Hypotheekvragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Hypotheekvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 23:17

We zijn hier weer eens in de administratie gedoken om te kijken wat voor mogelijkheden we hebben.
Op dit moment hebben we twee hypotheken. Allebei leven en de hoofdsom heb ik een paar jaar geleden voor 25 jaar vast laten zetten op 4,9%. Heel laag dus. De ander staat op 6% vast voor vijf jaar.

Maar we willen nu twee dingen.
Ten eerste willen we in de nabije toekomst onze boerderij gaan ver- of herbouwen of zo'n standaardwoning er tegenaan laten zetten, ten tweede willen we voor dit moment een lastenverlichting.

We zijn eens gaan informeren en we kunnen in principe ruim 100.000 euro bijlenen voor een bouwhypotheek. Dat geld blijft dan in depot staan tot we het nodig hebben. Als we de hypotheek dan omzetten in een beleggingshypotheek hebben we meteen een lastenverlichting van ruim 300 euro per maand.
Bij het opnemen van het geld zijn we dan natuurlijk duurder uit dan nu maar dat is logisch.
Zoals het er nu naar uitziet is de postbank degene waar we de laagste lasten hebben.

Maar ik heb wel eens gehoord dat de postbank niet zo'n geweldige hypotheekverstrekker is. Daarnaast blijft een beleggingshypotheek natuurlijk wel een beetje eng. Aan de andere kant is het rendement eigenlijk altijd wel voldoende als je het totaal van 25 jaar neemt.
We hoeven nu ook geen boeterente te betalen omdat de rente hoger is dan wat wij betalen.

Verder kunnen we het bedrag dat we al afgelost hebben (oftewel wat door de verzekering wordt uitgekeerd) ook vastzetten in een spaarfonds waardoor we aan het eind van de rit al een aardige som hebben.
We hebben ook een lijfrentepolis die de rest van het bedrag ruim zou dekken.

Uiteindelijk blijft er altijd wel genoeg geld over om ons huis te betalen aan het eind van de rit.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat voor hypotheken andere bokkers hebben en bij welke verstrekker.
Want het is echt een enorme poel van hypotheekverstrekkers en hypotheekvormen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:38

beleggingshypotheek is natuurlijk eng, maar als je nu, met een lage beurs, in stapt is het heel gunstig.
Hypotheekverstrekkers is idd een grote poel en ze bieden bijna allemaal hetzelfde.
Rabobank is heel betrouwbaar, maar omdat het een coöperatie is verschilt dat natuurlijk wel per gemeente.
ABN Amro is één groot zootje, zelfs voor tussenpersonen gewoon niet te doen.
Bouwfonds is heel aardig, Obvion is heel aardig, Postbank weet ik niet, Westland Utrecht is ook aardig maar heeft hoge rentes.
De laatste partijen zijn allemaal nationaal, die bieden voor heel NL dezelfde tarieven en dezelfde rentes en hebben voor iedereen dezelfde voorwaarden. Postbank is niet echt een sec hypotheekverstrekker, ik heb het idee dat ze niet echt weten waar ze het over hebben. Obvion (vroeger ABP) is een hele goeie wat dat betreft, die doen hypotheken, zijn over het algemeen aardig en staan ons (tussenpersoon, maakt vaak wel verschil) netjes te woord. Bouwfonds is een beetje wat trager, maar ook heel correct.
Ik weet niet waar je je polis hebt lopen? Als je een Royal Polis hebt kun je daar in één hap al je hypotheek en levensverzekeringszaken kwijt, dat heet Universal Boxing. In dat geval zou de polis ook verpand worden, scheelt ook in lasten.

BTW: het fijne weet ik er niet van, maar de grote lijnen wel. Als je specifieke vragen hebt zou ik als ik jou was contact opnemen met een bank of tussenpersoon. Tussenpersonen hebben meestal meerdere banken in portefeuille en kunnen dus goed vergelijken (anders moet je dat zelf doen). WUH is puur tussenpersonenbank, dus daar kun je niet heenbellen en zeggen dat je een hypotheek wilt. Adressen ed kan ik je wel aan helpen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:42

Op de websites van de meeste banken is er wel veel te vinden over de hypotheekproducten die aangeboden worden, het kan geen kwaad daar eens te kijken. Als je dan een beetje een idee hebt van de mogelijkheden is een bezoek aan een tussenpersoon heel nuttig denk ik, zij zijn het beste op de hoogte van de mogelijkheden.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 16:54

Heb er één bij de Rabobank, gekoppeld aan een levensverzekering. Omdat ik 23 was toen ik mijn huis kocht heb ik het kunnen spreiden over 40 jaar en dan zijn de laatste 10 jaar puur om onder de eigendoms-belasting uit te komen (hypotheek komt dan op € 125,00 ofzo te staan Haha! ). Raad je wel aan om bij verschillende aanbieders te kijken en ook duidelijk te noemen wie welke rente en andere voordelen kan geven. Heb ervaren dat ze dan toch meegaan met andere aanbieders en je zelfs méér voordeel kunnen bieden om je als client te behouden Knipoog .

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 23:44

ben je lid van de consumentenbond? Of ken je een kennis die lid is?
De consumentenbond heeft nl. ook een "geld-gids". Dit tijdschrift komt elke 2 maanden uit en daar staan veel nuttige tips in wat betreft hypotheken: vergelijkingen, nadelen, voordelen enz. Ook geeft de consumentenbond regelmatig een boekje uit waarin alles nog eens goed op een rijtje staat. Daar hebben we veel info uitgehaald en menig tussenpersoon te kakken kunnen zetten door hun mooie praatjes te weerleggen. Haha!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 01:42

Misschien toch maar eens lid worden van de consumentenbond Haha!

We zijn al met verschillende aanbieders gaan praten maar ze praten, uiteraard, allemaal in hun eigen straatje.

Als ik in mijn vriendenkring over beleggingshypotheken praat roept iedereen dat het zo'n groot risico is maar als ik de financiele bladen er op nalees dan blijkt dat je het rendement eigenlijk altijd wel haalt over een periode van 25 jaar.
Zo'n hypotheek is in elk geval een stuk goedkoper dan de andere vormen.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 18:14

Een beleggingshypotheek is inderdaad prima als je het 25 jaar volhoudt! Maar stel, je gaat uit elkaar (niet te hopen!!) of je wilt verhuizen maar door verandere omstandigheden een andere hypotheekvorm? Dan hang je als de beurs zo gekelderd is als de afgelopen tijd. Je schrikt je rot als je ziet hoe weinig er over je blijft van de inleg van de eerste paar jaren. Gaan nl. allemaal kosten vanaf en na een poos ga je pas ""verdienen"".
Ik stuur je trouwens even een PB met wat tips. Succes!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 18:58

Pas op met die tussenpersonen, die proberen je altijd de constructies aan te praten waar ze zelf het meeste aan verdienen. Het is zeker raadzaam je er zelf goed in te verdiepen. Overigens mag je naar mijn mening de hypotheekrente niet aftrekken als je het geld niet gebruikt voor je huis maar om aandelen van te kopen Verward