Heel de sloot is dood

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Heel de sloot is dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 13:23

Toen mijn vader vanmorgen terug kwam van de hond uitlaten, vertelde hij dus dat er allemaal dode vissen in de sloot lagen. Hij zei nog: "Heel de sloot is dood." Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar toen ging ik dus kijken, en het is volgens mij nog waar ook. En anders scheelt het niet veel.
Er liggen echt heel erg veel dode vissen, van kleine guppen tot karpers. Echt niet normaal.
Ook zie je een soort spul drijven?

Echt zo zielig, wat zouden jullie doen? Dit kan toch niet zo blijven?

Hier een foto van een paar van de vissen (die witte dingen zijn de vissen), eromheen liggen afgesneden waterlelies Verward en kroos:
Afbeelding

Hier zie je als je goed kijkt (links naast het kroos) dat spul in de sloot drijven:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 13:28

Beetje moeilijk te zien, maar ik denk dat je blauwalg bedoelt. Hangt samen met het warme weer. Weinig zuurstof in het water door te weinig aanvoer van vers water, en een te hoge temperatuur,en dan krijg je vissterfte, en met een beetje pech botulisme geloof ik.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 13:46

Wat Sonja zegt idd botulisme, is er al melding van? volgens mij wel.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 14:13

kan heel goed met dat warme weer ja.
Maar die vlek lijkt n beetje op olie? Zoals ik het zie hoor, lijkt mij dat je dat nog wel kunt herkennen Haha! Ik ga voor Sonja's verklaring!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 14:17

Ik geloof dat het eutrofiƫring (algenbloei) wordt genoemd. Doordat de algen snel groeien komt er geen licht meer bij de waterplanten. Dit heeft als gevolg daat de waterplanten geen zuurstof meer aanmaken. Nu is het welliswaar zo dat ook de algen wat zuurstof aanmaken (het zijn tenstotte ook planten), maar dat ik dermate weinig dat er tegen de ochtend geen zuurstof meer aanwezig is in het water. Met als gevolg dat alles wat leeft stikt. Het dode weefsel is echter ook weer voeding voor de algen...

De algenbloei stopt vanzelf weer als er geen voeding meer is, of als het te koud wordt. Maar het duurt wat langer voordat er weer leven aanwezig is.

Dit is dan ook de reden dat er in veel parkvijvers fontijnen staan, want dan blijft het water in beweging en zuurstofrijk.

(ben student chemie)