Katten vraagje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Katten vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 14:21

Zoals de meeste misschien wel weten heb ik sinds een maandje een poesje. Ze woont bij ons op stal. De stal is snachts altijd dicht en open als wij op stal zijn en dan mag ze (Maiky) rondlopen. Nu ze nog jong is loopt ze niet weg, maar al ze dadelijk ouder is zal ze wel achter de mannetjes aangaan. Opzich niet erg, dan komt er een kattenluikje, alleen wil ik niet iedere keer een nest jonge katten.. Die zijn er al genoeg in nederland Lachen
Om dit 'ongelukje' te laten voorkomen wil ik haar dus laten steraliseren.
Nu is dus mijn vraag (hehe eindelijk) vanaf hoe oud je een poesje kan/mag laten steraliseren en vanaf hoe oud ze vruchtbaar is (dat we op moeten gaan passen.. Liefst ook de kosten van de steralisatie..
Wat is trouwens jullie mening, de poes alleen in de loods (wel groot, met trap en zolder, plaats zat dus) en buiten zodra wij er zijn of een kattenluikje voor dag en nacht?
Ze is trouwens super aanhankelijk en ik zou het jammer vinden als dat over ging als het een 'straat' kat wordt...
Iemand tips?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:26

De leeftijd weet ik zo niet, maar katten kunnen al heeeeeel gauw jongen krijgen één van mij had al jongen met een leeftijd van 7/8 mnd.
Mijn katten zijn inmiddels allemaal gesterilliseerd. Onze dierenarts adviseerde dit op 1 jarige leeftijd te doen.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:30

Hoi!

Er heerst een grote discussie rond vroeg castreren (want dat is het eigenlijk) met meer tegenstanders dan voorstanders. De prijzen variëren maar goedkoop is het niet. In ieder geval zou ik je willen aanraden gewoon eens wat dierenartsen in de buurt te bellen met de vraag hoe zij staan tegenover jong castreren (of steriliseren zoals het genoemd wordt) en leg dan ook uit waarom je dat wilt. Mijn topografie is nooit mijn sterkste kant geweest, maar ik weet dat er in Oosterhout een DA zit die het wel doet.

Wat vrij buiten lopen betreft, daar ben ik helemaal geen voorstander van. Veel te veel gevaren (auto's, gif, mishandeling, besmettelijke en dodelijke ziektes zoals FIV (kattenaids) en FeLV (leukemie) en meer van dat soort ellende) maar ik kan mij voorstellen dat het nogal moeilijk wordt om haar binnen te houden. Als het mogelijk is zou ik dus zeggen, laat haar lekker buiten spelen als jullie er zijn Lachen

Als je nog meer vragen hebt, PB of mail me maar.

=^.,.^=

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:47

Poezen kunnen al vanaf een maand of 4 vruchtbaar zijn, da's echt iets om rekening mee te houden.
Meestal is het wat later, en in jullie geval zou de eerst vruchtbare periode dan weer in de herfst/winter liggen, dus dat is vrij onwaarschijnlijk.
Over steriliseren doen verschillende verhalen de ronde.
De ene DA geeft er de voorkeur aan de poes te steriliseren zodra ze vruchtbaar is, de andere zegt dat het beter is om pas na ca. 1 jaar te doen.
Je kunt er ook voor kiezen om je poes aan de pil te doen, totdat ze gesteriliseerd wordt.
Zo hebben wij het bij onze poezen ook gedaan, en dat is ons prima bevallen !
De sterilisatie van onze poezen heeft ongeveer 175 gulden per poes gekost.

Ik denk dat het risico dat jullie poes een zwervertje wordt heel gering is.
Ze heeft het goed bij jullie, genoeg aandacht en goed te eten Vork
Zeker als ze straks gesteriliseerd is (of aan de pil is) dan is het risico op zwerven al veel minder groot, ze gaan toch vaak hun hormonen achterna.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 15:57

Wat denken jullie er dan van om haar tot haar 1ste jaar binnen te houden als wij er zijn (iig zo goed mogelijk proberen... valt ooit tegen als ze echt weg willen) en daarna steralliseren en wat meer buiten laten?
Het probleem lijkt mij dan dat ze nog helemaal niet aan verkeer gewend is en dat ze dan zo onder de auto loopt... dat is nou ook niet de bedoeling..
Het maakt mij niet uti of ze jong of oud gesterallisteerd word, maar een nestje lijkt me niet erg fijn... Ook niet voor haar zo jong.. :S

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:29

ik heb twee katten; een mannetje en een vrouwtje.
omdat het vrouwtje altijd erg vervelend deed als ze krols was heeft ze een tijdje de "kattenpil" gehad, maar toen werd ze ineens heel vaak besprongen door haar broertje (en dan ging die heel veel geluid maken e=zodat wij 's nachts niet meer konden slapen *LOL* )
dus zijn ze alletwee tegelijk gecastereerd/gesteriliseerd toen waren ze ongeveer een jaar oud.

mijn katten zitten hun hele leven dus al binnen (op een paar onsnappingen na) en gaan 's zomers af en toen in de tuin, het vrouwtje vind het wel leuk maar het mannetje niet (die is heel bang...mietje)
bij mij gaan ze niet naar buiten vanwege de grote weg en de vlooien (is mijn moeer allergisch voor)

je moet gewoon uitvinden wat je kat leuk...je merkt het vanzelf wel of ze naar buiten wil.
Laatst bijgewerkt door IcePrincess op 08-08-02 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:35

Als ze krols wordt smeert ze hem hoe dan ook en loop je het risico dat je toch een nestje hebt. Ik heb mijn poezen een paar maanden aan de pil gehad en op 1 jarige leeftijd laten steriliseren. Sommige dierenartsen steriliseren op jongere leeftijd, maar mijn mening is dat je kat mooier uitgroeid als je even wacht. Ook niet te lang aan de pil houden, dit veroorzaakt op de lange duur kanker !! Ben blij dat er weer iemand zo verstandig is z'n diertje te laten helpen Haha! ( Ik kom bijna dagelijks op een dierenasiel dus vandaar Lips are sealed )

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 20:44

Een vriendin van mij heeft een poes van net 1 jaar oud. Ze wilde haar ook gewoon binnen houden. Maar.. een tijdje geleden ontsnapte ze, om vervolgens zwanger terug te komen.
Gelukkig is alles goed gegaan, en heeft ze nu 2 kleintjes Lovers maar ja, dat was dus niet echt geplant.
Ik zou haar dus wel de pil geven... Lachen

Wij hebben trouwens een poes uit het asiel, we kregen haar toen ze 6 jaar was en ze was nog nooit buiten geweest (had op een flat gewoont).
Nu komt ze gewoon buiten, ook 's nachts, gaat prima... Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 22:08

Pinky_girl schreef:
Wat denken jullie er dan van om haar tot haar 1ste jaar binnen te houden als wij er zijn (iig zo goed mogelijk proberen... valt ooit tegen als ze echt weg willen) en daarna steralliseren en wat meer buiten laten?


Da's op zich een heel goed idee !
Maar helaas zijn krolse poezen erg vindingrijk, en ze zal er alles aan doen om een leuke kater aan de haak te slaan Lovers
Dus als het lukt om haar binnen te houden is het perfect, maar onderschat het niet, want voor je het weet is de vogel gevlogen.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 22:43

Ik zou gewoon een katteluikje zetten , dan kan het beestje lekker zelf bepalen wat hij doet.
Als je elke dag even kroelt met dat diertje dan zijn die buitenkatten meestal juist de grootste kroelers Lachen .
Hangt ook wel van de aard van het beestje af hoor of ze knuffelig zijn of niet.

En wij doen altijd na een jaar castreren op advies van de dierenarts.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 23:02

Craignethan schreef:
( Ik kom bijna dagelijks op een dierenasiel dus vandaar Lips are sealed )


Ik heb er ook stage gelopen een half jaar en weet dus helaas ook waar ze terecht komen en dat wil ik die super beesjes besparen......

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 23:04

Maiky is super kroelerig, soms iets te *LOL*
Ze laat je geen minuut met rust en wil alleen maar ZOENUHH Kusje
Maar ff verder op de pil.
Vanaf hou oud begin je die te geven? En iedere dag?
En wat kost het ongeveer?

Alvast bedankt Cool

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 23:14

wij hebben eerst een nest jongen gehad en toen was ze 1 jaar. dus ze kan haar eerste jaar al zwanger worden. daarna hebben we haar meteen laten steriliseren. Wij lieten onze kat dag en nacht buiten en de meeste tijd zit ze dan toch bij ons huis. en echt ver ging ze niet. dus mijn mening is: laat haar maar gewoon de vije natuur in zodat ze muizen kan vange en ze naar je toe laten brengen. dat deed onze poes ook altijd, ineens lag er dan zo'n muis op de stoep. dat was dan een soort: "bedankje"had ik ergens gelezen. dusss....

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 23:33

Het is voor mij al weer 2 jaar geleden dat ik ze de pil gaf, dus ik weet niet precies meer hoe oud ze waren toen ik er mee begon. Bel anders je DA even, die kan het je heel snel uitleggen. Ik zou d'r zeker aan de pil doen, want behalve het risico van een nestje word je echt niet vrolijk van een krolse kat Frusty Haha! Knipoog .

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 23:56

Mijn Siepje is met 8 maanden gesteriliseerd, de katers ook. Dat is zo ongeveer de minimumleeftijd wel. Siep was nog niet krols geweest.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 08:08

Pinky_girl schreef:

Maar ff verder op de pil.
Vanaf hou oud begin je die te geven? En iedere dag?
En wat kost het ongeveer?

Alvast bedankt Cool


Je kunt het beste beginnen als Maiky ca. 4 maanden oud is.
Ik heb gehoord dat dat de eerst mogelijke vruchtbare leeftijd is (correct me if I'm wrong), het wordt ook door onze DA aangeraden.
De poezenpil heet overigens Ovucon.
Je geeft de pil 1x per week.
Er zitten ca. 16 pilletjes in een doosje (kan iets meer of minder zijn, het is al weer een tijdje geleden dat ik ze nodig had voor onze poezen), een doosje kost ca. 12 gulden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-02 12:50

Dan ga ik vandaag even langs de da want mijn kleine meid is al bijna 4 maandjes oud!!
Thanx allemaal

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 18:42

De gemiddelde leeftijd van een kat dat ze geslachtsrijp is, is 9 mnd, maar kan dus ook 6 mnd zijn.
Ze is dan 1 a 2 wkn krols, sommigen zijn dit 2 a 3 x p.j., anderen elke mnd. Ze kunnen 2 a 3 nesten p.j grootbrengen.
De pil geef je tegen de tijd dat de 1e krolsheid kan worden verwacht. Mits de pil elke week of elke 2 weken trouw wordt gegeven, is de werking vrij goed. Deze methode is vooral geschikt om te voorkomen dat de poes wordt gedekt op een leeftijd waarop ze nog te jong is voor een nest of sterilisatie.
Men spreekt over sterilisatie, maar het is eigenlijk een castratie.
Poes moet minstens 8 mnd oud zijn.
Het is nog gevaarlijk als je Maiky buiten laat als jullie er zijn. Als ze zin heeft blijft ze gewoon buiten en komt dus niet meer....als ze tegen die tijd aanzit (krols). Dus zou je haar zolang binnen willen houden en buiten als jullie er zijn...dan heb je 100% kans op een nestje!
Suc-6
(is mijn cursus toch nog ergens goed voor geweest)