Dwangvoeding of het recht te sterven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hengst

Berichten: 82
Geregistreerd: 03-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 18:40

batje schreef:
Nederland staat bekend op haar coulante houding tegenover gevangenen.. zelfs 'levenslang' is maar een paar jaar.
Nu ineens, nu het slachtoffer een belangrijk persoon is, mogen ze hem wel continue filmen, mochten zijn lichten wel 24u p/d aan enz enz.

Beetje dubbel he?
Ik vind het dan ook belachelijk dat wetten en regels ineens veranderd kunnen worden als het slachtoffer een belangrijk man is. Als we een regering krijgen die dit soort regels zo licht opvat hou ik mijn hart vast de komende jaren..


En hier gaat het dus om! Amen!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 18:44

Llewella"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
ik denk dat het verkeerd is iemand te dwingen te leven.


Ben ik het mee eens, maar ik denk dat volkert vd g zichzelf in een uitzonderingspositie heeft geplaatst.
[/quote]

Dat vind ik nu precies de bottleneck. Het is of volkert heeft zich in een uitzonderingspositie geplaatst, omdat hij iemand vermoord heeft(tot nu toe nog steeds verdachte). Of hij verkeert niet in een uitzonderingspositie. Het probleem is dat door de grote media aandacht het volk nu op zijn motief zit te wachten. Ik ben er ook benieuwd naar, maar ik vind niet dat je allemaal kunstgrepen moet verzinnen om die verklaring maar te krijgen. misschien zegt hij het wel nooit, dat zou vervelend zijn voor de nabestaanden maar so be it. Dit zal heus niet het eerste voorbeeld zijn van een moordzaak waar het motief niet boven tafel komt. Ik vind het verwerpelijker dat die vorige zaken die aandacht niet gekregen hebben en zie het nu dan ook niet als een bijzondere situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 19:19

Astronauten voer achter in zijn strot duwen en zijn neus dicht knijpen.
Verder flink wat pesten zodat hij een keer gaat praten, en dan aan de eerst beste boom die je tegen komt opknopen Knipoog

Met andere woorden niet zo soebatten met gevangen, maar laat ze zich eens gevangene voelen in plaats van prins in een geweldig hotel.
Hij heeft verdorie een moord op zijn geweten !
Zo ook met andere gevangenen, flink laten werken, 14 uurtjes sloten graven aan een ketting of zo. En voor de rest simpel eten en geen privileges.
De bak moet iets zijn waar je niet graag bent, niet een 5 sterren hotel.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 19:24

Citaat:
ik vind die laatste zin toch wel een beetje heeeeeeeeeeeeel erg nergens op slaan! mensen in een hokje plaatsen heet zoiets! Frusty : 1 iemand die toevallig millieuactievist is, doet iets fout, en meteen worden ze allemaal met de nek aangekeken! er zijn heus wel goede millieu actievisten hoor!


Ik heb het veranderd!! Het was niet de bedoeling om iedereen over een kam te scheren!!!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:48

Absoluut het recht om te sterven. Ik vind het sowieso al belachelijk, dat Volkert anders wordt behandeld dan een andere moordenaar. Of ie nou Pietje van de overkant vermoord of Pim Fortuyn, moord is moord. En hij mag niet zwaarder worden gestraft dan een andere moordenaar. Ze overdrijven en het is belachelijk. Als ie iemand anders had vermoord was er ook niet zo'n heisa geweest en werd ie ook niet zo extreem in de gaten gehouden.
Dus als hij wil sterven, dan heeft ie dat recht, net als elke andere moordenaar...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:50

Ik vind dat hij, zolang nog niet bewezen is of hij de dader is, in leven gehouden MOET worden! Als hij de dader is, dan zal hij zijn straf uit moeten zitten, zo gemakkelijk MAG hij er niet onderuit komen. Misschien is dit (coma met misschien dood als gevolg) wel wat hij wil en maken wij het hem zo makkelijk..

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 20:54

Ook al is of lijkt het een '5 sterren hotel', dan wel eentje waar je niet op eigen houtje kan uitchecken. Ik geloof best dat de gevangenen het redelijk hebben in de gevangenis. Maar je vrijheid kwijt zijn, is nogal wat, vind ik.

Ik snap trouwens niet dat ze die vent niet aan het praten krijgen. Zoals die lui in die puttense moordzaak, die volgens eigen zeggen een valse betekentenis hebben afgelegd, onder druk. Die manier zullen ze toch ook op hem toegepast hebben, denk ik. Hij zal echt wel gewoon knettergek zijn, die Volkert.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 21:02

dwingen die etter!hij zal moeten bekennen!!!niet goedschiks dan maar kwaadschiks!buisje in de keel en storten maar:))sorry,ben erg hard,maar ik vond deze daad TE erg!net als alle verkrachters en andere moordenaars:ze zullen bekenen!!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 21:22

ruiterinrust"]
[quote="Llewella"][quote="SuperPepeijn schreef:
ik denk dat het verkeerd is iemand te dwingen te leven.

Ben ik het mee eens, maar ik denk dat volkert vd g zichzelf in een uitzonderingspositie heeft geplaatst.
[/quote]
Dat vind ik nu precies de bottleneck.
[/quote]
wanneer is er een uitzonderingspositie en wanneer niet, die grens kan niemand trekken.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:14

Nee nog niet dood...Eerst moeten we weten waarom enzo..
Dan moet hij flink boeten voor zijn daden...En daarna een pijnlijke dood...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:18

Lekker lang laten leiden die gast. net als alle andere moordenaars overigens

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:28

moossie schreef:
Nee nog niet dood...Eerst moeten we weten waarom enzo..
Dan moet hij flink boeten voor zijn daden...En daarna een pijnlijke dood...

Ja lekker! Laten we de doodstraf maar weer eens invoeren..

Kan trouwens ook wel een paar redenen bedenken waarom iemand Pim Fortuyn naar een andere wereld zou willen helpen (gelukkig ook genoeg om het niet te doen, maar goed)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:43

Zo makkelijk komt hij er niet vanaf, ik vind dat hij ervoor moet boeten.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:47

Ik ben voor dwangvoeding, het liefst een lekker biefstukje, dan praat hij vanzelf }>
Maar ff serieus, ik vind dat hij niet op deze makkelijke manier eraf mag komen. Hij heeft iemand vermoord, en wil nu niet zeggen wat de reden was. Erg laf allebei. Wees dan een kerel en sta voor wat je gedaan hebt. En draag de gevolgen, want wie zijn billen brandt...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:48

we zijn wel strijdlustig vandaag.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 00:11

martelen tot hij iets loslat, zou eigenlijk de beste manier zijn! Maarja, dat mag niet (waarom geen uitzondering?)

Als ze slm zijn houden ze hem in leven, net dat hij flink moet lijden, en net blijft leven, en pas meer eten geven, als hij wat verteld...
HEEL CONSEQUENT ZIJN!
als ze hem dood laten gaan, zullen ze nooit weten waarom!
ze moeten hier in Nederland niet zo softy met straffen omgaan!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 01:28

lis schreef:
...Ik snap trouwens niet dat ze die vent niet aan het praten krijgen. Zoals die lui in die puttense moordzaak, die volgens eigen zeggen een valse betekentenis hebben afgelegd, onder druk. Die manier zullen ze toch ook op hem toegepast hebben, denk ik. Hij zal echt wel gewoon knettergek zijn, die Volkert.


Ik heb een tijdje terug in "der Stern" een artikel gelezen over Volkert van der G. en aanverwante zaken.
Daar werd gezegd, dat de methode "niet praten" ook veelvuldig gebruikt word/werd, door de IRA en RAF. Als je niets zegt, kan je ook veel moeilijker ergens op gepakt worden.
Al weer een heel aantal jaren geleden, zijn er -ik geloof in Maastricht- 2 Australische jongens (gewone toeristen!) neergeschoten, wat achteraf een IRA aanslag bleek te zijn die niet voor hun bedoelt was. Deze jongens waren "gewoon" op de verkeerde tijd, op de verkeerde plaats. De daders zijn gepakt, maar omdat ze letterlijk géén woord zeiden en het bewijs niet onomstotelijk was, moesten ze worden vrijgesproken Frusty .
Op zich is de wet voor VvdG veranderen, natuurlijk niet in orde; anderzijds: als het nu veranderd wordt, helpt het niet in gevallen die voorheen geweest zijn, maar wél in de gevallen die (vast-en-zeker) nog gaan komen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 09:39

De wet mag van mij nu veranderd worden, dus dwangvoeding toestaan. Maar die wet moet dan wel gaan gelden voor alle gevangen/moordenaars, en niet alleen voor VvdG.
En dat dat het schenden zou zijn van de persoonlijke integriteit, nou wat die mensen op hun kerfstok hebben valt daar zeker niet onder? Verward
Ze hebben op een nogal brute en geweldadige manier iemands prive-sfeer verstoort. Niet teveel medelijden met die gasten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 09:50

Volkert denkt alleen aan zijn eigen rechten, maar in mijn ogen heeft hij die verspeeld. Hij vond dat hij het recht had om pim te vermoorden, wij hebben in zijn ogen niet het recht om te weten waarom. Hij vindt dat hij nu het recht heeft om te sterven. We moeten gewoon al zijn rechten dan OOK maar eens afpakken, net zoals hij dat bij anderen doet.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 10:29

Deze hele zaak doet me denken aan de zaak van Okan K. Tijdenlang hield hij zijn mond dicht over de verdwijning van zijn vriendin en kind, Manon en Romy en uiteindelijk werd hij zo ziek dat justitie heeft toegestaan om euthernasie te laten plegen Boos! zonder dat die gast ook maar iets heeft losgelaten over waar hij zijn vrouw en vriendin had gedood en begraven Boos! Ze hadden hem in leven moeten houden en de schoft moeten laten vertellen wat hij allemaal met zijn slachtoffers had gedaan. De familie van deze mensen heeft nog jaren gezocht naar de slachtoffers en uiteindelijk komt er een familielid van die Okan, die wroeging heeft gekregen en die verteld ze even waar Manon en Romy begraven liggen, Schandalig, diep triest!! Net zo schandalig dat ze deze Volkert overal z'n zin in geven! Dwingen moeten ze hem, hij heeft zomaar iemand van het leven beroofd en moet ie dan nog allerlei prifileges krijgen? Dacht het effies niet Frusty In andere landen krijg je de doodstraf, wordt je hand eraf gehakt, worden ze gelyncht en mogen ze fijn in een cel zitten waar de ratten en ander ongedierte gewoon rondlopen en hebben ze het niet zo "rijk" in de cel als in Nederland.

Oja, en dan zie ik iemand hier zeggen dat het niet fijn is om iemand van z'n vrijheid te beroven en dat het al erg genoeg is dat ie in de cel zit................ik neem aan dat het ook niet fijn is om kogels te voelen in je lichaam, iemand zien doodgaan door deze kogels en het lichaam van een dierbare moet begraven die deze kogels niet overleefd heeft Frusty Die Volkert heeft er zelf voor gekozen om deze weg te gaan afleggen, had ie maar niet iemand moeten dood schieten. Ik vindt dat alle moordenaars of ze nu Volkert heten of Jan, Piet of Klaas dezelfde aanpak moeten krijgen, een harde aanpak, niet een voor mietjes!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 10:53

HOT NEWS!

Het is wel toegestaan om hem onder dwang te voeden.
Daarvoor hoeft geen wet te worden aangepast!!
Bron: nu.nl
-----------
Donner: gedwongen voeden Van der G. mogelijk

Uitgegeven: 22-8-2002 18:39
Laatst gewijzigd: 22-8-2002 21:07

DEN HAAG - De hongerstakende Volkert van der G. kan wel degelijk onder dwang voedsel of vocht worden toegediend. Daarvoor zijn genoeg wettelijke mogelijkheden.

Dat is de overtuiging van minister Donner van Justitie, zo geeft hij donderdag aan in antwoord op Kamervragen van de PvdA. Woensdag liet de bewindsman al doorschemeren dat "er enige ruimte is" voor dwangvoeding. De verdachte van de moord op Pim Fortuyn is sinds 12 juli in hongerstaking en bereidt een verklaring voor waarin hij kunstmatige dwangvoeding afwijst.

Wil gedetineerde uitgangspunt

Volgens Donner wordt in beginsel de wil van de gedetineerde gerespecteerd, zo staat in een circulaire uit 1985. Maar in de later tot stand gekomen Penitentiaire Beginselenwet (PBw) staat dat een gedetineerde verplicht kan worden te gedogen dat ten aanzien van hem een geneeskundige behandeling wordt toegepast. "Het toedienen van voeding en of vocht valt onder het begrip geneeskundige handeling", schrijft Donner.

Belissing bij directeur inrichting

De beslissing hierover ligt bij de directeur van de inrichting, die zich daarbij baseert op het oordeel van een arts. Die moet op zijn beurt ook de beslissing uitvoeren. Volgens Donner zijn de beginselen van de verklaring van Malta uit 1992 van de World Medical Association van toepassing.

"Veel belang ongestoorde rechtsgang"

Een en ander wijst er volgens de minister op dat bij een besluit over dwangvoeding meer belangen en overwegingen aan de orde kunnen zijn dan alleen de wil en wilsbekwaamheid van de betrokkene. En hoewel Donner niet vooruit wil lopen op een eventuele afweging, omdat die nog niet aan de orde is, meldt hij nog wel dat hij "veel belang hecht aan een ongestoorde rechtsgang."

Tweede Kamer wil desnoods uitzondering maken

Ook de Tweede Kamer wil dat Volkert hoe dan ook voor de rechter komt en wil desnoods dat een uitzondering wordt gemaakt in het Nederlandse recht. Deskundigen verschillen van mening over de mogelijkheden daartoe.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 10:57

Nappie, je haalt mij de woorden uit mijn mond. Daders staan hier nu eenmaal op een hoger plan he.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 11:51

napoleon schreef:
Deze hele zaak doet me denken aan de zaak van Okan K. Tijdenlang hield hij zijn mond dicht over de verdwijning van zijn vriendin en kind, Manon en Romy en uiteindelijk werd hij zo ziek dat justitie heeft toegestaan om euthernasie te laten plegen Boos! zonder dat die gast ook maar iets heeft losgelaten over waar hij zijn vrouw en vriendin had gedood en begraven Boos! Ze hadden hem in leven moeten houden en de schoft moeten laten vertellen wat hij allemaal met zijn slachtoffers had gedaan. De familie van deze mensen heeft nog jaren gezocht naar de slachtoffers en uiteindelijk komt er een familielid van die Okan, die wroeging heeft gekregen en die verteld ze even waar Manon en Romy begraven liggen, Schandalig, diep triest!! Net zo schandalig dat ze deze Volkert overal z'n zin in geven! Dwingen moeten ze hem, hij heeft zomaar iemand van het leven beroofd en moet ie dan nog allerlei prifileges krijgen? Dacht het effies niet Frusty In andere landen krijg je de doodstraf, wordt je hand eraf gehakt, worden ze gelyncht en mogen ze fijn in een cel zitten waar de ratten en ander ongedierte gewoon rondlopen en hebben ze het niet zo "rijk" in de cel als in Nederland.

Oja, en dan zie ik iemand hier zeggen dat het niet fijn is om iemand van z'n vrijheid te beroven en dat het al erg genoeg is dat ie in de cel zit................ik neem aan dat het ook niet fijn is om kogels te voelen in je lichaam, iemand zien doodgaan door deze kogels en het lichaam van een dierbare moet begraven die deze kogels niet overleefd heeft Frusty Die Volkert heeft er zelf voor gekozen om deze weg te gaan afleggen, had ie maar niet iemand moeten dood schieten. Ik vindt dat alle moordenaars of ze nu Volkert heten of Jan, Piet of Klaas dezelfde aanpak moeten krijgen, een harde aanpak, niet een voor mietjes!


Wat zijn sommigen toch goed in woorden uit zijn verband halen. Ik zei dat over je vrijheid kwijt zijn: Wat ik bedoel is dat het niet zoveel uitmaakt, of je nu goed of slecht behandeld wordt in een gevangenis. Je vrijheid kwijt zijn, is vreselijk.
Daarmee bedoel ik niet dat het een te grote straf is. Helemaal niet. Ik denk alleen dat het voldoende is, als het maar lang genoeg is.

Verder over andere landen; er wordt meestal geroepen dat die primitieve landen maar eens mee moeten gaan met de westerse wereld, maar in dit geval komt het wel goed uit dat zij daar hun gevangenen op onmenselijke wijze vasthouden en wordt het opeens als voorbeeld aangenomen.

Nog even voor de duidelijkheid, voor ik weer helemaal verkeerd begrepen wordt; ik wil ook dat Volkert gestraft wordt. Maar dat hij in een uitzonderingspositie wordt geplaatst ben ik het niet mee eens. Voor mij is hij dezelfde als alle andere moordenaars en zou dus dezelfde rechten en plichten moeten hebben.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:04

lis"]
Wat zijn sommigen toch goed in woorden uit zijn verband halen. Ik zei dat over je vrijheid kwijt zijn: Wat ik bedoel is dat het niet zoveel uitmaakt, of je nu goed of slecht behandeld wordt in een gevangenis. Je vrijheid kwijt zijn, is vreselijk.
Daarmee bedoel ik niet dat het een te grote straf is. Helemaal niet. Ik denk alleen dat het voldoende is, als het maar lang genoeg is. .
[/quote]
Ik ruk jouw woorden niet uit ht verband........ik zeg er op mijn beurt over dat als je dood gaat door een of andere inbiciel je dan ook je vrijheid kwijt bent en op nog een meer onaangename manier dan al die mensen die in de cel zitten. Daar hebben ze dus zelf voor gekozen om hun vrijheid kwijt te zijn, voor hoelang dat dan ook mag zijn..........echt medelijden kan ik niet voor ze opbrengen!

[quote="lis"]
Verder over andere landen; er wordt meestal geroepen dat die primitieve landen maar eens mee moeten gaan met de westerse wereld, maar in dit geval komt het wel goed uit dat zij daar hun gevangenen op onmenselijke wijze vasthouden en wordt het opeens als voorbeeld aangenomen. .
[/quote]
Ja en ik ben het daar persoonlijk mee eens, gewoon hard straffen en niet zo softie als in Nederland! Ik heb ook totaal geen medelijden met mensen die drugs smokkelen en vervolgens in een Arabisch land jaren lang weg zitten te rotten in een cel, je weet waar je aan begint, je weet de consequenties als je dit doet.....en die moet je dan ook aanvaarden. Hier in Nederland weten criminelen dat ze eigenlijk op een gespreid bedje in de Bijlmer Bajes terecht komen Frusty

[quote="lis schreef:
Nog even voor de duidelijkheid, voor ik weer helemaal verkeerd begrepen wordt; ik wil ook dat Volkert gestraft wordt. Maar dat hij in een uitzonderingspositie wordt geplaatst ben ik het niet mee eens. Voor mij is hij dezelfde als alle andere moordenaars en zou dus dezelfde rechten en plichten moeten hebben.

Ik twijfel er ook niet aan dat ook jij wil dat deze Volkert wordt gestraft. Ik heb geloof ik ook nergens geschreven dat je niet zou willen dat hij gestraft wordt Verward Ook heb ik duidelijk gezegd dat iedere moordenaar in mijn ogen gelijk is, ongeacht zijn beweegredenen, maar ik vindt dat dit een moment is om de regels een aan te passen en vanaf nu dit soort "beesten" maar eens harder moeten gaan aanpakken. Wat mij betreft houden moordenaars na hun "daad" weinig rechten meer over......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 12:04

lis schreef:
Ik vindt dat alle moordenaars of ze nu Volkert heten of Jan, Piet of Klaas dezelfde aanpak moeten krijgen, een harde aanpak, niet een voor mietjes!


Yep, vind ik ook. Voor ALLE moordernaars een HARDE aanpak, geen fluwelen handschoenen, ook geen 1-kamer appartement, ze moeten hun privacy ook maar delen, net zoals die mensen die altijd hard gewerkt hebben hun hele leven en belasting hebben betaald maar slechts een gordijntje om hun bed hebben (bejaarden heten die), en de tv is niet nodig, en een uitkering al HELEMAAL niet, want ze kosten al veel geld op een dag en omdat alles voor ze betaald wordt hebben ze verder echt niets nodig!