voor de FBI Haha!


Is dat echt zo (met die FBI ?) ?? Lachen

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:34

Inderdaad, als je de partities er af gooit is hij brandschoon Knipoog

Bij de probleempc van mijn buurvrouw kregen we de partities niet verwijderd, hij weigerde gewoonweg die handeling uit te voeren Verward

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:38

Ja, dat is echt zo. Er zijn ook speciale bedrijven voor die het kunnen.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 13:41

Ja maar iemand in mijn klas zegt dat je met een opstart diskette of vanaf de hardeschijf nooit alles kunt wissen en dat je het met speciale programma's altijd weer terug kan halen??? Verward
Maar met een externe hardeschijf zou het wel weer kunnen??

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 13:45

Waarom moet alles eraf volcano? Verkoop? De meeste mensen weten echt niet hoe ze dingen weer terug moeten halen hoor. En anders even spelen met fdisk

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 14:09

nee niet alles moet er echt af, we moeten alleen uitzoeken hoe dat moet (ik zit op een ict opleiding) we hebben de opdracht gekregen om een computer helemaal leeg te maken want (een denkbeeldige compu dus, echt uitwerken komt veel later pas) die hebben we zgn gekregen van een of ander bedrijf en nu moet ie dus leeg omdat hij hier op school komt te staan en die mag alleen met programma's werken waar ze licenties voor heeft. En we moeten die computer dus helemaal leeg zien te krijgen want iedereen die dus wel genoeg verstand heeft van computers kan die gegevens wel weer opvragen. Dus vandaar dat het zo gecompliceerd ligt... Verward

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:32

als er 0 bytes in gebruik zijn is i echt leeg en ken je echt niks meer tereug krijgen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:50

Romkabouter schreef:
Ja, dat is echt zo. Er zijn ook speciale bedrijven voor die het kunnen.


Gaaaf ! Lachen Alhoewel....... Scheve mond
Maar kunnen ze alles wat er ooit op heeft gestaan dan weer reconstrueren ofzo , als dat zo is dan moet er toch nog een aardig deel van je harde schijf/geheugen whatever nog "beschreven" zijn ook al is 'ie
"leeg" .....

Of niet ? *computerheld hiero Haha!*

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 15:55

windows XP proffesional heeft een ingebouwde fuctie dat het automatisch terwijl hij aan het instaleren is, dat het je hardeschijf leeghaalt. maar dan moet je eerst winXP pro willen of al hebben