Mijn cavia hongert zich dood... met update

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Mijn cavia hongert zich dood... met update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 20:54

Mijn cavia weigert nog te eten. Frusty Verdrietig
Ze is pas voor de zoveelste keer ziek geweest. Ze had weer iets met haar luchtwegen, al de derde keer dat ze daar een antibiotica kuur voor moest hebben, en tussendoor heeft ze ook nog wel af en toe last gehad, ook was ze aan de diaree en had ze bloed bij de urine.
De dierenarts zij al tegen me dat het een keer ophield, en vroeg of ze nog at. Toen nog wel... (zo'n maand geleden toen ik er was) ze heeft toen twee kuren achter elkaar gehad die er met grote strijd ingingen en toen was ik twee week op vakantie. Het leek daarna redelijke hoewel ze van die kuren niet echt meer helemaal opknapte. De laatste twee weken is het bergafwaarts gegaan met af en toe een kleine opleving, maar deze laatste paar dagen eet ze vrijwel niets meer. Met lange tanden, af en toe een sprietje. Geprobeerd met allerlei lekkere hapjes, zelfs geraspt, maar ze wil niet. Ze is inmiddels ontzettend licht en verzwakt.
Ik vind het erg moeilijk om aan te zien, maar ze ziet er niet uit alsof ze pijn heeft. Oogjes lijken nog helder, ze ademt rustig, maar ligt bijna de hele tijd alleen nog maar. Af en toe komt ze even kijken of met het kopje omhoog als je met lekkers komt of ze roept...

Ik geef haar zo nog een dag, misschien twee.
Nu voel ik het dilemma om haar in te laten slapen bij de dierenarts, of om haar gewoon een natuurlijke dood te laten sterven. Rustig in haar eigen hokje met haar dochters in de buurt. De dierenarts, de reis en een prik levert weer extra stress op... Ik vind het heel moeilijk. Toen ik haar op mijn arm had en ze daar zo heel rustig lag, maar niets wilde eten voelde ik de tranen in mijn ogen schieten.

Ze is nog niet eens zo heel oud (bijna 4) maar het wilde maar niet lukken in haar leventje. Altijd wat! Ik vind het bijna frustrerend. Mijn vorige lieveling die ik met de fles had groot gebracht omdat ze veel te klein was en werd ondergelopen, werd ook al niet oud, ook zo'n jaar of vier... Die had een gezwel in haar keel waardoor ze niets meer wegkreeg. De dierenarts kon er niets aan doen.

Ik wilde maar dat het voorbij was en hoop maar dat de anderen nog wel gezond blijven. Het zijn haar dochters, dus genetisch hebben ze het niet mee...

Goed, ik moest het even kwijt, Verdrietig
Een verdrietige Joyce
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-08-02 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 21:13

Wat lastig dat ze niks willen eten,ik heb ook al een hele tijd cavia's en het zijn hele leuke beestjes.Eigenlijk weet ik niet zo goed wat je zou kunnen doen,heb er wel over nagedacht,maar als je ook al hele lekkere hapjes hebt geprobeerd.Wat ik wel eens deed als 1 van de cavia's ziek was,niet wilde eten,maar de medicijnen moesten door het voer ofzo,dan loste ik het op in water en dat spoot ik in een spuitje zonder naald in de bek.
Soms hielp het en soms niet,dat hangt van de cavia af.Als ze weigeren het door te slikken heeft het weinig zin,maar soms slikken ze toch wel als ze iets in hun bekje krijgen.Je kunt het in ieder geval proberen.
Als ik jou was zou ik dan speciale vitaminedruppels voor cavia's geven (Cavivit ofzo)
Dan heeft ze tenminste wat vitaminen binnen,je zou ook zoutliksteen in de kooi kunnen doen,misschien likt ze daaraan,zoniet,kun je daar wat van af raspen en ook oplossen in water en inspuiten.
Drinkt ze wel goed? Zo nee,spuit dan echt regelmatig water in haar bekje,met twee keer perdag die dingen erin,water is echt heel belangrijk.
Zo ja,dan kun je ook een dun laagje water in de fles doen met de druppels en de andere dingen die je graag wilt dat ze binnen krijgt erin.
Houd dan goed in de gaten dat ze drinkt en doe maar een laagje van 1 tot 2 cm in de fles,want het moet wel geconcentreerd zijn,als ze anders de fles niet leeg drinkt,krijgt ze ook niet alle voedingsstoffen binnen.
Ik hoop heel erg dat het lukt!
Houd je me op de hoogte over hoe het gaat??
Ik zal eens zien of ik nog wat andere dingen voor je weet.
Succes!!

Mereltje

Berichten: 4485
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 21:28

mijn vorige cavia at op een gegeven moment ook niet meer
de dierenarts zei dat hij iets aan zijn tandvlees had en hij zou geopereert worden en dus ook weer beter worden
we moesten hem babyvoer geven en dat at ie nog wel een beetje
hij zou op een dinsdag geopereert worden maar op zondag raakte hij in coma en toen is hij ingeslapen......hij was nog geen jaar...
waarschijnlijk te lang gewacht
maar het zou kunnen dat jouw cavia dat ook heeft natuurlijk

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 09:26

Gister heb ik 's ochtends gelijk vanaf mijn werk de dierenarts gebeld. Einde van de middag kon ik komen. Ze had toen twee dagen niets gegeten en wilde ook niet meer drinken. Met spuitje inspuiten had ik al geprobeerd maar dat werd zo'n gevecht dat ik het gewoon zielig vond. Ze had de hele nacht op hetzelfde plekje gelegen en toen ik uit mijn werk kwam voor de dierenarts lag ze twintig centimeter verder. Alleen haar kopje kwam nog omhoog. Ik ben huilend naar de dierenarts gegaan en die zag net als ik zelf ook wel dat het gewoon over was. Ze heeft haar gelijk in laten slapen... Ik ben nog steeds erg verdrietig, probeer er niet te veel aan te denken behalve dat het lijden nu over is en ze rustig zonder pijn is ingeslapen. We hadden har niet nog een dag langer moeten laten lijden. Het was de enige eerlijke keus... Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:09

Een eerlijke, maar moeilijk keus.
Ik vind het erg sneu! Mijn vorige cavia was ook overleden doordat ze niet kon eten. Dat kwam door iets met haar darmen. Zij was nog niet eens een jaar!
Kop op en ga haar dochters lekker knuffelen. Ze heeft nu geen pijn meer en dat is het allerbelangrijkste.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 13:08

Oh,wat sneu allemaal,maar ik had het wel gedacht.
In ieder geval sterkte,gelukkig heb je de andere cavia's ook nog,knuffel die ook maar extra,want die zullen hun moeder ook wel missen.
Sterkte ermee.