Moet het toch even kwijt..Oma overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Moet het toch even kwijt..Oma overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 21:26

Zondag is de oma van mijn moeder overleden dus mijn overgrootoma,ze was als een gewone oma voor mij, ze was 88 jaar geworden! hele leeftijd! zo vond ik het niet erg, maar vandaag was de begravenis en jeetje... dat is toch wat Huilen
die verhalen (speech van oa mijn opa) over haar, want ze was zo onwijs lief.. stond klaar voor iedereen en alles en had altijd lekkers in huis en extra eten voor als er iemand zou komen, en had nog humor ook.

en toen ze nog thuis woonde had ze een keer zich verslikt in een pinda, en zegt lachend; jeeetje stik ik haast in zo'n rot nootje!
die zin blijft gewoon in mijn hoofd hangen,
en ze zei ook een keer: 'noem mij maar superoma!'
ze was de laatste paar jaar onwijs erg achteruit gegaan, een paar maanden geleden lag ze op sterven maar haar zoon, ik noem hem ff W.
zei tegen de dokter geef haar dit ofzoiets (dat ze er dus weer bovenop kwam,terwijl ze eigenlijk toen al op was)
dit vond ik zo onredelijk + egoistisch van haar zoon ( mijn oudoom) W.

toen vertelde zondag mijn moeder dat mijn oma op sterven lag, maar die zondag stierf ze ook.. en maandag wist ik het want ik was bij mijn zus aan het logeren.
vandaag naar de begravenis, gatsie..
wij lopen erheen,iedereen in het zwart... Scheve mond ieks
toen kwamen we binnen en daar zat mijn overgrootopa (was zijn vrouw)
maar ik wou er niet heen want dan werd ik helemaal emotioneel al..
toen was ik mijn ouders kwijt.. Schijnheilig dus liep ik achter mijn tante aan met mijn nichtje, in een kamer waar de kist lag..
ik keek erin... en ieks dat was toch niet mijn oma??
spierwit,onwijs mager (was altijd een beetje een wat mollig persoon), zonder bril.. haren stijf..
echt dood Verdrietig dus ik liep verstijft terug daar zag ik mijn vader zitten,daar ga ik naast zitten en even later komt mijn moeder terug en toen barste ik al zowat uit in tranen, mijn moeder zei: zag ze er anders uit? dus ik knik van ja. want mijn moeder vertelde dat ze toen ze 9 ofzo was ook bij haar overgrootoma keek in de kist en dat ze dat zo eng/raar vond..

toen in een kamer, hoor je mijn overgrootopa; 66 jaar getrouwd, 3 jaar verloofd..
(was zo lang al samen met mijn overgrootoma) en toen hadden we een dienst met van die verhalen,gatsie die dominee banketstaaf maar een eind weg over de herder met schapen en alles... en mijn opa had ook gespeecht en ook nog iemand die ik verder niet kon..
en W. zat voor mij, te snikken en te schudden en te huilen dus dat is echt aanstekelijk Scheve mond toen gingen we haar wegbrengen,en toen viel mijn oudoom W. omdat hij zowiezo al versleten is en snel valt en ook nog es dat ie emotioneel was, dus rolstoel voor hem gehaald (iemand die daar werkt) en toen die kist daar lag, moesten de klein kinderen en achterkleinkinderen rozen op de kist leggen, en iedereen liep met dikke tranen weer terug, mijn moeder, mijn nichtjes, mijn tante,nichtjes van mijn moeder.. en ik dus ook.
Scheve mond
ik hoorde vlak naast mij gesnik, en naast mij stond mijn broer!! ik dacht he? want hij huilt echt nooit Verward maar ik weet niet zeker of hij het was.
en toen in de zaal was het nog wel gezellig enzo en toen gingen we weg en mijn overgrootopa echt zo van: Yentl,meissie. harstikke leuk dat je bent gekomen, hij is echt nog 100 % nuchter hij weet alles nog, maar zijn lichaam werkt niet meer zo goed.
en mijn overgrootopa is al bijna 90 dus dat vind ik wel knap.
had het er toch even moeilijk mee.. want mijn superoma is nu echt voorgoed weg.
dit moest ik ff kwijt sorry Verdrietig

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 21:32

ik ken het... mijn achteroom was altijd heel erg fors... toen hij in het ziekenhuis kwam had hij leverkanker en elke dag verloor hij op een gegeven moment een paar kilo's... Hij was op het einde zo dun en had echt geen energie meer.. het was toen beter dat hij zo snel mogelijk zou overlijden want hij had er echt pijn mee en mn achtertante en oma (zijn zus) ook. Toen we gingen kijken bij de kist was hij ook lijkbleek en nog dunner omdat al het vocht uit zijn lichaam was... Meid ik weet hoe je je voelt. Heel erg veel sterkte!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 21:36

Gecondoleerd met het verlies van je superoma.
Goed van je dat je het hier van je af schrijft, het is ook niet niks.
Zo'n plechtigheid is vaak erg emotioneel, ook al weet je in je achterhoofd dat het "misschien maar beter is zo" (bah, wat klinkt dat toch ellendig).
Het voelt ineens allemaal zo definitief, er is geen weg meer terug.
Veel sterkte meid, hopelijk kun je samen met je familie (en natuurlijk je superopa !) het verlies verwerken.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 21:36

Ja eng is dat he,in die kist,net iemand anders die erin ligt. W. is dus mijn achteroom maar wij noemen het oudoom...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 21:41

hey sterkte Yentl..
morgen moet ik ook naar de begravenis van die vriendin van mij.. zo zielig, d'r broer en d'r vader gaan ook iets vertellen enzo, vooral voor die broer vind ik het zo zielig omdat ze het gedaan had na een ruzie met hem..

de kist blijft trouwens dicht, dat moet bij zelfmoord geloof ik.. maar ik zou het ook niet willen zien.. heel haar onderlijf is kapot zei die mevrouw van de slachtofferhulp, maar haar gezicht is nog wel een beetje herkenbaar.

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 22:15

Hey, gecondoleerd zeg en heel veel sterkte met het verlies van je oma!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 08:43

Gecondoleerd.
En heel veel sterkte!

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 09:58

Jeetje... Scheve mond veel sterkte en gecondoleerd.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:01

Veel sterkte met het verlies van je oma, denk maar niet teveel aan het beeld dat je hebt gezien toen ze in de kist lag! Denk maar aan hoe je Superoma in het echt was Knipoog

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:09

Veel sterkte!

Ik weet hoe eng het eruit ziet als je iemand in de kist ziet liggen die er dan ineens heel anders uit ziet. Dat was bij mijn opa ook zo.
Hij is aan longkanker overleden en hij was over de 20 kg afgevallen...

Gecondoleerd!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 10:46

Ik ken het ook....de oma van mijn moeder is een paar jaar geleden ook overleden. Zij was 92. Ook al heel erg oud! Haar man was al gestorven. Het was mijn 1e begravenis. Ik vond het best moeilijk. Helemaal toen mijn moeder begon te huilen...
Ik heb zelf niet in de kist gekeken. Ten eerste mocht dat niet van mijn moeder, en ten tweede wou ik dat gewoon niet.

Ik weet hoe je je voelt. Veel sterkte! En natuurlijk gecondoleerd....

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 15:10

Yentl, gecondoleerd en ik wens je veel sterkte! Begravenissen zijn nooit leuk!

Kus Amy

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 15:23

Jeetje meis, gecondoleerd. Het is niet niks. Ik weet nog dat mijn overgrootoma overleed 2 jaar terug, toen was ik 13... Dat vond ik echt vreselijk, ik was helemaal gek op haar, dat was ook zo'n superoma! Ze was bijna 100, nog 2 maanden ofzo.

Ik wil je heel veel sterkte wensen. Ik weet hoe dat voelt.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 17:32

jee yentl veel sterkte hoor ...

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 18:17

bedankt allemaal Lovers

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 11:09

ja, je vertelde het in je sms.....nog gecondoleerd...ik kan nog steeds niet smsen.....maar iig nog veel sterkte..

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 12:03

jeetje , ik ken het gevoel nu maar al te goed, mijn oma is een paar weken geleden overleden, ze had in 2,5 jr tijd 5 operaties gehad.
Je zag haar gewoon verdwijnen het was zo naar, omdat haar lichaam het niet meer kon opbrengen om te leven, maar haar geest wel.
En de begrafenis was wel heel mooi, maar ik heb niet in de kist gekeken.
Ik wens jou en je familie veel veel sterkte toe de komende tijd!

Veel liefs Adriana