Vreemdgaan : opbiechten of niet ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Vreemdgaan : opbiechten of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 11:37

Naar aanleiding van het topic over Xander en Wendy van Dijk ,
en de reactie van SuperPepeijn hierop :

Als je vreemd zou gaan , zou je het dan aan je partner vertellen of verborgen houden om de lieve vrede te bewaren ?

Ik persoonlijk zou VEEL liever willen dat het verteld werd , dan kun je samen kijken hoe je verder gaat , en of dat nog wel de moeite waard is.

Op zich is het vreemdgaan niet eens hetgene wat zo erg is , maar het verzwijgen ervan , dat is heel fout voor het vertrouwen. (imo)

Stel dat ik zelf vreemd zou gaan....(als je daar de behoefte aan hebt zit er al iets niet goed volgens mij , en daar moet je je conclusies uit trekken , maar okee.) en ik wil wel verder met m'n partner , hou zielsveel van 'm ,
dan kan ik denk ik niet met dat schuldgevoel rondlopen.
Maar aan de andere kant : als hij van niets afweet en het loopt heel goed tussen ons , kan ik het misschien het beste "vergeten" .......

Tsja , moeilijk !!

Wat zouden jullie doen ?
(of is dit een te gevoelig onderwerp ?)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:40

In een relatie moet je altijd recht door zee gaan. Dus opbiechten die hap.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:44

ja vind ik ook
ik zou het vreselijk moeilijk vinden om het te vertellen, maar ja eigen schuld had je maar niet vreemd moeten gaan toch?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:46

Vreemdgaan = koffers pakken en opzouten.

Als je je partner niet wil verliezen, moet je ook niet vreemdgaan. Het is mij in een eerdere (langdurige) relatie overkomen en dat is niet leuk. Einde relatie dus. Als je van je partner houdt dan doe je dat gewoon niet en daar heb je dan ook geen behoefte aan als het goed is. Ben je nieuwsgierig naar een ander, beëindig dan eerst je relatie, want dat betekent dat er iets niet goed zit.

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 11:48

Ik denk dat het gevaar er ook in ligt dat je vlak erna even niet weet wat je er nu mee aan moet , en afwacht of je het gaat vertellen of niet....
Dat wordt dan wachten op het juiste moment en vervolgens BESTAAT dat juiste moment niet....je relatie loopt goed , je zal het nooit meer doen en waarom zou je het dan na een tijd nog opbiechten.....geeft alleen maar ellende...

Ik kan me er wel iets bij voorstellen , hoop dat ik nooit mezelf in die situatie weet te werken...

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 11:53

Jamaar Pava , als het gebeurd onder bepaalde omstandigheden ,
"ongelukje" zeg maar , of puur voor de sex ,

diegene heeft er ontzettend spijt van , gaat zwaar gebukt onder z'n fout en heeft er echt van geleerd , zit een laatste kansje er voor jou dan niet in ?

Als ik van niks weet en hij biecht het vol schuld op dan vind ik dat ontzettend goed , hij hoefde niks te vertellen ...dat vind ik een ontzettend goed punt waardoor iemand eigenlijk al een herkansing verdiend.
(voor mijn gevoel)

Of niet ?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:13

Things will never be the same again.
Ik zou persoonlijk op zo'n moment (als hij vreemdgaat dus) liever een jaar droogstaan dan die giga eikul nog 1x aan z'n trekken laten komen! Tsja, that's me, 1x een foute opmerking en je hebt t verbruid voor de rest van je leven. Ik zou er zelf denk ik niet mee door kunnen gaan omdat ik me dan gewoon vernederd voel.
Het opbiechten op zich is heel goed, daar zou ik dankbaar voor zijn, maar dat zou voor mij het verschil uitmaken tussen nooit meer zien en evt nog gewoon vrienden kunnen zijn (wat je gewoon noemt), het bed komt hij iig niet meer in!
Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets zelf zou doen, zoals het klokje thuis tikt, zo tikt het nergens. En dat hoef ik niet uit te proberen, er is maar 1 paard voor mij: Joop, tuurlijk zijn er tig andere paarden die leuk zijn, maar 't is allemaal anders. Als je besluit dat het je ding niet is, dan moet je dat van te voren zeggen en het niet uit gaan proberen. Als je het uit geprobeerd hebt en het blijkt gewoon k met peren te zijn, tsja, dan heb je het óf voor jezelf verbruid óf je mag hem/haar op je blote knietjes danken dat hij/zij er net zo over denkt.
Vreemdgaan ontwricht je relatie zo dat ik niet denk dat dat ooit nog goed komt, maar daar ben ik ook pessimist voor geworden. Overigens zorg ik er zelf wel voor dat mijn bedmaatje niet eens ergens anders in bed WIL liggen....

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:13

ik ben zelf vreemdgegaan, heel fout ik weet het, tot 3x toe in 1 week. Mijn relatie was niet sterk, nog maar een week of 3/4, hij was veel serieuzer als mij en had meer gevoelens, maar belemmerde mij ook in mijn eigen leven (paarden, vriendinnen enz.). Dus ik was er toch al voormezelf uit dat het niet stand zou houden, en dat ik er een punt achter moest zetten voordat ik hem meer pijn zou doen als ik het langer aanhield! Schuldig voel ik me ook niet! Omdat ik toch niet zeker was van deze relatie!
Ik heb overigens ook niet verteld dat ik vreemd ben gegaan, hij vroeg er wel naar, maar ik heb ontkent. Uit bescherming voor die jongen, maar ook omdat ik hem niet meer pijn wilde doen! Hij weet donders goed dat er wat gebeurt is, maar wat weet hij niet en dat hou ik ook zo!!!

De jongen met wie ik oa ben vreemdgegaan heeft zelf al 4 jaar een vriendin, is al meerdere keren vreemdgegaan, hij weet datik het heel fout vind en niet eerlijk, maarik heb nu geen recht van spreken meer!

Je doet in zo'n situatie wat voor je gevoel het beste is!
Misschien hebik het niet goed opgelost... dat kan zijn, maarik voel me er prettig onder, en ik heb gedaan wat in mijn situatie op dat moment het beste leek!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:22

Vertellen... absoluut.
Je kwetst iemand en ik vind dat die persoon het recht heeft om het te weten.
Als je het niet vertelt dan kan hij/zij ook niet kwaad worden en reageren. Komen ze er later toch achter dan heb je dus toch een belangrijk iets verzwegen.

Pava schreef:
Vreemdgaan = koffers pakken en opzouten.

Dat ligt eraan wat je verstaat onder vreemdgaan.
Mijn relatie is me wel meer waard dan een zoen met een ander. Wil niet zeggen dat ie me dan niet kwetst, zeker wel, maar het ligt aan het moment, de omstandigheden etc.

Zou gekwetst zijn en het vertrouwen voor een groot deel zijn verloren, maar er zou absoluut een tweede kans komen zodat ie zich kan bewijzen. Gaat het binnen afzienbare tijd weer fout... dan is er toch iets mis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:38

Eerlijkheid boven alles.
Koffers pakken hoeft dan niet meer, ik kieper alles wel over het balkon, kan 'ie het buiten bij elkaar rapen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:43

Puur op intuïtie afgaan, en er goed bij nadenken hoe je partner er op zou kunnen reageren.

Een vriendin van mij werd verliefd op een collega op het werk.
Ze is getrouwd en heeft een kind van 2 jr.
Door de drukte van 'allebei een baan en samen ook nog een kind', leefden ze langs elkaar heen, waardoor zij 'aandacht zocht buitenshuis', en dit ook kreeg van een vrij leuk uitziende man.
Nou dan word je al gauw 'verliefd', maar of het echte liefde is?

Dus koos zij voor haar gezin.
Tenslotte heeft ze het nooit aan haar collega verteld, er was niets tussen die twee gebeurd.
Ze vond wel dat ze het haar man moest vertellen, want ze was er enorm door geëmotioneerd, sowieso door het feit dat het zomaar kon gebeuren!

Hij heeft nu erkend dat aan zijn kant ook wat fout is gegaan, dat ze beiden 'niet goed bezig waren' (alleen maar werken, thuis kind verzorgen en er niet voor elkaar zijn, geen tijd).
En vrije tijd: zij wilden beiden nog even vaak naar vrienden of gaan stappen als toen ze nog geen kind hadden... nou dat werkt dus niet.
Uit huis vluchten naar je vrienden/vriendinnen als het allemaal niet zo soepel loopt...

Ze gaan nu hulp zoeken.
Mijn vriendin zit in de ziektewet (dit is wettelijk toegestaan in zo'n situatie), en heeft binnenkort een gesprek met haar chef over de situatie en of ze kan worden overgeplaatst o.i.d.
Verder gaan ze bij maatschappelijk werker praten, samen werken aan hun relatie, want zij houdt ontzettend veel van hem!

On topic:
wel/niet vertellen dat je vreemd gegaan bent...
Ik vind het dapper dat je, ondanks de bruiloft die gauw is, toch nog durft te bekennen wat er gebeurd is.
Verder ook veel sterkte gewenst voor beiden.

Vreemd gaan is niet goed te praten, maar...
Het komt regelmatig voor dat de ene persoon de ander kwetst, in een andere vorm, mensen kunnen op allerlei manieren elkaar kwetsen.
Vreemd gaan is een vrij bekende vorm, maar er zijn ook vormen waar nooit op gelet wordt of niet over gepraat wordt!
Terwijl dat niet minder erg hoeft te zijn...

Veel wijsheid toegewenst aan degenen die het nodig hebben.
En ook aan de rest van de wereld die toekijkt en oordeelt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:57

Als mijn partner vreemd zou gaan is het wegwezen, als hij niet het respect naar mij toe heeft, en ik zo onbelangrijk voor hem ben, dat ie vreemdgaat, is de relatie voor mij de moeite niet meer waard. Kun je zeggen wacht maar tot het je overkomt, nou dat is me gebeurd, en hij kon direct vertrekken, ik wil er geen woorden meer aan vuil maken, wegwezen.
En de woorden, maar ik hou zo veel van je!!, helaas had je over na moeten denken toen je je plassertje ergens anders in hing. Nee ik vind het echt niet kunnen.
Maar als ik om mij heen kijk, lijkt het steeds meer een gewoonte te worden om vreemd te gaan, het gebeurd zo verschrikkelijk veel. Zowel vrouwen als mannen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:57

Ik weet niet of ik het zo opbiechten.....

Natuurlijk, eerlijkheid is erg belangrijk in een relatie, daarom twijfel ik ook.

Mijn vriend en ik kregen verkering toen hij 15 was en ik 16. Ik had voor hem nog nooit een vriendje gehad (nooit gekust etc.)

We hebben nu 2,5 jaar verkering en ik ben inmiddels 18. Soms dan wordt ik wel eens nieuwschierig naar andere jongens. Hoe zou het met die zijn?
Ik heb wel eens de neiging gehad, maar ik ben nooit vreemdgegaan (in gedachten misschien wel Bloos )

Mijn vriend betekend heel erg veel voor mij en ik zou onze relatie niet laten verbreken doordat ik één keer met iemand anders gezoend zou hebben, omdat ik zo nieuwschierig ben.

Ik heb dit nooit gedaan, omdat ik hem dan nooit meer recht in zijn ogen durf aan te kijken en omdat ik dan de rest van mn leven (zolang ik nog bij hem ben) een enorm schuldgevoel bij me moet dragen. En dat is ook een hele nare straf.

Dus ik weet eigenlijk niet wat erger is: het vertellen en je relatie is ten einde, of het verzwijgen en de rest van je leven een schuldgevoel hebben.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:13

Pipo schreef:
Maar als ik om mij heen kijk, lijkt het steeds meer een gewoonte te worden om vreemd te gaan, het gebeurd zo verschrikkelijk veel. Zowel vrouwen als mannen.



Ja, maar eigenlijk is het helemaal niet zo raar... Ik heb er laatst iets over op TV gezien wat me toch wel aan het denken zette.

Alle dieren die zijn niet monogaam wat partner betreft. Dat is eigenlijk alleen de mens.
En dat was vroeger ook niet zo, dat is niet altijd zo geweest.

Vroeger in de oertijd werd je als vrouw aan je haren door een vent naar een hol/grot gesleurd waar je dan 'genomen' werd. Net zoals dat bij dieren gaat.

Waarom beperken alle mensen zich nu maar tot 1 persoon waar ze het de rest van hun leven mee moeten doen?
Terwijl de meeste mensen toch wel de neiging (onbewust of bewust) verlangen naar anderen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:34

vreemgaan is voor mij echt onacceptabel.
Wegwezen en heel vlug, absoluut geen 2e kans.
porselein dat gebroken is, kun je lijmen, maar het wordt nooit meer zo mooi als voorheen. Ik zou leven in onzekerheid en een erg groot minderwaardigheidscomplex krijgen als ik bij zo iemand zou blijven.
Waarom vreemgaan. Verbreek eerst de relatie met je huidige vriend of vriendin, want die stelt dan ook niets meer voor.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:52

Shaienne: er zijn wel dieren die monogaam zijn hoor. Zwanen blijven volgens mij hun leven lang bij hun partner. Albatrossen ook, van pinguins weet ik t niet zeker, maar ik dacht van wel. Dacht ook dat walvissen 1 partner hadden.
Komt iig meer voor dan je zou verwachten, en meest bij vogels. Bij dieren is het alleen geen verstandelijke kwestie (tenminste, ik denk niet dat zij bewust monogaam zijn, hoewel de een wel sterft van verdriet als de ander dood is), bij mensen is het een bewuste keuze. Dat is ook wat het moeilijk maakt, verkeerde keuze is zo gemaakt en het is wel een keuze voor het leven.
De mens is overigens ook niet 100% monogaam, iedereen heeft wel meer dan 1 vriendje/vriendinnetje gehad in zijn leven, 't zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar wel one at a time.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:58

pmarena schreef:
Jamaar Pava , als het gebeurd onder bepaalde omstandigheden ,
"ongelukje" zeg maar , of puur voor de sex ,

diegene heeft er ontzettend spijt van , gaat zwaar gebukt onder z'n fout en heeft er echt van geleerd , zit een laatste kansje er voor jou dan niet in ?

Als ik van niks weet en hij biecht het vol schuld op dan vind ik dat ontzettend goed , hij hoefde niks te vertellen ...dat vind ik een ontzettend goed punt waardoor iemand eigenlijk al een herkansing verdiend.
(voor mijn gevoel)

Of niet ?


Nee, ik geloof niet in bepaalde omstandigheden. Als je het puur voor de sex doet dan zit je al helemaal niet goed naar mijn mening; die haal je bij je partner anders kun je net zo goed meteen uit elkaar gaan. Mijn ervaring is dat het in je partner gestelde vertrouwen onherstelbare schade oploopt als diegene vreemd is gegaan. Misschien telt dat nog niet als je 16 bent en leuk verkering hebt, maar bij relaties van meer dan drie jaar en/of samenwonen is het toch wat anders.

Zelfs als iemand het vol schuld opbiecht, hoe wil je het vertrouwen dan herstellen? Dat is mij in ieder geval niet gelukt.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:00

mee eens, Pava
Al is het wel zo, dat je vaak ziet dat juist de mensen die al lang een relatie hebben, wel een 2e kans overwegen.

Ik heb 5 jaar verkering en woon alweer ruim 3 jaar samen, als mijn vriend vreemd gaat. Daaaaaaag !!!!!!!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:00

Pava schreef:
Vreemdgaan = koffers pakken en opzouten.

Als je je partner niet wil verliezen, moet je ook niet vreemdgaan. Het is mij in een eerdere (langdurige) relatie overkomen en dat is niet leuk. Einde relatie dus. Als je van je partner houdt dan doe je dat gewoon niet en daar heb je dan ook geen behoefte aan als het goed is. Ben je nieuwsgierig naar een ander, beëindig dan eerst je relatie, want dat betekent dat er iets niet goed zit.


te makkelijk en in de praktijk komt het hier nooit op neer.

Ik vind: niet vertellen tenzij je van de realtie afwil. Het is ook afhankelijk van het feit hoe je met elkaar om gaat. Per situatie en relatie zoiets inschatten. Ik hoef het niet te weten van mijn vriendin als ze is vreemdgegaan. Simpel. Maar als ze er een hele relatie op nahoudt, dan wel. Tuurlijk moet je er geen gewoonte van maken, maar dat is normaal gesproken ook niet zo.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:01

Zowieso vertellen, en daarbij, geloof mij, het is het niet waard!
Ook al is de relatie nog zo slecht, zorg eerst dan dat je dat netjes afhandeld voor je verder gaat kijken.

Ik ben ook bij m'n ex vreemdgegaan, en hij bij mij, ja fantastische relatie Knipoog Tong uitsteken Maar dat werd gewoon netjes verteld.
De spanning is eventjes leuk, maar het is ook zo weer over, en dan Verward Dan moet je naar huis naar je partner en houd je er veelal alleen maar een rotgevoel aan over, hoe slecht de relatie ook is.
Je verraad niet alleen je partner, maar ook jezelf imo.

Mijn huidige vriend heb ik bewust voor gekozen, en hij weet van mijn vreemdgaan en daar was ie ook wel in het begin bang voor.
Hoeveel lekkers er ook rond loopt, het is het gewoon niet waard, zeker niet met de relatie die ik nu heb Lovers Ik heb gelukkig niet eens meer de behoefte, ik ben gelukkig zo, gelukkig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:01

Mensen hebben verstand en leven tegenwoordig niet meer door alleen hun instinct en hun hormonen te gebruiken. Er zijn normen en waarden en daar kun je je aan houden. Anders zou je er een soort van vrijbrief van maken, volgens mij niet de bedoeling.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:06

Ik vind dat ook altijd van die goedkope praatjes..... het gebeurde gewoon, het stelde niks voor etc. als je zoiets doet dan moet je mans of vrouws Tong uitsteken genoeg zijn om dat eerlijk te vertellen en de consequenties die het mijns inziens hebben moet accepteren. De basis van een relatie het vertrouwen lijkt mij dan onherstelbaar beschadigd en het getuigt bovendien van weinig respect tegenover je partner. ik zou zeggen opsode...

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:06

Prima"]
[quote="Pava schreef:
Vreemdgaan = koffers pakken en opzouten.

Als je je partner niet wil verliezen, moet je ook niet vreemdgaan. Het is mij in een eerdere (langdurige) relatie overkomen en dat is niet leuk. Einde relatie dus. Als je van je partner houdt dan doe je dat gewoon niet en daar heb je dan ook geen behoefte aan als het goed is. Ben je nieuwsgierig naar een ander, beëindig dan eerst je relatie, want dat betekent dat er iets niet goed zit.


te makkelijk en in de praktijk komt het hier nooit op neer.

Ik vind: niet vertellen tenzij je van de realtie afwil. Het is ook afhankelijk van het feit hoe je met elkaar om gaat. Per situatie en relatie zoiets inschatten. Ik hoef het niet te weten van mijn vriendin als ze is vreemdgegaan. Simpel. Maar als ze er een hele relatie op nahoudt, dan wel. Tuurlijk moet je er geen gewoonte van maken, maar dat is normaal gesproken ook niet zo.
[/quote]

Ik vind dat als je in een serieuze relatie zit onvoorwaardelijk voor elkaar moet gaan.
Ik heb zelf een prutrelatie meegemaakt maar zie het ook om me heen.
Wat heb je aan een relatie waar je niet gelukkig mee bent Verward
Het zoeken naar voldoening buiten, de twijfels elke keer Verward

En als het puur lust is dien je je gewoon in te houden punt uit, lust is een zo tijdelijk iets.

Ik weet dat het makkelijk praten is maar ik weet intussen ook het verschil tussen een prutrelatie en een gewoon gelukkige relatie, en ik weet waarvoor ik zou kiezen als ik opnieuw moest kiezen Tong uitsteken

Van schade en schande heb ik iig gelukkig geleerd.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:08

Prima"]
[quote="Pava schreef:
Vreemdgaan = koffers pakken en opzouten.

Als je je partner niet wil verliezen, moet je ook niet vreemdgaan. Het is mij in een eerdere (langdurige) relatie overkomen en dat is niet leuk. Einde relatie dus. Als je van je partner houdt dan doe je dat gewoon niet en daar heb je dan ook geen behoefte aan als het goed is. Ben je nieuwsgierig naar een ander, beëindig dan eerst je relatie, want dat betekent dat er iets niet goed zit.


te makkelijk en in de praktijk komt het hier nooit op neer.

Ik vind: niet vertellen tenzij je van de realtie afwil. Het is ook afhankelijk van het feit hoe je met elkaar om gaat. Per situatie en relatie zoiets inschatten. Ik hoef het niet te weten van mijn vriendin als ze is vreemdgegaan. Simpel. Maar als ze er een hele relatie op nahoudt, dan wel. Tuurlijk moet je er geen gewoonte van maken, maar dat is normaal gesproken ook niet zo.
[/quote]

Mijn praktijk is blijkbaar anders dan de jouwe.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:08

Laui! schreef:
Shaienne: er zijn wel dieren die monogaam zijn hoor. Zwanen blijven volgens mij hun leven lang bij hun partner. Albatrossen ook, van pinguins weet ik t niet zeker, maar ik dacht van wel. Dacht ook dat walvissen 1 partner hadden.
Komt iig meer voor dan je zou verwachten, en meest bij vogels. Bij dieren is het alleen geen verstandelijke kwestie (tenminste, ik denk niet dat zij bewust monogaam zijn, hoewel de een wel sterft van verdriet als de ander dood is), bij mensen is het een bewuste keuze. Dat is ook wat het moeilijk maakt, verkeerde keuze is zo gemaakt en het is wel een keuze voor het leven.
De mens is overigens ook niet 100% monogaam, iedereen heeft wel meer dan 1 vriendje/vriendinnetje gehad in zijn leven, 't zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar wel one at a time.


Zwanen zijn niet monogaam. In die zin, ze zijn het wel, maar als er een partner dood gaat, dan zal het vrouwtje een nieuwe zoeken. dat bedoel ik.